Logo UAB
2020/2021

Cures en Infermeria en la Infància, Adolescència i a la Dona

Codi: 101792 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Purificación Escobar
Correu electrònic:
Purificacion.Escobar@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Meritxell Jiménez Llahí
Caterina Checa Jiménez

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials.

Tot i això estaria bé repassar les competències treballades en les assignatures de la matèria d’Infermeria Clínica, d’Estructura i funció del cos humà i Fisiologia en l´infàcia, l'adolescent i la dona. D'altra banda seria molt recomanable repassar les competències de l'assignatura de Bases Metodològiques Infermeres.

Objectius

L’assignatura es programa al tercer curs del Grau d’Infermeria i forma part del grup de les assignatures de formació obligatòria. Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació d´infermeria

OBJECTIUS GENERALS

Els seus objectius generals són l’estudi de l´infància des del moment de la concepció fins l’adolescència i l’estudi de la salut sexual i reproductiva de les dones. Posant l’èmfasi en el desenvolupament de la persona al llarg del cicle vital i en el coneixement de les principals eines infermeres que col·laboren a la millora de la pràctica infermera, a l’atenció primària de salut i a l’atenció especialitzada.

OBJECTIUS ESPECIFICS

Identificar les modificacions que es produeixen en la dona durant l’embaràs part i puerperi (postpart). CRITERI: Ha de relacionar almenys el 80% de les mateixes en aquesta etapa del cicle vital.

Relacionar l’etapa de  desenvolupament en que es troben nens i nenes amb la forma de satisfer les seves necessitats bàsiques des del naixement fins l’adolescència. CRITERI: Ha de fonamentar el com i el perquè es satisfan d’aquesta manera al llarg d’aquestes etapes.

Analitzar la situació de salut de la dona en lesdiferents etapes del cicle vital, seguint un model infermer. CRITERI:  identificant els principals problemes, descrivint l’etiologia, i els símptomes i signes per a cadascun d'ells.

Planificar el procés de cures a les persones ateses, seguint un dels models de les necessitats humanes. CRITERI:Ha d’aplicar les etapes del procés de cures.

Seleccionar els plans de cures més adients que permetin intervenir sobre l’estrès de l’infant i la família davant la malaltia i l’hospitalització. CRITERI: Ha de fonamentar amb evidencies perquè es consideren les mes adients.

Analitzar les intervencions proposades en el pla de cures. CRITERI: Ha de  justificar la seva pertinença amb el model de cures seleccionat.

Seleccionar les intervencions més adients, per tractar els problemes de salut que presenta la dona al llarg de les diferents etapes del cicle vital. CRITERI: Ha de justificar amb evidencies les intervencions infermeres en cadascun d’ells.

Analitzar les cures, sobre l’estrès de l’infancia i la família davant de la malaltia i l’hospitalització. CRITERI: Ha d'identificar i justificar amb evidències les accions que garanteixin l’estabilització de la situació i la prevenció de complicacions.

Competències

  • """Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."""
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i / o aportacions d'experts que les sustenten.
  2. Aplicar cures durant el procés de maternitat per prevenir complicacions.
  3. Argumentar amb evidències científiques la selecció de les cures infermeres més idònies per a una atenció professional adequada a les necessitats de salut de les persones.
  4. Argumentar les intervencions infermeres amb evidència científica.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  7. Dissenyar estratègies que considerin els aspectes culturals i que garanteixin el respecte de les opinions, les creences i els valors, així com el dret a la intimitat i el secret professional.
  8. Elaborar plans de cures, en funció de la fase i/o l'etapa de la malaltia en la qual es troba el pacient, utilitzant els principis teòrics i metodològics de la infermeria i avaluant-ne els seus resultats.
  9. Establir relacions entre els coneixements i la pràctica.
  10. Explicar els factors de risc que incideixen en el procés de salut i malaltia.
  11. Identificar els aspectes específics del nounat.
  12. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional i social.
  13. Identificar els problemes d'infermeria en la infantesa i les seves complicacions.
  14. Identificar els problemes de salut més freqüents en la infantesa i les seves manifestacions.
  15. Identificar i explicar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció de les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i de les alteracions que es poden presentar , i proporcionar les cures necessàries en cada etapa.
  16. Identificar les necessitats de salut durant les diferents etapes del cicle vital, des del moment del naixement fins al final de la vida.
  17. Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), i seleccionar les accions adequades per proporcionar-los ajuda.
  18. Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  19. Interpretar els aspectes culturals i els valors que determinen les conductes de salut.
  20. Justificar les cures infermeres de qualitat adequades a les necessitats de salut.
  21. Justificar les intervencions infermeres amb els processos fisiopatològics.
  22. Planificar cures infermeres dirigides a persones, famílies o grups.
  23. Plantejar propostes d'anàlisi fonamentades científicament i d'acord amb els recursos.
  24. Proposar protocols de cures dirigides a les persones amb risc d'emmalaltir.
  25. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  26. Seleccionar els aspectes bàsics relacionats amb l'estil de vida saludable, l'autocura i les activitats preventives i terapèutiques en relació amb les necessitats de salut, dirigint les accions tant a la persona com als familiars o assistents responsables.
  27. Valorar i tractar de manera integral les necessitats de salut en la infància.

Continguts

 

 INTRODUCCIÓ

En aquesta assignatura abordarem la problemàtica de salut a la infància, l’adolescència i de les dones durant l’embaràs, part i puerperi. Partim de l'estat de salut de la població catalana que reflecteix, en certa mesura, bona part dels canvis (sociodemogràfics, epidemiològics, tecnològics, etc.) ocorreguts en la nostra societat. Alguns con l'arribada de població immigrant en un període curt de temps, han modificat l'estructura per edat i sexe de la població i les tendències de fecunditat. A grans trets, la situació de la salut de la població de Catalunya es caracteritza per una esperança de vida que se situa entre les més elevades del mon. Els hàbits i estils de vida han millorat en relació amb l'hàbit tabàquic, l'ús d'elements de seguretat en cotxes i motos i la realització d'activitat preventiva (control de la tensió arterial, mesura del nivell de colesterol, realització de mamografies i citologies o vacunació antigripal).

Hi ha, però, importants àmbits de millora, especialment aquells en els que no hem avançat, com són l'activitat física, l'alimentació saludable o el manteniment del pes adequat. En el cas de la joventut preocupa la importància de l'hàbit tabàquic i del consum excessiu d'alcohol, així com l'augment dels embarassos en adolescents a més de l´abús o ús inadequat de les  noves tecnologies.

El concepte  d’infància i adolescència tal com l’entenem avui en dia seria “ com una fase especial i amplia de la vida” (Bergen,2007), es una construcció social feta per la persona per la qual cosa aquesta construcció pot canviar enel temps i d’una cultura aun altra. La imatge de l´infància que es té en l’actualitat és molt recent i producte de les idees de la Il·lustració (S. XVIII) que prometia una societat màgica.

En l’actualitat s’entén per nen o nena  “ tot esser humà menor de 18 anys d’edat, llevat que, en virtut de les lleis que li siguin aplicables, obtingui abans la majoria d’edat” , (Art 1 de la Convenció de Drets del Nen UNICEF, 1996). La convenció sobre els drets de la infància diu el següent: tots els nens i nenes  han d’estar lliures de discriminació. Desenvolupar-se física i mentalment en llibertat i amb dignitat. Tindre un nom i una nacionalitat. Disposar de nutrició, habitatge, recreació i serveis sanitaris adients. Rebre tractament especial, si té alguna deficiència. Rebre amor, comprensió i seguretat material. Rebre educació per desenvolupar les seves capacitats. Ser els primers en rebre protecció en cas de catàstrofes. Estar protegits de l’abandonament, la crueltat i l’explotació. Estar educats en l’esperit de l’amistat entre els pobles. (Assembla General de les Nacions Unides 1989).

En el nostre entorn, el tenir cura infermera de la infància es fonamenta en: Una difusió generalitzada del concepte de salut. Una influència permanent de les condicions socioeconòmiques. Un desenvolupament molt important de l’atenció sanitària des de la vessant tecnològica i organitzativa.

Continguts

La infància. Cura dels nadons. A l´edat escolar. Promoció i manteniment de la salut en el creixement i el desenvolupament del nen i la nena. Característiques de les diferents etapes de la infància i l’adolescència, factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament. Problemes de salut mésfreqüents a la infància i identificar les seves manifestacions. Cuidatges infermers al nen, nena i la família en situacions especials.  El procés de cures infermeres en el nen, nena i l’adolescent a l’hospital i a l’Atenció Primària de Salut. Planificar totes les etapes del procés d’atenció infermer/a. Procés d’atenció d´infermeria per valorar l’estat de salut del nen o nena, en situació de salut (seguiment i desenvolupament del nen sà) i malaltia (seguiment del nen malalt). Atencions a la família amb la arribada d’un nou membre. Els cuidadors familiars.

L’ adolescència. La pubertat. L’embaràs a l’adolescència/ L’agressivitat a l’adolescència / Conductes de risc a l’adolescència. Els problemes de salut més freqüents a l’adolescència.

La dona. L’ embaràs, part, puerperi normal i d’alt risc. Característiques de les dones a les diferents etapes del cicle reproductiu. La dona i la menopausa. Tenir cura de les dones en diferents etapes de la vida. Els problemes de salut més freqüents en les dones. El procés de cures infermeres a les dones amb diferents problemes de salut – malaltia.

 

Metodologia

Assistència i participació activa en els seminaris, mes l'avaluació mitjançat casos pràctics i resolució de problemes.

La metodologia emprada als Seminaris serà la de l’Aprenentatge Basat en Problemes en grup mixt (ABPGM) que es du a terme mitjançant sessions tutoritzades i presencials a l’aula per analitzar una situació problema que condueix l’aprenentatge. Mitjançant aquesta situació/problema, l’estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.

La característica de l’ABPGM és que la primera sessió es realitza amb la totalitat del grup classe amb un professor/a i les dues restants en seminaris especialitzats en grups reduïts amb un professor/a cadascun.

En l’ABPGM, el rol de l’alumnat és actiu perquè és el responsable del procés del seu aprenentatge. El rol del professor/a és el de facilitador i guia d’aquest procés.

La presentació de la situació/problema : s’establirà l’ordre per treballar els escenaris i es donaran en cadascuna de les primeres sessions, per dur a terme la seva anàlisi. Aquestes situacions/problemes seran aportades per les assignatures implicades.

Primera sessió de tutoria

La primera sessió es realitza amb tot el grup classe i es dirigida pel professor/a responsable de l’assignatura durant 4 hores.

  •  Pas 1.Anàlisi de la situació (1hora).  Primer treball en grups

La finalitat d’aquest treball de grup és que, a partir del coneixement que es té, s’identifiqui tot el què es considera que s’ha d’aprendre i queestigui relacionat tant amb el problema plantejat com amb els resultats d’aprenentatge. El grup ha de confeccionar un llistat de les preguntes que hagin sorgit en l’anàlisi de la situació. Tot seguit, amb el llistat de preguntes, s’haurà d’establir un ordre de prioritat en funció de la seva rellevància relacionada amb els resultats d’aprenentatge.

  •  Pas 2. Posta en comú de preguntes (50 minuts). Primera sessió plenària.

Un representant de cada grup comparteix amb la resta de la classe dues o tres preguntes escrivint-les a la pissarra. Posteriorment s’analitzen, s’ordenen per temàtica i/o seguint el procés d’atenció d’infermeria i es fa una priorització en relació a la rellevància respecte als resultats d’aprenentatge.  

  • Descans: (20 minuts)
  • Pas 3. Pla de treball (40 minuts). Segon treball en grups

L’objectiu és elaborar un pla de treball en concordança amb les preguntes prioritzades en el plenari. Finalment, s’han d’identificar possibles fonts d’informació.

  • Pas 4. Posta en comú del pla de treball (60 minuts). Segona sessió plenària.

L’objectiu és dissenyar a la pissarra el pla de treball que tindrà una part comú per a tots els grups i aquells aspectes que hanpogut interessar a cada grup en concret. Per fer-ho, un representant de cada grup comparteix amb la resta de la classe les preguntes, el pla de treball elaborat i les possibles fonts on cercaran informació.

  • Pas 5. Selecció de temes d’estudi (10 minuts). Sessió plenària.

El docent recomana aquells temes que considera que han de ser d’estudi individual. Es pot suggerir fontsd’informació.

Cada grup haurà d’enviar el seu pla de treball al professor/a corresponent.

Les següents sessions, es desenvolupen en grups d’estudiants amb el professor/a corresponent.

Segona sessió de tutoria

El grup discuteix les estratègies individuals de cerca i les fonts de consulta utilitzades per valorar críticament la informació recollida (la fiabilitat de les fonts, els mètodes d'investigació utilitzats, els mètodes estadístics aplicats,...). Es discuteix el pla de treball planificat, on tots els components del grup han de tenir l'oportunitat d'explicar la informació que han estudiat. Amb aquesta posta en comú, l´alumnat s'estan capacitant per a l'avaluació crítica i correcció del seu coneixement previ, alhora que desenvolupa l'habilitat d'avaluar críticament el seu raonament del problema. Com a resultat de la discussió han d'extreure un resum de coneixements i abstracció dels principis i els conceptes que puguin ser aplicats a altres situacions anàlogues.

Tercera sessió de tutoria

En aquesta s’analitza la situació problema treballada i es fa una síntesi de l’aprenentatge i objectius assolits. Es tracta de contestar les següents preguntes: Què és el que s'ha aprés de nou treballant el problema? Cóm es relaciona aquest aprenentatge amb els objectius? Quins principis o conceptes nous s'han discutit? Quins s'han après? Del que s’ha après, què ajudarà a entendre diferents problemes o situacions en el futur? Quines àrees d'aprenentatge es van identificar però no es van treballar? Preguntes totes elles que permeten identificar el coneixement assolit i el que encara resta pendent.

Es finalitza aquesta tercera sessió amb l’autoavaluació, l’avaluació entre iguals i la del professor/a.

Teoria: classes expositives

Teoria en format de classes expositives i sessions de tutories per a la defensa oral de treballs amb la finalitat de clarificar dubtes i relacionar conceptes on els estudiants hi tinguin una major dificultat. 

Tutories individualitzades: es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail i/o campus virtual amb el professor/a.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
TEORIA (TE) 20 0,8 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 94 3,76 5, 6, 18, 25

Avaluació

El sistema d’avaluació s’organitza en 3 mòduls cadascun  dels quals tindrà un pes específic en la qualificació final:

 

Assistència i participació activa en els seminaris, mes l'avaluació mitjançat casos pràctics i resolució de problemes. (50%)

L’avaluació de l'assistència i participació activa en els seminaris, mes l'avaluació mitjançat casos pràctics i resolució de problemes, suposa el 50%  de la nota final. Consisteix en una avaluació oral en finalitzar cadascuna de les situacions d’ABPGM i una escrita mitjançant un informe que el tutor lliura en acabar la unitat 

L’objectiu d’aquesta avaluació és que serveixi d’estímul de l’aprenentatge per retroalimentar el procés. Es contemplen quatre dimensions: la responsabilitat, les habilitats d’aprenentatge, la comunicació i el treball en grup.

 Entrega d´informes d´autoavaluació / treballs escrits (10%)

 Dos dies després del final de cada situació, el grup ha de lliurar, a través de Moodle, un informe màxim de 2 pàgines autoavaluatiu  amb una reflexió i avaluació  del seu grau d'assoliment de les competències incloses a la guia. El format  és lliure. A més, ha de deixar clar quins coneixements han estat adquirits i quins no. L'informe ha de ser realista i estar justificat de maneraclara. L'informe es  revisarà per el tutor responsable de cada grup de ABP. En el cas d'una gran discrepància amb l'opinió del professor, el document serà retornat a l´alumnat per així reflexionar sobre la seva avaluació i rectificar-la. Autoavaluacions  fora del termini establert no seran acceptades. El no lliurament de l'exercici suposarà  una puntuació de 0. Si es confirma el plagi en qualsevol dels exercicis significarà el suspens de l'assignatura sense  opció de recuperació .

Defensa oral de treballs (40%) a la finalització del treball de situacions.

S’avaluen les següents dimensions :

Continguts

Pregunta plantejada (complexitat). Cerca bibliogràfica (paraules clau, fonts d'informació). Antecedents (definició del problema, epidemiologia, factors associats, estat actual del tema). Justificació del tema (argumentació clara i coherent per donar respostaala pregunta). Presentació d'evidències (nivell d'evidència). Aplicabilitat i utilitat en la pràctica. Bibliografia (referències bibliogràfiques)

Metodologia de presentació

Exposició i llenguatge (ordre, vocabulari). Disseny material audiovisual (coherent,clar, creatiu). Temps (ajust al temps indicat). Llenguatge no verbal (postura, moviments, contacte visual). Participació dels membres del grup: per assegurar que tots els estudiants són capaços de defensar el treball fet, el tutor decideix l'ordre en la que els estudiants faran la presentació.

Es farà coavaluació de les presentacions per part de dos professors de l'assignatura. L´alumnat  lliurarà en suportinformàtic i paper la presentació.

OBTENCIÓ DE LAQUALIFICACIÓ FINAL

  1. El requisit per a l’obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut una puntuació de 5.
  2. Es considerarà no avaluable, de totes les assignatures integrades que configuren la unitat, quan l’alumnat hagi faltat al 30% de les sessions d’ABPGM. 
  3. La qualificació final de cadascuna de les assignatures integrades en la unitat d’ABPGM serà el sumatori de les diferents parts que la configuren, sempre que tinguin una puntuació de 5. Segons l’acord 4.4 del Consell de  Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran: 
  • Excel·lent (EX) Del 9,0 al 10. S´ ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma fent les seves justificacions amb evidències.
  • Notable (N) Del 7,0 al 8,9. S´ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma amb algunes evidències.
  • Aprovat (AP). Del 5,0 al6,9. Es pot assolir les competències avaluades amb supervisió.
  • Suspens (SS). Del 0 a 4,9. No s´ ha assolit les competències avaluades.
  • No Avaluat (NA) No s´ha realitzat les activitats programades per tal d’assolir les competències.    

       4. L’alumnat té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data enelcampus virtual.

      5. La valoració de les situacions especials i particulars serà valorada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte per tal de dissenyar, si s’escau una prova final de síntesi. L´alumnat  que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a un examen final o una prova final de recuperación, sempre que s'hagin presentat a totes les avaluacions programades.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en els seminaris, més l'avaluació mitjançat casos pràctics i resolució de problemes. 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Defensa oral de treballs. 40% 3 0,12 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Entrega d´informes / Treballs escrits 10% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 26, 27

Bibliografia

Donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l’alumnat és la de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom (CG2), i que l’activitat dirigida pel docent és l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), no s’especifica la bibliografia.

En l’ABP l’estudiant ha de fer-se competent en la cerca d’informació i lectura crítica de la mateixa. En la primera sessió els estudiants, en funció del pla de treball plantejat, esbrinen quines són les fons d’informació adients per al seu pla de treball. En la segona sessió expliquen les dificultats que han tingut en la cerca i confronten les troballes i evidències. En funció d’aquest treball compartit raonen la idoneïtat o no, de la mateixa.

Aquests són els raonaments fonamentals pels quals no es considera oportú que el professorat presenti un llistat específic de bibliografia.