Logo UAB
2020/2021

Treball de final de grau

Codi: 101628 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500261 Pedagogia OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Navío Gámez
Correu electrònic:
Antoni.Navio@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau i hagi superat, com a mínim, dos terços del total de crèdits del pla d'estudis.

Objectius

El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al grau que hagi cursat l'estudiant. 

El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.

El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d’un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.

Competències

  • Analitzar i comprendre els referents teòrics, històrics, culturals, polítics, ambientals i legals que conformen situacions i propostes educatives i formatives.
  • Dissenyar plans, programes, projectes, accions i recursos adaptats als contextos educatius i formatius, en les modalitats presencials i virtuals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Identificar plantejaments i problemes educatius, indagar sobre ells: obtenir, registrar, tractar i interpretar informació rellevant per emetre judicis argumentats que permetin millorar la pràctica educativa i formativa.
  • Impulsar processos de millora a partir dels resultats obtinguts de les investigacions o de processos de detecció de necessitats.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir els principals referents conceptuals i epistemològics que conformen les principals teories de l'educació.
  2. Analitzar la realitat educativa actual aplicant els conceptes filosòfics i antropològics adequadament.
  3. Comprendre els referents teòrics i legals de les institucions educatives i demostrar un coneixement de la diversitat d’'accions que composen el seu funcionament.
  4. Comprendre les característiques i condicionaments que conformen les propostes educatives en contextos de diversitat.
  5. Dissenyar estudis descriptius quantitatius i qualitatius a partir de problemes o necessitats.
  6. Dissenyar plans i programes adaptats als contextos educatius i formatius en les modalitats presencials i virtuals.
  7. Dissenyar projectes i accions adaptades als contextos educatius i als destinataris de les mateixes.
  8. Elaborar un pla d'innovació per a institucions educatives.
  9. Formular adequadament problemes i hiptòtesis d'investigació en contextos reals o simulats.
  10. Redactar informes de context socioeducatiu en un territori a partir de l'obtenció de dades del mateix.
  11. Seleccionar les estratègies i procediments de canvi d'acord al context.
  12. Valorar la correcció, adequació i acceptabilitat en produccions orals i escrites.

Continguts

El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de les titulacions

Metodologia

L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, els tutors i tutores i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment. 

Els i les estudiants poden seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s’estableix a l’inici de curs. 

La metodologia del treball es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d'activitats d'avaluació. L'activitat supervisadaconté dos formats diferents: les tutories presencials i les tutories de seguiment. S’estableixen fins a 6h de tutories presencials repartides en 4 moments diferents (veure taula adjunta). L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 6 hores més de tutories de seguiment, que es pactaran amb el seu professorat supervisor. Els i les alumnes que estiguin en programes de mobilitat podran realitzar les tutories virtualment.

L’elaboració del TFG es planteja com un procés continu amb 3 fases diferents: una d'inici en la que s'especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l'estudiant de 25 hores),una fase de desenvolupament (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que comporta la presentació de l’informe (amb aproximadament 50 hores de càrrega).

El procés del TFG s’iniciarà amb una sessió plenària on s’explicaran els aspectes generals de l’elaboració del TFG i es farà una taula rodona amb alumnes del curs anterior. 

Una vegada s’hagin publicat definitivament les assignacions de temàtiques, els tutors i tutores han de convocar a l’alumnat per poder programar la 1a de les tutories presencials, relacionada amb la primera fase del treball.

Posteriorment, es programaran de mutu acord les tutories presencials –que no haurien de superar les 6h de dedicació- i les tutories de seguiment –que no haurien de superar les 6h-. A l’apartat d’avaluació s’hi pot trobar una orientació de la planificació de les tutories. 

Durant aquest procés l’alumnat ha de lliurar obligatòriament en les dates establertes les 3 evidències d’avaluació que es detallen en l’apartat d’Avaluació.

ORIENTACIÓ I ESTRUCTURA DE LA MEMÒRIA

L'estudiant pot triar entre dues tipologies diferents a l'hora d'enfocar i estructurar el TFG: l'opció professionalitzadora i l'opció d'investigadora (que pot ser de recerca de nivell bàsic sobre un tema o d'aprofundiment sobre un concepte teòric). Independentment de l’opció triada, pot consensuar amb el tutor entre presentar-lo en forma de memòria o en format d'article científic. Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en CATALÀ.

