Logo UAB
2020/2021

Estructura i funció del sistema nerviós

Codi: 101919 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501230 Ciències Biomèdiques OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Quintana Romero
Correu electrònic:
Albert.Quintana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Berta González de Mingo
Jordi Gascón Bayarri
Francisco Javier Carrasco Trancoso
Albert Quintana Romero

Prerequisits

És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes cel·lulars.

És important que l’estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de l’assignatura Histologia i Fisiologia General.

Objectius

L’assignatura Estructura i Funció del Sistema Nerviós es programa durant es segon semestre del segon curs del Grau de Ciències Biomèdiques i desenvolupa el coneixement integrat de l’anatòmia, la histologia i el funcionament normal del sistema nerviós. Es fa particular èmfasi en el sistema nerviós humà.

L’adquisició de les competències bàsiques de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base suficient l’estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes de lesions, malalties i processos degeneratius que afecten al sistema nerviós humà durant els següents cursos.

 

Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

  • Conèixer l’organització anatòmica del sistema nerviós.
  • Identificar els diferents tipus cel·lulars que composen el teixit nerviós i les seves diferencies d’organització en les diferents regions del sistema nerviós.
  • Aprendre els conceptes bàsics de la fisiologia del sistema nerviós en estat de salut.
  • Identificar els circuits i els mecanismes responsables de les principals funcions neurals, motores, sensorials i cognitives.
  • Capacitar l'alumne per aplicar els coneixements adquirits en la deducció de les conseqüències de les alteracions patològiques del sistema nerviós.
  • Adquirir les habilitats pràctiques necessàries per a la realització de tècniques microscòpiques, macroscòpiques i funcionals freqüents en l'àmbit biomèdic (laboratori II).

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen les bases i els elements aplicables al desenvolupament i a la validació de tècniques diagnòstiques i terapèutiques.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els processos bàsics de la vida en diversos nivells d'organització: molecular, cel·lular, tissular, d'òrgan, individual i de la població.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Llegir i criticar articles científics originals i de revisió en el camp de la biomedicina, i ser capaç d'avaluar i escollir les descripcions metodològiques adequades per al treball de laboratori biomèdic.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.
  • Utilitzar els coneixements propis per a descriure problemes biomèdics, en relació amb les causes, els mecanismes i els tractaments.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  3. Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  4. Analitzar els mecanismes funcionals que permeten l'adaptació de l'organisme a les principals variacions del medi ambient.
  5. Analitzar i identificar les alteracions funcionals, en el nivell del sistema nerviós, les cèl·lules nervioses i els neurotransmissors, que provoquen diversos tipus de patologies.
  6. Comprendre els mecanismes bàsics de la fisiologia cel·lular i tissular.
  7. Demostrar habilitats pràctiques necessàries per realitzar les tècniques d'estudis funcionals en neurociència més freqüents en l'àmbit biomèdic.
  8. Descriure el funcionament del sistema nerviós.
  9. Identificar l'estructura macroscòpica i microscòpica del sistema nerviós.
  10. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Realitzar tècniques bàsiques per a l'avaluació de funcionament i alteracions neurofisiològiques.
  17. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Continguts

Anatomia del sistema nerviós

1- Introducció a la neuroanatomia.

2- Hemisferis cerebrals

3- Nuclis Basals.

4- Sistema límbic.

5- Diencèfal

6- Tronc encefàlic

7- Cerebel

8- Medul·la espinal

9- Sistema nerviós autònom

10- Nervis cranials

11- Vascularització del sistema nerviós

12- Cobertes del Sistema nerviós

13- Sistema ventricular i Líquid cefaloraquidi

 

Histologia del sistema nerviós

1- Bases cel.lulars del desenvolupament del sistema nerviós

2- Diferències estructurals en l’organització del sistema nerviós central i periferic

3- Diferències estructurals en les diferents àrees del sistema nerviós central.

