2020/2021
Didàctica de la música I
Codi: 102039
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500797 Educació Infantil |
OT |
4 |
0 |
2500798 Educació Primària |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
Les persones que vulguin matricular-se d'aquesta assignatura han d'acreditar almenys un nivell d'estudis musicals per entrar a Grau Professional. En cas de no haver seguit estudis musicals reglats, es farà una prova de nivell específica.
Objectius
- Comprendre els principis bàsics que fonamenten l'educació musical a les etapes d’Infantil i Primària
- Conèixer i practicar els processos d'ensenyament-aprenentatge específics de l'àrea en les diferents etapes i cicles.
Competències
Educació Infantil
- Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.
- Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
- Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
- Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
- Expressar-se adequadament oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
- Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, comunicar-se i compartir en contextos educatius i formatius.
- Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
Educació Primària
- Adquirir recursos per a fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
- Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
- Conèixer el currículum escolar de l'educació artística, en els seus aspectes plàstic, audiovisual i musical.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents als estudiants.
- Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- Fomentar la lectura i el comentari crític de text dels diferents dominis científics i culturals continguts al currículum escolar.
- Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar la pràctica d'escriptura, composició i reconeixement d'anàlisi a través de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Aprendre a establir relacions entre els diferents llenguatges artístics prenent com a centre la teoria i la praxis de l'activitat musical.
- Aprofundir en els diferents continguts musicals necessaris per a la docència en l'etapa de primària.
- Comprender els processos didàctics i les bases metodològiques que fonamenten l'ensenyament - aprenentatge de la música.
- Conèixer i dominar a nivell d'expressió, comprensió i creació els elements propis del llenguatge musical.
- Estar capacitat per a cantar i fer cantar en grup, escoltant i respectant a la resta.
- Estar capacitat per a treballar en equip.
- Estar capacitat per reflexionar i adequar les intervencions didàctiques en diferents contextos i situacions educatives.
- Estar capacitats per cantar i fer cantar en grup, escoltant els altres i respectant els altres.
- Estar capacitats per treballar en equip.
- Haver adquirit coneixements i capacitats i habilitats en la dimensió expressiva i perceptiva de la veu, la cançó, el cant coral i la direcció musical.
- Reconèixer el valor de les activitats musicals relacionades amb el cant, la cançó i la direcció musical en la formació de la persona i el papel fonamental que té a les activitats escolars.
- Saber entendre, analitzar i comparar textos pertanyents a diferents dominis del pensament, la cultura i les arts amb els seus possibles vinculacions amb el fet musical.
- Saber explicar les principals conseqüències de la incidència de l'ensenyament de les arts en la formació cultural, personal i social de les persones.
- Saber, entendre, analitzar i comparar textos que pertanyin a diferents dominis de pensament, la cultura i les arts amb les seves possibles vinculacions amb el fet musical.
- Ser capaç de dissenyar activitats dels diferents blocs de continguts de la matèria, d'acord amb els principis metodològics bàsics.
Continguts
1. Característiques de l'ensenyament-aprenentatge de la música:
- de la vivència individual a la pràctica col·lectiva
- un enfocament socioconstructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge
- aprenentatge significatiu ("fer música per aprendre música")
- parlar de música per aprendre
2. Les competències específiques de l'àrea de música en les seves tres dimensions: escoltar, interpretar i crear
3. Els contextos de pràctica musical (cançó, audició, creació, pràctica instrumental, dansa i moviment) i el llenguatge musical. Estratègies i recursos docents.
4. Metodologia per a l'ensenyament-aprenentatge de la música en una escola inclusiva i des de la perspectiva de gènere
Metodologia
L'assignatura es basa en la participació de l'alumnat i parteix de les activitats a classe (dirigides) com a motor per generar la resta d'activitats (supervisades i autònomes).
DIRIGIDES
Exposicions per part del professorat dels continguts dels quatre grans blocs del programa. Es partirà d'exposicions d'activitas pràctiques i es conduirà el procés reflexiu que permeti la descoberta i la comprensió de les bases i els principis fonamementals de l'educació musical.
