Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 | 2 |
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes cel·lulars.
És important que l’estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de l’assignatura Histologia i Fisiologia General.
L’assignatura Estructura i Funció del Sistema Nerviós es programa durant es segon semestre del segon curs del Grau de Ciències Biomèdiques i desenvolupa el coneixement integrat de l’anatòmia, la histologia i el funcionament normal del sistema nerviós. Es fa particular èmfasi en el sistema nerviós humà.
L’adquisició de les competències bàsiques de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base suficient l’estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes de lesions, malalties i processos degeneratius que afecten al sistema nerviós humà durant els següents cursos.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
Anatomia del sistema nerviós
1- Introducció a la neuroanatomia.
2- Hemisferis cerebrals
3- Nuclis Basals.
4- Sistema límbic.
5- Diencèfal
6- Tronc encefàlic
7- Cerebel
8- Medul·la espinal
9- Sistema nerviós autònom
10- Nervis cranials
11- Vascularització del sistema nerviós
12- Cobertes del Sistema nerviós
13- Sistema ventricular i Líquid cefaloraquidi
Histologia del sistema nerviós
1- Bases cel.lulars del desenvolupament del sistema nerviós
2- Diferències estructurals en l’organització del sistema nerviós central i periferic
3- Diferències estructurals en les diferents àrees del sistema nerviós central.
4- Resposta del sistema nerviós a la lesió
Fisiologia del sistema nerviós
1- Introducció
2- Organització funcional de l’ escorça cerebral
3- Introducció a la fisiologia sensorial
4- Sensibilitat somàtica i visceral
5- Sensibilitat gustativa i olfactoria
6- Sensibilidad auditiva
7- Sensibilitat visual
8- Activitat elèctrica cerebral, mecanismes d’arousal, vigília i son
9- Neurobiologia de la motivació i de l’emoció
10- Regulació nerviosa de les funcions viscerals
11- Control segmentari del moviment i de la postura
12- Control suprasegmentari del moviment i de la postura
13- Aprenentage i memòria
“*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.”
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.
Seminaris:
Adquisició de coneixements complementaris a la part teòrica i presentació i treball sobre casos o situacions d’alteracions del sistema nerviós de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos que se plantegen en els seminaris. Els alumnes treballen en grups reduïts.
Tutories:
Es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Tenen com objectiu clarificar conceptes, facilitar l’estudi per part del alumne i resoldre dubtes.
“*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin al canvi a la modalitat no presencial. En aquest cas, s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines de treball en línia i no presencial de la UAB.”
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 36 | 1,44 | 8, 9 |
seminaris | 10 | 0,4 | 12, 13, 14, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 5, 8, 9 |
resolució de problemes i análisi de resultats | 30 | 1,2 | 5 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
- Exàmens de proves objectives de resposta múltiple o preguntes cortes sobre els coneixements adquirits (75% de la nota final)
- Avaluació del contingut, la preparació i les presentacions dels temes tractats als seminaris i dels problemes i casos i de treballs realitzats (25% de la nota final)
S’efectuaran avaluacions parcials dels blocs corresponents a l’estructura i la funció del sistema nerviós, de que es composa el programa de l’assignatura. L' assignatura està dividida en tres parts: Anatomia (33%), Histologia (17%) i Fisiologia (50%). És necessari obtenir una qualificació de 5 en cada part en les proves parcials i 4,5 per promediar en la prova final, on cada part s' evaluará de forma independent.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
*”Les proves d’avaluació es realitzaran presencialment, llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin al canvi a la modalitat no presencial. En aquest cas, s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines de treball en línia i no presencial de la UAB.”
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
contingut de seminaris, problemes i avaluació d'articles | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 |
proves escrites y proves objectives resposta multiple | 75 % | 6 | 0,24 | 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
ANATOMIA
- CROSSMAN AR, NEARY D. Neuroanatomia (3ª ed.). Ed. Elsevier-Masson, 2010.
- SCHÜNKE. Prometheus. Vol 3. Cabeza y Neuroanatomia (2 ed.). Panamericana, 2010.
- NOLTE J, ANGEVINE JB. El encéfalo humano en fotografias y esquemas. Ed. Elsevier, 2009.
HISTOLOGIA
- ROSS. Histologia. Texto y atlas color con biologia celular y molecular. Panamericana, 2009.
- WELSCH. Sobotta Histologia (2ª ed.). Panamericana, 2008.
- OVALLE. Netter's Essential Histology. Saunders, 2008.
- GARTNER, L. Texto Atlas de Histologia. Mc Graw-Hill, 2008.
FISIOLOGIA
- BARRETT KE. et al., Ganong’s Review of Medical Physiology (23th Ed.), McGraw Hill, 2010
- BERNE R, LEVY M. Fisiología (4ª ed.). Elsevier-Mosby, 2009.
- CARDINALI DP, Neurociencia aplicada. Sus fundamentos. Panamericana, 2007*
- GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (11ª ed.). Elsevier-Saunders, 2006.
- KANDELL ER et al. Principles of Neural Science (5th ed.). McGraw Hill Medical, 2013
- PURVES. Neurociencia ( 3ª ed.). Panamericana, 2007
* Muy recomendado