Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits específics per cursar l’assignatura de Bases Metodològiques de la Infermeria. Tot i així, es recomana estar matriculat al Pràcticum I del segon curs del grau en infermeria i haver realitzat les assignatures d' Evolució de les cures i pensament infermer i de Bases ètiques, gestió i qualitat dels serveis infermers per continuar aprofundint en els coneixements adquirits durant el primer curs del grau.
Contextualització:
L’assignatura de Bases Metodològiques de la Infermeria té 6 crèdits ECTS i està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d’estudis de la Universitat Autònoma de Barcelona per a l’obtenció del títol de Grau en infermeria.
En aquesta assignatura es treballen les bases metodològiques de la professió infermera com a eina indispensable per poder prestar unes cures infermeres de qualitat. En un context com l'actual, en constant transformació i influenciat per factors diversos i canviants, resulta necessària la formació dels futurs professionals en una metodologia de treball sistemàtica que permeti abordar i solucionar problemes de l'àmbit competencial infermer. A l'àmbit professional assistencial, saber treballar amb cures estandaritzades i informatitzades i fer-ho de manera segura, requereix el domini dels principis de la metodologia infermera o procés d'atenció d'infermeria.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Els continguts d'aquesta assignatura estan dividits en dos apartats. Per una part aquells que es treballen a les sessions plenàries i seminaris i, per altra, aquells que es treballen en les Pràctiques d'Habilitats Clíniques Avançades (PHCA).
1. Continguts que es treballen a les sessions plenàries (totalitat del grup) i als seminaris (grups de 20-25 persones).
Metodologia científica en Infermeria: el Procés d'Atenció d'Infermeria (PAI)
Què és el PAI i quines son les seves fases.
Beneficis de la seva praxis.
Què és el pensament crític i com arribar a pensar críticament.
PAI i models infermers. Model conceptual de Virginia Henderson. Revisió de conceptes.
Fases del Procés d'Atenció d'Infermeria
1. Valoració
Què és i en què consisteix la valoració. Fases:
2. Diagnòstic.
Aplicació del pensament crític i interpretació de les dades per identificar el problema i formular el diagnòstic. Distingirem entre:
3. Planificació.
Què és i en què consisteix la planificació.
4. Execució.
Què és in què consisteix l'execució de les cures infermeres.
5. Avaluació.
Què és i quina finalitat té el procés d'avaluació.
Com avaluar els criteris de resultats i les intervencions infermeres.
Avaluació continua del procés d'atenció d'infermeria fins la resolució.
Plans de cures estàndards i individuals. Guies de pràctica clínica, protocols i procediments.
2. Continguts que es treballaran en les Pràctiques d'Habilitats Clíniques Avançades (PHCA).
Durant les PHCA l'estudiant aprendrà, en un entorn simulat, a donar atenció bàsica a les persones segons les seves necessitats.
Sessió 1 PHCA_BMI.
- Asèpsia i esterilitat.
- Rentat higiènic i antisèpsia de mans.
- Vestir-se per fer un procediment que requereix esterilitat: calçar-se els guants, la mascareta i la bata.
- Saber preparar un camp estèril: Delimitar un camp estèril sobre una zona corporal i sobre una superfície no corporal. Cura de la ferida quirúrgica neta.
Sessió 2 PHCA_BMI.
- La higiene personal del pacient: total i parcial. Al llit i a la dutxa.
- Desplaçaments laterals i longitudinals dels malalts per tal de poder fer la higiene i l'acomodació.
- Col·locació i retirada del bolquer, posar orinal i/o ampolla d'orina.
- Canvi de pijama o camisa de dormir.
- Confecció del llit hospitalari: tancat, ocupat i postoperatori.
Sessió 3 PHCA_BMI.
- Mecànica corporal vers els professionals d'infermeria.
- Mecànica corporal orientada vers la persona atesa.
- Principis de mobilització.
- Col·locar al malalt en les diferents posicions.
- Transferències.
- Aprendre a utilitzar ajudes tècniques (grua).
- Prevenció de nafres: valorar factors de risc, escala Emina.
Sessió 4 PHCA_BMI.
- Presa i valoració constants vitals: Freqüència cardíaca, pressió arterial, freqüència respiratòria i temperatura corporal.
- Valoració neurològica: escala canadenca, escala Glasgow i pupil·les.
- Embenaments: tipus d’embenament, embenament compressiu i posibles complicacions.
Modalitat mixta
Teoria.
Té la finalitat de proporcionar a l’estudiant els coneixements i les habilitats necessàries per tal que, amb posterioritat, pugui elaborar i dur a terme el procés d’atenció d'infermeria.
Les sessions es fonamenten en un treball interactiu entre el docent i els estudiants. En aquest sentit, al llarg de les sessions es combinarà:
a) Docència impartida pel professor amb exercicis de reflexió i pràctics a realitzar in situ.
b) Exposicions per part dels estudiants d’aspectes vinculats al contingut treballat a classe i que requerirà, per part de l’alumnat, d’un treball autònom fora de classe.
Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.
Seminaris Especialitzats (SESP).
A partir dels coneixements i habilitats treballades i adquirides a les sessions de teoria, l’estudiant treballarà, de manera pràctica i en grup petit, totes les fases de la metodologia infermera. El resultat final serà l’elaboració completa d’un procés d’atenció infermer adient i reflexionat sobre la base d’un cas clínic proposat.
Els seminaris estan planificats per treballar en grups de 20-25 estudiants, amb un total de 4. Els grups seran definits pel coordinador d’assignatura a principi de curs i s'informarà als estudiants a través del Moodle de l'assignatura.
L'assistència als seminaris és obligatòria. La no assistència repercuteix negativament en la nota.
Pràctiques d' Habilitats Clíniques Avançades (PHCA).
Tenen la finalitat que l'estudiant adquireixi habilitats clíniques mitjançant la simulació de tècniques i procediments bàsics abans de la pràctica clínica infermera.
Es realitzen en grups reduïts i distribuïts segons el calendari acadèmic. Els grups seran determinats pel coordinador de l'assignatura i s’ informarà als estudiants a través del Moodle de l'assignatura. En cas de dubtes, els estudiants hauran de contactar via email amb els seus professors assignats a les PHCA.
Les PHCA s'imparteixen un 50% en anglès i l'altre 50% en català.
Al finalitzar les pràctiques l'estudiant farà una prova escrita de raonament.
L'assistència a les PHCA és obligatòria. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels pràcticums valorin quins mecanismes s'han d'emprendre.
Tutories individualitzades.
Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D' HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES | 10 | 0,4 | 1, 3, 5, 9, 11, 13, 14, 15, 17 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
TEORIA (TE) | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 9, 11, 12, 13, 15, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 93 | 3,72 | 1, 2, 4, 8 |
Avaluació de la part teòrica.
Avaluació escrita mitjançant proves objectives.
Suposa el 50% de la nota fina.
Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a les sessions teòriques i es realitzarà a la finalització de les mateixes. Aquesta avaluació constarà de preguntes obertes de resposta curta i/o preguntes amb ítems de resposta múltiple (tipus test) sobre els coneixements teòrics adquirits al llarg de l'assignatura. En aquest últim cas, les preguntes amb ítems de resposta múltiple contindran 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.
Cal treure una nota mínima de 5 per fer la mitjana ponderada.
Avaluació dels Seminaris Especialitzats
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes.
Suposa el 40% de la nota final.
Correspon a l'avaluació dels Seminaris Especialitzats i es distribueix de la següent manera:
- Elaboració i lliurament d'un Procès d'Atenció Infermeria a partir de casos proposats: 50% de la nota
- Exposició i defensa oral del Procès d'Atenció d'Infermeria del cas proposat: 50% de la nota.
Les avaluacions es realitzen a través de les rúbriques elaborades a tal efecte i penjades al Moodle a l'inici dels seminaris.
L'assistència als seminaris és obligatòria. Per cada falta d'assistència als seminaris hi haurà una reducció d' 1 punt dela nota final dels seminaris. Si un estudiant falta a 3 seminaris o més, serà exclòs del treball en grup i se li computarà com No Avaluable a les notes que corresponen als seminaris.
Cal treure una nota mínima de 5 per fer la mitjana ponderada.
Avaluació escrita mitjançant proves objectives.
Suposa el 10% de la nota final.
Correspon a l'avaluació de les PHCA. S’avaluen amb una prova escrita de raonament que es realitza l’últim dia de PHCA.
L’assistència a les PHCA i el compliment de l’horari són obligatoris. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels pràcticums valorin quins mecanismes s'han d'emprendre.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL
La qualificació final de l’assignatura és el sumatori de les qualificacions de les activitats d’avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives que suposa el 50% de la nota i en l'avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes. La no superació d’alguna o de totes aquestes parts implica la no superació de l’assignatura.
S'entendrà per No Avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a l'avaluació escrita mitjançant proves objectives que suposa el 50% de lanota i/o amb 3 o més faltes d’assistència als Seminaris Especialitzats. La no assistència els dies de les presentacions i exposicions orals suposarà un cero com a qualificació en aquest apartat.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).
L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4,9 = Suspens
Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
Del 7,0 al 8,9 = Notable
Del 9,0 al 10= Excel·lent
Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable
El tractament eventual de casos particulars es realitzarà a partir d'una comissió docent configurada a tal efecte on s'avaluarà la situació particular de l'estudiant i es prendran les decisions més adients.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 10% | 0,75 | 0,03 | 1, 3, 5, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 20 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Seminaris i classes teòriques:
Pràctiques d' Habilitas Clíniques Avançades: