Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació Social | OB | 2 | A |
2500261 Pedagogia | OB | 2 | A |
Per cursar aquesta assignatura s'aconsella haver superat l'assignatura de El procés ensenyament-aprenentatge
1.- Teoria i disseny curricular: aspectes teòrics i aplicats
2.- Elaboració de plans i programes de formació
3.- Seguiment i avaluació de plans i programes de formació
El plantejament metodològic de l'assignatura parteix de centrar l'activitat del procés en l'aprenentatge de l'alumne. Per tal de permetre l'assoliment d'aquest principi, l'estudiant haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, el professorat,
1) donarà suport a l'estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l'aprenentatge,
2)vetllarà per l'aprenentatge autònom de l'estudiantat proposant-li diferents activitats d'ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Gran grup, modalitat virtual/ a distància. | 60 | 2,4 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminaris presencials | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració en grup i lliurament en plataforma virtual les 3 proves pràctiques | 60 | 2,4 | 7, 8, 9, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura dels dossiers-unitats didàctiques, estudi i preparació de proves d'avaluació | 150 | 6 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12 |
L'estudiant haurà de lliurar dos tipus d'evidències: 3 proves pràctiques de caràcter grupal (1 del primer bloc, 1 del segon bloc i 1 del tercer bloc) i 3 proves escrítes individuals
Les proves pràctiques tenen una finalitat formativa des del punt de vista de llur avaluació, ja que podran ésser revisades pel grup en funció de la tasca lliurada.
Les proves teòriques, separades en cadascun dels blocs de continguts considerats, tenen una finalitat sumativa i han de ser una síntesi individual de la realització, discussió i reflexió del treball grupal. Pel seu caràcter, quan una prova estigui suspesa es podrà recuperar al finalitzar l'assignatura en una data concreta. Cal considerar que el feeb-back i retorn de les activitats i proves realitzades es realitzarà amb un termini de tres setmanes.
La realització i superació de totes les proves pràctiques i teòriques és indispensable per a superar l'assignatura, al mateix temps que l' assitència del 80% a les sessions presencials.
Es lliurarà la primera pràctica i es farà la primera prova individual al finalitzar el bloc 1
Es lliurarà la segona pràctica i es farà la segona prova individual al finalitzat el bloc 2
Es lliurarà la tercera pràctica i es farà la tercera prova individual al finalitzar el bloc 3
Les pràctiques i els exàmens de recuperació corresponents al Bloc I, II i III és realitzaran/lliuraran durant el mes de juny
En totes les situacions on s'evidencia que s'ha realitzat un plagi, l'assignatura es considerarà suspesa a tots els efectes.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 prova escrita Bloc 1 (avaluació individual) | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
1 prova escrita bloc 2 (avaluació individual) | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
1 prova escrita bloc 3 (avaluació individual) | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Lliurament de 3 proves pràctiques (avaluació grupal) | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Presentació d'assoliments grupals | 10% | 0 | 0 | 2, 7, 9, 11 |
ÁLVAREZ ROJO, V.. (2002) (Coord.) Diseño y evaluación de programas, Madrid: Eos Universitaria,
ANGULO, J.F. y BLANCO, N. (1994) (Coords.) Teoría y desarrollo del curriculum, Málaga: Aljibe.
BOLÍVAR, A. (2008): Didáctica y Currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Málaga: Ediciones Aljibe.
CABRERA, F. (2000) Evaluación de la formación, Madrid: Síntesis.
CANTON, I y PINO-JUSTE, M. (2011). Diseño y desarrollo del curriculum. Madrid: Alianza Editorial.
FERNANDEZ-BALLESTEROS, R. (1995) Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud, Madrid: Síntesis,.
GAIRÍN, J. (1997) La planificación y el desarrollo de planes, en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A. (Coords.) Planificación y gestión de instituciones de formación, Barcelona: Praxis 151-201.
GAIRÍN, J. (1999): La evaluación del impacto de la formación. En GAIRIN, J. y FERRÁNDEZ, A. (Coords). Planificación y gestión de instituciones de formación, Barcelona: Praxis, 296/17-296/30.
JIMÉNEZ JIMÉNEZ, B. (Ed.) (1999) Evaluación de programas centros y profesores, Madrid: Síntesis
MURILLO, F.J; ROMÁN, M y HERNÁNDEZ, R. (2011). Evaluación educativa para la justícia social. Revista iberoamericana de avaluació educativa, 4 (1), 8-23.
NAVARRO, R. (Coord.) (2007): Didáctica y Currículum para el desarrollo de competencias. Madrid: Dykinson.
NAVIO, A. (2007) Análisis y detección de necesidades, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (Coord.) Formación de formadores. Escenario aula, Madrid:Thomson, 69-151
NIRENBERG, O. ; BRAWERMAN, J. Y RUIZ, V. (2000) Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales, Buenos Aires: Paidos
PEREZ JUSTE, R. (2006) Evaluación de programas educativos, Madrid:La Muralla
TEJADA, J. (2001) La planificación del proceso enseñanza-aprendizajeen SEPÚLVEDA, F. y RAJADELL, N. (Coords.) Didáctica general para psicopedagogos, Madrid: UNED, 233-279.
TEJADA, J. (2005): Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Barcelona: Davinci.
TEJADA, J. (2007) Evaluación de programas, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (Coord.) Formación de formadores. Escenario institucional, Madrid:Thomson, pp. 391-465
TEJADA, J. Y NAVIO, A. (2007) Elaboración de planes, programas y cursos de formación, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (Coord.) Formación de formadores. Escenario aula, Madrid:Thomson, 153-206
TEJADA, J. Y FERRÁNDEZ, E. (2007) La evaluación de impacto de la formación como estrategia de mejora en las organizaciones, Revista electrónica de Investigación Educativa, 9,(2)
TEJADA, J Y RUIZ, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XX1, 19.1, 17-38
VAILLANT, D y MARCELO, C. (2015). El ABC y D de la formación docente, Madrid: Narcea