Logo UAB
2020/2021

Alteracions del llenguatge associades a altres patologies

Codi: 101722 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Brun Gasca
Correu electrònic:
Carme.Brun@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

En aquesta assignatura es tractaran els patrons de conducta i llenguatge associats a altres trastorns, és per tant, molt recomanable que l’alumne conegui el desenvolupament evolutiu típic (incloent-hi el llenguatge) així com els trastorns de l’adquisició del llenguatge.   

Donat que molta bibliografia actualitzada dels temes són articles científics en anglès es recomana que l’alumne es familiaritzi en aquesta habilitat.

Objectius

L’assignatura pretén formar l’estudiant en el coneixement de les característiques de conducta i llenguatge associades als següents trastorns: discapacitat intel·lectual, trastorns de l'espectre de l'autisme, paràlisi cerebral i

trastorns de dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat. 

Quan finalitzi l’assignatura l’estudiant serà capaç de: 

 - Ser sensible per entendre l’afectació global dels pacients que presentin les patologies estudiades i la influència que pot tenir en el seu entorn i el seu desenvolupament.

- Identificar les característiques de llenguatge associades a les patologies estudiades.

- Preveure les necessitats logopèdiques dels pacients que presentin aquestes patologies.

Competències

  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Demostrar que es comprèn el funcionament de la professió i l'estatus legal del logopeda.
  • Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
  • Dominar la terminologia que permeti interactuar de manera eficaç amb altres professionals.
  • Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
  • Gestionar la diversitat sociocultural i les limitacions associades a les diferents patologies.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  2. Descriure els principals mètodes d'exploració de les alteracions del llenguatge.
  3. Descriure i explicar la utilitat i les indicacions dels instruments d'avaluació del llenguatge que més s'ajusten a les característiques de cada patologia o discapacitat.
  4. Emetre un diagnòstic probable, així com possibles diagnòstics diferencials, a partir de casos presentats en vídeo o a partir de la lectura d'informes.
  5. Explicar de manera argumentada les situacions que requereixen la participació d'altres professionals o la derivació del pacient a altres professionals.
  6. Explicar el rol del logopeda en equips multidisciplinaris i el marc legal de la professió.
  7. Explicar la terminologia pròpia d'altres professions relacionades amb els pacients que són subjectes de la intervenció.
  8. Explicar les alteracions del llenguatge secundàries a trastorns en altres esferes.
  9. Explicar les limitacions associades a les diferents patologies del llenguatge secundàries a altres alteracions, així com les associades a l'estatus cultural i socioeconòmic del pacient.
  10. Identificar patrons normals i anormals de llenguatge en pacients amb diferents patologies.
  11. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  12. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.

Continguts

BLOC TEMÀTIC 1 - INTRODUCCIÓ GENERAL: ELS TRASTORNS DE LLENGUATGE ASSOCIATS A ALTRES PATOLOGIES.

 

BLOC  TEMÀTIC 2.- LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL                                 

- DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL:

Evolució del concepte i definició.

Perfil cognitiu i conducta adaptativa en  discapacitat intel·lectual.

Llenguatge en discapacitat intel·lectual no sindròmica.

 

- EL LLENGUATGE  i  DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL SINDRÒMICA

La Síndrome de Down

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome del Cromosoma X-Fràgil

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome d’Angelman

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Williams

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

 

La Síndrome de Prader-Willi

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Rett

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de deleció 22q11

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

 

BLOC 3.-EL LLENGUATGE EN ELS TRASTORNS D'ESPECTRE AUTISTA.

Concepte i definició espectre autista.

Etiologia i prevalença

Clínica de l'espectre autista

Llenguatge i espectre autista

 

BLOC 4.-EL LLENGUATGE EN EL TDA-H.

Concepte i definició subtipus TDA-H.

Etiologia i prevalença

Perfil cognitius

Aspectes de conducta

Llenguatge en el TDA-H

 

BLOC 5.-EL LLENGUATGE EN LA PARÀLISI CEREBRAL.

Concepte i definició PC

Etiologia i prevalença

Perfil cognitius

Aspectes de conducta

Llenguatge en la PC

Metodologia

ACTIVITAT DIRIGIDA

- Classes teòriques i seminaris

Classes magistrals amb suport de TIC

Seminaris d’anàlisi de casos: els estudiants  discutiran les tècniques d’exploració utilitzades  i

emetran un diagnòstic de manera argumentada.

 

ACTIVITAT SUPERVISADA

-Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats 

 

 ACTIVITAT AUTÒNOMA

- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.

- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc)  i articles

- Anàlisi de casos

- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 21 0,84 2, 3, 6, 8, 9, 10, 12
Seminaris 24 0,96 4, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 12
Tipus: Autònomes      
Estudi, anàlisi de casos, 96 3,84 1, 3, 4, 5, 7, 11, 12

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:

- Un exàmen alliberatori de la primera part de l'assignatura la setmana 10, (35% nota). Tipus test amb possibilitat d'alguna pregunta oberta. 

- Un exàmen de la resta de temes de l'assignatura  la setmana 18, (35% nota). Tipus test amb possibilitat d'alguna pregunta oberta.

-Un exercici d'un cas pràctic la setmana 16 (30%). Presentació d'un exercici escrit sobre casos treballats a les pràctiques. 

- Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura 

L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5. 

L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències. 

Proves de recuperació (setmana 19) : Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3 de nota. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

 

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cas Pràctic EV3 30 4 0,16 1, 3, 4, 5, 7, 11, 12
Exàmen teòric 1º parcial EV1 35 1 0,04 2, 3, 6, 8, 9, 10
Exàmen teòric 2ª part EV2 35 2 0,08 2, 3, 6, 8, 9, 10

Bibliografia

 

 BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a  manual de l'assignatura)

AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.   

BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.

HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research.  The Johns Hopkins University Press. Baltimore.  

O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes.  MacKeith Press. Cambridge University Press.

PUYUELO  et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson       

PUYUELO  et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson

TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac 

 

 BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2011) Discapacidad Intelectual. Psicología. Alianza Editorial

GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid

LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid 

PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta  Barcelona. Ed. La Magrana.

POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education

 

Enlaces web

 

http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes,  

http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -  

http://www.fcsd.org   Fundació catalana síndrome de Down

http://www.dincat.cat  

http://www.nas.org.uk  National Autistic Society UK

http://www.rett.es/