Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 1 |
No hi ha prerequisits però va bé tenir coneixements d’anglès (llegit) i haver aprovat l’assignatura “Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics bàsics” de primer curs.
En estudiar els diferents processos psicològics a primer curs heu vist la importància de la memòria en la construcció de la identitat de la persona i en la relació amb els altres processos psicològics. En aquesta assignatura aprofundirem en les estructures, funcions i processos de la memòria humana i especialment en la seva relació amb el llenguatge.
Així doncs en proposem que en finalitzar l’assignatura sereu capaços de:
Funcions de la memòria. Estructures i processos de la memòria. Factors que incideixen en la memòria. Teories sobre l’oblit. Psicopatologies de la memòria. La representació de la informació en la memòria. Memòria i llenguatge. Memòria y aprenentatge de vocabulari. Memòria i lectura. Memòria i comprensió. Camps d’aplicació de la psicologia de la memòria relacionats amb el llenguatge.
1. LA MEMÒRIA: ASPECTES DEFINITORIS. La memòria dins dels processos cognitius. Variables psicològiques i socioculturals que afecten al procés mnemònic. La mesura de la memòria.
2. FACTORS QUE AFECTEN LA MEMÒRIA. Factors relacionats amb el subjecte. Factors temporals. Factors relacionats amb el material. Factors relacionats amb les estratègies. Factors contextuals. Estratègies mnemòniques: Mnemotècnies.
3. SISTEMES DE LA MEMÒRIA. La memòria sensorial. La memòria a curt termini o memòria de treball. La memòria a llarg termini (memòria episòdica versus memòria semàntica; memòria procedimental versus memòria declarativa, memòria implícita versus memòria explícita).
4. PROCESSOS DE LA MEMÒRIA. Organització i recuperació de la memòria a llarg termini. Processos de codificació i registre. Processos de recuperació. Estratègies mnemòniques. L’oblit. Psicopatologies de la memòria.
5. LA REPRESENTACIÓ DE LA INFORMACIÓ A LA MEMÒRIA. Memòria semàntica i memòria episòdica. Conceptes, esquemes i categories. Xarxes semàntiques. La imatge mental.
6. MEMÒRIA I ADQUISICIÓ DE VOCABULARI. Paper de la memòria en l’adquisició de vocabulari en la llengua materna i en llengües estrangeres.
7. MEMÒRIA I LECTURA. Paper de la memòria en l’aprenentatge de la lectura.
8. MEMÒRIA I COMPRENSIÓ. Importància de la memòria en la comprensió de textos.
9. ALTRES CAMPS D’APLICACIÓ. Memòria i publicitat. Memòria en la vida quotidiana (memòria autobiogràfica). Memòria de testimonis. Memòria i vellesa.
ACTIVITAT DIRIGIDA
Classes teòriques, pràctiques i seminaris:
a) Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup
b) Classes pràctiques de discussió de conceptes básics a través de petits exercicis.
c) Seminaris de discussió de casos o de resultats d'artícles en petit grup
ACTIVITAT SUPERVISADA
Tutories:
Redacció i elaboració de treballs:
ACTIVITAT AUTÒNOMA
Búsqueda, lectura i síntesi de documentació:
Elaboració d’informes i presentació pública de treballs:
Estudi:
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 14 |
Pràctiques de Laboratori | 12 | 0,48 | 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Seminaris de discussió | 2 | 0,08 | 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en grup | 12 | 0,48 | 9, 10 |
Tutories individuals | 4,5 | 0,18 | 2, 9, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 90,5 | 3,62 | 1, 2, 8, 12 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant diferents procediments. De cada una de les evidències s’indica el seu pes sobre el total:
a) Dos exàmens tipus test: 70 % (EV3,35% + EV6,35%)
b) Informe i discussió de pràctiques: 20 % (EV1,15% + EV5,5%)
c) Discussions a partir de lectures: 10 % (EV2,5% + EV4,5%)
d) Treball optatiu: Per a pujar nota (EV7, màxim 10%).