4- Resposta del sistema nerviós a la lesió

 

Fisiologia del sistema nerviós

1- Introducció

2- Organització funcional de l’ escorça cerebral

3- Introducció a la fisiologia sensorial

4- Sensibilitat somàtica i visceral

5- Sensibilitat gustativa i olfactoria

6- Sensibilidad auditiva

7- Sensibilitat visual

8- Activitat elèctrica cerebral, mecanismes d’arousal, vigília i son

9- Neurobiologia de la motivació i de l’emoció

10- Regulació nerviosa de les funcions viscerals

11- Control segmentari del moviment i de la postura

12- Control suprasegmentari del moviment i de la postura

13- Aprenentage i memòria

 

“*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.”

Metodologia

Classes teòriques:

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.

 

Seminaris:

Adquisició de coneixements complementaris a la part teòrica i presentació i treball sobre casos o situacions d’alteracions del sistema nerviós de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos que se plantegen en els seminaris. Els alumnes treballen en grups reduïts.

 

Tutories:

Es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Tenen com objectiu clarificar conceptes, facilitar l’estudi per part del alumne i resoldre dubtes.

 

 

“*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin al canvi a la modalitat no presencial. En aquest cas, s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines de treball en línia i no presencial de la UAB.”

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 36 1,44 8, 9
seminaris 10 0,4 12, 13, 14, 15, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 1, 2, 3, 10, 11, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi 60 2,4 5, 8, 9
resolució de problemes i análisi de resultats 30 1,2 5

Avaluació

Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:

- Exàmens de proves objectives de resposta múltiple o preguntes cortes sobre els coneixements adquirits (75% de la nota final)

- Avaluació del contingut, la preparació i les presentacions dels temes tractats als seminaris i dels problemes i casos i de treballs realitzats (25% de la nota final)

 

S’efectuaran avaluacions parcials dels blocs corresponents a l’estructura i la funció del sistema nerviós, de que es composa el programa de l’assignatura. L' assignatura està dividida en tres parts: Anatomia (33%), Histologia (17%) i Fisiologia (50%). És necessari obtenir una qualificació de 5 en cada part en les proves parcials i 4,5 per promediar en la prova final, on cada part s' evaluará de forma independent.

 

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

 

 

*”Les proves d’avaluació es realitzaran presencialment, llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin al canvi a la modalitat no presencial. En aquest cas, s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines de treball en línia i no presencial de la UAB.”

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
contingut de seminaris, problemes i avaluació d'articles 25% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17
proves escrites y proves objectives resposta multiple 75 % 6 0,24 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15

Bibliografia

ANATOMIA

- CROSSMAN AR, NEARY D. Neuroanatomia (3ª ed.). Ed. Elsevier-Masson, 2010.

- SCHÜNKE. Prometheus. Vol 3. Cabeza y Neuroanatomia (2 ed.). Panamericana, 2010.

- NOLTE J, ANGEVINE JB. El encéfalo humano en fotografias y esquemas. Ed. Elsevier, 2009. 

 

HISTOLOGIA

- ROSS. Histologia. Texto y atlas color con biologia celular y molecular. Panamericana, 2009.

- WELSCH. Sobotta Histologia (2ª ed.). Panamericana, 2008.

- OVALLE. Netter's Essential Histology. Saunders, 2008.

- GARTNER, L. Texto Atlas de Histologia. Mc Graw-Hill, 2008.

 

FISIOLOGIA

- BARRETT KE. et al., Ganong’s Review of Medical Physiology (23th Ed.), McGraw Hill, 2010

- BERNE R, LEVY M. Fisiología (4ª ed.). Elsevier-Mosby, 2009.

- CARDINALI  DP, Neurociencia aplicada. Sus fundamentos. Panamericana, 2007*

- GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (11ª ed.). Elsevier-Saunders, 2006.

- KANDELL ER et al. Principles of Neural Science (5th ed.). McGraw Hill Medical, 2013

- PURVES. Neurociencia  ( 3ª ed.). Panamericana, 2007

 

* Muy recomendado