Logo UAB
2020/2021

Treball de fi de grau

Codi: 101620 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Solsona Pairó
Correu electrònic:
Montse.Solsona@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

1) L'estudiant pot matricular-se del TFG un cop superats un mínim de 160 crèdits dels tres primers cursos del Grau, que corresponen als 2/3 del total de crèdits del pla d' estudis (240) que estableix la normativa acadèmica.

2) Es recomana a l’estudiant matricular-se del TFG una vegada ha començat a pensar i reflexionar sobre temàtiques o qüestions geogràfiques que voldria treballar i que, a més, considera factibles d’estudiar durant els mesos d’elaboració del TFG.(A la Metodologia s'explica com es farà l'assignació de temes i tutors/es)

3) Es suggereix a l’estudiant matricular-se del TFG quan disposi de prou temps per poder llegir i escriure de forma reflexiva, autònoma i sintètica sobre qüestions del seu interès geogràfic. És recomanable el coneixement de les següents llengues: català, anglès i castellà.

 

Objectius

La normativa universitària relativa a l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials (RD 1393/2007) estableix que els estudis de grau hauran de concloure en el darrer curs amb l' elaboració d' un Treball Final de Grau (TFG).

L'objectiu del TFG és la realització per part de l'alumnat d'un treball individual - teòric o aplicat - que demostri la capacitat d'integració de varis coneixements adquirits al llarg de la seva formació en el Grau. Aquests aspectes formatius s'hauran de completar amb l'exposició o presentació pública dels resultats obtinguts.

El TFG ha de tenir un format de document acadèmic escrit amb, entre altres, les següents característiques:

1-. En la seva versió final, una extensió de 8.000 a 10.000 paraules (màxim 30 pàgines). Prèviament, s’haurà lliurat un document amb una Introducció al TFG (2.000 paraules, 5 pàgines).
2-. Una bibliografia, hemerografia i webgrafia.
3-. Uns annexos cartogràfics, estadístics, fotogràfics, audiovisuals, etc.

Per a més detalls sobre els aspectes formals del TFG vegeu la bibliografia.

Competències

  • Analitzar i interpretar els paisatges.
  • Analitzar i interpretar els problemes ambientals.
  • Analitzar i interpretar problemes demogràfics.
  • Analitzar i interpretar problemes urbanístics.
  • Aplicar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe del territori.
  • Desenvolupar estratègies d'anàlisi, síntesis i comunicació que permetin transmetre la Geografia en entorns educatius.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Dominar les diverses formes d'adquisició i gestió de la informació geogràfica com a instrument d'interpretació territorial i, en especial, dels mapes i de les imatges d'observació de la Terra.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar els paisatges utilitzant metodologia quantitativa i qualitativa.
  2. Analitzar i interpretar els problemes ambientals utilitzant sistemes d'informació geogràfica.
  3. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  4. Aplicar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe de les interrelacions físiques i humanes que tenen lloc al territori.
  5. Classificar els diferents mètodes d'adquisició d'informació geogràfica com a instrument d'interpretació del paisatge.
  6. Classificar els problemes relacionats amb els diferents fenòmens demogràfics.
  7. Combinar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe de les interrelacions físiques i humanes que tenen lloc al territori.
  8. Combinar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe sobre el medi físic.
  9. Comunicar els principals conceptes teòrics del coneixement geogràfic en entorns educatius.
  10. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  11. Contrastar i comparar les diferents interpretacions dels fenòmens demogràfics i migratoris en entorns educatius.
  12. Copsar les relacions físiques i humanes a partir del coneixement directe del territori.
  13. Definir els problemes ambientals per comprendre el canvi global.
  14. Descriure els diferents mètodes d'adquisició d'informació geogràfica com a instrument d'elaboració i interpretació dels mapes.
  15. Descriure els processos migratoris a diferents escales regionals.
  16. Descriure i interpretar els canvis al paisatge. 
  17. Descriure les principals característiques de la ciutat contemporània en general i de les regions metropolitanes en especial. 
  18. Distingir els diferents mètodes d'adquisició d'informació geogràfica com a instrument d'interpretació de les variables econòmiques, socials i culturals.
  19. Dominar les diferents formes d'adquisició d'informació geogràfica com a instrument per a la planificació territorial.
  20. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  21. Explicar els problemes ambientals per aprofundir en la diagnosi territorial i en els canvis del paisatge.
  22. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  23. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  24. Identificar problemes urbanístics per prendre decisions sobre la planificació territorial. 
  25. Interpretar els problemes ambientals per a la planificació territorial.
  26. Participar en debats geogràfics respectant les opinions dels altres participants.
  27. Plantejar problemes relacionats amb l'ordenació dels recursos i del territori.
  28. Plantejar problemes sobre la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris aplicant coneixements de geografia regional.
  29. Resoldre problemes de manera autònoma.
  30. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

La Proposta Inicial (breu Introducció) a lliurar per l'estudiant a finals de febrer al tutor/a tindrà les següents característiques:

-Extensió: 2.000 paraules, 5 pàgines

-Contingut: títol provisional / objectius / preguntes de recerca / metodologia / bibliografia bàsica de referència / índex provisional dels seus apartats.

 

El TFG final escrit haurà de comptar amb un títol i subtítol originals (màxim 20 paraules en total) i haurà d'estructurar-se al voltant dels següents continguts*:

a) Introducció amb hipòtesis de treball i plantejament dels objectius del TFG.

b) Desenvolupament del tema d’estudi, amb el plantejament teòric i epistemològic i/o estat de la qüestió, els mètodes i tècniques usats, i una discussió crítica dels resultats obtinguts.

c) Conclusions: amb reflexions personals i possibles vies de treball futures en l’àmbit estudiat.

d) Llistat amb referències detallades a materials, documents, bibliografia, hemerografia, fonts estadístiques, recursos cartogràfics, imatges, etc., utilitzats en l'elaboració del TFG.

e) Resums: català, castellà i anglès, màxim 250 paraules per resum, amb la descripció del tipus de treball dut a terme i una breu ressenya dels seus resultats principals.

*És imprescindible citar les fonts de dades i d'informació en tots els apartats del TFG.

 

L’ exposició oral pública consistirà en la defensa del TFG davant d’un tribunal format per 3 persones, del qual formarà part el tutor/a del treball.

La presentació durarà un màxim de 20 minuts.

Es recomana un nombre de diapositives no superior a 15 i ajustar-se als apartats rellevants del TFG:

- Objectius/hipòtesis

- Marc teòric i conceptual

- Mètodes i tècniques

- Resultats principals

- Conclusions o Reflexions finals

 

Metodologia

El TFG té característiques docents pròpies degut al tipus d'activitats formatives que el caracteritzen:

* Activitats dirigides: a càrrec de la coordinadora de l'assignatura. Inclou la presentació de la planificació del TFG al llarg del curs i l’etapa de selecció del tema del treball per l'alumnat.

* Activitats supervisades: seguiment a càrrec de tutor/a de l'elaboració del TFG, d’acord amb el plantejament inicial del treball i de les tasques programades.

* Activitats autònomes: treball personal de l'alumnat orientat a seguir el pla de treball acordat amb tutor/a dins el marc de la guia docent de l’assignatura i la normativa vigent. Recerca de dades, documents, materials, informació, etc. Anàlisi de dades, documents, materials, informació, etc. Redacció d'esborranys així com de la versió final del TFG.

 

El calendari per el curs 2020-21 és el següent:

Matricula, juliol / setembre 2020

Exposició de temes y període d’elecció

     Publicació del llistat de temes i tutores/as, 15 d’octubre 2020
     Preferències alumnat temes i tutor/a, 16 al 31 octubre
     Assignació tutor/a i tema, 19 de novembre
     Període revisió, 19 al 22 novembre

Primera entrevista estudiant & tutor/a, 26 novembre-13 de desembre 2020


Desenvolupament del TFG y supervisió:
        Estudiant: Entrega Introducció, 28 de febrer de 2021
        Tutor/a: Avaluació per rúbriques, 14 de març de 2021
        Tutor/a: Informe de seguiment, 30 de abrilde 2021

 Entrega del treball final escrit, 5 de juny 2021

 Exposició oral del treball, 14 al 18 de juny de 2021

 Publicació notes finals, 01 de juliol 2021

 Revisió de qualificacions, 1-3 juliol 2021

 Tancament de les Actes d’avaluació, 08 de juliol 2021

 

Característiques de les diverses etapes:

a)      Elecció del tema del TFG:

Una vegada es publiqui la llista de temes i professorat, cada estudiant podrà sol·licitar un màxim de tres temes, per ordre de preferència.

Excepcionalment, l’estudiant pot proposar un tema. L’hauria de presentar a la coordinadora, amb un títol i un escrit de justificació (de màxim 250 paraules). La coordinadora valorarà la proposta amb consultes al professorat del departament.

b)     Assignació de tutors/es i primera entrevista:

Els criteris generals de l’assignació d’alumnes a temes i tutors/es son:

  • Respectar les preferències de l’alumna/e manifestades en la seva petició.
  • Equilibrar la distribució del nombre d’alumnes per tutor/a.
  • Nota mitjana de l’expedient

c)      Supervisió i desenvolupament

La supervisió i seguiment és obligatòria. Cada estudiant haurà d’acordar amb el seu tutor/a el calendari exacte de les sessions de treball conjuntes a la vista de les obligacions acadèmiques del tutor/a i les pròpies. Qualsevol problema present en aquesta etapa serà comunicat a la Coordinadora del TFG, qui farà les gestions oportunes per a la seva solució.

d)     Lliuraments

L’estudiant que per algun motiu no vegi possible presentar el TFG haurà de comunicar a la Coordinadora la seva decisió abans del 15 de maig.

 

Etapes i calendari de la convocatòria extraordinària del mes de gener (només per alumnes repetidors)

Els alumnes matriculats per segona vegada o més en el TFG tindran l’opció de presentar-se a una avaluació el mesde gener de 2021. En aquest cas, de preferència amb el tema i tutor escollit en el curs anterior (2019-20). Hauran de comunicar la seva decisió a la Coordinadora del TFG no més tard del 31 d’octubre del 2020. Data límit lliurament 10 de gener de 2021. Tancament d’actes 21 de Febrer de 2021. Els alumnes matriculats del TFG per segona vegada que no el presentin en la convocatòria de gener s’ajustarien al calendari i procediments indicats per a tots els estudiants.

 

En cas que la presentació oral del treball no es pugui fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Les tutories es realitzaran a través de Teams, etc. El tutor o tutora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Introducció al Treball Final de Grau 10 0,4 3, 13, 30
Tipus: Supervisades      
Tutories Individuals 5 0,2 3, 10, 20, 29
Tipus: Autònomes      
Anàlisi, interpretació i redacció 80 3,2 1, 2, 3, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 21, 23, 24, 25, 30
Recerca documental, treball de camp, de laboratori, recollida de dades 55 2,2 1, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 18, 19, 27, 28

Avaluació

És imprescindible per aprovar el TFG lliurar els documents esmentats (introducció i Treball final escrit) i fer la presentació oral dins dels terminis establerts, doncs el cas contrari implica un “no avaluable”. L’estudiant matriculat/da que no presenti el TFG el mes de juny, podrà presentar-lo en una convocatòria el mes de gener del curs següent. En aquest cas, haurà de tornar a matricular-se de l’assignatura.

La presentació i exposició pública és obligatòria i consistirà en la defensa oral del TFG davant d'un tribunal, del qual formarà part qui tutoritzi el treball que previament haurà de donar el seu vist-i-plau.

No es poden fer TFG en grup donat que la normativa acadèmica de la UAB estableix en el seu article 119.4. que "l'avaluació del treball serà sempre individual, encara que l’activitat s’hagi elaborat col·lectivament". Per tant, la presentació i defensa deltreball serà sempre individual.

El TFG no té pas re-avaluació, d’acord amb la normativa vigent. Només hi ha una convocatòria.

El TFG està exclòs del mecanisme de l’avaluació per compensació segons especifica l'article 122 de la Normativa Acadèmica de la UAB. L'avaluació per compensació és un mecanisme que permet la compensació de qualificacions entre assignatures d'una titulació i que està regulada en la Normativa acadèmica de la UAB.

D’acord amb l’article 116 de la “Normativa Acadèmica” aprovada i modificada pel Consell de Govern de la UAB el 19 de març de 2015, la guia docent ha d’establir els criteris per assignar un no avaluable. En el cas del TFG es considera com a “no avaluable” l’alumnat matriculat que no hagi lliurat al professorat cap mena d’evidència d’aprenentatge al llarg del curs. Per tant, si per exemple un estudiant es matricula i lliura al professorat vinculat a aquesta assignatura qualsevol evidència d’aprenentatge relacionada amb el TFG (e.g. al febrer l’escrit d’Introducció al TFG) però no lliura el text global del TFG, sí que es considerarà avaluable i rebrà una qualificació.

