Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 1 |
Cap.
1.Conèixer les interaccions comunicatives que s'esdevenen en el sí d'una aula
2. Relacionar conceptes relatius a la comunicació en el context de l'aula inclusiva
3. Dissenyar estratègies per optimitzar les interaccions comunicatives a l'aula
4. Dotar al logopeda dels coneixements necessaris per a guiar als mestres en la detecció de possible necessitats.
5. Oferir estratègies al professorat per la millora de les interaccions a l'aula.
Mòdul 1: El procés de comunicació
1.1. Característiques generals
1.2. Components no verbals
1.3. Components verbals
1.4. Processos subjacents: els significats
1.5. Elements comunicats
Mòdul 2: L'aula com a context comunicatiu
2.1 El/la mestre/a i els/les companys/nyes com a models comunicatius
2.2 El paper del/de la logopeda en una aula inclusiva
2.3 Altres factors d'eficiència
Mòdul 3: Activitats comunicatives a l'aula. Estrategies d'assessorament i d'intervenció.
3.1 L'exposició oral
3.2 El debat
3.3 La conversa
1. Anàlisi de documents
2. Discussió col.lectiva
3. Treball en equip
4. Observació i anàlisi de material audiovisual
5. Estudi de casos pràctics
6. Observació de contextos comunicatius naturals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Classes pràctiques | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment dels grups de treball i Posades en comú | 25,5 | 1,02 | 1, 2, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball amb documents i anàlisi de contextos comunicatius. | 88,5 | 3,54 | 1, 4, 5 |
L'avaluació és continuada. Totes les activitats són optatives i telemàtiques, llevat de la 04, que es realitzarà en les dues darreres sessions de classe, i la 05 que es realitzarà en la setmana d'exàmens a l'aula que s'indiqui. Tanmateix, cal haver-ne realitzat un mínim de dues (entre l'activitat 01 i 04) per a accedir a la prova de recuperació. Si se n'han realitzat menys de dues, es considerarà com a NO AVALUABLE, ja que no supera el 40% de les activitats. Per a accedir a l'examen de síntesi, que també és opcional, cal haver realitzat al menys tres les activitats 01 a 04.
La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació 01 a 04 segons els percentatges especificats en el quadre Activitats d'avaluació. Si la nota acumulada és superior a 6, la diferència entre aquesta nota i un 10 podrà ser incrementada en l'examen de síntesi. En cas de ser una nota de 6 o inferior, la diferència entre aquesta i 8,5 podrà ser incrementada amb l'examen de síntesi. En cap cas l'activitat 05 (examen de síntesi) podrà disminuir la nota acumulada amb les activitats 01 a 04.
La prova de recuperació consistirà en l'activitat 05 i equivaldrà a la diferència entre la nota acumulada amb les activitats 01 a 04 i 8,5. Podran optar a realitzar la prova de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (és a dir, tres de les quatre activitats de 01 a 04).
L'assignatura es considerarà superada si es cumpleix alguna d'aquestes circumstàncies:
1. S'hagin realitzat un mínim dedues activitats (de la 01 a la 04) acumulant 5 o més punts sobre un màxim de 10.
2. S'hagin realitzat un mínim de tres activitats (de la 01 a la 04) sense arribar a acumular 5 punts, però s'hagiigualat o superat aquest valor amb l'examen de síntesi.
3. S'hagin realitzat un mínim de dues activitats (de la 01 a la 04) sense arribar a acumular 5 punts, però s'hagi igualat o superat aquest valor amb l'examen de recuperació.
Pautes d'avaluació generals (Facultat): https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
01. Preguntes sobre els apunts (Setmana 5) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 5 |
02. Mapa conceptual (Setmana 8) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
03. Anàlisi d'un enregistrament en vídeo (Setmana 12) | 25% | 0 | 0 | 3, 5 |
04. Presentació oral (Setmanes 14 i 15) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 4 |
05. Examen de síntesi (Setmana 18 o 19) | variable | 0 | 0 | 1 |
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Fernándex Sarmiento, C. (2009): La logopedia en la escuela. Propuestas desde una práctica para una educación más inclusiva. Universidad de las Palmas de Gran Canarias. Servicio de Publicaciones.
Generalitat de Catalunya (2003): L'ús del llenguatge a l'escola. Publicacions de la Generalitat de Catalunya
Monfort, M. i Juarez, A. (1997): El niño que habla. Madrid: CEPE
Palou, J. i Bosch, C. (2005): La llengua oral a l'escola. 10 experiències didàctiques. Barcelona: Graó
Sánchez Cano, M. (1999): Aprenent i ensenyant a parlar: ajuda a la comunicació i al llenguatge a l'escola. Lleida: Pagés
Sánchez Cano, M. (2009): La conversa en petits grups a l'aula. Barcelona: Graó
Sanz, P. (2005): Comunicació efectiva a l'aula. Barcelona: Graó.
Valenzuela, J. (2004): La comunicación en la escuela infantil: algunas consideraciones teòricas de utilidad para maestros en ciernes. Didáctica (Lengua y literatura), vol. 16, 207-233.
Http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert