Logo UAB
2020/2021

Fonaments de l'educació sociocomunitària

Codi: 101663 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500260 Educació Social OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Lucas Manuel Martínez Chito
Correu electrònic:
LucasManuel.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

1. Conèixer la història, la conceptualització bàsica de l’educació sociocomunitaria i les seves relacions amb altres dimensions socioeducatives

2. Conèixer els fonaments teórics de l’educació sociocomunitaria

3. Conèixer les diferents tradicions acadèmiques i professionals de l’educació sociocomunitària.

4. Aprendre a dissenyar un projecte d’educació sociocomunitària

5. Conèixer i saber aplicar els mètodes, tècniques i activitats d’educació sociocomunitaria.    

6. Conèixer experiències i projectes d’educació sociocomunitària

Competències

  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
  • Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
  • Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar diferents tipus de comunitats i les principals característiques que les defineixen i configuren.
  2. Analitzar experiències i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari des de la perspectiva de diferents paradigmes teòrics.
  3. Comprendre els marcs teòrics que possibiliten el desenvolupament d'accions responsables i sostenibles per valorar la responsabilitat individual i col·lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
  4. Conèixer i desenvolupar el pensament i raonament crític per analitzar la complexitat dels reptes i desafiaments de l'educació social.
  5. Conèixer la conceptualització bàsica i les principals metodologies i tècniques de l'animació sociocultural i el desenvolupament comunitari.
  6. Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual mostrant una actitud ètica front als processos de mediació en diferents contextos i circumstàncies.
  7. Conèixer la investigació existent sobre animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
  8. Conèixer la legislació bàsica que emmarca l'educació sociocomunitària.
  9. Desenvolupar funcions professionals adaptades a les diferents situacions sociocomunitàries de manera que estimulin l'empoderament de les persones participants.
  10. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i pensament científic per a la millora de l'acció professional.
  11. Dissenyar activitats, programes i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
  12. Elaborar models de seqüències didàctiques per al foment de la llibertat democràtica, la igualtat de gènere, la justícia social i la solidaritat.
  13. Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític fomentant la col·laboració amb les famílies, organismes i institucions amb incidència en la formació ciutadana.
  14. Lliurar en temps i forma les activitats proposades.
  15. Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a l'equitat i inclusió.
  16. Organitzar el treball de forma estructurada en relació a les demandes.
  17. Treballar en equips multidisciplinars desenvolupant processos d'educació sociocomunitària.

Continguts

1. Conceptualització bàsica en educació sociocomunitària

2. Bases sociopedagógiques de l’acció en la comunitat

    2.1. Educació comunitària, societat civil i xarxes socioculturals

    2.2. Capital social i comunitat

    2.3. La participació

    2.4. Acció comunitària i treball socioeducatiu en xarxa

    2.5. Metodologia comunitària

 3. La tradició francófona: l’animació sociocultural

     3.1. Corrents teórico-pràctiques en l’animació sociocultural

     3.2. La metodologia de l’animació sociocultural

4.La tradició anglosaxona: el desenvolupament comunitari

     4.1. Comunitat, desenvolupament i canvi social 

     4.2. Organització de la comunitat i desenvolupament comunitari

5.Tècniques de dinamització comunitària

6. Disseny i avaluació participativa de projectes d’educació sociocomunitària

7. Experiències i projectes d’educació sociocomunitària

Metodologia

Relació d’Activitats:

A) Treball de recerca, elaboració d’informació i aplicació de tècniques a l’aula  (Grupal)

 

B) Treball sobre pel·lícula  (Grupal)

 

C) Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària  (Grupal)

 

D)  Examen final (individual)

 

E) Treball de reflexió d'un article educatiu (individual)

 

Hi ha 30 hores de classes  virtuals i 15 h. de treball en grup.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i seminaris 45 1,8 2, 8
Tipus: Supervisades      
Disseny i elaboració d' un projecte d' educació sociocomunitària 30 1,2 2, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi i recerca d'informació 75 3 2, 8

Avaluació

Són requisits obligatoris:

1.-Fer totes les activitats d'avaluació requerides. Es considerarà no avaluable sinó es fan totes les activitats. 

2.- L'assistència, com a mínim, al 80% dels seminaris.

L'examen final serà el 22 de gener. L'examen de recuperació serà el 29 de gener. Consistirà en un una prova amb 15 preguntes sobre el total de continguts de l'assignatura.

 

          Activitats d'avaluació

  % de la nota
  PART GRUPAL

Treball de recerca, elaboració d'informació

i aplicació de tècniques a l'aula.

       15 %
 

Disseny i elaboració d'un projecte

d'educació sociocomunitària.

       25 %
     
PART INDIVIDUAL

Participació a l'aula i implicació en les

dinàmiques.

         5 %
 

Reflexió d'un article educatiu

5%
 

Treball de reflexió a partir d'una

pel·lícula.

