Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 | 1 |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi aprovat i repassi els continguts de l’assignatura anual de primer curs:
- Desenvolupament de la personalitat.
Aquesta assignatura està pensada per ser cursada quan els alumnes ja han fet tota la formació bàsica.
És una assignatura centrada en una didàctica específica i s’imparteix simultàniament amb altres didàctiques específiques. S'hi desenvolupa el coneixement del currículum matemàtic d’educació infantil, començant pels marcs legals; seguint amb blocs de continguts principals: lògica i nombre; fent especial èmfasi en el contingut i la didàctica de zero a tres.
La continuació natural d'aquesta assignatura és l'assignatura de quart curs: “La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil”. L’estudiant que hagi superat les dues assignatures obligatòries de didàctica de les matemàtiques té la possibilitat de cursar, en el darrer semestre de la carrera, l’assignatura optativa “Joc i activitat matemàtica en l’educació infantil”.
Objectius:
1.- Conèixer els trets fonamentals del currículum de zero a sis anys, fent èmfasi en els aspectes matemàtics.
2.- Conèixer el contingut matemàtic curricular dels 0 als 3 anys i dels 3 als 6 anys: lògica i nombre.
3.- Conèixer les formes d'organització del treball matemàtic dels 0 als 6 anys.
4.- Dissenyar situacions d'aprenentatge matemàtic per a infants de 0 a 3 anys.
Aquesta assignatura es composa de quatre unitats docents:
1.- Currículum i continguts matemàtics a la Educació Infantil
1.1. Regulacions oficials (DECRET 101/2010, de 3 d’agost; DECRET 282/2006, de 4 de juliol; DECRET 181/2008, de 9 de setembre; ORDRE EDU/484/2009, de 2 de novembre).
1.2. Elements del Currículum i ubicació de les matemàtiques.
1.3. Marc teòric psicològic de l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques. Concepció constructivista.
2.- Desenvolupament del raonament lògic matemàtic a les primeres edats
2.1. Com es desenvolupa el raonament lògic matemàtic a les primeres edats, 0-3 i 3-6.
2.2. Materials per al desenvolupament lògic a l’escola bressol: material inespecífic i altres materials.
2.3. Situacions del primer al segon any: la panera dels tresors i el joc heurístic.
2.4. Situacions del segon al tercer any: safates d’experimentació, situacions de la vida quotidiana, l’estona del menjar, racons, etc.
3.- Desenvolupament del pensament matemàtic al parvulari i la seva continuïtat
3.1. Organització dels continguts matemàtics en els quatre blocs fonamentals.
3.2. Lògica: Atributs i col·leccions. Relacions i canvi. Cerca de patrons.
4.- Nombres i operacions
4.1. Nombres i operacions. Quantificadors. Construcció del nombre. Llegir i escriure números. Accions sobre la quantitat –afegir, treure, agrupar, repartir, repetir...
4.2. El sistema de numeració decimal. El càlcul mental. Automatització de resultats.
Activitat |
Hores |
Metodologia: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. |
Presencial En gran grup (no se'n realitzaran aquest curs) |
10 |
En aquest curs, no hi hauran sessions de gran grup amb l'objectiu de complir amb de les recomanacions sanitàries en relació a la COVID19. Aquestes 10h seran de treball autònom dirigit, en principi, no presencial. |
Seminaris En grups reduïts |
20 |
Espais de treball en grup reduïts (50% del gran grup) supervisat pel professorat on, mitjançant anàlisi de documents o activitats d’investigació, s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. |
Seminaris seguiment En grups reduïts |
20 |
Espais de treball en grup reduïts supervisats pel professorat on els estudiants mostren el producte del seu treball conjunt. |
Treball autònom |
50 |
L’alumne haurà de documentar-se pel seu compte, amb l’orientació del professor, per aprofundir en els continguts de l’assignatura. Així mateix, haurà de completar les tasques iniciades als seminaris i dedicar el temps necessari a l’estudi per consolidar els aprenentatges. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial, gran grup (aquest curs només es faran sessions en petit grup) i seminaris | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o petit grup | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 | 5, 8, 9, 10 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L’avaluació de l’assignatura serà continuada al llarg de tot el semestre mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per ser avaluat (es contempla un 20% màxim d’incidències justificades). En cas contrari, es considerarà no presentat. També es considerarà no presentat l’estudiant que no hagi lliurat totes les activitats d’avaluació en els terminis establerts. Per poder ser avaluat globalment és necessari aprovar totes les activitats d'avaluació, és a dir, cal que l’estudiant hagi obtingut una nota mínima de 5 en cada una de les activitats d'avaluació previstes.
Es preveu una única prova de reavaluació individual al final de l'assignatura (12-01-2021 per als estudiants del grup 62 i 17-01-2021 per als del grup 61) adreçada als estudiants que en alguna de les activitats d'avaluació no hagin obtingut la nota mínima de 5 i que compleixin TOTS els següents requisits: haver assistit a totes les classes (mínim d'incidències justificades 20%); haver entregat totes les tasques en els terminis establerts per a l'avaluació continuada; en les activitats d'avaluació suspeses (que no hagin obtingut la puntuació mínima per aprovar de 5) haver obtingut una nota que no sigui inferior a 3,5 punts.
