Logo UAB
2020/2021

Comunicació i llenguatge oral en l'escola inclusiva

Codi: 101688 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
Toni.Castello@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Nuria Miranda Codina

Prerequisits

Cap.

Objectius

1.Conèixer les interaccions comunicatives que s'esdevenen en el sí d'una aula

2. Relacionar conceptes relatius a la comunicació en el context de l'aula inclusiva

3. Dissenyar estratègies per optimitzar les interaccions comunicatives a l'aula

4. Dotar al logopeda dels coneixements necessaris per a guiar als mestres en la detecció de possible necessitats.

5. Oferir estratègies al professorat per la millora de les interaccions a l'aula.

 

Competències

  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  2. Explicar oralment i redactar les seves observacions i conclusions a la resta de professionals adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn
  3. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  4. Orientar la resposta educativa a partir de les dificultats i necessitats que l'escolar, amb alteracions comunicatives i/o lingüístiques generi.
  5. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.

Continguts

Mòdul 1: El procés de comunicació

 1.1. Característiques generals

 1.2. Components no verbals

 1.3. Components verbals

 1.4. Processos subjacents: els significats

 1.5. Elements comunicats

 

Mòdul 2: L'aula com a context comunicatiu

2.1 El/la mestre/a i els/les companys/nyes com a models comunicatius

2.2 El paper del/de la logopeda en una aula inclusiva

2.3 Altres factors d'eficiència 

 

Mòdul 3: Activitats comunicatives a l'aula. Estrategies d'assessorament i d'intervenció.

3.1 L'exposició oral

3.2 El debat

3.3 La conversa

Metodologia

1. Anàlisi de documents

2. Discussió col.lectiva

3. Treball en equip

4. Observació i anàlisi de material audiovisual

5. Estudi de casos pràctics

6. Observació de contextos comunicatius naturals

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5
Classes pràctiques 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Seguiment dels grups de treball i Posades en comú 25,5 1,02 1, 2, 5
Tipus: Autònomes      
Treball amb documents i anàlisi de contextos comunicatius. 88,5 3,54 1, 4, 5

Avaluació

L'avaluació és continuada. Totes les activitats són optatives i telemàtiques, llevat de la 04, que es realitzarà en les dues darreres sessions de classe, i la 05 que es realitzarà en la setmana d'exàmens a l'aula que s'indiqui. Tanmateix, cal haver-ne realitzat un mínim de dues (entre l'activitat 01 i 04) per a accedir a la prova de recuperació. Si se n'han realitzat menys de dues, es considerarà com a NO AVALUABLE, ja que no supera el 40% de les activitats. Per a accedir a l'examen de síntesi, que també és opcional, cal haver realitzat al menys tres les activitats 01 a 04.

La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació 01 a 04 segons els percentatges especificats en el quadre Activitats d'avaluació. Si la nota acumulada és superior a 6, la diferència entre aquesta nota i un 10 podrà ser incrementada en l'examen de síntesi. En cas de ser una nota de 6 o inferior, la diferència entre aquesta i 8,5 podrà ser incrementada amb l'examen de síntesi. En cap cas l'activitat 05 (examen de síntesi) podrà disminuir la nota acumulada amb les activitats 01 a 04.

La prova de recuperació consistirà en l'activitat 05 i equivaldrà a la diferència entre la nota acumulada amb les activitats 01 a 04 i 8,5. Podran optar a realitzar la prova de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (és a dir, tres de les quatre activitats de 01 a 04).

L'assignatura es considerarà superada si es cumpleix alguna d'aquestes circumstàncies:

1. S'hagin realitzat un mínim dedues activitats (de la 01 a la 04) acumulant 5 o més punts sobre un màxim de 10.

2. S'hagin realitzat un mínim de tres activitats (de la 01 a la 04) sense arribar a acumular 5 punts, però s'hagiigualat o superat aquest valor amb l'examen de síntesi.

3. S'hagin realitzat un mínim de dues activitats (de la 01 a la 04) sense arribar a acumular 5 punts, però s'hagi igualat o superat aquest valor amb l'examen de recuperació.

 

Pautes d'avaluació generals (Facultat): https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm

Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
01. Preguntes sobre els apunts (Setmana 5) 25% 0 0 1, 2, 5
02. Mapa conceptual (Setmana 8) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
03. Anàlisi d'un enregistrament en vídeo (Setmana 12) 25% 0 0 3, 5
04. Presentació oral (Setmanes 14 i 15) 25% 0 0 1, 2, 4
05. Examen de síntesi (Setmana 18 o 19) variable 0 0 1

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Fernándex Sarmiento, C. (2009): La logopedia en la escuela. Propuestas desde una práctica para una educación más inclusiva. Universidad de las Palmas de Gran Canarias. Servicio de Publicaciones.

Generalitat de Catalunya (2003): L'ús del llenguatge a l'escola.  Publicacions de la Generalitat de Catalunya

Monfort, M. i Juarez, A. (1997): El niño que habla. Madrid: CEPE

Palou, J. i Bosch, C. (2005): La llengua oral a l'escola. 10 experiències didàctiques.  Barcelona: Graó

Sánchez Cano, M. (1999): Aprenent i ensenyant a parlar: ajuda a la comunicació i al llenguatge a l'escola. Lleida: Pagés

Sánchez Cano, M. (2009): La conversa en petits grups a l'aula. Barcelona: Graó

Sanz, P. (2005): Comunicació efectiva a l'aula.  Barcelona: Graó.

Valenzuela, J. (2004): La comunicación en la escuela infantil: algunas consideraciones teòricas de utilidad para maestros en ciernes. Didáctica (Lengua y literatura), vol. 16, 207-233.

Http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert