Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
És recomanable haver aprovat les assignatures de "Educació Física en Educació Primària" i "Educació Fisica i la seva didàctica I".
- Proporcionar a l’alumnat el coneixement de les bases teòriques i els autors i tendències més significades que han estudiat i interpreten els procesos del desenvolupament i de l'aprenentatge motor, fent èmfasi en les etapes d'Educació Infantil i Primària.
- Conèixer, analitzar i reflexionar sobre aspectes didàctics del procés d’adquisició d’aprenentatges motors.
- Dissenyar propostes didàctiques teòric-pràctiques adequades per estimular i afavorir el desenvolupament i l’aprenentatge motor. Saber explicar i dosificar activitats referides a les habilitats motrius bàsiques i especifiques, fonamentant-les en els coneixements teòrics adquirits.
- Experimentar de forma vivenciada a través de les pràctiques a les classes dirigides pel professor, i de les Pràctiques Competencials Internes, programades i dirigides per grups d'alumnes, els processos d'ensenyament-aprenentatge del moviment humà i d’impartició d'activitats adients de caràcter educatiu.
1. Introducció general a l’aprenentatge i al desenvolupament motor
1.1. Concepte de motricitat i el seu interès en l'àmbit educatiu i a l'etapa primària.
1.2. Aprenentatge i desenvolupament, termes esencials en educació
1.3. Aprenentatge motor i desenvolupament motor, dos termes diferents. Interrelacions.
2. Desenvolupament motor
2.1. Problemàtica terminològica (creixement-maduració; estimulació i reflex; herència-medi)
2.2. Desenvolupament biològic de l'ésser humá.
2.3. Teories i models sobre el desenvolupament (Piaget, Gessel, Wallon, Montessori, Le Boulch, Gallahue)
2.4. Etapes del desenvolupament motor.
2.5. El desenvolupament motor a l’educació infantil i primària.
2.6. Determinants socials en el desenvolupament dels infants.
3. Aprenentatge motor.
3.1. Les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques: conceptualizació i classificacions. Visió naturalista. Interpretació curricular. Estimulació precoç.
3.2. La transferència en l’aprenentatge motor. El binomi ensenyament-aprenentatge en l'àmbit de l'Educació Física. Modalitats d'aprenentatge.
3.3. Propostes metodològiques per al desenvolupament de les capacitats perceptives i leshabilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària.
3.4. L’avaluació de les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària.
3.5. Programació, temporització i impartició d'activitats formatives orientades a les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària. Pràctiques Competencials Internes (PCI).
Es potenciarà la participació de l'alumnat junt amb la producció de materials innovadors per entendre el contingut de l'assignatura a través de metodologies didàctiques actives i participatives.
- Activitat participativa i reflexiva: realització de lectures, resolució de problemes i potenciació de l'anàiisi crític i dels debats.
- Activitats vivencials: Activitats dirigides pel professor. Disseny per part del propi alumnat de tasques pràctiques d'Educació Física de base, amb experimentació i posada en pràctica a l'aula.
- Activitats Cooperatives: realització de treballs en petits grups. Pràctiques Competencials Internes
- Foment de feines i processos investigadors: elaboració i exposició pública de recerques, de format i profunditat proporcionades al temps disponible, en l’àmbit del desenvolupament i l’aprenentatge motor en les edats escolars.
Es farà ús de tutories individuals i grupals, així com del Campus Virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques en gran grup. | 30 | 1,2 | 3, 12 |
Classes teòriques en gran grup. | 15 | 0,6 | 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i seguiment de treballs acadèmics i de pràctiques docents internes. | 30 | 1,2 | 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i desenvolupament d'una recerca relacionada amb un aspecte destacat del programa de l'assignatura. | 45 | 1,8 | 3, 12 |
Disseny, elaboració i presentació pràctica d'activitats educatives referides a aprenentatges motors. | 30 | 1,2 | 12 |
L'avaluació serà continuada i es fonamentarà en treballs individuals i de grup.
La verificació de plagi en algun dels treballs de l'assignatura significarà el suspens de tota l'assignatura.
L'assistència és obligatòria. Si se supera el 20% d'absències a les classes teòriques i/o pràctiques, l'alumne/a no podrà aprovar l'assignatura.
Hi haurà opció de recuperació del treball individual (examen), si la qualificació fos inferior a 5 i superior a 3,5.
