Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 1 | 2 |
És imprescindible un bon domini del català oral i escrit per tal de poder realitzar les activitats que es proposen. Les lectures obligatòries podran estar en català, castellà o anglès.
Aquesta assignatura proporciona coneixements sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge de la llengua oral i la llengua escrita en l’àmbit escolar, en els primers cicles educatius. Un dels camps possibles d’actuació del logopeda són els centres educatius; per tant, es considera imprescindible oferir una primera panoràmica sobre els fonaments teòrics i les metodologies didàctiques d’intervenció en els processos d’adquisició i producció de la llengua oral i la llengua escrita.
Al finalitzar l’assignatura l’alumne serà capaç de:
Conèixer els fonaments teòrics i els processos d’adquisició i producció de la llengua oral i la llengua escrita en l’àmbit escolar.
Analitzar i valorar els processos d’escriptura i lectura en l’etapa dels primers aprenentatges de la llengua escrita.
Aplicar les estratègies adequades que donen suport al procés d’adquisició i producció de la llengua oral i escrita.
Saber analitzar críticament materials escolars relacionats amb l'ensenyament de la llengua (oral i escrita).
Entendre que un aprenentatge efectiu de la llengua oral i escrita té repercusions en tots els altres aprenentatges del currículum.
Ser capaç d’integrar els diversos sabers que incideixen en els processos d’adquisició de la llengua oral i escrita: psicolingüística, lingüística, i metodologies didàctiques.
Comprendre i analitzar els processos d’ensenyament i aprenentatge de la llengua i interpretar les metodologies d’intervenció escolars.
Comprendre el paper de les diferents llengües implicades en l’educació lingüística.
Bloc teòric
1. L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua oral
1.1 Introducció: la didàctica de la llengua oral.
1.2 El context escolar com a espai comunicatiu: la llengua oral com a eina que permet comunicar-se i aprendre.
1.3 La interacció comunicativa i verbal: propostes didàctiques i recursos educatius.
2. L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua escrita
2.1 Importància de la llengua escrita des de les perspectives social, psicolingüística i educativa.
2.2 Els processos de l'escriptura: models.
2.3 Ensenyament de l'escriptura.
2.4 L'ortografia: adquisició, impacte en el procés d'escriptura i el seu ensenyament.
2.5 El primer aprenentatge de la lectura i l'escriptura. Els conceptes dels infants sobre la llengua escrita.
2.6 Comprensió lectora: models.
2.7 La identificació de paraules: adquisició, impacte en el procés de comprensió lectora i el seu ensenyament.
Bloc pràctic
1. La transversalitat de la llengua a l'escola.
2. El paper de les TIC en la recerca i l'ensenyament de la llengua escrita.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
El protagonista del procés d’ensenyament–aprenentatge és l’alumnat. Sota aquesta premissa s’ha planificat la metodologia docent i les activitats formatives tal i com es detalla a continuació:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes en gran grup. Exposicions per part del professorat dels continguts principals del programa a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants, en la mesura del possible | 60 | 2,4 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11 |
Classes en petit grup. Espais de treball en grup reduïts en què s'aprofundeix en la incidència que tenen la literatura infantil i les TIC en el treball amb infants. | 18 | 0,72 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Participació als debats proposats al Campus Virtual. Tutories en línia. Tutories presencials | 19,7 | 0,79 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Recerca d'informació bibliogràfica i lectura d'articles. Elaboració de treballs sobre el desenvolupament de la llengua escrita Elaboració de treballs sobre TIC i sobre literatura infantil. | 117 | 4,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
L’assistència a les activitats dirigides és obligatòria per assolir els objectius de l’assignatura. Per ser avaluat caldrà assistir a un mínim del 80% de totes les classes en gran grup de cada bloc i a les sessions pràctiques en petit grup.
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les evidències d’aprenentatge que es mostren en la graella que hi ha a continuació. La realització de totes les evidències d’aprenentatge és indispensable per superar l’assignatura. Cal tenir present que un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% de la nota constarà com a AVALUABLE, i per tant, se li assignarà una puntuació (i, en no haver lliurat totes les evidències, no podrà superar l'assignatura). Les evidències no presentades rebran una nota de 0. En cas contrari (els lliuraments no arriben al 40% de la nota), serà qualificat com a NO AVALUABLE.
La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les evidències d’aprenentatge. Per aprovar l’assignatura cal tenir una nota mitjana (d’acord amb la ponderació detallada a la graella) de 5. Cap evidència d’aprenentatge pot fer mitjana amb la resta si és inferior a 4.
Proves de recuperació: Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi arribat a una nota de 5 en alguna de les evidències d’aprenentatge i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Aquest procés de recuperació és només per als estudiants que durant el curs no hagin superat l'assignatura; és a dir, que la mitjana ponderada de totes les evidències sigui inferior a 5 o que alguna evidència tingui una nota inferior a 4. La condició per poder accedir a la recuperació és tenir una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punts. El sistema de recuperació només permet incrementar la qualificació fins a un màxim de 5 punts per evidència; és a dir, les evidències no superades en una primera instància poden rebre una nota màxima de 5 en la recuperació. Després, la nota es ponderarà per mantenir la relació de pes respecte de les altres evidències. És important destacar que les evidències no presentades no són recuperables.
