Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
2500260 Social Education | OB | 3 | 2 |
This is a comulsory course of the third year, and it is the base of the Adult Education Itinerary of the forth year
1. To acquire a theoretical specific and to analyze the context in which the educator will realize his professional activity as well as to attend, to interpret and to value critically the existing relations between the education of the adult persons, the current of a social perspective.
2. To acquire the competitions and specific contents across the subject to obtain the sufficient skills for the development of the profile professional of the educational future and social educator.
3. To analyze and to think about the own professional task and to relate and to link the most relevant social facts with the area social and educational des of a critical and normative perspective.
1. Historical, philosophical and sociological foundations of the adult education.
2. Theories and models of education and learning of the adult persons.
3. Educational legislation in formation of adult persons. Educational politycal.
4. Models and systems of adult education: School, environment and social networks.
5. Formative needs of the adult population in the company of the information. New collective, new profiles, young women, women, minorities ...
6. Formative offer: plans and programs of formation of adult education.
The protagonist in the process of education learning is the student and is under this premise it is necessary to to plan the next methodology: 35 hours whit all group, and 15 hours in format seminar linked in the following blocks of contents.
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Seminars | 15 | 0.6 | 2, 1, 3, 18, 17, 19, 7, 6, 9, 14, 15, 8, 11, 4, 12 |
Work group | 30 | 1.2 | 2, 1, 3, 16, 17, 19, 7, 6, 5, 9, 15, 8, 11, 4, 10, 12, 13 |
Type: Supervised | |||
Evaluation | 8 | 0.32 | 2, 1, 3, 18, 16, 17, 19, 7, 6, 5, 9, 14, 15, 11, 4, 10, 12 |
Tutorials | 22 | 0.88 | 2, 1, 3, 18, 16, 17, 19, 7, 6, 9, 15, 8 |
Type: Autonomous | |||
Autonomous | 75 | 3 | 2, 1, 3, 18, 17, 19, 6, 9, 14, 15 |
The evaluation is continous. The attendance is mandatory of a minimum of 80 %.
Exam date: 13-06-2019. The exam recovery is two weeks laten
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Exam | 40% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 18, 16, 17, 19, 7, 6, 5, 9, 14, 15, 8, 11, 4, 10, 12, 13 |
Exam | Exam | 0 | 0 | 2, 1, 3, 18, 16, 17, 19, 7, 6, 5, 9, 14, 15, 8, 11, 4, 10, 12, 13 |
Group work | 40% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 18, 17, 19, 7, 9, 14, 15, 11, 4 |
Individual work | 20% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 18, 17, 19, 7 |
Lesson 1
Aranda X et alt. (2007) Carta a qui ha d'ensenyar a persones adultes i joves.ICE Universitat de Barcelona
Faure, E. (1973). Aprender a ser. Alianza Universidad. Unesco. Madrid.
Flecha, R. (1990). Educación de las personas adultas. Ed. El Roure. Barcelona.
Formariz (coord), Ayuste, Casamitjana, Ferrer, Massot, (2009), La formació bàsica de persones adultes:
imaginari social, aproximació teòrica, organització democràtica. ICE. Universitat de Barcelona.
UNESCO (1976) Recomendación relativa al desarrollo de la educación de adultos. (Nairobi).
UNESCO (1990). Declaració mundial sobre educació per a tothom. (Jomtiem-Tailandia). Centre Unesco de
Catalunya. Barcelona.
Lesson 2
Camps, V. (1990). Virtudes públicas. Ed. Espasa Calpe. Madrid
Cortina, A. (1994)La ética de la sociedad civil. Anaya. Madrid
Freire, P. (1970) Pedagogía del oprimido. S. XXI. Madrid
Freire, p. (1990) La naturaleza política de la educación. Paidós, Barcelona
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI editores. Madrid.
Muguerza, Javier () Verdad, consenso y tolerancia: la incomodidad del lugar del otro. UNED
Lesson 3
Appel, M., Beane, JA. (1997). Escuelas democràticas.Morata. MAdrid
Ayuste, A., Flecha, R., López Palma, F. I Lleras, J. (1994). Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar
y transformar. Ed. Graó. Barcelona.
Beck,U. 1998. ¿Qué es la globalización?. Barcelona: Paidós.
Beck ,U.; Giddens, A.; Lash, S. 1997. Modernidad Reflexiva. Barcelona: Península.
Beck. U. (1998) Sociedad del riesgo. Paidós Bàsica. Barcelona
Butler, J. I Alt. (2001) Mujeres y transformaciones sociales. El Roure. Barcelona
Bernstein, B. 1990. Poder, educación y conciencia. So. transmisión cultural. Barcelona: El Roure.
Bernstein,B. 1988. Clases, códigos y control. Madrid: Akal.
Elboj, C. Puigdellivol, I., Soler, M., Valls, R. (2002) Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación.
Graó. barcelona
Freire, P. (1987). L'educació com a pràctica de la llibertat. Eumo editorial. Vic.
Freire, P (2004). Pedagogía de l'autonomía. Siblo XXI. Sao Paulo. Brasil
Freire, O. (1970). Pedagogia del oprimido. Tierra Nueva. Montevideo
Giroux, H.A. (1992). Más allá de las teorías de la reproducción, en GIROUX i FLECHA Igualdad educativa y
diferencia cultural. Ed. El Roure. Barcelona.
Giroux, HA. (2001) Cultura, política y práctica educativa. Graó. Barcelona
Gras, A. (1976). Textos fundamentales de Sociología de la Educación. Ed. Narcea. Madrid.
