Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació Social | OT | 3 | 2 |
2500260 Educació Social | OT | 4 | 0 |
2500261 Pedagogia | OT | 4 | 0 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
Es recomana tenir aprovada l'assignatura "El procés d'ensenyament aprenentatge" (GPE-GES) o "Didàctica i desenvolupament curricular" (GEP).
Les estratègies didàctiques per a la formació de persones adultes s'emmarquen dins un procés més general que s'ubica específicament en els processos d'ensenyament i d'aprenentatge; determinant, des de la didàctica diferencial, els eixos d'actuació en programes de formació continua.
Els objectius fitxats són els següents:
El plantejament metodològic de l’assignatura parteix de centrar l’activitat del procés en l’aprenentatge de l’alumne. Per tal de permetre l’assoliment d’aquest principi, l’estudiant haurà de ser responsable, actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo i guiar-lo en aquesta tasca.
El professorat:
Tot això haurà de facilitar la imprescindible implicació i participació activa per part de l’estudiant en el seu procés d’aprenentatge. En aquest context, les tutories esdevenen una part fonamental de la metodologia de treball.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial en gran grup. Pràctiques, activitats i puntualment classe magistral. | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball supervisat. Elaboració en grup de pràctiques i altres activitats | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom. Lectura de documents, recerca d'informació, estudi i preparació de proves d'avaluació, etc. | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30 |
L'avaluació es realitzarà al llarg de tota l'assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella d'activitats d'avaluació.
Si es el cas (segons elecció de l'docent), l'examen individual es realitzarà en el tram final de l’assignatura. Si és necessari i si s’ha fet la prova ordinària, posteriorment es podrà realitzar l'examen de recuperació. La nota de l’examen de recuperació serà com a màxim un 5.
Si es el cas (segons elecció de l'docent), els “mapes conceptuals crítics” es lliuraran la segona setmana de novembre, en cas de ser necessari, podran ser modificats i refets un sol cop (evidentment només si s'ha fet la tasca ordinària). La nota màxima de recuperació serà un 5.
La tasca/bloc “Disseny d’una acció formativa per a persones adultes”, en cas de ser necessari, pot ser modificada i refeta un sol cop (evidentment només si s'ha fet la pràctica ordinària). La nota màxima de recuperació serà un 5.
Els blocs/tasques “desenvolupament d’una acció formativa per a persones adultes” a l’aula i “altres activitats d’aula (avaluacions dels grups, instruments d'avaluació, autovaluació reflexiva, etc.)” NO són recuperables.
Per poder superar l'assignatura s'han d'aprovar (mínim un 5) per separat cada un dels 4 blocs d'activitats avaluatives que estructuren l'assignatura (disseny acció formativa, desenvolupament acció formativa, altres activitats, examen/mapes conceptuals crítics).
L'assistència a classe és obligatòria. L’estudiant ha d'assolir un mínim d’un 80% d’assistència per poder ser avaluat/da, en cas contrari es considerarà com a “no avaluable”.
La no realització, presentació, etc.de les activitats assignades es considerarà com a “no avaluable”, amb les conseqüències que això impliqui a la nota final de l’assignatura.
La copia o plagi en els treballs, practiques, activitats, exàmens, etc. es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura (tant si és un treball/prova individual o grupal, en aquest darrer cas tots els membres del grup tindran un 0), perdent la possibilitat de recuperació.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres activitats individuals d'aula (avaluacions dels grups, instruments d'avaluació, autovaluació reflexiva, etc.). | 15% | 0 | 0 | 1, 10, 11, 14, 15, 18, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Disseny i desenvolupament d'una acció formativa per a persones adultes (treball grupal). | 50% (30% disseny + 20% desenvolupament) | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Examen teòric o creació d'un mapa conceptual crític de les lectures obligatories (opció segons criteri docent) (individual) | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 21 |
ÁLVAREZ ROJO, V. (2002). (Coord.) Diseño y evaluación de programas, Madrid: Eos Universitaria,
BENET, N. (1979). Estilos de enseñanza y progreso de los alumnos. Madrid: Morata.