Qualificació

Criteris generals a considerar en l'avaluació i qualificació del TFG:

  • Participació i contribució a tutories
  • Coherència en el plantejament inicial del TFG (escrit d'Introducció)
  • Relació entre l’escrit d’Introducció al TFG i el document amb el text final del TFG
  • Originalitat de les idees en el context de la geografia
  • Bona estructuració de les parts.
  • Contribució a la creació de coneixement geogràfic i aportacions personals de l’estudiant
  • Correcció metodològica
  • Integració de coneixements teòrics i aplicats
  • Adequació de la interpretació de resultats i les conclusions
  • Correcció lingüística i claredat d'expressió escrita i oral
  • Adequació de la presentació oral al document lliurat com a treball escrit
  • Ús adequat de la bibliografia així com d’altres fonts d’informació i dades geogràfiques

Per a l'assignació de la nota de cadascun dels tres components de l'avaluació continuada se seguirá l'avaluació per rubriques, que es farà pública a Moodle a l'inici del curs.

La nota final s'obtindra de la següent manera: la Introducció: 10%, el treball escrit : 60%. i l’exposició oral pública: 30%

Les qualificacions emprades en el TFG seran les de l’escala 0-10, amb un únic decimal.

Atesa la peculiaritat del TFG, per a la concessió de la “Matrícula d’Honor” el grau designarà una comissió (que pot coincidir amb el professorat de la Comissió de docència) que tingui en compte en un 75% la nota del TFG i en un 25% la nota de l’expedient de l’alumne dels dos últims cursos (3r i 4t).

L'estudiant pot demanar una revisió ordinària de la nota amb el/lacoordinador/a. La revisió del coordinador/a ha de ser personal i individualitzada i abans de la data del tancament d'actes dels TFG. L'estudiant pot demanar al coordinador/a una còpia de les avaluacions que sobre el treball ha fet el tutor/a i els altres dos membres del tribunal (Aquestes còpies dels informes són la constància documental requerida per sol·licitar la revisió extraordinària). Un cop feta la revisió i escoltades les al·legacions de l'estudiant, el coordinador/a, d'acord amb el tutor/a pot mantenir o modificar la nota.

La copia o plagi de material, documents, publicacions, etc. en el TFG suposarà una qualificació de zero. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

El protocol delTFG de la Facultat de Lletres de 15.02.2017 recomana la publicació al Dipòsit Digital de Documents de la UAB de tots els TFG amb una nota final igual o superior a 9. Per tal de poder fer-ne la publicació, l’estudiant haurà de signar i lliurar al coordinador/a de TFG el document de consentiment elaborat per la Biblioteca d’Humanitats.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació Oral 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Proposta inicial (breu Introducció) 10% 0 0 7, 18, 28
Treball Final Escrit 60 % 0 0 1, 2, 3, 6, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 30

Bibliografia

Cada TFG tindrà una bibliografia específica relacionada amb la temàtica i objectius del treball. A més, a tall orientatiu general, es recomanen almenys les següents lectures:

BLUNT, Alison & SOUCH, Catherine (2008) Publishing in Geography. A Guide for New Researchers, Londres: RGS & IBG, 1ª edició (disponible de franc a www.rgs.org).

BLUNT, Alison; NASH, Fiona; HATFIELD, Madelaine & SOUCH, Catherine (2015) Publishing and Getting Read. A Guide for Researchers in Geography, Londres: RGS & IBG, 3ª edició (disponible de franc a www.rgs.org).

Consells pràctics per redactar el treball de final de grau: http://www.upc.edu/slt/comcomunicar/files/consells_escrita_ca.pdf

GONZÁLEZ, Juana Mª; LEÓN, Ana; PEÑALBA, Mercedes (2014) Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Algunas experiencias y consejos prácticos, Madrid: Editorial Síntesis.

MENDIZABAL, Enric "Escriure Geografia a la Universitat" , guia de llenguatge científic http://pagines.uab.cat/cal/content/llengua-especialitzada

 

Normes per a l’enviament d’articles a una revista científica, Documents d'anàlisi geogràfica, la revista del nostre departament de Geografia de la UAB, que entre altres coses indica com citar correctament les referències bibliogràfiques.

http://dag.revista.uab.es/about/submissions