L'examen individual es realitzarà el 9 de juny de 2021
La data de recuperació de l'examen es pactarà amb l'alumnat afectat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en les classes teòriques i en les classes pràctiques. | 25 % | 0 | 0 | 2, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13 |
Disseny, elaboració i exposició d'una investigació relacionada amb l'aprenentatge i el desenvolupament motor. Treball individual.. | 25 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13 |
Disseny, elaboració i impartició d'una sessió d'educació física amb el grup-classe, dedicada a l'aprenentatge motor. | 20 % | 0 | 0 | 1, 3, 12, 13 |
Treball individual (examen escrit) sobre el conjunt del programa de l'assignatura. Selecció de preguntes. | 30% | 0 | 0 | 7, 10, 12, 13 |
La bibliografia que s'ofereix a continuació es completarà en el programa de l'assignatura i al llarg del curs.
Motricidad y aprendizaje : el tratamiento pedagógico del ámbito corporal (3-6)
Vaca Escribano, Marcelino. Barcelona : Graó, 2008
Evaluación de las habilidades motrices básicas : determinación de escalas para la evaluación de desplazamientos, giros y manejo de móviles
Fernández García, Emilia. Barcelona : Inde, 2007
Desarrollo cognitivo y motor. Pons Segalés, Evaristo. Barcelona : Altamar, 2007
Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria : acciones motrices y primeros aprendizajes. Rigal, Robert. Barcelona : Inde, 2006
Guía práctica del juego en el niño y su adaptación en necesidades específicas : desarrollo evolutivo y social del juego Carmona López, Margarita
Granada : Universidad de Granada, 2006
Las Habilidades motrices básicas en primaria : programa de intervención
Ureña, Nuria et al. Barcelona : INDE, cop. 2006
Habilidades en el deporte Riera Riera, Joan. Barcelona : INDE, 2005
Anatomía para el movimiento Calais-Germain, Blandine. Barcelona : Los Libros de la Liebre de Marzo, 2004 Nueva edición
La Presencia del cuerpo en la escuela:XX Congreso Nacional "Educación Física y Universidad", Guadalajara, 3-6 de julio de 2002. Congreso Nacional Educación Física y Universisdad (20è : 2002. Alcalá de Henares : Universidad de Alcalá)
Manual de aprendizaje y desarrollo motor : una perspectiva educativa
Granda Vera, Juan Barcelona [etc.] : Paidós, cop. 2002
Psicomotricidade : perspectivas multidisciplinares. Fonseca, Vítor da Lisboa : Âncora, 2001
La Enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas
Díaz Lucea, Jordi Barcelona : INDE, 1999
La Enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas Díaz Lucea, Jordi Barcelona : INDE, 1999
Manual de observación psicomotriz :significación psiconeurológica de los factores psicomotores Fonseca, Vítor da Barcelona : Inde, 1998
Motricidad, autoconcepto e integración de niños ciegos Arráez Martínez, Jn Miguel
Granada : Universidad de Granada, 1998
Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas
Conde Caveda, José Luis Málaga : Aljibe, cop. 1997
Los Juegos en el currículum de la educación física : más de 1000 juegos para el desarrollo motor. Méndez Giménez, Antonio. Barcelona : Paidotribo, DL 1996
Competencia motriz : elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar Ruiz Pérez, Luis Miguel. Madrid : Gymnos, 1995
Unidades didácticas para primaria III : habilidades y destrezas básicas
Capllonch Bujosa, Marta. Barcelona : INDE, 1994
Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades
Ruiz Pérez, Luis Miguel Madrid : Visor, cop. 1994
Aprendizaje motor y dificultad de la tarea
Famose, Jean Pierre. Barcelona : Paidotribo, DL 1992
Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Famose, Jean Pierre Barcelona : Paidotribo, DL 1992
Desarrollo y déficit : ceguera, sordera, déficit motor, síndrome de Down, autismo. Lewis, Vicky Barcelona [etc.]. Paidós: Ministerio de Educación y Ciencia, 1991
Apprentissages moteurs : processus et procédés d'acquisition
Simonet, Pierre Paris : Vigot, 1990
Didáctica de las habilidades y destrezas básicas Blasco Mirà, Josefa Eugenia Alicante : Universidad, Instituto de Ciencias de la Educación, DL 1988
Los Juegos y el deporte en el desarrollo psicológico del niño Linaza, Josetxu, Maldonado, Antonio Barcelona : Anthropos, 1987
Desenvolupament motor i psicologia. Roca i Balasch, Josep Barcelona : Generalitat de Catalunya. INEF, 1983