Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 0 |
És molt recomanable haver superat prèviament l’assignatura Didàctica de l’Expressió Musical I.
Contextualització
L’assignatura mostrarà l’àrea de música com a nucli generador que promou projectes i activitats interdisciplinàries a l’etapa infantil.
Objectius formatius
1. Fonamentació teòrica.
1.1. Metodologia de treball per projectes.
1.2. Llenguatge musical i multimodalitat.
1.3. Art sonor.
2. Desenvolupament, anàlisi i avaluació de projectes musicals.
2.1. Anàlisi dels elements clau que intervenen en projectes interdisciplinaris on la música (o el so) n'és el fil conductor.
2.2. Aprofundiment en el coneixement i fonaments de la música com a eina d’expressió i creació individual i col·lectiva.
2.3. Apropiació d'elements musicals/culturals propis del nostre context i època, així com també d'altres contextos.
2.4. Adquisició de criteris per al disseny, desenvolupament i avaluació de projectes impulsats des de l'àrea de música.
2.5. Reflexió a l'entorn de diferents projectes externs i també dels desenvolupats a l'aula.
2.6. Disseny i desenvolupament d'un projecte col·lectiu.
El plantejament d’aquesta assignatura és eminentment pràctic i per això s’exigeix una participació activa en el procés d’ensenyament i aprenentatge.
Mitjançant el desenvolupament de projectes i activitats d’aula, l’alumnat construeix i s’apropia del coneixement de l’àrea de música, així com d'altres competències per a l'activitat docent.
Es contempla també espai per a l’anàlisi i reflexió, tant individual com col·lectiva.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria i pràctica d'aula | 40 | 1,6 | 2, 13 |
Treball col·lectiu de tot el grup-classe | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grups cooperatius | 15 | 0,6 | 2, 5, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i altres activitats supervisades | 10 | 0,4 | 1, 2, 7, 8, 9, 12, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs individuals | 30 | 1,2 | 3, 5, 11 |
pràctica i estudi musical | 25 | 1 | 1, 2, 3, 9, 10, 11, 12 |
L'avaluació es compon de tres parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3'5 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.
Aquestes parts impliquen diferents metodologies de treball a l'aula que es desenvoluparan al llarg del semestre, com ara treballs individuals, treball en grup coopertatiu i projecte col·lectiu amb tot el grup classe.
El calendari previst per als moments d'avaluació és:
a) Treballs individuals: 1 tasca durant les setmanes 3-5, i una altra al final del projecte col.lectiu.
b) Treball cooperatiu: abans de Setmana Santa
c) Projecte Col.lectiu: depèn del calendari i de les condicions imposades per les autoritats sanitàries, es pot iniciar aquest projecte abans de Setmana Santa o just en tornar.
Només es podrà recuperar la part de treballs individuals (i en cas que es tinguimenys d'un 3'5). La data de recuperació serà el 10/6.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals i imprescindibles.
L’assistència a les sessions és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions per poder-la superar.
La no participació o la baixa implicació en les activitats proposades s'interpretarà com a falta d'interès per aprendre i, per tant, com a impossibilitat de desenvolupar les competències requerides. Conseqüentment, es pot suspendre l'assignatura.
L'estudiant que abandoni les sessions injustificadament (més de 3) tindrà una qualificació de 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues individuals | 50% | 0 | 0 | 3, 5, 6, 7, 9, 13 |
Projecte final col·lectiu (avaluació individual) | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grup cooperatiu (avalució grupal) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 13 |
Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1984].
Fuertes, C. i Echebarría, I. [ed.] (2008). Projectes de treball i música. Barcelona. ICE-UB.
Giráldez, A. (1997). Educación musical desde una perspectiva multicultural: diversas aproximaciones. Trans-Iberia, 1. Consultable a: http://www.sibetrans.com/trans/p12/trans-iberia-1997
Godall, P.; Malagarriga, T.; Oriols, J. i Valls, A. (2003). Bernat, el gat (3, 4, i 5 anys). Llibre del nen, llibre del mestre i CD. Barcelona: Teide.
González, C.; Minguillán, P. i Olivares, V. (2012). Música, dansa i cultura mexicana a l’Arenal. Actes de les VIII Jorandes de Música, ICE-UB
González, C. i Valls, A (2012). Conociendo música y cultura a través de la metodología de Proyectos de Trabajo. Nuevas experiencias didácticas de Música del Mundo. Dins: Actas del Congreso Educa2011
González, C. i Valls, A. (2010). Músiques del món i treball per projectes. Dins: Actes del CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques. http://hdl.handle.net/10256/2856
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro.
Pérez, J. i Malagarriga, T. (2010). Materiales para hacer música en las primeras edades: ejes del triángulo formación, innovación e investigación. Revista Complutense de Educación, 21 (2), 389 – 403.
Martín, X. (2006). Investigar y aprender cómo organizar un proyecto. Barcelona: Horsori.
Pozuelos, F. (2007). Trabajopor proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. MCEP.
Nadal, N. (2007). Músicas del mundo. Una propuesta intercultural de educación musical. Barcelona: ICE
Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T. i Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys). Llibre del mestre, llibre del nen i CD. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T. i Martínez, M. (2006). Els músics més petits (5 anys). Llibre del mestre, llibre del nen i CD. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Schafer, M. (1996). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1969].
Schaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza editorial. [obra original de 1966].
Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
webs: http://www.projectapproach.org/theory.php
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
https://www.museunacional.cat/ca/so-i-color