Tots els treballs han de presentar un apartat de referències (referenciades al text i citades segons la normativa APA). La normativa APA es pot consultar a:https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

Opció Professionalitzadora

    • Formulació d'un projecte d'intervenció / innovació en un context particular*:Consisteix en desenvolupar una proposta d'actuació educativa o socioeducativa en un context específic, a partir de l'estudi diagnòstic d'aquella realitat. Aquesta modalitat hauria d'incloure el disseny i/o implementació d'un projecte en un àmbit professional o bé la implementació i avaluació d'un projecte ja existent (es tractaria de dur-lo a terme i per tant d'avaluar els resultats del mateix i les conclusions específiques).

En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució a on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l’anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut. És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi, i per tant un suspès al TFG.

Opció d'Investigació

    • Proposta de recerca sobre un àmbit concret: consisteix en una proposta de treball d'anàlisi que inclourà un marc teòric, una hipòtesi de treball o objectius, una part empírica amb els seus resultats, discussió i conclusions. Aquesta modalitat hauria d'incloure metodologies i tècniques bàsiques d'investigació (recerca, selecció i utilització d'eines per captar informació així com , anàlisi i interpretació de la informació).
    • Aprofundiment sobreun concepte teòric específic: consisteix en un estudi de fonamentació teòrica (assaig o monogràfic) que comporta una anàlisi teòrica, críticao comparativa com a base per a una exposició o argumentació en profunditat sobre un tema. Aquesta modalitat hauria d'incloure una revisió bibliogràfica àmplia sobre la temàtica a estudiar i una discussió explícita en relació als marcs teòrics i als coneixements disponibles.
  • FORMAT MEMÒRIA

L'estudiant que presenti el TFG en aquest format haurà de seguir els següents aspectes formals de presentació:

- Extensió d'uns 70.000 caràcters (espais inclosos) (20/25 pàgines aproximadament)
- Apartat de referències bibliogràfiques  i annexos a part, on s'inclourà informació complementària (no forma part del cos del treball).


- La portada ha de incloure:

- Nom de l'autor/a

-Títol del TFG

- Data i convocatòria de lliurament 

- Grau cursat per l’estudiant

- Nom i departament del tutor/a

- Després de la portada, caldrà incloure un índex del TFG amb número de pàgines i el treball haurà d'estar paginat correctament. També caldrà incloure un resum en català, castellà i anglès.

  • FORMAT ARTICLE CIENTÍFIC

L'estudiant que triï presentar el TFG en aquest format haurà de seguir una política de presentació semblant al que una revista científica o de divulgació pot exigir als autors. Es tracta de simular que l'estudiant ha de presentar el text per a ser publicat. Per a això, es proposen les pautes genèriques següents:


- Han de tenir una extensió d'uns 30.000 caràcters espais inclosos) (aproximadament  10-12 pàgines DINAA4).

- Resum de 7 o 8 línies en català mésla traducció del resum en anglès.

- Llista d'entre 5 i 8 paraules clau. 

- Apartat de referències bibliogràfiques, citades al text segons la normativa APA.
- S'hi faran constar les dades següents: nom i cognoms, , adreça electrònica. També s’inclourà el nom del tutor/a, així com el seu departament.

- Esquema: introducció, definició del context, plantejament teòric, exposició de metodologia o planificació proposada, resultats obtinguts, conclusions i valoracions finals.
- S'hi poden adjuntar, al final del text, esquemes, taules gràfics fotografies i gravacions de vídeo o àudio que facin més comprensible el contingut de l'article.

En el cas que el tutor ho veiés factible,es pot animar a l’alumnat a  publicar l'article en una revista. El tutor/a hauria, doncs, d’ajudar a l'estudiant en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida.

La propietat intel·lectual del TFG serà de l'estudiant autor del treball. Tot i així, entenent que el tutor/a també ha contribuït a la seva elaboració, en el cas que es procedeixi a la seva divulgació es requerirà el consentiment tant de l'autor/a com del tutor/a, essent necessari que consti el nom del tutor/a com a coautor en segon terme. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 290 11,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12

Avaluació

L'avaluació del TFG del Grau de Pedagogia sorgeix de dos activitats diferenciades:

  • Informe de Treball.
  • Defensa del treball.