Per a més informació sobre pautes d'avaluació, consultar el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm.
Codi Evidència |
Denominació |
Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
Temporalització |
EV1 |
Prova escrita: Bloc de llengua escrita 1 |
20% |
Escrit |
Individual |
presencial |
Primer període avaluatiu |
EV2 |
Prova escrita: Bloc de llengua escrita 2 |
20% |
Escrit |
Individual |
presencial |
Segon període avaluatiu |
EV3 |
Prova escrita: Bloc de llengua oral |
20% |
Escrit |
Individual |
presencial |
Segon període avaluatiu |
EV4 |
Breu treball de recerca sobre el desenvolupament la llengua escrita |
20% |
Escrit |
Col·lectiva |
ambdues |
finals de maig |
EV5 |
Pràctiques de biblioteca |
10% |
Escrit |
Col·lectiva |
ambdues |
a determinar |
EV6 |
Pràctiques d'informàtica |
10% |
Escrit |
Col·lectiva |
ambdues |
a determinar |
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Prova escrita: Bloc de llengua escrita 1 | 20% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10 |
EV2. Prova escrita: Bloc de llengua escrita 2 | 20% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10 |
EV3. Prova escrita: Bloc de llengua oral | 20% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11 |
EV4. Breu treball de recerca en el desenvolupament la llengua escrita | 20% de la nota final | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
EV5. Pràctiques de biblioteca. La transversalitat de la llengua a l'escola | 10% de la nota final | 0,4 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
EV6. El paper de les TIC en la recerca i ensenyament de la llengua escrita. | 10% de la nota final | 0,4 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Nota: En cas d'alteracions a la docència, degut a recomanacions de les autoritats sanitàries, el professorat de l'assignatura facilitarà bibliografia disponible online
Bloc llengua oral
BIGAS, M., CORREIG, M. (2000). Didáctica de la lengua en la educación infantil. Madrid: Síntesis.
BRUNER, J. (1985). La parla dels infants. Vic: EUMO.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d'Ensenyament (2003). L’ús del llenguatge a l’escola. Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge.
SÁNCHEZ CANO, M. (1999). Aprenent i ensenyant a parlar. Lleida: Pagès Editors.
SÁNCHEZ CANO, M. (coord.) (2009). La conversa en petits grups a l'aula. Barcelona: Graó.
PALOU, J. et al. (2005). La llengua oral a l'escola: 10 experiències didàctiques. Barcelona: Graó.
RUIZ BIKANDI, U. (2000). Enseñar la lengua oral. dins Didáctica de la segunda lengua en Educación Infantil y Primaria, U. Ruiz Bikandi (ed.). Madrid: Síntesis.
RUIZ BIKANDI, U. (2000). La comprensión y la expresión orales, dins Didáctica de la segunda lengua en Educación Infantil y Primaria, Uri Ruiz Bikandi (editora). Madrid: Síntesis.
TOUGH, J. (1979). Lenguaje, conversación y educación: El uso curricular del habla en la escuela desde los siete años. Buenos Aires: La Pleyade.
TOUGH, J. (1987).: El lenguaje oral en la escuela. Madrid : Visor /MEC.
Bloc llengua escrita
ANDREU-BARRACHINA, Ll. (Coord.). (2013).L’adquisició de la lectura i les seves dificultats. Barcelona:UOC.
ANDREU-BARRACHINA, Ll. (Coord.). (2013). Les dificultats de l'aprenentatge de l'escriptura i de les matemàtiques. Barcelona:UOC.
FERREIRO, E.,& TEBEROSKY, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.
FIDALGO, R., & GARCÍA, J. N. (2008). El desarrollo de la competencia escrita a través de una enseñanza metacognitiva de la escritura. Cultura y Educación, 20(3), 325-346.
GRAHAM, S. & PERIN, D. (2007). Writing next: effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. Nova York: Carnegie Corporation.
GRAHAM, S., MACARTHUR, C. A., & FITZGERALD, J. (Eds.). (2013). Best practices in writing instruction, 2nd editon. Guilford Press.
GRAHAM, S., MACARTHUR, C. A., & HEBERT, M. (Eds.). (2018). Best practices in writing instruction, 3rd editon. Guilford Press.
HARRIS, S., GRAHAM., MASON, L., FRIEDLANDER, B. (2008). Powerful writing strategies for all students. Paul H. Brookes Publishing.
MACARTHUR, C. A., GRAHAM, S., & FITZGERALD, J. (Eds.). (2006). Handbook of writing research. 1st Edition. Nova York:Guilford Press.
MACARTHUR, C. A., GRAHAM, S., & FITZGERALD, J. (Eds.). (2015). Handbook of writing research. 2nd Edition. Nova York:Guilford Press.
SNOWLING, M. J., & HULME, C. (Eds.). (2005). The science of reading: A handbook. Oxford: Blackwell Publishing.
TOLCHINSKY, L. (1993). Aprendizaje del lenguaje escrito. Procesos evolutivos e implicaciones didácticas. Barcelona: Anthropos.
TOLCHINSKY, L. (2003). The cradle of culture and what children know about writing and numbers before being taught. Psychology Press.