CABERO, J. (1990). Análisis de medios de enseñanza. Sevilla: Alfar
CABRERA, F. (2000). Evaluación de la formación. Madrid: Editorial Síntesis.
DÍAZ, F. y HERNÁNDEZ, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una visión constructivista. México: Mc Graw Hill.
BOLÍVAR, A. (2008). Didáctica y Currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Málaga: Ediciones Aljibe
FERNÁNDEZ, T. y PONCE, L. (2016). Elaboración, gestión y evaluación de proyectos sociales (vol 2). Madrid: Pirámide.
FERNÁNDEZ, T. y PONCE, L. (2016). Planificación y actuación estratégica de proyectos sociales. Intervención social y programación (vol 1). Madrid: Pirámide.
FERRÁNDEZ, A. y PUENTE, J.M. (Dres.) (1992). Educación de personas adultas. v.1 y v.2. Zaragoza: Ed. Diagrama
GAIRÍN, J. (1997). La planificación y el desarrollo de planes, en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A. (Coords.) Planificación y gestión de instituciones de formación (pp. 151-201) Barcelona: Praxis.
GIMENO SACRISTAN, J. y PEREZ GOMEZ, A. (1989). La enseñanza. Su teoría y su práctica. Madrid: Akal.
GIMENO SACRISTAN, J. y PEREZ GOMEZ, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
GIMENO, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global: las exigencias de la ciudadanía. Madrid: Morata.
IMBERNON, F. (2016). Diseño, desarrollo y evaluación de procesos de formación. Madrid: Síntesis.
LÓPEZ-BARAJAS, E. y SARRATE, M.L. (coord.) (2002). La educación de personas adultas. Reto de nuestro tiempo. Madrid: Dykinson.
MARLAND, M. (1982): El arte de enseñar. Madrid: Morata.
MAS, O. (2007). Las necesidades formativas de las personas mayores de 50 años. Revista Iberoamericana de Educación, 44/1, 1-15.
MAS, O., ESPONA, B., QUESADA, C. y GARCÍA, N. (2012). La Formació als Centres de Treball als Cicles Formatius de Formació Professional. Tendències de desenvolupament i factors d’èxit per l’eficàcia. Temps Educació, 44, 279-298.
MAS, O., OLMOS, P. y SALVÀ, F. (2017). Programas de formación profesional de nivel 1 (PFI): un estudio de caso desde la perspectiva docente. Qurriculum, 30, 103-124.
MAS, Ò., OLMOS, P., PARIS, G. y SANAHUJA, J.Ma. (2018). Desarrollo y evaluación de la competencia "trabajo en equipo". Una experiencia con alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UAB. Revista CIDUI, 4, 1-13.
MERINO, J.V. (2000). Programas de animación sociocultural. Tres instrumentos para su diseño y evaluación. Madrid: Narcea
NAVARRO, R. (Coord.)(2007). Didáctica y Currículum para el desarrollo de competencias. Madrid: Dykinson.
OLMOS, P. y MAS, O. (2013). Youth, academic failure and second chance training programmes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 24(1), 78-93.
OLMOS P. y MAS, O. (2019). Building Up a VET System: Formal VET, en F. MARHUENDA FLUIXÀ, (Ed), The School-Based Vocational Education and Training System in Spain. Achievements and controversies (pp. 21-40). Singapur: Springer.
PEREZ SERRANO, G. (2002). Elaboración de proyectos sociales: casos prácticos. Madrid: Narcea.
PIMIENTA, J.H. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. México: Pearson
TEJADA, J. (2001). La planificación del proceso enseñanza-aprendizaje, en SEPÚLVEDA, F. y RAJADELL, N. (Coords.) Didáctica general para psicopedagogos, Madrid: UNED, 233-279.
TEJADA, J. y GIMÉNEZ, V. (Coords.) (2007). Formación de Formadores. Escenario aula. Madrid: Thomson-Paraninfo.