Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | FB | 3 | 1 |
L’assignatura Aprenentatge i Desenvolupament II, en tant que assignatura bàsica, no té prerequisits especials d’entrada. Però les competències i l’opció metodològica que es pren sí que requereixen una actitud participativa de l’estudiant, que es concreta en la participació activa a l’aula, la predisposició a canvis conceptuals, la lectura dels textos proposats i el treball cooperatiu amb els/les companys/es de classe.
L’assignatura Aprenentatge i Desenvolupament II forma part de la matèria Formació Bàsica: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat (Ordre Ministerial ECI/3857/2007). Es tracta d’una formació bàsica, de caràcter obligatori, relacionada amb les matèries bàsiques de l’àrea del coneixement de Ciències Socials i Jurídiques: Educació i Psicologia. En el seu conjunt, la matèria té 18 crèdits ECTS, que es distribueixen en tres assignatures de caràcter obligatori, de 6, 4 i 5 crèdits respectivament: Aprenentatge i Desenvolupament I; Aprenentatge i Desenvolupament II i Diferències i Inclusió. Cada assignatura té una durada semestral i es situen als cursos de segon i tercer.
Aprenentatge i desenvolupament II és una assignatura bàsica de 4 crèdits dins del Pla d’estudis de Graduat/da en Educació Primària. Conjuntament amb la resta d’assignatures del pla d’estudis, molt especialment les de pedagogia, sociologia i didàctiques específiques, s’orienta a la professionalització creixent de l’estudiant de Magisteri. Té l’objectiu d’ajudar a construir criteris per a l’anàlisi i comprensió de les pràctiques educatives escolars i desenvolupar habilitats per al disseny i la pràctica de l’ensenyament.
Els objectius formatius de l’assignatura són:
1. Psicologia i Educació. Conceptualització del procés d'ensenyament-aprenentatge.
1.1. La psicologia de l’educació en la professió docent.
1.2. Concepció d'aprenentatge. Perspectives socioconstructivistes de l’ensenyament i l'aprenentatge com a instrument d’anàlisi, interpretació i millora de l’educació escolar.
2. Docent. Ensenyament i competències professionals.
2.1. Les competències professionals en la docència. Construcció de la identitat docent i resolució d’incidents crítics.
2.2. L’ensenyament com a ajuda ajustada i el traspàs progressiu del control i la responsabilitat a l’alumnat.
3. Alumnat. Aprenentatge i desenvolupament personal.
3.1. Inclusió i atenció a la diversitat.
3.2. Motivació acadèmica.
4. Contingut. Aprenentatge autèntic i basat en competències.
4.1. El currículum: Coneixements, estratègies i competències.
4.2. Aprendre, ensenyar i avaluar per competències.
En termes generals, la metodologia que es durà a terme en aquesta assignatura incorpora els següents punts:
L’assignatura combinarà diferents metodologies d’aula com el debat, l’exposició, la simulació, l’anàlisi de casos, etc.
En relació a les tutories, cada docent informarà de l’horari i del procediment per a reservar dia i hora. Les tutories poden ser individuals o grupals. El docent o la docent informarà també si alguna de les tutories té caràcter obligatori.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 10 | 0,4 | |
Seminaris | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Hores de supervisió, tutories i avaluació | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 |
Criteris d'avaluació
Assistència: L'estudiant ha de mantenir una assistència mínima del 80% de l'assignatura per poder obtenir una qualificació positiva. Les absències parcials o retards també es tenen en compte a l'hora de valorar l'assistència.
Tal com s’indica al document: “Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació” aprovat per la COA a 28 de maig de 2015 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
“Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en casos excepcionals, i degudament documentats, el professorat responsable de l’assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida”
Còpia i plagi: Del mateix document del punt anterior, s’extreu:
“La copia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura”. La còpia o plagi es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, sense opció a recuperar, tant si és una evidència individual com si és en grup.
En aquesta línia, cal que en tots els treballs es realitzi una correcta citació de les fonts consultades, seguint les normes de l'estil APA (American Psychological Association).
Competència comunicativa: Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el/la docent considera que no compleix aquests requisits.
