Logo UAB
2020/2021

La pràctica matemàtica a l'aula d'educació infantil

Codi: 101987 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2500797 Educació Infantil OB 4 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Mercè Edo Basté
Correu electrònic:
Meque.Edo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Judit Chico Gutierrez

Prerequisits

És recomanable que l’estudiant hagi cursat l’assignatura obligatòria de tercer:

- Les matemàtiques en el currículum d’infantil.

 

Objectius

“La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil” és la continuació natural de l’assignatura “Les matemàtiques en el currículum d’infantil” realitzada el curs anterior. La nova assignatura desenvolupa el coneixement pràctic i l’aplicació del currículum matemàtic d’infantil. Se centra en els blocs de contingut matemàtic de geometria, mesura i anàlisi de dades, fent èmfasi en el coneixement, anàlisi i disseny de situacions educatives per l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a l’educació infantil, concretament de 3 a 6 anys i recuperant el que s’havia après de l’escola bressol en el curs anterior.

És per això que des de l’assignatura: La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil, es vol incidir en la capacitat de relacionar i integrar els coneixements que els estudiants estan adquirint a vàries assignatures i obtenir així una visió globalitzadora i interdisciplinària de la docència en les primeres edats.  

 

Objectius formatius:

  1. Conèixer el contingut matemàtic curricular dels 0 als 6 anys de geometria, mesura i anàlisi de dades.
  2. Conèixer i analitzar situacions didàctiques interdisciplinàries, identificant els continguts matemàtics i els d’altres àrees que s’hi treballen.
  3. Dissenyar situacions didàctiques d'ensenyament i aprenentatge matemàtic per a infants de 3 a 6 anys.

 

Competències

  • Comprendre les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
  • Conèixer els fonaments científics, matemàtics i tecnològics del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • Conèixer estratègies didàctiques per desenvolupar representacions numèriques i nocions espaials, geomètriques i de desenvolupament lògic.
  • Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat d'analitzar una situació didàctica i fer-ne un diagnòstic sobre la seva pertinença i fer propostes alternatives innovadores.
  2. Capacitat d'identificació d'aspectes matemàtics a la vida quotidiana i capacitat de potenciar-los i compartir-los amb els infants per tal d'afavorir-ne el seu aprenentatge.
  3. Capacitat d'inspirar-se en bones pràctiques matemàtiques per crear-ne de noves i personals.
  4. Capacitat d'organització i de treball conjunt per dissenyar i executar un projecte de treball compartit.
  5. Capacitat de dissenyar situacions didàctiques personals a partir del currículum i les seves directrius teòriques i dels exemples mostrats a l'assignatura per a l'E/A de les matemàtiques a educació infantil.
  6. Coneixement de diversitat de situacions didàctiques dissenyades des de les matemàtiques del currículum.
  7. Coneixement de diversitat de situacions didàctiques interdisciplinàries per a l'E/A de les matemàtiques al parvulari.
  8. Coneixement de la teoria sobre l'aprenentatge i l'ensenyament de les matemàtiques que regeix el currículum.
  9. Coneixement de situacions didàctiques i experiències creades amb una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva

Continguts

Aquesta assignatura es composa de quatre unitats docents.

1. Les Matemàtiques en situacions interdisciplinàries i globalitzadores

1.1 Marc teòric psicològic. Anàlisi didàctica i professional de casos i situacions d’aula.

2. Geometria.

       2.1 Formes en 3D i en 2D.

       2.2. Situació i orientació a l'espai. Localització i posicions relatives.

3. Mesura.

      3.1. Magnituds i mesura. Comparar i ordenar elements. Identificar magnituds. Unitats de mesura. Longitud, capacitat i massa. Instruments de mesura.

      3.2. La mesura del temps. Seqüències  temporals. Ús del calendari.

4. Anàlisi de dades

     4.1. Recollida de dades. Representació de la informació i gràfics senzills. Anàlisi i interpretació de dades

     4.2. Inici a l'alfabetització probabilística: fets segurs, possibles i impossibles. 

 

Metodologia

Tenint en compte que el protagonista en el procés d’ensenyament i aprenentatge és l’estudiant. S’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació: 

 

Activitat

Hores

Metodologia

Treball en petit grup no presencial

10

 Treball en grup guiat pel professor

Seminaris

20

 Espais de treball en grup reduïts (1/2 del gran grup)  supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats amb materials didàctics manipulatius s’aprofundeix en els continguts i temàtiques presentades en el gran grup.

