Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | FB | 2 | 2 |
2500798 Educació Primària | FB | 1 | 1 |
És recomanable revisar la Filosofia estudiada a l'etapa educativa de Batxillerat. En cas que l'admissió a la Universitat vingui per una altra via d'accés, diferent a l'anteriorment citada, també fóra bo poder estudiar una breu Història de la Filosofia.
Es pretén introduir a l'alumnat en l'estudi de les principals teories educatives dins el món contemporani. Igualment, vol mostrar-se, també, l'evolució històrica d'aquestes teories i la seva posada en pràctica.
En el primer bloc, s'estudiarà: el significat i el sentit de l'educació, la relació entre l'educació i la cultura occidental i, per descomptat, el paper epistemològic de la pedagogia dins el conjunt de les ciències de l'educació. Endemés, es presentaran els principals models de les teories educatives i se'n farà una consideració crítica.
Quant al segon bloc, s'aprofundirà en: les institucions i moviments pedagògics, les pràctiques docents i el magisteri més rellevant per a l'hora present.
Aquesta assignatura complementa altres matèries com Educació i contextos educatius, Societat, ciència i cultura i Comunicació i interacció educatives.
1.- Aspectes generals de la Teoria de l'Educació.
2.- Autors clàssics de la Pedagogia Occidental.
3.- Corrents pedagògics vinculats amb metodologies educatives específiques.
4.- Temàtiques rellevants associades a la pràctica educativa en l'hora present.
Totes les tasques d'aquesta assignatura segueixen 3 parts: activitat autònoma, activitat presencial (Gran Grup i Seminaris) i activitat supervisada. Totes aquestes parts, bo i els canvis que puguin adequar-se, volen explicitar la perspectiva de gènere.
En relació amb la situació d'excepcionalitat provocada per l'actual pandèmia, cada quadrimestre tindrà una organització diferent.
A saber:
1r QUADRIMESTRE, modalitat de docència mixta (Seminaris: presencial; Gran Grup: virtual).
2n QUADRIMESTRE, modalitat de docència enterament presencial.
AVÍS:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial en Gran Grup | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 15 |
Activitat presencial en Seminaris | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitat supervisada | 30 | 1,2 | 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 15 |
L’avaluació es realitzarà, durant tot el quadrimestre, a través de les activitats avaluadores que figuren en aquest apartat.
Per a superar l’assignatura, cal tenir una mitjana aritmètica mínima de 5. Una puntuació que sorgeix del càlcul entre les tres seccions. Ara bé, aquest càlcul -prèviament- requereix d'una nota mínima de 4 en l'exercici individual (el qual podrà ser, o no, un examen escrit). Si no és així, la matèria quedarà suspesa. No obstant això, existeix la possibilitat de recuperar l'assignatura, amb el benentès que es disposi d'una mitjana aritmètica mínima de 3.5, a través d'un nou exercici individual. En cas satisfactori, la nota màxima d'aquesta recuperació sols podrà ser un aprovat (5 a 6,9). Per últim, repetir l'assignatura suposa acceptar una única avaluació de síntesi final.
A continuació, i de manera provisional, s'esmenten les dates d'avaluació:
1/ Grau d'Educació Primària (1r quadrimestre)
Grup 31 Exercici individual (09/02/2021) // Recuperació (16/02/2021).
Grup 21 Exercici individual (28/01/2021) // Recuperació (04/02/2021).
Grup 71 Exercici individual (09/02/2021) // Recuperació (16/02/2021).
Grup 41 Exercicis individuals (03/12/2020 i 11/02/2021) // Recuperació (18/02/2021).
2/ Grau d'Educació Infantil (2n quadrimestre)
Grup 61 Exercici individual (28/06/2021) // Recuperació (05/07/2021).
Grup 62 Exercici individual (17/06/2021) // Recuperació (01/07/2021).
L'assistència és obligatòria amb un mínim del 80% de les sessions de classe.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació contínua a partir de les evidències en els treballs pràctics (1a part) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació contínua a partir de les evidències en els treballs pràctics (2a part) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Exercici individual | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11 |
Arendt, H. (2009). La condició humana. Barcelona: Empúries.
Bauman, Z. (2007). Els reptes de l'educació en la modernitat líquida. Barcelona: Arcàdia.
Benejam, P. (2014). Quina educació volem? Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Bowen, J. (1985). Historia de la Educación occidental (3 vols). Barcelona: Herder.
Brottman, M. (2018). Contra la lectura. Barcelona: Blackie Books.
Carr, W. (2002). Una teoría de la educación. Madrid: Morata.
Codina, M. T. (2008). Educar en temps difícils. Escola Talitha, 1956-1974. Vic: Eumo.
Cuesta, P. (1994). La escuela en la reestructuración de la sociedad española. Madrid: Siglo XXI.
De Pagès, E. (2011). La generació google. De l'educació permissiva a una escola serena. Lleida: Pagès.
Debesse, M. i Mialaret, G. (1973). Historia de la pedagogía. Barcelona: Oikos-Tau.
Drouin-Hans, A.-M. (2008). Relativisme et éducation. París: L'Harmattan.
Duch, L. (1997). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidós.
Escolano, A. (1985). Historia de la educación. Madrid: Anaya.
Ladjali, C. (2014). Ma bibliothèque. Lire, écrire, transmettre. París: Seuil.
Llevadot, L. i Riba, J. (2012). Filosofías postmetafísicas. 20 años de filosofía francesa contemporánea. Barcelona: UOC.
Luzuriaga, L. (1981). Historia de la educación y la pedagogía. Buenos Aires: Losada.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.
Id. (2009). Pedagogia: el deure de resistir. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Monés, J. (1978). El pensament escolar i la renovació pedagògica aCatalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana.
Montessori, M. (1984). La descoberta de l'infant. Vic: Eumo.
Nussbaum, M. C. (2005). El cultivo de la humanidad. Barcelona: Paidós.
Pagès, A. (2011). Temps de transmissió. Les seves vicissituds avui. Lleida: Pagès.
Id. (2018). Cenar con Diotima. Filosofía y feminidad. Barcelona: Herder.
Poch, C. (2003). La muerte y el duelo en el contexto educativo. Reflexiones, testimonios y actividades. Barcelona: Paidós.
Rabazas, T. (2015). El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación. Madrid: Síntesis.
Rancière, J. (2003). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.
Santoni, A. (1981). Historia social de la educación. Barcelona: Reforma de la Escuela.
Sensat, R. (1996). Vers l'escola nova. Vic: Eumo.
Solà, R. (2003). L'escola Ton i Guida: quan la pedagogia activa va anar al suburbi (Barcelona 1962-1994). Barcelona: Edicions 62.
Soler, J. (2015). Vint mestres i pedagogues catalanes del segle XX. Un segle de renovacó pedagògica a Catalunya. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Sotos, M. (2016). Maria Antònia Canals i Tolosa. Renovación pedagógica y didáctica de las matemáticas. Barcelona: Octaedro.
Steiner, G. (2004). Lecciones de los maestros. Madrid: Siruela.
Steiner, G. i Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Maestro y alumno. Madrid: Siruela.
Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Hacia una pedagogía de la sensibilidad. Barcelona: Paidós.
Id. (2004). El tono en la enseñanza. El lenguaje de la pedagogía. Barcelona: Paidós.
WEBGRAFIA
https://blogs.iec.cat/she/
https://she.iec.cat
http://www.inrp.fr/she/histed_accueil.htm
http://www.sc.ehu.es/sfwsedhe