L'informe s'avalua pel tutor/a en tres moments diferents:

  1. Plantejament del projecte. Un document que es lliura el 13 de novembre (convocatòria de febrer) o el 18 de desembre (convocatòries de juny i setembre) i que representa el 15% de la nota de l'informe de treball.
  2. Desenvolupament del treball. Un document que es lliura el 9 de desembre (convocatòria de febrer) o el 5 de març (convocatòries de juny i setembre) i que representa el 30% de la nota final de l'informe de treball.
  3. Informe final. Un document que es lliura el 22 de gener (convocatòria de febrer), el 4 de juny (convocatòria de juny) o l'1 de setembre (convocatòria de setembre) i que representa el 55% de la nota final de l'informe de treball.

Aquestes tres lliuraments són obligatoris i no re-avaluables. Si un alumne/a no entrega alguna de les evidències, la nota d’aquella evidència serà un 0. Aquests documents s’han de lliurar obligatòriament a través dels espais habilitats per la coordinació de la titulació a les aules virtuals en els terminis establers. Els feed-backs del tutor/a, també s’han d’enviar a través d’aquests espais com a molt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament.

Tant les característiques dels tres documents com les rúbriques d’avaluació dels mateixos es publicaran a l’aula virtual.

Per altra banda, el TFG s'avalua per un tribunal de tres professors/es del Grau amb el següent procediment:

  • Els tribunals es realitzaran els dies 15 a 18 de febrer (convocatòria de febrer), 28 de juny a 2 de juliol (convocatòria de juny) i 6 a 8 de setembre (convocatòria de setembre).
  • L'horari dels tribunals serà de 9:00 a 14:00 hores.
  • La presentació del TFG davant del tribunal es desenvoluparà en 15 minuts aproximadament. El tribunal farà les preguntes oconsideracions que cregui convenients.
  • Per tal d'avaluar el TFG el tribunal disposa d'una rúbrica que es farà pública a l'aula virtual.
  • En cadascun dels tribunals hi han de ser tots els estudiants i les estudiants convocades.

La qualificació final del TFG és la resultant de l'avaluació del tutor/a i del tribunals en els percentatges assignats a cada activitat.

En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que els estudiants puguin treballar una mateixa temàtica el document d’informe final ha de ser inèdit i completament individual. D’acord amb la normativa de la UAB es valorará la execució d’altres mesures com l’obertura d’un expedient académic.

Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal que l’alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.

La convocatòria de febrer serà possible quan es donin les condicions requerides.

A la taula següent es recull el calendari de lliuraments, tutories i activitats relacionades amb el TFG del Grau en Pedagogia pel què fa l'elaboració de l'informe del TFG.

Moments 

Responsable

Temporalització

Hores

% Avaluació

Data d’entrega Màxima

Data de retorn de l’avaluació 

Presentació 

TFG

Coordinador/a

Set 2. (1r Sem)

 

1,5

 

Temes i objectius

Tutor/a

 

Set. 6-8 (1r Sem) 

1,5

Plantejament del projecte.

Set. 13-14 (1r Sem)

1,5

15%

13 de novembre

18 de desembre

20 de novembre

15 de gener

Desenvolupament

Set 3-4 (2n Sem) 

1,5

30%

9 de  desembre

5 de març

 16 de desembre

19 de març

Metodologia, resultats

Set11-12 (2n Sem)

1,5

 

Lliurament de l’informe final de TFG

 

55%

22 de gener

4 de juny

1 de setembre 

1 de febrer

15 de juny

3 de setembre

Un cop es concretin els i les estudiants que es presenten a cadascuna de les convocatòries (febrer, juny, setembre), la coordinació farà pública als espais de comunicació (web de la Facultat i aula virtual) la relació de tribunals amb l'assignació dels i de les estudinats a cadascun d'ells.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa del treball 40% 0 0 9
Informe del treball 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

La bibliografía dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, el tutor/a orientarà amb  bibliografía més específica. A nivell general es recomana:

Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf

Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.

Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V.  (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill. 

Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.

Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2006). Trabajos de fin de Grado y Postgrado. Madrid: ALJIBE

Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professorsVic: Eumo.

Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno. 

Es pot consultat també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.