Calendari:
EV1 - Set. 7/8
EV2 - Set. 6
EV3 - Set. 10
EV4 - Set. 11
EV5 - Set. 14/15
EV6 - Set. 16
EV7 - Set. 19
S’establiran uns mínims d’acompliment a partir dels quals l’estudiant estarà en condicions de superar la matèria: una nota mínima de 5 en la puntuació ponderada final. Cap de les evidències d'avaluació és obligatòria sempre i quan la nota final obtinguda a partir de les evidències a) b) i c) (és a dir sense comptar el treball optatiu) sigui igual o superior a 5.
L’estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a “no avaluable”.
Es realitzarà una recuperació final per a les estudiants que hagin suspès (nota final inferior a 5) sempre i quan hagin realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total.
Per a aquestes estudiants es faran les activitats de recuperació més addients en cada cas per millorar els aspectes on no s'hagués demostrat un rendiment satisfactori durant el curs.
La qualificació del treball optatiu només s’afegirà a la nota final (màxim un 10% afegit) semprei quan aquesta nota final sigui com a mínim un 5 i el treball optatiu estigui aprovat.
L'estudiant de Grau de segona matrícula (o més) podrà ser avaluat en una única prova final de síntesi. Aquesta prova constarà de 50 preguntes de resposta múltiple sobre tots els continguts de l'assignatura. L'estudiant que es trobi en aquestes condicions i que vulgui ser avaluat mitjançant la prova final de síntesi ho haurà de fer saber al coordinador abans de la data de l'examen de la primera part (EV3).
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Informe Pràctica 1 | 15 % | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13 |
EV2. Discussió Avaluada 1 (Lectures) | 5 % | 1 | 0,04 | 1, 7, 11 |
EV3. Examen Parcial (primera part) | 35 % | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 7, 8 |
EV4. Discussió Avaluada 2 (Lectures) | 5 % | 1 | 0,04 | 1, 7, 11 |
EV5. Discussió sobre resultats Pràctica | 5 % | 1 | 0,04 | 2, 5, 7, 9, 10, 13, 14 |
EV6. Examen parcial (segona part) | 35 % | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 8, 14 |
EV7. Treball optatiu | S'afegeix a la nota final | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12 |
Bibliografia fonamental:
RUIZ-VARGAS, J.M. (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.
SAIZ, D., SAIZ. M. i BAQUES, J. (1996). Psicología de la memoria. Manual de Prácticas. Barcelona: Avesta.
Bibliografia complentària:
ANDRADE, J. (Ed.) (2002).Working Memory in Perspective. Hove (UK): Psychology Press.
BADDELEY, A.D. (1998). Memoria humana. Teoría y práctica. Madrid: McGraw Hill.
BADDELEY, A. (2004). Your memory: A user's guide (New illustrated edition). London: Carlton Books.
BADDELEY, A.D., EYSENCK. M.W. i ANDERSON, M.C. (2009). Memoria. Madrid: Alianza, 2010.
BADDELEY, A.D.; KOPELMAN, M.D. i WILSON, B.A. (2002). The Handbook of memory disorders. Second Edition. Chichester, UK: John Wiley
HULME, C. i MACKENZIE, S. (1992). Dificultades graves en el aprendizaje: el papel de la memoria de trabajo. Barcelona: Ariel, 1994.
NEATH, I. i SURPRENANT, A. (2002). Human Memory (Second edition). New York: Wadsworth Publishing.
PAPAGNO, C. (2008). La arquitectura de los recuerdos: Cómo funciona la memoria. Barcelona: Paidós.
PICKERING, S. i PHYE, G.D. (Eds.) (2008). Working Memory and Education (Educational Psychology). London: Academic Press.
RUIZ-VARGAS, J.M. (1991). Psicología de la Memoria. Madrid: Alianza.
SÁNCHEZ CABACO, A.i BEATO, M. S. (Coord) (2001). Psicología de la memoria: Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza.
SCHACTER, D. L. (2001) The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers. New York: Houghton Mifflin Co. (Traducció a: SCHACTER, D.(2003). Los siete pecados de la memoria: la memoria es la clave de la inteligencia. Barcelona: Ariel.).
WEBGRAFIA:
https://www.youtube.com/watch?v=reZ4YrgjuRo
https://www.youtube.com/watch?v=8suclojMp0k