        5%
  Examen final.        45%

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny i elaboració d'un projecte d'educació sociocomunitària 25% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 16, 17
Examen final 45% 0 0 2, 3, 7, 8, 9, 11, 13
Participació a l'aula i implicació en les dinàmiques 5 % 0 0 2, 3, 4, 5, 10, 15
Reflexió d'un article educatiu 5% 0 0 4, 7
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula 15% 0 0 5, 7, 11, 12, 14
Treball de reflexió a partir d'una pel·lícula 5% 0 0 2, 4, 10

Bibliografia

Manuals i obres teòriques generals :

  1. AAVV. (2001). Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Editorial Popular.
  2. ANDER-EGG (1989) La animación y los animadores. Ed. Narcea. Madrid.
  3. AYUSO, I. (2004) Animación sociocultural. Intervención multidisciplinar. Jaen: Formación Alcalá.
  4. BARBERO,J.M.; CORTES, F. (2005) Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Madrid: Alianza.
  5. CALVO, A. (2002), La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación. Madrid: Alianza
  6. CIVIS, M. ; RIERA, J. (2007) La nueva pedagogía comunitaria. Un marco para la acción sociopedagógica e interprofesional. Valencia : Nau Llibres.
  7. CHARRY, C. ; CONTRERAS.IBAÑEZ, C. (2015) Capital social: enfoques alternativos. Barcelona, Anthropos
  8. CHECKOWAY, B.N.; GUTIÉRREZ, L. M. (Eds.). (2009) Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario.  Barcelona: Graò.
  9. DELANTY, G. (2006) Community. Barcelona : Graò.
  10. DIAZ-GIBSON, J. (2017)Projectes d'innovació educativa comunitària: ingredients d'éxit i reptes.Barcelona: Fundació Jaume Bofill 
  11. FIGUERAS, P. (2011) Los Técnicos Superiores en Animación Sociocultural y su inserción en el mercado de trabajo. Madrid: Editorial CCS.
  12. FROUFE, S.; SANCHEZ, M.A. (1994) Construir la animación. Salamanca : Amaru.
  13. GARCÍA ROCA, J. (2004)  Políticas y programas de participación social. Madrid. Síntesis.
  14. GILLET, J. C. (2006) La animación en la Comunidad. Un modelo de animación socioeducativa. Barcelona : Graò.
  15. GOMÀ, R. (2008). La acción comunitaria: transformación social y construcción de ciudadanía. En Res. Revista de Educación Social. Monográfico de Educación Social y trabajo con la comunidad, núm. 7. [en línea]. enllaç. [14 de marzo de 2014]
  16. HERAS, P. (Coord.) y otros (2008). La acción política des de la comunidad.  Barcelona: Graò.
  17. HOMBRADOS, M.I. ; GARCÍA, M.A. ; LÓPEZ, T. (Coord.) (2006) Intervención social y comunitaria. Málaga : Ediciones Aljibe
  18. HOMBRADOSs, M. I. (2011).“Sentido de comunidad”. En Fernández, I.; Morales, J. F. y Molero, F. (coords.). Psicología de la intervención comunitaria, págs. 97-128.
    Bilbao. Editorial  Desclée de Brouwer
  19. LILLO, N. ; ROSELLO, E. (2001) Manual para el trabajo social comunitario. Madrid : Narcea.
  20. LLENA, A.; PARCERISA, A.; ÚCAR, X. (2009) 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Barcelona: Graò.
  21. LOZANO, J. O. (2007) Jóvenes educadores. Tribus educadoras entre los lugares y las redes.  Barcelona: Graò.
  22. MARCHIONI, M. (Coord.) (2001) Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Popular.
  23. MORATA, T. (Coord.) (2016) Pedagogia social comunitaria y exclusión social. Madrid, Popular
  24. NAVARRO, S. (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Madrid. CCS
  25. NUÑEZ, H. (2015) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid. Popular
  26. PEÑA-LÓPEZ, I.; BALAGUÉ PUXAN, F. (coords.) Acción comunitaria en red. Barcelona: Graò. 
  27. PÉREZ  SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) El animador. Buenas prácticas de acción sociocultural. Madrid: Narcea
  28. PÉREZ  SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) Qué es la animación sociocultural. Epistemología y valores. Madrid : Narcea
    1. PÉREZ SERRANO, M. (coord). (2011). Intervención sociocomunitaria. Mardid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
  29. POSE, H.M. (2006) La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social. Barcelona: Graò
  30. SÁNCHEZ, A. (2007): Manual de psicología comunitaria. Un enfoque integrado.Madrid: Pirámide.
  31. SANTIBÁÑEZ GRUBER, R.; MARTÍNEZ-PAMPLIEGA, A. (Coords.) (2013) La intervención comunitària con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona. Graó.
  32. SARRATE, M.L. (Coord.) (2002), Programas de animación sociocultural. Madrid: UNED
  33. SOLER, P. (Coord.) (2011) La animación sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. Barcelona: UOC.
  34. TRILLA, J. (Coordinador) (1997). Animación sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.
  35. ÚCAR, X. (Coord.) (2009)  Enfoques y experiencias internacionales de acción comunitaria. Barcelona : Grao.
  36. ÚCAR, X. (Edit.) (2005)  Participación, animación e intervención socioeducativa. Actas del 1er. Congreso Internacional e Interdisciplinar. Ponencias y comunicaciones. Barcelona.
  37. ÚCAR, X.; LLENA, A. (Coords.) (2006) Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria.  Barcelona: Graò.
  38. Úcar, X. (2016). Relaciones socioeducativas . La acción de los profesionales. Barcelona, UOC
  39. VENTOSA, V.J. (Coord.) (2008) Los agentes de la animación sociocultural. El papel de las instituciones, de la comunidad y de los profesionales. Madrid: Editorial CCS.
  40. ZAMBRANO, A.; BERROETA, H. (Comps.) Teoría y práctica de la acción comunitaria. Aportes desde la psicología comunitaria. Santiago de Chile: Ril Editores. 

