Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació Social | OT | 3 | 2 |
2500260 Educació Social | OT | 4 | 0 |
Per matricular-se en aquesta assignatura es recomana haver superat l'assignatura: Bases Sociopolítiques de l'Educació; de 2º curs del grau en Educació Social.
El perfil de l'estudiant d'educació social que vol cursar aquesta assignatura és el d'una persona que:
a) Ha de poder tolerar certes pressions alhora de treballar amb col.lectius que es troben moltes vegades en situacions cronificades de marginació i anomia.
b) Ha de interpretar el context sociocultural de les persones amb les que hi treballa.
c) Ha de mantenir una actitud empàtica, creativa i pro-activa amb les persones que hi treballa.
Aquesta assignatura no està agrupada a cap dels tres itineraris de la titulació perquè té un caràcter transversal. L’objectiu principal de l’assignatura és oferir a l’alumnat d’educació social un panorama ampli, teòric i pràctic, del treball social a Catalunya.
Des del punt de vista teòric, l’objectiu és oferir un resum dels principals debats sobre el concepte de treball social i sobre les funcions dels sistemes de serveis socials.
Des del punt de vista aplicat, l’objectiu és oferir els principals programes d’intervenció en l’àmbit del treball social y donar claus d’intervenció en el marc de l’atenció social bàsica i especialitzada.
1.- Polítiques socials. Estructura dels serveis socials bàsics.
2.- Aproximació teòrica a l'educació social especialitzada
3.- Grups i col.lectius en situació de marginació i exclusió social: treball social amb població en situació de privació de llibertat. Claus d'intervenció.
4.- Treball social i discriminació marcats per desigualtats de classe social.
5.- Treball social i discriminació marcats per desigualtats de nacionalitat i ètnia
6.- Treball social i discriminació marcats per desigualtats de gènere
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
Presencial en gran grup |
45 |
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. Dinàmiques de grup a partir d’estudis de casos i exercicis pràctics a realitzar a l’aula |
RE1.1.1. RE 1.2.1. RE 1.3.1 RE 5.1.1 |
Aprenentatge autònom |
70 |
Treball de l’alumne a partir de lectures proporcionades pel professorat per comentar a les sessions presencials. Treball de l'alumne sobre un dels blocs temàtics del programa de l'assignatura |
RE1.1.1. RE 1.2.1. RE 1.3.1 RE 5.1.1 |
Supervisades |
30 |
Tutories de seguiment del treball |
|
|
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | 2, 5, 9, 12, 13, 14, 17, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment de treball | 30 | 1,2 | 2, 4, 8, 16, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Aprenentatge autònom | 70 | 2,8 | 19, 20 |
|
Activitat d’Avaluació
|
% de la nota |
Resultats Aprenentatge |
|
Control de conceptes (activitat d'avaluació individual) L'avaluació es farà al finalitzar tots els blocs temàtics. |
50% |
RE1.1.1. RE 1.2.1. |
Treball tutoritzat vinculat a un bloc temàtic del programa de l'assignatura (activitat d'avaluació grupal) L'avaluació es farà al finalitzar tots els blocs temàtics. |
30% |
RE 1.3.1 RE 5.1.1 |
|
Reflexió individual fonamentada sobre un tema transversal als continguts de l'assignatura. (activitat d'avaluació individual) L'avaluació es farà al finalitzar tots els blocs temàtics. |
20% |
T04.05, E01.15, E01.18, E02.18, E03.05 |
La nota final es calcularà fent els sumatori de totes les evidències d'avaluació. Per a poder fer els sumatori de totes les evidències d'avaluació, els estudiants han d'aprovar l'apartat de control de conceptes amb una nota mínima d'un 4.
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria. Els estudiants han d'acreditar un mínim d'assistència d'un 80%. La no acreditació significa no poder aprovar l'assignatura i es considerarà no avaluable.
Les correccions i qualificacions de les activitats formatives desenvolupades al llarg del curs es publicaran i explicaran als estudiants en un termini no superior a 15 dies, des del lliurament dels treballs dels estudiants als professors.
Les qualificacions finals es faran públiques al campus virtual. Els estudiants tenen dret a la revisió de les qualificacions finals en els 20 dies posteriors a la seva publicació, dins de l'horari de tutories dels professors.
Per aquells estudiants que no hagin arribat a la nota 5, podran optar a una recuperació final, que consistirà en un control de continguts teòric - pràctic el penúltim dia de classe (21 de Juny de 2021)
La còpia i el plagi són robatoris intel.lectauls i, per tant, serà sancionat amb un zero en tot el bloc on es situi el treball. En el cas de còpia entre alumnes, si no es pot saber que ha copiat de qui, s'aplicarà la sanció a tots dos. Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. Com a "plagi" entenem la presentació, total o parcial, d'un text d'un autor com a propi, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de conceptes (activitat d'avaluació individual) | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 7, 10, 19, 20, 22 |
Reflexió individual fonamentada sobre un tema transversal als continguts de l'assignatura. | 20 | 1 | 0,04 | 4, 5, 9, 12, 21 |
Treball tutoritzat vinculat a un bloc temàtic (activitat d'avaluació grupal) | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21 |
Brezmes, M. (2008). El trabajo social en España: una profesión para la democracia. Murcia; Universidad de Murcia.
Hamzaoui, M. (2005). El trabajo social territorializado: las transformaciones de la acción pública en la intervención social. Valencia; Edita: Publicacions Universitat de València-NAU.
Healy, K. (2001). Trabajo social: perspectivas contemporáneas. Madrid; Ed. Morata.
Henry, S.; East, J.; Schmitz, C. (2004)(Coords.). Trabajo social con grupos: modelos de intervención. Madrid; Ed. Narcea.
Lillo, N. (2001). Manual para el trabajo social comunitario. Madrid, Ed. Narcea.
Smale, G. (2003). Problemas sociales y trabajo social: hacia la inclusión y el cambio social. Madrid; Fundació Paideia Galiza / Morata.