Activitats d’avaluació |
% nota |
Hores | Què i Quan? |
Prova escrita |
50% |
2 presencials + autònom |
Preguntes en relació a l'assoliment competencial de l’assignatura. Al finalitzar totes les unitats docents de l’assignatura. 12-12-2020 (grup 62) / 17-12-2020 (grup 61) |
Treball de grup |
20% |
4 presencials + autònom |
El treball farà referència a l'àmbit de zero a tres anys. Cada grup presentarà un únic treball escrit i en farà una presentació oral al seminari de seguiment (o de forma virtual, a determinar). Cap a la meitat de l’assignatura
|
Treball seminaris (individual i en grup) |
30% (20% individual + 10% en grup) |
20 presencials +autònom |
Les pràctiques de seminari faran referència als diferents temes de l'assignatura. Al finalitzar totes les pràctiques cada grup lliurarà un únic document que contindrà els materials elaborats resultat de les pràctiques dels seminaris juntament amb una reflexió final individual de cada membre del grup. Avaluació continuada durant el desenvolupament dels seminaris i sumativa al finalitzar totes les unitats docents de l’assignatura. |
Les activitats lliurades susceptibles a ser qualificades es tornaran avaluades en un termini inferior a un mes.
A més, per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com escrita, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que constin a la guia docent.
Mostrar una actitud compatible amb la professió docent és un requisit per aprovar l’assignatura. Algunes de les competències que s'esperen dels estudiants són: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, argumentació, etc.
La copia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura.
Per més informació sobre l’avaluació consulteu: “Criteris i pautes generals d’avaluaciódela Facultat de Ciències de l’Educació” aprovat per la COA a 28 de maig de 2015 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final (individual) | 50% | 0 | 0 | 5, 8, 11, 12 |
Treball de seminaris (20% individual i 10% en grup) | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 9 |
Treball en grup | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Alsina, A. (2004). Com desenvolupar el pensament matemàtic dels 0 als 6 anys. Vic: Eumo.
Berdoneau, C. (2007). Matemáticas activas (2-6 años). Barcelona: Graó.
Brunton, P., & Thornton, L. (2006). The little book of treasure boxes. London: Featherstone Education.
Canals, M. A. (2009). Primers nombres i primeres operacions. Associació de Mestres Rosa Sensat. Els dossiers de la Maria Antònia Canals, 101. Barcelona: Rosa Sensat.
Canals, M. A. (2009). Lògica a totes les edats.Associació de Mestres Rosa Sensat. Els dossiers de la Maria Antònia Canals, 104. Barcelona: Rosa Sensat.
Carbó, L., & Gràcia, V. (2005). Els continguts matemàtics en el currículum d'infantil. En: Mirant el món a través dels números. (pp. 55-68). Lleida: Pagès Editors.
Chamorro, M.C. (2006). Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil. Madrid: Pearson Education.
Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle d'educació infantil. Diari oficial de la Generalitat de Catalunya, Departamentd'Educació, 16 de setembre de 2008, número 5216, pp. 68256 - 68273.
Departament d’Ensenyament (2012). Currículum i orientacions d’Educació Infantil Primer Cicle. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0080/bfd2cd16-10d5-4103-aba2-ee9744b2399d/Curriculum-Infantil-0-3.pdf#_ga=2.64657007.1135033631.1559679766-427766724.1510332686
Departament d’Ensenyament (2015). Orientacions per a l’avaluació d’Educació Infantil Primer Cicle. Disponible a: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/orientacions_avaluacio_infantil_1cicle.pdf
Departament d’Ensenyament (2016). Currículum i orientacions d’Educació Infantil Segon Cicle. Disponible a: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-2n-cicle.pdf
Edo, M. (1991). El càlcul mental a Parvulari, Guix Elements d'acció educativa, 169, 11-16.
Edo, M. (2012). Ahíempiezatodo. Las matemáticas de cero a tres años. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 71-84.
Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (2001). La lógica matemàtica en el periodo 0-6 años. Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp. 1-58). Barcelona: Praxis.
Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (2002). La lògica matemàtica a l'escola bressol. Temes d’infància, 26. Barcelona: Rosa Sensat.
Gutiérrez, E. H. (2013). El aprendizaje del número natural en un contexto ordinal en la Educación Infantil. Edma0-6: EducaciónMatemática en la Infancia, 2(1), 41-56.
Kamii, C. (1982). Introducción. Dins: El número en la educación preescolar (pp. 9-27). Madrid: Visor.
Vila, B., & Cardó, C. (2005). Material sensorial (0-3 años). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó, 2005.
Zúñiga, M. (2014). El aprendizaje de la descomposición aditiva en la Educación Infantil: Una propuesta para niños y niñas de 5 a 6 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(2), 84-113.