Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OT | 3 | 0 |
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OT | 4 | 0 |
No hi ha cap requisit específic per cursar aquesta assignatura.
Aquest curs és una introducció al desenvolupament local i territorial. El curs té dos objectius principals: l'examen crític de diferents teories de desenvolupament local i la comprensió de la dinàmica de l’economia local dins de les restriccions imposades pel canvi econòmic, mediambiental i energètic. El context més ampli de l'assignatura s’emmarca en l’anàlisi del desenvolupament local dins de la reestructuració contemporània de les economies, conseqüència de l'acceleració dels canvis tecnològics, la creixent internacionalització de l'economia, la caiguda de l'ocupació industrial i de serveis tradicional, i els conflictes entre els interessos econòmics, socials i ecològics. Les classes combinaran format teòric, pràctic i de discussió.
1) El concepte de desenvolupament local. Orígens i evolució.
2 ) Teories i models de pràctiques econòmiques socials i solidaries.
3) Desenvolupament local, globalització i mercats laborals.
4) Neoliberalism, models de creixements i desigualtat.
5) Crítiques marxista i feminista al desenvolupament local com a creixement econòmic.
6) El debat de la sostenibilitat.
7) El rol del sector públic en el desenvolupament local.
8) Governança i viabilitat econòmica.
9) Desenvolupament local i reptes mediambientals i energètics.
10) Noves tecnologies i desenvolupament.
11) Reptes de futur i discussió de casos pràctics.
Les classes teòriques sobre conceptes i elements teòriques es complementaran amb el treball sobre projectes reals de recerca, la qual cosa permetrà els estudiants reflexionar sobre els problemes i les dificultats que planteja el desenvolupament local.
Els estudiants hauran de construir de forma paral.lela a les sessions de docència un projecte de recerca original com a part del procés de formació en aquesta assignatura. Serà obligatòria la lectura d’una sèrie de textos bàsics sobre teories en desenvolupament local i experiències pràctiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i de grup | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 57 | 2,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’avaluació de l’assignatura es basarà en l’avaluació continuada del procés d’adquisició de coneixements i competències per part de l’alumne i constarà de:
a. Examen final (50% nota)
b. Ressenyes de lectures i conferències (20%)
c. Treball de curs i presentació a classe (30%)
Aquesta assignatura es planteja seguir un mètode d’avaluació continua. Hi haurà examen de recuperació per aquells estudiants que no tinguin aprovat el curs i hagin seguit les activitats del curs amb regularitat.
Només aquells alumnes que s’hagin presentat al examen, hagin presentat el treball de curs i no hagin aprovat tindran dret a reavaluació.
Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta aquesta assignatura es consignarà com a no avaluable.
Plagi
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura.
Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 examen | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Ressenyes d'articles i conferències | 20% | 16 | 0,64 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball de curs i presentació | 30% | 15 | 0,6 | 1, 5, 6, 9 |
Bibliografia general
(A banda de la bibliografia general, s’indicarà al llarg del curs bibliografia específica per a cadascú dels principals temes tractats a classe)
ALBURQUERQUE, F (2013) “Economía del Desarrollo y Desarrollo Territorial” http://www.delalburquerque.es/images/subidas/E%20Desarrollo%20y%20Desarrollo%20Territorial%203.0.pdf
BLAKELY E. J. and BRADSHAW, T. K. (2003) Planning Local Economic Development. London: Sage Publications.
BOIXADER SOLÉ, J.; MARIA CANALS I MIQUEL J.; CASADELLÀ ALMAR, A.; FAULÍ MOLAS, C.; NOGUEIRA CUESTA, C.; I PLANES SATORRA, S. (2013) “Les economies locals a la província de Barcelona. Impacte de la crisi i vocacions productives de futur per als territoris” Oficina Tècnica d’Estratègies per al Desenvolupament Econòmic. Àrea de Desenvolupament Econòmic Local Diputació de Barcelona http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/52957.pdf
CASELLAS, A. (2018) “Nous Reptes, Reflexions i Propostes per un Desenvolupament Local Sostenible” Col.lecció Eines. Elements d’Innovació i Estratègia. Diputació de Barcelona. 21p.https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/60118.pdf
CASELLAS, A. (2014) “ Desenvolupament local i territori. Del creixement indiscriminat a la viabilitat social i econòmica” Diputació de Barcelona. Area de Desenvolupament Econòmic i Ocupació. http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/54052.pdf
CASELLAS, A.; POLI, C. (2013) ” Planificación urbana e innovación: De la tecnología y la práctica profesional a la innovación social y política” Documents d´Anàlisi Geogràfica 59 (3), 435-454.
CASELLAS, A. (2011) “La crisis, la geografía económica y Julie Graham: alternativas de desarrollo local a partir de la crítica feminista” Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 31 (2), 31-46.
CASELLAS, A. (2010) “La geografia crítica y el discurso de la sostenibilidad: Perspectivas y Acciones” Documents d’Anàlisi Geogràfica 56/3, 2010, p. 575-583.
CONILL, J. CARDENAS, A. CASTELLS, M, HLEBIK, S Y SERVON, L. (2012). Otra Vida es Posible. Prácticas económicas alternativas durante la crisis. Barcelona: Ediciones UOC.
ESTELA, O. (2015) “Políticas públicas para economías locales resilientes” Rivista Internazionale di Cultura Urbanistica, p. 81-94
GIBSON-GRAHAMN J.K., CAMERON, J. and HEALY, S. (2017) Retomenos la economia. Una guia ética para transformar nuestras comunidades. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana
GIBSON-GRAHAMN J.K. and ROELVINK, G. (2010) “An Economic Ethics for the Anthropocene”. Antipode, 41(s1), p. 320-346.
FRANK, G. A. (1967) “El desarrollo del subdesarrollo” Pensamiento Crítico, Habana, n 7. p. 159-172.
FELBER, C. (2012) “La economía del bien común” Barcelona: Deusto
HARVEY, D. (2008) “El Derecho a la Ciudad”. New Left Review, 53, p. 23-39.
LAKOFF, G. (2007) “No pienses en un elefante: lenguaje y debate político” Madrid: Editorial Complutenese.
MÉNDEZ, R. (2013). “Estrategias de innovación para el desarrollo y la resiliencia de ciudades medias”. Documents d´Anàlisi Geogràfica, 59 (3), 481-499.
NORAH HARARI, Y. (2014) “Sàpiens: una breu història de la humanitat”Barcelona: Edicions 62.
POLI, C. (2010) “Sustainable Development: from Fallacy to Fraud”, Human Geography. A new Radical Journal, Vol. 3 ,2, p. 63-82.
ROWE, J. E. (ed.) (2009). Theories of Local Economic Development. Linking Theory to Practice. Burlington: Ashgate Publishing Company
WONG, C. (2002). “Developing indicators to inform local economic development in England”. Urban Studies. 39(10), 1833-1863.