Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
És recomanable haver realitzat l'assignatura Educació Física i la seva Didàctica I
En acabar l’assignatura, l'alumnat hauria de ser capaç de:
1. Identificar els processos d'interacció i de comunicació que es produeixen en les situacions d'aprenentatge d'activitats físiques en l’àmbit escolar.
2. Copsar les semblances i les diferències entre les concepcions pedagògiques essencials de la motricitat i saber aplicar-les en el disseny de situacions d'aprenentatge.
3. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una sessió d'educació física.
4. Valorar la importància de les activitats en el medi natural i haver-ne vivenciat en el marc de l'assignatura.
5. Identificar i saber aplicar sistemes i criteris d'avaluació en educació física.
6. Mostrar coneixement dels elements bàsics d'aportació de l'àrea d'educació física al PCC.
7. Redactar un programa anual d'activitats físiques integrat dins el PCC.
8. Comprendre la importància de ser les responsables de l'educació física d'un centre escolar.
M-1 L'EDUCACIÓ FÍSICA EN EL CONTEXT ESCOLAR
1. Paradigmes educacionals. Relacions amb altres àrees de coneixement.
2. Comunicació didàctica en educació física. La competència comunicativa del professorat deducació física.
3. Interaccions específiques entre alumnes i entre alumnes i professorat en les classes d'educació física.
M-2 PROGRAMACIÓ DE L'EDUCACIÓ FÍSICA
4. Programació d'aula: concepte i components
5. Disseny curricular de l'àrea d'educació Física a l'educació primària
6. Programa anual. Unitats didàctiques
7. Disseny de sessions
8. Transversalitat i interdisciplinarietat
M-3 METODOLOGIA DOCENT EN EDUCACIÓ FÍSICA
9. Mètodes d'ensenyament. Estratègies didàctiques
10. Motivació en educació física. Modalitats, importància
11. Diversitat i individualització. Coeducació
12. El procés i els resultats
13. Organització i desenvolupament de la sessió. Percepció del risc objectiu i subjectiu
M-4 AVALUACIÓ DE L'EDUCACIÓ FÍSICA
14. Avaluació de l'educació física a l'escola. Modalitats. Importància
15. Activitats d'avaluació. Instruments i la seva aplicació
M-5 ORGANITZACIÓ DE L'EDUCACIÓ FÍSICA
16. Instal·lacions i materials específics per a l'educació física escolar
17. Les activitats extraescolars d'educació física. Interès i importància. Modalitats de programes
18. Institucions responsables i relacions amb les escoles. El paper del professorat d'educació física
19. Sortides professionals. Principis deontològics de la professió. Col·legiacó professional
La metodologia que utilitzarem serà variada. Els recursos metodològics ajuden a fer més assequibles i eficaços els processos d’ensenyament aprenentatge. Permetran combinar diverses fórmules d’interacció i de participació que afavoreixen la comprensió i l’assimilació de coneixements. Aplicarem els següents recursos.
1. Classes teòriques de gran grup
Classes impartides pel professor amb participació activa de l’alumnat. Exposicions de l’alumnat. Debats. Lectures.
2. Els Grups de Treball (GT)
Es formaran Grups de Treball (GT) de 3 o 4 estudiants. La composició serà establerta pel professor d’acord amb l’alumnat.
Els GT serviran per realitzar treballs com les Pràctiques Competencials Internes (PCI) i per enquadrar cada estudiant en les activitats formatives de l’assignatura.
3. Les pràctiques
Es desenvoluparan per un sistema mixt entre el mètode de repertori i de simulació.
Els GT programaran i dirigiran íntegrament una sessió d'EF en el marc de les PCI.
Cal dur roba apropiada per fer activitat física, i treure's tots els utensilis que puguin causar lesions a un mateix o als demés (arracades, polseres, rellotges, etc.).
4. Les tutories
Bàsicament seran entrevistes presencials o be intercanvi de missatges electrònics entre el professor i l’alumnat, individuals o en grup, que serviran per fer el seguiment de l’assignatura (aclariments, informació addicional, revisió prèvia de treballs, resolució de dubtes, etc.)
Per dubtes o consultes molt concretes i breus es podran plantejar tutories per correu-e.
L’assignatura utilitzarà el Campus Virtual com a entorn de comunicació i de lliurament de documents i de treballs.
Durant les classes només es permès l’ús d’aparells electrònics (ordinadors o tabletes) per tasques derivades del desenvolupament de les classes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 45 | 1,8 | 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i Seguiment | 30 | 1,2 | 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs dels estudiants | 75 | 3 | 7 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
A. TREBALL DE RECERCA INDIVIDUAL = 30%
ESTUDI D'UN CAS: L'Educació Física al centre assignat per a la realització del Pràcticum IV. Descripció de l'Educació Física al centre de pràctiques
B. TREBALL DE PROGRAMACIÓ = 30%
DISSENY D'UNA PROGRAMACIÓ ANUAL. Programació d'Educació Física escolar dirigida i contextualitzada per a edats de l'etapa primària.