Actitud: Per aprovar l’assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa i un compromís ètic amb els principis deontològics de la professió, és a dir, una actitud de respecte, on s’inclou la puntualitat, l’empatia o el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. Per tant, no s’acceptaran actituds xenòfobes, masclistes, homòfobes o discriminatòries en general. També es requereix la participació activa, l'ús adequat dels dispositius electrònics, la responsabilitat i el pensament crític.
Evidències d'aprenentatge:
El professor o professora de cada grup definirà a principi de curs la manera de formar els equips de treball. La carpeta d'aprenentatge consta de diferents blocs temàtics. Caldrà realitzar una entrega parcial per a cada bloc, així com una entrega final de la carpeta revisada. En l'entrega final caldrà indicar i justificar les revisions realitzades a partir del feedback del professorat.
La carpeta d'aprenentatge parcial de cada bloc s'ha de lliurar com a màxim una setmana després de la finalització del bloc. Si no es lliura en el termini previst, el bloc quedarà suspès. Es podrà lliurar el bloc suspès amb la carpeta d'aprenentatge final i es penalitzarà el bloc amb una nota màxima d'un 6.
La carpeta d'aprenentatge final s'ha de lliurar 24h abans de la prova d'avaluació i ha de complir els requisits indicats i tenir tots els blocs aprovats. Les dates concretes de cada grup es poden consultar als corresponents programes de l'assignatura.
Tot i que la carpeta d'aprenentatge es realitza de manera cooperativa, es podrà atribuir una qualificació diferenciada als diferents membres de l'equip.
El compliment de totes les activitats d'avaluació es considera condició necessària per aprovar l'assignatura. La mitjana ponderada de les puntuacions s'aplicarà a partir de qualificacions iguals o superiors a 4 en cadascuna de les activitats d'avaluació.
En cas de suspendre alguna de les evidències d'aprenentatge anteriors es podrà participar en una activitat complementària a mode de recuperació, amb els mateixos objectius i continguts que l'evidència suspesa, excepte en el cas de la carpeta d'aprenentatge, que no és recuperable. Les recuperacions es lliuraran una setmana després de la notificació a l'estudiant. En cas de ser activitats presencials, es realitzaran l'últim dia de classe o en la data negociada entre l'estudiant i el/la docent. Les recuperacions es penalitzaran amb una nota màxima d'un 6.
Per tal d’aprovar l’assignatura, caldrà obtenir una qualificació global igual o superior a 5. Si la puntuació és inferior. En cas que no es presenti alguna de les evidències d’aprenentatge, la qualificació final constarà com a No presentat. L’equip docent de l’assignatura decidirà l’atorgament de la qualificació de Matrícula d’Honor entre l'alumnat que tingui una qualificació excel·lent (igual o superior a 9) i que hagi mostrat una actitud activa, positiva i participativa al llarg de l’assignatura.
Projecte TransNatura
Transnatura és el títol del projecte pluridisciplinar dissenyat entre els equips docents de quatre de les assignatures de 3r curs del Grau en Educació Primària.Consisteix en una sortida de dos dies i una nit a la natura en la qual es vol proporcionar una vivència intensa i formativa en el medi natural que, a més a més de treballar objectius específics de cadascuna de les disciplines, també facilita l’abordatge d’aspectes transversals com per exemple la sostenibilitat, la vida saludable, la convivència i la relació entre escola i natura, entre d’altres.
Assignatures implicades: Didàctica de les Ciències Experimentals, Aprenentatge i Desenvoupament II, Educació Musical Visual i aprenentatge, Educació Física i la seva Didàctica I.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Carpeta d'aprenentatge | 33% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Prova d'avaluació: resolució d'un cas | 35% | 0 | 0 | 3, 5, 6, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 19 |
Recerca aplicada: elaboració d'una proposta | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 |
Reflexió individual i actitud | 17% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 14, 16, 17, 18, 19 |
Les referències que s'indiquen a continuació tenen un caràcter orientatiu. El professorat definirà el caràcter obligatori, recomanat o opcional d’aquelles referències que es consideren adients durant el desenvolupament del curs. En l’assignatura podran ser proposades lectures obligatòries i recomanades en català, castellà o anglès.