Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 2 | 1 |
Aquesta assignatura no contempla prerequisits.
Es tracta d’una assignatura emmarcada dins de la matèria de la Infermeria Clínica i s'imparteix en el primer semestre de segon curs.
OBJECTIU GENERAL:
Proporcionar a l’estudiant els coneixements, habilitats, actituds i valors necessaris per ajudar a les persones adultes que viuen un procés de salut i necessiten ajuda experta i competent en les besants preventiva, curativa i rehabilitadora del procés d'hospitalització i fins aconseguir autonomia per tenir cura i prendre decisions sobre la seva salut.
OBJECTIUS ESPECÍFICS:
En finalitzar l’estudi de les diferents unitats temàtiques l’alumne haurà de ser capaç de:
1. INTRODUCCIÓ
2. SEGURETAT DEL PACIENT EN EL PROCÉS D'HOSPITALITZACIÓ
3. CURES INFERMERES A PERSONES EN EL PROCÈS PERIOPERATORI.
4. CURES INFERMERES A PERSONES AMB PROBLEMES GASTROINTESTINALS
5. CURES INFERMERES A PERSONESAMB PROBLEMES CARDÍACS
6. CURES INFERMERES A PERSONES AMB ICTUS
Metodologia Mixta.
Teoria.
Les sessions es fonamenten en els següents aspectes:
a) Docència impartida pel professor amb exercicis de reflexió i pràctics a realitzarin situ.
b) Exposicions per part dels estudiants d’aspectes vinculats al contingut treballat a classe i que requerirà, per part de l’alumnat, d’un treball autònom fora de classe.
Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.
Seminaris Especialitzats (SESP).
Aquests es du a terme en grups reduïts i mitjançant sessions tutoritzades per analitzar una situació problema. Amb aquest anàlisi l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.
Primera sessió: dirigida pel professor/a responsable del grup per analitzar la situació problema. La finalitat d'aquest treball de grup és que, a partir del coneixement que es té, s'identifiqui tot el què es considera que s'ha d'aprendre i que estigui relacionat tant amb el problema plantejat com amb els resultats d'aprenentatge. El grup ha de confeccionar un llistat de preguntes que hagin sorgit en l'anàlisi de la situació amb l'objectiu d'elaborar un pla de treball en concordança amb les preguntes prioritzades i s'identifica possibles fonts d'informació. El professor/a recomanarà aquells temes que considera que han de ser d'estudi individual i pot suggerir fonts d'informació.
Segona sessió: el grup discuteix les estratègies individuals de cerca i les fonts de consulta utilitzades per valorar críticament la informació recollida. Es discuteix el pla de treball planificat, on tots els components han de tenir l'oportunitat d'explicar la informació que han estudiat. Aquesta posta en comú permet fer una avaluació crítica i correcció del coneixement previ, alhora que avaluar críticament els raonaments del problema. També, l'abstracció dels principis i els conceptes que puguin ser aplicats a altres situacions anàlogues.
D'aquesta sessió se'n derivarà un nou pla de treball per grups (4) que serà exposat en la tercera sessió. Aquest pla inclourà la distribució per grups del treball de: a) Principis i conceptes que es poden aplicar a situacions semblants. b) Priorització de les cures infermeres per la situació plantejada. c) Confecció de mapes conceptuals del problema plantejat. d) Síntesis de les evidències infermeres que hi ha sobre el tema en la literatura científica.
Tercera sessió: Els 4 grups conformats exposaran, amb ajut de material audiovisual, el treball relatiu a: a) Principis i conceptes que es poden aplicar a situacions semblants. b) Priorització de les cures infermeres per la situació plantejada. c) Confecció de mapes conceptuals del problema plantejat. d) Síntesis de les evidències infermeres que hi ha sobre el tema en la literatura científica. Aquestes presentacions seran lliurades al Campus Virtual per poder-les compartir amb els estudiants i ser evidència d'avaluació.
Pràctiques d' Habilitats Clíniques Avançades (PHCA).
Tenen la finalitat que l'estudiant adquireixi habilitats clíniques mitjançant la simulació de tècniques i procediments bàsics abans de la pràctica clínica infermera.
Es realitzen en grups reduïts, distribuïts segons el calendari acadèmic. Els grups seran determinats pel coordinador del'assignatura i s’ informarà als estudiants a través del Moodle de l'assignatura. En cas de dubtes, els estudiants hauran de contactar via email amb els seus professors assignats a les PHCA.
L'assistència a les PHCA és obligatòria. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels pràcticums valorin quins mecanismes s'han d'emprendre.
Tutories individualitzades.
Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES d'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES (PHCA) | 10 | 0,4 | 6, 18 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
TEORIA (TE) | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 93 | 3,72 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 19 |
L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:
El 50% de la nota final serà l'obtinguda en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives. Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de las diferents activitats formatives. Aquesta avaluació es portarà a terme mitjançant un examen que consisteix en: preguntes tipus tests amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1), on n és el número d’opcions de resposta.
Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l’ assignatura.
Un 20% de la nota final serà l'obtinguda a les exposicions realitzades sobre aspectes treballats a la sessió teòrica. Si l’estudiant no assisteix el dia de l’exposició, constarà un No Avaluable. S'avaluarà a través de la rúbrica elaborada a tal efecte i penjada a Moodle amb anterioritat.
El 30% de la nota final serà l'obtinguda als seminaris especialitzats. S'avaluaran les presentacions i exposicions grupals dels seminaris elaborades a partir de cada cas. Si l’estudiant no assisteix el dia de l’exposició, constarà un No Avaluable. L'avaluació es realitza a través de la rúbrica elaborada a tal efecte i penjada a Moodle a l’inici dels seminaris.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL
La qualificació final de l'assignatura és el sumatori de les qualificacions de les activitats d'avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives. La no superació d' aquesta part implica la no superació de l'assignatura.
S'entendrà per No Avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a les activitats d’avaluació proposades.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).
L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual.
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4,9 = Suspens
Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
Del 7,0 al 8,9 = Notable
Del 9,0 al 10= Excel·lent
Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluacióplanificades= No Avaluable
El tractament eventual de casos particulars es realitzarà a partir d'una comissió docent configurada a tal efecte on s'avaluarà la situació particular de l'estudiant i es prendran les decisions més adients.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de tipus pràctic: debats, exposicions | 20% | 2 | 0,08 | 4, 6, 7, 8, 16, 18 |
Avaluació dels seminaris mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple / preguntes obertes | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
SESSIONS TEÒRIQUES:
RECURSOS INTERNET:
PHCA
PROCEDIMENTS GENERALS:
Alcudia, C., Alonso, I., Álvarez, J., Álvarez, S., Aparcero, C., Aponte, I., & Arroyo, A. (2012). Manual de procedimientos generales de enfermería. Manual de procedimientos generales de enfermería hospital Universitario Virgen del Rocío. disponible en http://www.sspa.juntadeandalucia.es/agenciadecalidadsanitaria/observatorioseguridadpaciente/gestor/sites/PortalObservatorio/es/galerias/descargas/recursos_compartidos/procedimientos_generales_enfermeria_HUVR.pdf
Ballesta López, F., Blanes Compañ, F., Castells Molina, M., Domingo Pozo, M., Fernández Molina, M., & Gómez Robles, F. (2007). Guía de Actuación de Enfermería: manual de procedimientos generales. Valencia:Generalitat Valenciana. Conselleria de Sanitat. disponible en http://marinabaixa.san.gva.es/documents/5423457/5493718/GUIA+DE+ACTUACION+DE+ENFERMERIA+MANUAL+PROCEDIMIENTOS.pdf
ICS (2019). Procediments d'infermeria a l'atenció primària. Disponible en http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/cures-infermeres/atencio-primaria/procediments-dinfermeria-a-latencio-primaria/
ICS (2020). 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. disponible en https://www.ics.gencat.cat/3clics
PUNCIÓ VENOSA. CATÈTERS PERIFÈRICS:
https://enfermeriapractica.com/procedimientos/canalizacion-de-via-venosa-periferica
SONDATGE VESICAL: