Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501233 Gestió Aeronàutica | OB | 2 | 1 |
Del 1r curs del grau:
Les estadístiques d'anys anteriors mostren que, per tal de poder seguir correctament l'assignatura, és extremadament important haver superat Fonaments d'Informàtica. Per tant, en cas de suspendre Fonaments d'Informàtica, recomanem fermament no matricular-se d'aquesta assignatura.
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és ajudar a l'alumnat en el procés d'abstracció necessari per abordar problemes de grans dimensions relacionats amb la gestió aeronàutica i dotar-lo dels conceptes bàsics per a aquest efecte. Per aquest motiu, l'assignatura aborda el tractament de les dades des de dos punts de vista diferenciats que convergeixen al mateix punt: com s'emmagatzema i com es manipula la informació.
Així doncs, l'assignatura es separa en dos mòduls. Per una banda, la introducció a les bases de dades per emmagatzemar la informació de forma eficient, i per l'altra la part de programació com a continuació natural de l’assignatura Fonaments d’Informàtica, realitzada al 1r curs.
D’aquesta forma, els objectius generals que es proposen són els següents:
Aprofundir en les estructures de dades i la seva abstracció a través de les bases de dades
Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumnat adquireixi habilitats per:
Mòdul 1. Programació
Tema 1. Repàs de Fonaments d'Informàtica
Tema 2. Introducció a la programació orientada a objectes
Tema 3. Estructures de dades dinàmiques
Mòdul 2. Sistemes de bases de dades
Tema 4. Introducció a les bases de dades
Tema 5. Model de dades relacional
Donat que el rere fons de l'assignatura és l'acompanyament en el procés d'abstracció, el treball de l'alumnat és l'eix central del seu aprenentatge, acompanyat i guiat pel professorat. Per aquest motiu, les classes presencials seran altament pràctiques i es centraran en que l'alumnat consolidi els coneixements que són objectiu d'aprenentatge d'aquesta assignatura.
Degut a les mesures sanitàries contemplades en el context de crisi en que ens trobem, les classes seran tan presencials com sigui possible, però en tots els casos es mantindrà la filosofia de l'assignatura seguida els últims anys, en la que dividíem la metodologia en tres fases:
Preparació de la classe: l'objectiu d'aquesta fase és que l'alumnat pugui preparar els continguts que es treballaran a la sessió següent mitjançant diverses activitats ofertes pel professorat com pot ser el visionat de vídeos, la lectura de textos, etc.
Sessió dirigida: l'objectiu de les sessions dirigides és el de consolidar els conceptes vistos i posar-los en valor dins del context de l'assignatura. El professorat vetllarà perquè l'alumnat aprofundeixi en aquests conceptes mitjançant exercicis (més o menys) guiats durant la sessió.
Treball autònom: per tal que l'alumnat consolidi els coneixements adquirits en les dues fases anteriors, aquest haurà de fer una part del treball pel seu compte.
En cas que no es pogués fer cap classe de forma presencial i per facilitar el seguiment de l'assignatura per part de l'estudiant, les sessions dirigides tindrien dos formats, síncron i asíncron. Les sessions asíncrones estan dirigides mitjançant un guió que l'estudiant ha de seguir per anar treballant els continguts de l'assignatura, mentre que les sessions síncrones es dediquen més a la discussió i aprofundiment del que s'ha assolit durant les altres sessions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions dirigides síncrones/asíncrones | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Reforç i seguiment en la resolució de problemes | 16 | 0,64 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
Seguiment en l'assimilació dels conceptes teòrics | 10 | 0,4 | 4, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament d'un projecte de bases de dades | 21 | 0,84 | 1, 5, 6, 10, 11, 12, 15, 17 |
Desenvolupament d'un projecte de programació | 21 | 0,84 | 2, 3, 6, 7, 10, 11, 13, 15, 17 |
Preparació dels parcials | 10 | 0,4 | 5, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17 |
Preparació prèvia a les sessions dirigides | 22 | 0,88 | 8, 9, 10, 11, 15, 17 |
Resolució de problemes | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L’assignatura està dividida en dos mòduls:
Les dues parts s’avaluaran de manera independent, i cada mòdul comptarà un 50%. Per obtenir la nota final caldrà aprovar cadascuna de les dues parts per separat (Nota mòdul >= 5). La taula següent resumeix la combinació de les notes de les dues parts:
|
MÒDUL 2: Bases de dades |
|||
MÒDUL 1: Programació |
|
Aprovat |
Suspès |
NP |
Aprovat |
A |
S |
S |
|
Suspès |
S |
S |
S |
|
NP |
S |
S |
NP |
A cadascuna de les parts de l’assignatura s'avaluaran tres tipus d'activitats de manera independent i la suma ponderada d'ellesdonarà la nota final. Aquestes tres activitats són:
1. Exàmens individuals (EI)
2. Activitats Avaluables (AA)
3. Projecte pràctic (P)
1. La primera part (EI) consisteix en la realització de dos exàmens parcials en els que s'avaluarà l'alumnat de forma individual. La nota mínima per aprovar cada examen parcial és de 5.
2. La segona part (AA) es realitzarà de forma contínua al llarg del curs. La nota final sortirà de la suma ponderada de les evidències que es sol·licitin.
3. La tercera part (P) s'avaluarà amb l'entrega d'un projecte i l'avaluació d'una prova de validació. La nota final s'obtindrà de la suma ponderada de les dues notes anteriors. La nota mínima per aprovar el projecte és de 5, mentre que la prova de validació cal aprovar-la amb una nota mínima de 3.5. La nota final d'aquesta part haurà de ser com a mínim un 5.
Per aprovar l'assignatura és necessari que l'avaluació de cadascuna de les parts superi el mínim exigit i que l'avaluació total superi els 5 punts.
RECUPERACIÓ
D’acord amb la Normativa Acadèmica de la UAB per poder participar a la recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues
terceres parts de la qualificació́ total de l'assignatura. A més, cal haver obtingut una qualificació mínima de 3 en la mitjana de l'assignatura per poder presentar-se a la recuperació.
En cas de complir els criteris anteriors, les proves escrites individuals no superades es podran recuperar el dia assignat a la setmana oficial d’exàmens.
MATRÍCULA D'HONOR
En cas d'obtenirunanota igual o superior a 9, l'alumne podrà optar a matrícula d'honor. Entre les persones aspirants es donaran el nombre màxim de matrícules que permeti la normativa.
CONVALIDACIÓ
D'un curs per l'altre només es guarden les notes finals de mòdul, sempre que aquestes siguin superiors a 5.
PLAGIS I VARIANTS
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-‐la amb un zero, i si és necessari superar-‐la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-‐la en el mateix curs acadèmic.
COMUNICACIÓ
Les dates d'avaluacions i lliurament de problemes es publicaran al gestor documental Caronte (https://caronte.uab.cat/) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al Caronte sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants (materials, gestió de grups, lliuraments, notes, comunicació amb el professorat).
Per poder-lo utilitzar cal fer els següents passos:
1. Donar-se d'alta com usuari/a donant el nom, NIU,i una foto carnet en format JPG. Si ja us heu donat d'altaperalguna altra assignatura, no cal tornar a fer-ho, podeu anar al següent pas.
2. Inscriure's al tipus de docència "Docència d'Informàtica Avançada", donant com a codi d'assignatura "InfoAvan" (sense les cometes). Encara que sigueu repetidorxs, cal tornar a donar-se d'alta.
En cas d'haver de fer sessions a distància síncrones s'utilitzarà preferentment la plataforma Teams.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions Pràctiques mòdul 1 | 20% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 6, 13, 15, 16, 17 |
Avaluacions Pràctiques mòdul 2 | 20% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 7, 12, 15, 16, 17 |
Avaluació d'activitats desenvolupades al mòdul 1 | 15% | 1 | 0,04 | 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació d'activitats desenvolupades al mòdul 2 | 15% | 1 | 0,04 | 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
Examen final (recuperació) | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 5, 6, 15 |
Examen individual mòdul 1 | 15% | 2 | 0,08 | 2, 6, 15 |
Examen individual mòdul 2 | 15% | 2 | 0,08 | 1, 5, 6, 15 |
A. Silberschatz, H.F. Korth, S. Sudarshan, Fundamentos de Bases de Datos , 4a edició, McGraw-Hill, 2002.
R. Elmasri, S. B. Navathe, Fundamentos de Sistemas de Bases de Datos, Addison-Wesley, 1997.
L. Joyanes Aguilar, Fundamentos De Programación, 4ª Ed. , McGraw-Hill, 2008.
Mark Lutz and David Ascher, Learning PYTHON, 2nd Edition. Safari Tech Books Online.
Manuals de Python (de la pàgina web oficial).