Logo UAB
2020/2021

Comptabilitat Financera I

Codi: 102128 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Gómez Valls
Correu electrònic:
Francesc.Gomez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Francesc Josep Uroz Felices
Jordi Rizo Gubianas
Maria Isabel Lara Serrano

Prerequisits

S’aconsella haver cursat l’assignatura “Introducció a la comptabilitat” que s’imparteix en el primer quadrimestre (1r curs)

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura es, per una part, estudiar les principals normes de registre i valoració incorporades en el Pla General de Comptabilitat i, per altra, conèixer les diferències amb el Pla de Comptabilitat per a petites i mitjanes empreses i quines empreses poden aplicar el Pla Pimes.

L’aplicació d’aquestes normes (ja sigui el Pla General o el Pla Pimes) condueix a la formulació dels comptes anuals de les empreses.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es coneix el funcionament del sistema financer i la manera d'actuar dels diferents intermediaris, en especial bancs, caixes d'estalvis i companyies d'assegurances, per poder negociar-hi eficaçment.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  3. Descriure les normes de solvència i les garanties que sostenen l'activitat dels diferents intermediaris financers.
  4. Determinar la situació econòmico-financera d'una empresa.
  5. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  6. Elaborar informes tecnicocomptables per als gestors de l'empresa, que els ajudin a prendre decisions de gestió.
  7. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  8. Identificar operacions financeres concretes i els sistemes financers utilitzats en la fixació de preus.
  9. Raonar i opinar sobre la informació que proporcionen els estats financers.
  10. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.

Continguts

  1. Marc conceptual del nou PGC
  2. Quadre de comptes del nou PGC
  3. Normes de valoració i registre de l'immobilitzat material
    1. Elements integrants i la seva valoració inicial
    2. Valoració posterior
    3. Operacions especials: permutes, grans reparacions, etc.
  4. Normes de valoració de les propietats d'inversió
  5. Normes de valoració de l'immobilitzat intangible
    1. Elements integrants i la seva valoració inicial
    2. Valoració posterior
    3. El fons de comerç
  6. La valoració de les existències
  7. Els instruments financers
    1. Els actius financers
      1. Classificació dels actius financers
      2. Valoració de les categories en el moment inicial
      3. Valoració posterior
    2. Els passius financers i la seva valoració
    3. Els instruments de patrimoni net: valoració
  8. Subvencions i donacions: valoració i tractament comptable
    1. Subvencions a l'explotació
    2. Subvencions de capital
  9. Provisions i contingències
  10. Impost de societats
    1. Les diferències "temporàries"
    2. Les diferències permanents
    3. Càlcul comptable de l'impost sobre societats
    4. Registre i valoració de l'impost corrent i l'impost diferit
  11. Pla PIMES
    1. EStructura
    2. Principals diferències amb el PGC global

Metodologia

 

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 3 tipus d’activitats:

-   Activitat dirigida: classes teòriques i classes pràctiques i de resolució de problemes.  També es realitzaran pràctiques en l'aula d'informàtica.

-   Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.  

-   Activitat autònoma que es divideix en dues parts:

  • Part d’estudi personal per part de l’alumne (lectures, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  • Activitat autònoma en grup dedicada a la recerca de dades i elaboració d’un informe sobre la informació que proporciona la memòria dels comptes anuals. Presentació i debat

Les tutories podran ser presencials o on line.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 9,5 0,38 7
Classes teòriques 30 1,2 3, 7, 8
Practiques aula informàtica 4 0,16
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos pràctics 13 0,52 7
Tutoria elaboració del treball 7 0,28 7
Tipus: Autònomes      
Estudi de normatives 38 1,52 3, 7, 8
Realització de casos i treball 32,5 1,3 3, 8
Recerca d'informació 10 0,4 8

Avaluació

 

 La valoració i seguiment dels estudiants  d’aquesta assignatura es realitzarà en base a 4  modalitats d’avaluació segons el següent quadre:

  

Activitat avaluativa Modalitat Descriptiva Data de lliurament % nota final
Treball Grup de 2-3 estudiants

Realització i presentació d’un treball en equip dirigit que englobarà diversos temes de l’assignatura. En el treball s’analitzarà la informació que proporciona una empresa en la memòria dels comptes anuals sobre l’aplicació d’alguna/es de les normes de valoració i registre desenvolupades en el temari.

Per superar el treball s’haurà d’obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10 punts).

Primera setmana de maig 10%
Exercicis Grup de 2-3 estudiants

Els estudiants hauran de presentar per escrit i exposar uns casos pràctics prèviament definits per part del professor. Aqeusta presentació serà setmanal a partir de la tercera/quarta setmana de curs.

Per superar aquesta activitat s'haurà d'obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10 punts)

Març, abril, maig, juny 10%

Proves parcials escrites

 

 

(1) Examen teòric i pràctic dels temes 1 a 5

(2) Examen teòric i pràctic del tema 7  (instruments financers)

 AQUESTES DUES PROVES NO SON ALLIBERATÒRIES

 Març

 Abril-maig

 

 

 

 15%

15%

 

 

 

Prova escrita: Examen final Individual

Examen teòric i pràctic dels continguts treballats durant tot el semestre el semestre

 Per poder fer mitjana amb les altres activitats avaluatives s'ha d'obtenir una nota mínima de 4 punts en l'examen final (sobre 10)

 

Segons calendari acadèmic 

 

 50%

 

 

 

 Per  aprovar l'assignatura s'han de superar les activitats avaluativas (treball, exercicis) i obtenir com a mínim una nota de 4 punts (sobre 10) a l'examen final.

 

Un alumne es considerarà com “No avaluable” a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació d'un treball 10% 0,25 0,01 1, 2, 4, 7, 9
Presentació de casos pràctics 10% 0,25 0,01 3, 8
Proves parcials 30% 2,25 0,09 3, 4, 7, 8, 9
Prueba final 50% 3,25 0,13 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA  BÀSICA

ESPAÑA. LEY 16/2007,  de 4 de Julio, publicada en el BOE  de 5 de julio de 2007 sobre reforma de la legislación mercantil en material contable para su armonización internacional con base en la normativa de la Unión Europea.

INSTITUTO DE CONTABILIDAD Y AUDITORIA DE CUENTAS (ICAC)

-  Nuevo PGC, Real Decreto 1514/07,  BOE de  20-11-07 

- Nuevo  PGC PIMES, Real Decreto 1515/07,  BOE de  21-11-07. 

-  Real Decreto 602/2016 BOE 17-12-16 por el que se modifica el Plan General de Contabilidad aprobado por Real Decreto 1514/2007, el Plan General de Contabilidad de Pequeñas y Medianas Empresas aprobado por Real Decreto 1515/2007

- Resolució de l'ICAC de 1 de març de 2013 sobre immobilitzat material i inversions immobiliaries

- Resolució de l'ICAC de 28 de maig de 2013 sobre inmmobilitzat intangible

GOMEZ VALLS, F. Y otros  (2017): “Ejercicios resueltos y comentados con el nuevo PGC”. ACCID 2017

RECURSOS ON LINE

ASOCIACION ESPAÑOLA DE CONTABILIDAD Y ADMINISTRACION DE EMPRESAS (AECA):

http://www.aeca.es

ASSOCIACIÓ CATALANA DE COMPTABILITAT I DIRECCIO (ACCID):

Http://www.accid.org

INSTITUTO DE CONTABILIDAD Y AUDITORIA DE CUENTAS

http://www.icac.meh.es/