Jarvis, P. (1989). Sociología de la educación continua y de adultos. Ed. El Roure. Barcelona.
Mclaren, P (1997) P. Pedagogia crítica y cultura depredadora. Paidos educador. Barcelona
Ramonet, I. ( 1998) Pensamiento crítico vs. Pensamiento único. Temas de debate. Madrid
Lesson 4
Amat, O, Pineda, P. (1996) Aprendre a ensenyar. Edicions gestió 2000, SA. UAB
Broquett, G. Hiemstra, R. (1993) El aprendizaje autodirigido en la educación de adultos. Paidós educador.
Barcelona
Cabello MJ. ( 1997) Didáctica y educación de adultos. Ediciones Aljibe.. Málaga
Claxton, c (2000) Aprender. El reto del aprendizaje continuo. Paidós.
Erikson, E.H. (1981). La adultez. Fondo de Cultura Económica. Mexico.
Ferrández, A, Puente, M. (1991). Educación de las personas adultas. Macrodidáctica (volumen 1). Ed.
Diagrama. Madrid.
Ferrández, A., Puente, M. (1992). Educación de las personas adultas. Psicopedagogía y microdidáctica (
volumen 2). Ed. Diagrama. Madrid.
Ferrández, A., Gairín, J., Tejada, J. (1990). El proceso de aprendizaje en el adulto. Ed. Universidad Popular de
Zaragoza. Zaragoza.
Flecha (1997) Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diàlogo. Paidós.
Barcelona
Garcia Magruga, J.A., Carretero, M. (1985). La inteligencia en la vida adulta, en Carretero, Palacios ,
Marchesi, Psicología evolutiva-3. Adolescencia, madurez y senectud. Alianza psicología. Madrid.
Hautecoeur, J.P. (1992). Alpha-92. Estrategias de alfabetización. MEC UNESCO. Madrid.
Holec, H. (1979). Autonomie et aprendissaje des langues etrangeres. Hatier. Strasbourg. France.
Kidd, J. (1973). Cómo aprenden los adultos. Ed. Ateneo. Buenos Aires.
Kozol, J. (1990). Analfabetos USA. Ed. El Roure. Barcelona.
Léon, A. (1973). Psicopedagogía de los adultos. Ed. Siglo XXI. Madrid.
Marzo, A., Figueras, J.M. (1990). Educación de adultos. Ed. Horsori. ICE. Barcelona.
Medina, O. ( 1997) Modelos de educación de personas adultas. El Roure, Barcelona
Nickerson, R.S., Perkings, D.N. I Smith, E.E. (1987). Enseñara pensar. Ed. Paidós/MEC. Barcelona.
Nisbet, J., Shucksmith, J. (1987). Estrategias de aprendizaje. Ed. Santillana. Aula XXI. Madrid.
Ramírez, J.D., De La Mata, M.L., Cubero, M., Sánchez, J.M., Santamaría, A. (1989). Educación y procesos
cognitivos. Una aproximación sociocultural. Ed. Junta de Andalucía. Sevilla.
Raths, E. (1988). Cómo enseñar a pensar. Teoría y aplicación. Ed. Paidós/estudio. Barcelona.
Rodríguez, M. (1997).Hacia una didáctica crítica. Ed. La muralla. Madrid
Tennant, M. (1991). Adultez y aprendizaje. Enfoques psicológicos. Ed. El Roure. Barcelona.
Lesson 5
Durkheim. E. (1982) Historia de la educación y de las doctrinas pedagógicas. Ed. La Piqueta. Madrid
Flecha, R. López Palma, F., Saco, R. (1988). Dos siglos de educación de adultos. Ed. El Roure. Barcelona
Paz, X. (1986). La educación de adultos en España; una aproximación històrica hasta 1980. en Puente, JM et.
al. Perspectivas para la educación de adultos. Ed. Humanitas. Barcelona.
Sala, M. et al. (1975). Una educación permanente para adultos. Ed. Marsiega. Madrid
Lesson 6
DIÀLOGOS (2003) Principios, declaraciones y marco normativo. (volum I). Ed. Diàlogos:
dialogosxativa@terra.es
GENERALITAT DE CATALUNYA (1991). Llei de Formació d'Adults de Catalunya. Departament de Benestar
social.
TEMES 7 i 8
Cortina, A. (2002). Por una ética del consumo. Taurus. madrid
Flecha, R., González, F., Guiu, J., López Palma, F., I Recasens, J.(1993). Estudi sobre l'analfabetisme
funcional a Catalunya. Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social.
Gelpi, E. (1990). Educación Permanente. Problemaslaborales y perspectivas educativas. Ed. Popular. OEI.
Quinto Centenario. Madrid.
Jover, D. (1990). La formación ocupacional para la inserción. Ed. Popular./MEC. Madrid.
Willis, P. (1988).Aprendiendo a trabajar. Akal: Madrid
Lesson 9
Cabello. J. (1997) Didáctica y educación de personas adultas. Propuestas para el desarrollo curricular. Aljibe.
Málaga
Coll, C. (1992). Psicología y currículum. Ed. Paidós. Barcelona.
Ferrández, A., Sarramona, J., Tarín, L. (1977). Tecnología didáctica. Ed. CEAC. Barcelona.
Lesson 10
Apple, M. Maestros y textos. Paidós-MEC: Madrid, 1987.
Giroux, H.A. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Ed.
Paidós/MEC. Barcelona.
Giroux, HA (1997) Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Paidós. Barcelona