Plantejament i organització dels exercicis i activitats que es realitzaran de forma autònoma.
Realització d'activitats musicals col·lectives i en petit grup. Inclou l'anàlisi de documents, resolució de problemes i estudi de casos, entre altres estratègies.
SUPERVISADES
Tutories i altres activitats que requereixen la supervisió del professor.
AUTÒNOMES
Cercar materials i elaborar propostes didàctiques.
Realització de treballs reflexius a partir de lectures específiques de didàctica de la música.
Avaluació
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat. També es tindran en compte altres aspectes lligats a la responsabilitat i la implicació (puntualitat, grau de formalitat, participació).
Per poder superar l'assignatura s'haurà d'haver aprovat cada un dels apartats.
En els debats es valorarà el grau de participació i el nivell de reflexió de les aportacions.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Pels aspectes genèrics, l'avaluació es regirà d'acord amb els documents que consten a: https://www.uab.cat/web/estudiar/guia-del-pdi-1345732500524.html
Dates d'entrega i reavaluació de les principals tasques:
- Anàlisis individuals de situacions musicals. Dues entregues: darrera setmana d'octubre i primera de desembre. Reavaluació: darrera setmana de gener.
- Treballs sobre lectures. Entrega: tercera setmana de novembre. Reavaluació: darrera setmana de gener.
- Disseny d'una proposta didàctica. Entrega: segona setmana de desembre. Reavaluació: darrera setmana de gener.
- Presentació oral de la proposta didàctica. Data: el darrer dijous lectiu. Revaluació: no és possible.
Noméses podran reavaluar aquelles tasques que s'hagin suspès i només poden aspirar a quedar aprovades amb un 5 (si el professor/a no s'especifica el contrari).
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Anàlisi de situacions musicals (tasca individual) |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16
|
Proposta didàctica - elaboració i presentació (tasca individual) |
40% |
0
|
0 |
4, 5, 8, 11, 16
|
Tasques breus (debats, reflexions, propostes d'activitats, etc.) |
30% |
0
|
0 |
2, 3, 4, 12, 13, 14, 16
|
Treballs sobre lectures |
10% |
0
|
0 |
2, 3, 4, 7, 10, 12, 13, 14, 15
|
Bibliografia
GENÈRICA
- Alcázar, A. (ed.) (2008). La Competencia artística : creatividad y apreciación crítica. Madrid : Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.
- Aróstegui, J.L. (ed.) (2014). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.
- Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l'home és music?. Vic: Eumo. (Versió original en anglès, 1976).
- Bonal, E.; Hernández, M. & Querol, E. (2006). Cómo enseñamos el lenguaje musical en la escuela de música municipal de Can Ponsic de Barcelona. Quodlibet: Revista de especialización musical, 35, 82-99.
- Bordons, G.; Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d'Educació, 42, 11-30.
- Calderón, D. (ed.) (2014). Expressió Musical a Primària. Barcelona: Publicacions de la UB.
- Carrillo, C.; Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/carrillo&vilar14.pdf
- Céleste, B.; Delalande, F.; Dumerier, E. (1995). L'enfant, du sonore au musical. Paris: Buchet/Chastel & INA.
- Deliège, I.; Sloboda, J. (1995). Naissance et développement du sens musical. Paris:PUF. (Versió en anglès: Musical Beginnings. Origins and Development of MusicalCompetence. Oxford: Oxford University Press, 1996).
- Delalande, F. (1991). Introducción a la creación musical infantil. Música y Educación, 8, 315-328.
- Díaz, M.; Frega, A. L. (1998). La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria-Gasteiz: Amarú.
- Fubini, E. (2004). Música y lenguaje en la estética contemporánea. Madrid: Alianza.
- Giráldez, A. (coord.) (2014). Didáctica de la música en primaria. Madrid: Síntesis.
- Gluschankof, C.; Pérez-Moreno, J. (eds.) (2017). La música en la educación infantil: investigación y práctica.Madrid: Dairea.
- González-Martín, C. (2014). Metodologia d’ensenyament-aprenentatge de les cançons i repertori. A Calderón, D. (Ed.) Expressió Musical a Primària. Barcelona: Publicacions de la UB.
- Hargreaves, D.J.; North, A.C. (Eds) (1997). The social psychology of music. New York: Oxford University Press.
- Hemsy de Gainza, V. (1995). Didáctica de la música contemporánea en el aula. Música y Educación, 24, 17-24.
- Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.
- Lluveras, N.; Valls, A.; Vilar, M. (1994). La cançó a l’etapa primària. Bellaterra: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- McDonald, R.; Hargreaves, D.J. i Miell, D. (2002). Musical Identities. Oxford: Oxford University Press.
- Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Berga: Amalgama.
- Malagarriga, T.; Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil: propuestas didácticas. Barcelona: CEAC.
- Malagarriga, T.; Martínez, M. (2010).Tot ho podem expressar amb música. Barcelona: Dinsic.
- Martí, J. (2000). Más allá del arte: la música como generadora de realidades sociales. Sant Cugat del Vallès: Deriva.OCAÑA, A. 2001.Recursos didáctico-musicales para trabajar en Primaria. Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Martí, J.M. (2016). Aprendizaje musical para niños. Metodologías y sistemas pedagógicos de la didáctica musical. Barcelona: Redbook Ediciones.
- McPherson, G.E.; Welch, G.F. (2012). The Oxford Handbook of Music Education (2 vols.). Oxford: Oxford University Press.
- Miralpeix, A. (2012). iMúsica: educación musical con el iPad y el iPhone. Eufonía, 56, 27-35.
- Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall.
- Pujol, M.A.; Serra, J. (1998). La dansa catalana en l'ensenyament primari. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Dept. de Cultura.
- Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza Editorial. (Versió original en anglès, 1980)
- Swanwick, K. (2000). Música, pensamiento y educación (2a ed.). Madrid: Morata. (Versió original en anglès, 1988).
- Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Como promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.TORNS, X.; MALAGARRIGA, T.; GÓMEZ, I. (2009). Dos enfoques en enseñanza del lenguaje musical. Música y Educación, 77, 50-63.
- Valls. A.; Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: DINSIC.
- Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/vilarm.pdf
- Wagner, C. (1966). Aprenguem a fer cantar. Barcelona: Hogar del libro.
- Young, S. (2009). Music 3-5. Oxon: Routledge.
METODOLOGIES
- Bachmann, M. L. (1984). La rythmique Jaques-Dalcroze. Neuchâtel: La Baconnière. (Ed. en castellà: La Rítmica Jaques-Dalcroze una educación por la música y para la música. Madrid: Pirámide, 1998).
- Barniol, E. (1998). Pensamiento pedagógico y acción educativa de Zoltán Kodály. Música y Educación, 35 (11,3), pp.85-102.
- Casals, J. (1993). El método Ireneu Segarra. Música y Educación, 16, 51-74.
- Chapuis, J.; Westphal, B. (1980). Sur les pas d’Edgar Willems. Fribourg: Pro Musica.
- Díaz, M.; Giráldez, A. (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Una selección de autores relevantes. Barcelona: Graó.
- Hegyi, E. (1999). Método Kodály de Solfeo I y II. Madrid: Pirámide.
- Orff, C.; Keetman, G. (1950-1954). Musik für Kinder.5vols. Mainz: Schott.
- Paynter, J. (1999). Sonido y estructura. Madrid: Akal.
- Sanuy, M., González Sarmiento, L. (1969). Orff-Schulwerk-Música para niños. Introducción.. Madrid: Unión musical española.
- Schafer, R.M. (1994). Hacia una educación sonora. Buenos Aires: Pedagogías Musicales Abiertas.
- Steen, A. (1992). Exploring Orff. A teacher's guide. Mainz: Schott.
