Logo UAB
2020/2021

Infància, salut i alimentació

Codi: 102005 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2500797 Educació Infantil FB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ferran Estebaranz i Sanchez
Correu electrònic:
Ferran.Estebaranz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Nuria Armentano Oller
Amanda Ramos Reche

Prerequisits

No aplica.

Objectius

L'assignatura d'Infància, Salut i Alimentació és important per a la formació dels Graduats en Educació Infantil.

Els objectius de l'assignatura són:

• Conèixer els temes bàsics de la salut i de l'alimentació infantil

• Conèixer com dur a terme una bona educació en la salut des dels primers anys de l'etapa en educació infantil

• Conèixer els principis bàsics de nutrició i alimentació

• Conèixer l'organització general del cos humà

Competències

  • Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6
  • Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
  • Conèixer els principis bàsics d'un desenvolupament i comportament saludables.
  • Demostrar que coneix l'evolució dels fonaments de dietètica i higiene infantil.
  • Detectar carències afectives, alimentícies i de benestar que pertorbin el desenvolupament físic i psíquic adequat dels estudiants.
  • Identificar trastorns en la son, l'alimentació, el desenvolupament psicomotor, l'atenció i la percepció auditiva i visual.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre que determinades actituds individuals poden tenir efectes en la salut de les persones que ens envolten i fomentar pràctiques responsables.
  2. Conèixer els principals hàbits per mantenir una bona higiene infantil.
  3. Conèixer els principis bàsics de la fisiologia humana, incloent el creixement i desenvolupament infantil i la diversitat humana.
  4. Conèixer els principis bàsics de la nutrició i de la composició d'una dieta equilibrada.
  5. Conèixer els recursos i xarxes que existeixen per establir col·laboracions entre els professionals de la salut i els educadors.
  6. Conèixer i comprendre la diversitat humana, així com els mecanismes que la generen.
  7. Conèixer les bases d'una alimentació saludable.
  8. Detectar carències afectives, alimentàries i de benestar que pertorbin el desenvolupament físic i psíquic adequat dels estudiants.
  9. Entendre que la promoció de la salut en els nens inclou a tota la família.
  10. Identificar trastorns en la son, l'alimentació, el desenvolupament psicomotor, l'atenció i la percepció auditiva i visual.
  11. Ser conscient de la renovació constant del coneixement científic relacionat amb la salut i comprendre la importància de la permanent actualització i de la formació continuada.

Continguts

Principis bàsics de la fisiologia humana. Diversitat humana. Creixement biològic i desenvolupament infantil. Audició i visió. Retard del desenvolupament.

Principis bàsics de la nutrició. Classificació de nutrients. Necessitats calòriques. Dieta equilibrada. Transtorns de l'alimentació: malnutrició, obesitat, càries dental.

Principals alteracions de la salut en la infància. Transtorns del son i transtorns psicomotors.

Hàbits d'higiene i comportaments saludables. Prevenció de malalties.

Metodologia

El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura.

La planificació de l'assignatura és en modalitat de docència presencial. Malgrat això, tant la metodologia docent com l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 20 0,8 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11
Seminaris 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11
Tipus: Supervisades      
Avaluació 5 0,2 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11
Tutories 15 0,6 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 50 2 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11

Avaluació

Per a poder aprovar l’assignatura s’ha d'obtenir una nota mitjana mínima de 5.

En aquesta nota es comptarà la nota mitjana dels controls (individuals i en format escrit, amb una part tipus test i una segona de preguntes curtes) sempre i quan aquesta sigui igual o superior a 4 (per a ser considerada en el càlcul de la mitjana dels controls la nota minima de cada control haurà de ser de 4). El primer dels dos controls serà el 6' d'abril del 2021, mentre que el segon, el 9 de juny del 2021. El 16 de juny hi haurà un control de recuperació, per a l'alumnat que hagi suspès o no s'hagin presentat a algun dels dos controls.

Es realitzaran 10 hores de seminari al llarg de l'assignatura. Tot i que la metodologia de treball en cada un d'ells pot ser individual o en grup, s'haurà de lliurar un document final per a la seva avaluació individual. La mitjana de les activitats derivades dels seminaris haurà d'assolir el 4 per poder ser considerada de cara a la nota mitja final de l'assignatura. 

Seminari 1: Treball i entrega individual.

Seminari 2: Treball i entrega en grup.

Seminari 3: Treball i entrega individual.

Seminari 4: Treball i entrega individual.

Seminari 5: Treball i entrega individual.

Seminaris 6-7: Treball i entrega en grup.

Seminari 8: Treball i entrega en grup.

Seminari 9: Treball i entrega individual o en grup.

Seminari 10: Treball i entrega individual.

 

En relació a les evidències de les activitats realitzades a les classes presencials, aquestes només es recolliran durant el període indicat pel professor. Per aquestes evidències no hi haurà recuperació.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que es mostri una bona competencia comunicativa en la llengua vehicular que consta a l'assigantura.

L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, tant de teoria com de seminaris. En cas contrari es considerarà No Presentat. També s’obtindrà la qualificació No Presentat si no es presenta a cap dels dos controls.

Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 3 setmanes després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió en els 10 dies següents a la seva publicació.

Les activitats realitzades a l'aula s'entregaran al llarg del semestre i seran retornades en un període no superiorde tres setmanes. Es farà servir preferencialment les eines d'entrega on-line disponibles al Campus Virtual.

Durant la realització del controls d’avaluació, la còpia d'un altre company resultarà amb la qualificació d’un zero a l'activitat. En cas de reincidència, se suspendrà tota l'assignatura.

En l’avaluació d’activitats autònomes, la còpia o plagi de material constitueix una infracció greu, que resultarà amb la qualificació d’un zero a l'activitat. En cas de reincidència, es suspendrà tota l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Control de la primera part del temari (meitat de semestre) 25% 0 0 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10
Control de la segona part del temari (final de semestre) 25% 0 0 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10
Recull d'evidències de les activitats realitzades a les classes presencials (al llarg del semestre) 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Cassan, A. (2009). El gran llibre del cos humà. (2ª edició). Barcelona: Ed. Parramón.

Chiras, D. D. (2015). Human Biology. (8th Edition). London: Jones and Bartlett Learning.

Generalitat de Catalunya. (1984). Educació per a la salut a l'escola. Orientacions i programes. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Estivill, E., Pin, G. (2016) Peditaría con sentido comun.(1ª Edición). Madrid: Debolsillo

Lissauer, T., Clayden, G. (2008). Texto ilustrado de Pediatría. (3ª Edición) Madrid: Elsevier España, S.L.

Organización Mundial de la Salud. Política de igualdad de genero. Recuperat de: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=2680%3Agender-equality-policy&catid=3344%3Agender&Itemid=4017&lang=es

Stuart I.F. . (2008). Fisiología Humana. (10ª Edició).Madrid:Mac GRaw-Hill interamericana.

Omeda. Enfermedades infantiles. Recuperat de: https://www.onmeda.es/enfermedades/enfermedades_infantiles.html

Savignac, B.; Oustalniol J. (2011). Nutrition Alimentation. (1ª Edició). Nathan: Paris.

Savignac, B. (2011). Biologie et Microbiologie appliquées. (1ª Edició). Nathan: Paris.