El treball inclou el desenvolupament d'una de les Unitats Didàctiques de 6 sessions com a mínim, o d'un Projecte Docent inclosos a la programació.
C. TREBALL D'IMPARTICIÓ = 20%
PRÀCTIQUES COMPETENCIALS INTERNES (PCI): Sessions pràctiques preparades i conduïdes pels GT. Grups de treball de 3-4 alumnes.
Cada GT realitzarà una PCI com a mínim.
D. TREBALL INDIVIDUAL CONTINUAT= 20%
Assistència i puntualitat. Actitud interessada a aprendre i compromesa amb el grup i amb l'assignatura. Comportament adequat i participació proactiva a totes les tasques derivades del desenvolupament del programa.
- L'assistència i participació en les classes de l'assignatura és obligatòria, com a mínim en el 80%
- Hi haurà l'opció de recuperar les activitats A i B si la qualificació no arribés a 5 i no fos menor de 3,5 punts. En aquest cas, es pactarà la forma i la data entre l'alumnat afectat i el professor.
- L'alumnathaurà de demostrar un coneixement adient de la llengua vehicular de l'assignatura, tant escrita com oral, així com els recursos no verbals escaients i l'actitud adequada per a la comunicació docent a l'escola.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A. Treball individual. Estudi de cas. | 30% | 0 | 0 | 3, 6, 8, 10, 11, 12 |
C. Programació | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10 |
D. Impartició | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 12 |
E. Treball actitudinal individual continuat | 20% | 0 | 0 | 7, 9, 11, 12 |
A) Obres de síntesi
Blázquez, Domingo (2016): Diez competencias docentes para ser major professor de Educación Física. Barcelona, INDE.
Campo, Laura; Rubio, Laura; Sebastiani, Enric (2014): Aprendizaje Servicio y Educación Física. Barcelona, INDE.
Contreras, Onofre (coord.) (2017): El aprendizaje basado en proyectos en Educación Física. Barcelona, INDE.
Contreras, Onofre (coord.) (2012): Las competencias del Profesor de Educación Física. Barcelona, INDE.
Galera Pérez, Antonio (2001): Manual de didáctica de la educación física: una perspectiva constructivista integradora. Volumen I: funciones de impartición. Barcelona: Paidós, 2001 [84-493-1069-5].
Galera Pérez, Antonio (2001): Manual de didáctica de la educación física: una perspectiva constructivista integradora. Volumen II: funciones de programación. Barcelona: Paidós, 2001 [84-493-1070-9].
Mazón, Víctor et altri (2010) La programación de la EF basada en competencias. Educación Primaria. Barcelona, INDE.
Ríos Hernández, Mercedes (2003): Manual de Educación Física adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona: Paidotribo, 2003, 392 págs.
B) Monografies
Blández Ángel, Julia (2000): Los ambientes de fantasía: Modificación del espacio cotidiano. Barcelona: INDE.
Florence, Jc. (1991): Tareas significativas en educación física escolar: una metodología para la enseñanza de los ejercicios en la animación del grupo-clase. Barcelona: INDE.
Gil Madrona, Pd (2004): La evaluación de la educación física en la Educación Infantil. Sevilla: Wanceulen, N´hi ha versió en arxiu d’Internet, 1160 Kb, PDF [84-96382-45-1].
González Ledo, Jorge (2003): “Propuesta para la inclusión de la Creatividad en la intervención didáctica de los profesores de Educación Física”, SEDE. Salud Educación y Deporte ( http://www.trasgo.es/sede/EdFisica.asp)
Latorre Román, Pd Ángel (2008): “Metodologia per a l’anàlisi i l’avaluació de la seguretat dels espais i equipaments esportius escolars”, Apunts. Educació Física i Esports, Núm. 93, 3r. trimestre 2008, págs. 62-70.
Lazaga Rodríguez, Mª J. (2004): La coeducación en la educación física y el deporte escolar: liberar modelos. Sevilla: Wanceulen, 2004 [84-95883-67-8].
Solana Sánchez, Antonio Manuel (2007): Aprendizaje cooperativo en las clases de Educación Física. Sevilla: Wanceulen, 2007, 136 págs.
Velázquez, Carlos (cord.) et altri. (2010): Aprendizaje cooperativo en Educación Física. Barcelona: Inde
C) Portals telemàtics
EFDeportes.com, Revista Digital (Buenos Aires) [http://www.efdeportes.com, actiu al 8-10-2012] Contiene buscador.
Departament d’Ensenyament: Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, Escola Oberta, Educació Física (http://www.xtec.es/recursos/edfisica, actiu al 8-10-2012).