Supervisada i avaluació

20

 Espais que es reserven per a fer les presentacions col·lectives dels resultats dels treballs en grup. Les presentacions dels treballs es realitzen davant els companys i es farà co-avaluació entre els estudiants, a més a més de l’avaluació del professorat.

Autònoma

50

 Realització de les lectures recomanades, cerca d'informació sobre els treballs a realitzar, redacció de textos que s’hauran de discutir i consensuar en els seminaris, preparació de les presentacions, realització del treball dels qüestionaris i preparació de l’examen.

 

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial seminaris 20 0,8
Tipus: Supervisades      
Supervisada 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Autònom 50 2

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.  L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria.

 

Activitat d’Avaluació

 

% de la nota

Resultats

Aprenentatge

Lliurament i exposició de Treball en grup.

30%

EI.2; EI.3; DDIC.2; DDIC.3; TF.3 

Control escrit individual. (Continguts de: les Unitats docents de la 1 a 4. Lectures. Seminaris. Qüestionaris. Treball)

50%

DDIC.1; DDIC.3; EI.5; EI.20 

Tests, lectures i pràctiques

20%

EI.2; EI.3; DDIC.2; DDIC.3; TF.3 

 

L’avaluació es realitza en part grupalment i en part individualment.

Avaluació en grup.  

Per aquesta avaluació es compta amb els següents instruments:

a) El document lliurat pels grups d’estudiants fruit del seu treball teòric i pràctic: el Treball en grup.

b) Les defenses orals del treball.

c) Els suports tecnològics que utilitzin per a les seves presentacions (power point, vídeo, etc.) iquelliuraran també alprofessorat.

La qualificació obtinguda en aquesta avaluació grupal representa el 30% de la nota final de l’assignatura, és però necessari obtenir una qualificació mínima de 5 per aprovar l’assignatura.

Avaluació individual. En aquesta part s’avalua individualment els coneixements científics i tècnics de la matèria assolits per l’alumne.

Una part de l’avaluació individual es porta a terme mitjançant uns qüestionaris que es resolen individualment.

L'altra avaluació individual es du a terme mitjançant una prova escrita en una sessió d’avaluació individual.

El contingut de l'avaluació individual inclou tot el que s'ha fet durant l'assignatura: unitats docents, treball en grup, seminaris, qüestionaris i lectures.

La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representarà el 70% de la nota final de l’assignatura.

És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 sobre 10 en l'examen i en la mitjana dels qüestionaris per aprovar l’assignatura.

La data de l'avaluació individual serà a el 15-12-2020 pel grup 61; i 16-12-2020 pel grup 62.

En cas de suspendre l'avaluació individual hi ha prevista una recuperació 12-01-2021, pel G61 i 13-01-2021 pel grup 62.

L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per ser avaluat (es contempla un màxim d'un 20% d’incidències), en cas contrari es considerarà no presentat.

El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació i/o la còpia en un prova d'avaluació és motiu directe per suspendre l'assignatura.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 0 0 1, 2, 6, 7, 8, 9
Qüestionaris + participació 20% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9
Treball en grup 30% 0 0 3, 4, 5, 6, 8, 9

Bibliografia

Alsina, A. (2012). La estadística y la probabilidad en educación infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22.

Castelnouvo, E. (1981). La Geometria. Barcelona: Ketres.

Edo, M., Revelles, S. (2004). Situaciones matemáticas potencialmente significativas. Dins M. Antón, B. Moll, (eds.), Educación infantil. Orientación y Recursos (0-6 años), (pp.103-179). Barcelona: Praxis.

Edo, M. (2005). Educación matemática versus Instrucción matemática en Infantil. En P. Pequito, A. Pinheiro (eds.), Proceedings of the First International Congress on Learning in Childhood Education, (pp.125-137). Porto, Portugal: Gailivro. 

Edo, M., Revelles, S. (2006). Taller de geometria, recorrido geométrico, y duda que nos conduce a la medida en el ciclo inicial. En C. Tomás, M. Casas (eds.) Educación Primaria. Orientaciones y Recursos. Desarrollo Curricular, Experiencias, (pp.1-22). Barcelona: Praxis.

Febrer, M., Casas, E. (2001). Una balena pesa més que 100 persones "¡Y yo que me lo creo!". Biaix, 1950-56.

Masoliver, C., Edo, M. (2009). Todos nuestros zapatos tienen números. En N. Planas, A. Alsina (eds.) Educación matemática y buenas prácticas, (pp. 81-92). Barcelona: Graó.

Reggio Emilia (2005). Sabata i metre. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.

 

Hi haurà bibliografia específica al campus virtual adequada als diferents treballs.