Logo UAB
2020/2021

Introducció a la Comptabilitat

Codi: 102121 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Josep Uroz Felices
Correu electrònic:
FranciscoJose.Uroz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

José Julio Buza Rodríguez
Jordi Rizo Gubianas

Prerequisits

No calen prerequisits per cursar aquesta assignatura.

Objectius

Context:

Aquesta assignatura figura contextualitzada junt amb  Economia de l’empresa dins de la matèria Empresa, que s’imparteix en el primer quadrimestre del primer curs. És prèvia i preparatòria per a cursar l’assignatura Comptabilitat Financera I que dóna accés a la matèria Comptabilitat Financera.

Objectius:

Comprendre els fonaments de la comptabilitat i el seu marc conceptual: normativa, principis i criteris de valoració. Conèixer i saber desenvolupar el procés o cicle comptable d’una empresa: operacions de l’empresa amb el món exterior. Determinació del resultat de l’exercici i presentació dels comptes anuals d’acord amb el Pla General de Comptabilitat vigent. Entendre la situació econòmica i financera de l’empresa.

Competències

  • Analitzar i determinar l'estructura comptable dels costos, així com certificar assentaments, saldos, estats financers, comptes de rendiments i altres documentacions comptables.
  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i les organitzacions.
  • Emetre informes tècnic-comptables en relació a la situació d'una empresa.
  • Gestionar el temps propi.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar situacions i documents.
  2. Analitzar, dissenyar i implantar el pressupost d'una empresa i avaluar-ne la seva implementació.
  3. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  4. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  5. Dur a terme el procés comptable integral derivat de totes les operacions que fa l'empresa i que conclouen amb la determinació del resultat.
  6. Gestionar el temps propi.
  7. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  8. Proposar i aplicar un sistema d'informació financera- comptable que estudïi la formació interna de valor a l'empresa.
  9. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  10. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  11. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  14. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  15. Treballar en equip.
  16. Utilitzar els diferents criteris i la valoració establerts en la normativa comptable. Relacionar els criteris de valoració amb els sistemes de valoració financers.

Continguts

1.  La comptabilitat com a sistema d’informació. La regulació comptable i el marc conceptual del Pla General de Comptabilitat.

La informació comptable.

Concepte de comptabilitat i àmbit d’aplicació.

Usuaris de la comptabilitat.

Costos de la informació comptable.

La regulació comptable i els organismes reguladors.

El Pla General de Comptabilitat.

El marc conceptual.

2. El mètode comptable (Primera part)

El mètode comptable.

Anàlisi de les dades.

Medició i valoració dels fluxos.

Equilibri i variacions patrimonials.

Magnituds flux i fons. Fluxos econòmics i financers. 

Patrimoni.

3. El mètode comptable (Segona part)

Registre comptable de les transaccions.

Informació de síntesi.

El procés o cicle comptable (Etapes o fases). 

4. El registre de les transaccions.

Les transaccions de les empreses.

La valoració de les magnituds.

Comptabilització de les transaccions. 

5. El resultat comptable.

El concepte de resultat.

La formació del resultat.

Valoració i variació de les existències.

Periodificació d’ingressos i despeses.

Amortització (valoració dels consums de l’immobilitzat).

Provisions (deterioraments).

Compensació de despeses.

El procés de regularització comptable. 

6. Els comptes anuals normalitzats.

La elaboració dels comptes anuals.

Normes de presentació.

El balanç de situació.

El compte de pèrdues i guanys (PiG).

L’estat de canvis del patrimoni net (ECPN).

L’estat de fluxos d’efectiu (EFE).

La memòria.

Models abreujats de comptes anuals.

Verificació dels comptes anuals.

Metodologia

La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d'estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d'aforament.

 

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 4 tipus d’activitat:

  • Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques i de resolució (anàlisi) d'exercicis i/o casos i classes a l'aula informatitzada.
  • Activitat supervisada: consistent en l’assistència a tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.
  • Activitat autònoma individual: comprendrà la part d’estudi personal de l’alumne (estudi de la bibliografia bàsica, lectures complementàries, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  • Activitat autònoma en grup: recerca de dades i estudide la memòria d’una empresa. Presentació, autoavaluació i debat. 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes aula informatitzada 4 0,16 12
Classes pràctiques 12 0,48 3
Classes teòriques 30 1,2 3
Tipus: Supervisades      
Tutories dels casos pràctics i del treball en equip 20,5 0,82 7, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi, recerca, anàlisi i treball en equip 80 3,2 3, 4, 7, 13, 14

Avaluació

L’avaluació de l’estudiant es fonamentarà en quatre punts o activitats: 

1. Exercicis: resolució i presentació d'exercicis pràctics en grup, dins de termini (5% de la nota total) i treball de documents comptables i resolució d'exercicis de forma individual, dins de termini (10% de la nota total).

2. Activitat d’avaluació continuada. Prova parcial (30% de la nota total)

  • Temes 1, 2 i 3 (octubre/novembre): 30%

3. Prova final (50% de la nota total)

  • Temes 4, 5 i 6 (Final del semestre): 50%

4.Treball en equip: estudi i informe sobre la memòria d'una empresa, realitzat en equips de 4 alumnes. (5% de la nota total).

 

Per superar una activitat cal una avaluació igual o superior al 35% del valor de l'activitat (qualificació igual o superior a 3,5).

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”. 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitincanviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis: resolució de casos i/o exercicis pràctics i treball documents comptables 15% de la nota final 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 15, 16
Prova final 50% de la nota final 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7, 16
Prova parcial 30% de la nota final 1,5 0,06 5, 6, 7, 8
Treball de curs en equip 5% de la nota final 0 0 3, 7, 10, 11, 13, 14, 15

Bibliografia

BÀSICA:

Vilardell, Immaculada i Solà, Magda: “Introducción a la contabilidad general”. McGraw/Hill. Madrid, 2009. Segona Edició.   Existeix versió digital del llibre (eboock).

Wanden-Berghe, J.L., Fernández, E.: "Introducción a la contabilidad" Ediciones Pirámide. Madrid, 2012.

Pla General de Comptabilitat i de Pimes. Reials Decrets 1514/2007 i 1515/2007, de 16 de novembre.

RD 602/ 2016 de 2 de diciembre BOE Núm 304  de 17-12-2016 por el que se modifica el PGC y el PGC PIMES.

 

PUBLICACIONS, LECTURES i ENLLAÇOS WEB.

UAB: Campus virtual de l’assignatura.