  

Materials de disseny i metodologia de la intervenció

 

  1. CARIDE, J.A. ; VIEITES, M.F. (Coord.) (2006) De la educación social a la animación teatral. Gijón : Trea S.L.
  2. CASACUBERTA, D. ; RUBIO, N. ; SERRA, L. (Coord.) (2011) Acción cultural y desarrollo comunitario. Barcelona : Grào.
  3. CASTRO, M.M. y otros (2007) La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela. Barcelona : Grào.
  4. CEMBRANOS, F. y otros (1988) La animación sociocultural: una propuesta metodológica . Madrid: Popular.
  5. DELTORO, E. (1991) Como hacer proyectos de animación. Zaragoza : Trajecte associats.
  6. FRANCIA, A. y otros (1993) Análisis de la realidad. Ed. CCS. Madrid.
  7. JARA, O.(1998) Para sistematizar experiencias. Una propuesta teórica y práctica. Costa Rica: Alforja
  8. MARTÍ, J. ; PASCUAL, J. ; REBOLLO, O. (Coord.) (2005) Participación y desarrollo comunitario en medio urbano. Experiencias y reflexiones. Madrid : Ipala Editorial/Cimas.
  9. NUÑEZ, H. (2016) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid : Editorial Popular
  10. PEREZ SERRANO, G. (1993) Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Madrid: Narcea.
  11. PEREZ-CAMPANERO, M.P. (1991) Como detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.
  12. RECIO, C. y otros (2009) Los bancos de tiempo. Barcelona: Grao.
  13. VENTOSA, J.V. (2001) Desarrollo y evaluación de proyectos socioculturales. Madrid: CCS
  14. VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) La investigación social participativa. Barcelona : El viejo Topo.

 

Llibres de tècniques d’intervenció

 

  1. AGUILAR, Mª.J. (1991) Cómo animar un grupo. Barcelona : El Ateneo.
  2. AREA, M. ; PARCERISA, A. ; RODRIGUEZ, J. (Coord.) (2010) Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios. Barcelona : Graò.
  3. BASCONES, L.M. (1992) Juegos para la animación de ambientes. Madrid: CCS.
  4. COSTA, M.;LOPEZ, E. (1991) Manual del educador social 1 y 2. Madrid:  Ministerio de asuntos sociales.
  5. CHAVES, A.; MESALLES, LL. (2001)  El animador. Cómo organizar las actividades de los clientes en un hotel divertido. Barcelona: Laertes
  6. FROUFE, S. (1998) Técnicas de grupo en animación comunitaria. Salamanca: Amaru.
  7. GUTIERREZ, L. (1997) Métodos para la animación sociocultural. Madrid: CCS.
  8. PEREZ SERRANO, G. (2000) Modelos de investigación cualitativa en Educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea
  9. SANCHEZ, M. (1986) Metodología y práctica de la participación. Madrid: Popular.
  10. UCAR, X. (1992) El teatro en la animación sociocultural. Zaragoza: Diagrama.
  11. VILLASANTE, T.R. y otros  (Coord.) (2001) Prácticas locales de creatividad social. Barcelona : El viejo Topo.
  12. VILLASANTE, T.R. y otros  (2000). La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1. Madrid: El Viejo Topo
  13. ZAMORA, A. (1993) Recursos lúdico-festivos. Madrid: CCS.

 

 

Revistes i enllaços web

1. Educación Social. Revista de Intervención socioeducativa. Institut de formació Pere Tarrés.

2. Pedagogia social. Revista Interuniversitaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

3. Quaderns d’animació i educació social. http://www.quadernsanimacio.com

4. Quaderns d'educació social. Col.legi d'educadores i educadors socials de Catalunya

5. Community Development Journal

6. European Journal of Social work

7. Social work education

8. Social Education

9. International Journal of Social Education

10.El Pas. http://www.diba.es/elpas/index.asp

11.Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/

12.Eduso. Net el portal de l’educació social.  http://www.eduso.net/

13. Dixit Centre de Documentació de Serveis Socials. http://dixit.gencat.cat/portal/index.html

14. Coordinadora per a l’Animació Sociocultural de Catalunya  http://www.cascat.org/

15. International Journal of Social Pedagogy

16.Xarxanet: entitats i voluntaris per un món millor http://xarxanet.org/