Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’entendre el territori de Catalunya a través de la successió d’interpretacions cartogràfiques i textuals produïdes des del segle XVII fins a l’actualitat. Per mitjà de l’observació i anàlisi d’aquesta documentació geogràfica, ens proposem,
Per un bon aprofitament de l’assignatura és convenient no perdre de vista els coneixements de totes les assignatures obligatòries del grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial cursades durant el primer curs i l’actual.
Com ha estat avançat ratlles amunt el fil conductor del desenvolupament cronològic de l’assignatura serà el de la documentació gràfica (mapes i imatges) del territori de Catalunya i estudis antecedents (bibliografia diversa) sobre la societat que hi habita des l’Edat Mitjana ençà. De conjunt amb l’explicació del desplegament de les interpretacions gràfiques i textuals serà introduït l’estudi de coneixements i elements de reflexió sobre les temàtiques sectorials següents:
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Fòrums | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Sortides de camp | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
El seguiment del desenvolupament del curs dóna peu a l’avaluació continuada. El professor apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual en tres vessants. En primer lloc (1), per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis proposats a les sessions. En segon lloc (2), per la vostra participació en els fòrums i les memòries de les sortides d’estudi. I en tercer lloc (3), pels resultats de l’examen.
L’aprofitament positiu en les vessants esmentades donarà lloc a una qualificació final que podrà variar des de l’aprovat fins a l’excel·lent.
Com serà valorat l’aprofitament normal? Com he avançat més amunt, per la capacitat de superació de la qualitat en la realització dels exercicis proposats a cadascuna de les sessions. Pel que fa a la participació en els fòrums, retindré l’interès, la concisió i l’originalitat de l’aportació. Evidentment, per genials que siguin les aportacions, no podran ser esporàdiques. Per superar aquest criteri caldrà intervenir en tots els fòrums, menys dos. És clar, es pot participar a tots els fòrums que siguin oberts, però crec convenient advertir que un escreix de participacions no compensarà necessàriament la qualitat evidenciada. Es tracta d’assegurar un ritme, fins i tot amb buits, i evitar corredisses de darrera hora.
Com podreu comprovar, la valoració del seguiment normal del curs es fonamentarà en el grau de continuïtat de la comunicació entre estudiant i professor. Un nombre insuficient de participacions als fòrums i de lliuraments d'exercicis, ocasionarà la valoració de l'estudiant com a no avaluable. En aquesta situació, l'estudiant no podrà presentar-se a l'examen de recuperació, justament per no haver pogut ser avaluat. D’altra banda, els estudiants que desitgin millorar la qualificació obtinguda al llarg de l’avaluació continuada, també podran presentar-se a l’examen de recuperació.
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs, de les pràctiques com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o part del treball d'un/a altre/a company/a o autor/a d’una obra escrita. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital.Podeu veure la documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis | 40.0% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Exàmens | 30.0% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Fòrums | 30.0% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Vagin alguns títols generals per als estudiants que vulguin avançar feina.
AJENJO, Marc et al. (1998). La població de Catalunya, 1986-1991. Barcelona, Generalitat de Catalunya.
DOMINGO, Andreu (2014). Catalunya al mirall de la immigració. Demografia i identitat nacional. Barcelona, L’Avenç.
FONT, Jaume (1999). La formació de les xarxes de transport a Catalunya (1761-1935). Vilassar de Mar, Oikos-Tau.
MAJORAL, Roser [coord.] (2002). Catalunya: un anàlisis territorial. Barcelona, Ariel.
NEL·LO, Oriol [ed.] (2003). Aquí, no! Els conflictes territorials a Catalunya. Barcelona, Empúries.
PANAREDA, Josep M. (1996) Resum de Geografia Física de Catalunya, Vic, Eumo.
PUJADAS, Isabel; MENDIZÀBAL, Enric (1991). La població de Catalunya 1975-1986: de l'explosió demogràfica al creixement zero. Barcelona, Generalitat de Catalunya.
TORT, Joan (2002) Perquè Catalunya és com és. Trenta-dues preguntes per descobrir la geografia del Principat. Barcelona, Edicions 62.
VILAGRASA, Joan [coord.] (2000). Transformacions territorials a Catalunya (segles XIX-XX). Lleida, Pagès Editors.
La bibliografia completa de l’assignatura serà presentada en iniciar-se les classes del semestre.