- Suzuki, S. (2007). Vivre c’est aimer. Marsella: Corroy.
- Szönyi, E. (1976). La educación musical en Hungría a través del método Kodály. Budapest: Corvina. (Ed. en anglès, actualitzada: Kodály's principles in practice: an approach to music education through the Kodály method. (5ª ed. rev.) Budapest: Corvina. 1990).
- Tomatis, A. (1987). L'oreille et la voix. Paris: Robert Laffont.
- Vanderspar, E. (1990). Manual Jaques-Dalcroze. Principis i recomanacions per a l'ensenyament de la rítmica. Barcelona: P. Llongueres.
- Ward, J. (1953). Musique(diversos volums). Tournai: Desclée et Cie.
- Willems, E. (1975). La valeur humaine de l’éducation musicale. Bienne: Pro Musica. (Trad. al castellà: El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós, 1981).WILLEMS, E. (1976/77). L'oreille musicale. Tome I et II. 4a ed. Fribourg: Pro Musica. (1a ed. 1946). (Trad .al castellà: El oído musical. Madrid: Paidós, 2001).
CANÇONERS
- Alcázar, AJ (1999). 88 temas para voz e instrumental Orff. Madrid: Mundimúsica.
- Amoaku, W. K. (1971). African Songs and Rhythms for Children: a selection from Ghana. Mainz: Schott.
- Apel·les Mestres (2004). Les 29 cançons infantil d'Apel·les Mestres (veu i piano). Barcelona: Boileau.
- Bonal, M. D. (2004-2008). Arietta. Volums 1-5. Barcelona: DINSIC.
- Bonal, E; Casas, M.; Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses,...activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Fundació Jaume Bofill / Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://www.entrecultures.org/04_calidos/diversitat.htm
- Bonal, M.D.; Martorell, M. (1967-1999, amb múltiples reedicions). ESQUITX (de l'1 al 5). Barcelona: mf.
- Busqué, M; Badia, M. (2002). Tunc Que Tan Teta. Tarragona: Arola Edicions.
- Casellas, M., Manent, R., Roma, R. i Vilar, R. (2001). Cançoner de butxaca. sempre hi ha una cançó. Tarragona: El Mèdol / Centre de la Cultura Popular i Tradicional Catalana.
- Costa, J. (2002). 111 cànons de tot arreu. Barcelona: Clivis.
- Costal, A. (coord). Cançons que cal saber. Barcelona: Raval Edicions, Pòrtic.
- Crivillé, J. (1981) Música Tradicional Catalana (I) – Infants. Barcelona: Clivis.
- Departament d'Ensenyament (2001). Cançons populars i tradicionals a l'escola. Disponible a: http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/doc_20517154_1.pdf
- Hunt, Peter (ed.) (2017). Junior Voiceworks at Christmas: 40 Seasonal Songs. Oxford: Oxford University Press.
- Maideu, J. (1991). Assaig. Cançons i exercicis (2a ed.). Vic: EUMO.
- Maideu, J. (1992). Llibre de cançons - Crestomatia de cançons tradicionals catalanes. Vic: EUMO.
- Orts, M. (ed). PRODIEMUS (Propostes, Reflexions, Orientacions i Didàctica Interdisciplinària per a Educar a través de la Música). http://www.prodiemus.com/canconer/
- Puig ,A., Padilla, R. (2013). El cançoner de tothom. Barcelona: Bonalletra Alcompàs.
- Rosell, A. (2007). Cançoner 1 / 2. Llanars: Amadeu i Cia.
- SCIC (1973-2017). Cançoners del Secretariat de Corals Infantil de Catalunya. Volums 1-9. Barcelona: SCIC.
- Stannard. K. (2003). Junior Voiceworks 1: 33 songs for children. Oxford University Press.
- Stannard. K. (2007). Junior Voiceworks 1: 33 more songs for children. Oxford University Press.
- Taltabull, C. [2006(1958)]. Dotze cançons populars de Nadal. Berga: Amalgama Edicions.