Logo UAB
2020/2021

Mobilitat i transport

Codi: 101599 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 3 0
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Monika Wiktoria Maciejewska
Correu electrònic:
Monika.Maciejewska@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits per aquesta assignatura

Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu general l’estudi de la mobilitat en el marc del nou paradigma de la sostenibilitat. De manera més concreta es plantegen els objectius específics següents:

 

-          conèixer els conceptes bàsics de la mobilitat

-          entendre la valoració complexa entre mobilitat i territori

-          conèixer els límits i els impactes associats al model de mobilitat actual

-          conèixer les metodologies d’estudi de la mobilitat

-          conèixer els instruments necessaris i les seves metodologies per a la gestió de la mobilitat

-          conèixer el marc legal per a la gestió de la mobilitat

Competències

    Geografia i Ordenació del Territori
  • Actuar i intervenir en el territori i en la seva gestió, i mostrar el caràcter aplicat i experimental de la formació geogràfica.
  • Analitzar i interpretar els problemes ambientals.
  • Analitzar i interpretar problemes urbanístics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  2. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  3. Definir la distribució espacial a partir dels equipaments col·lectius, dels recursos i de la mobilitat de les persones.
  4. Explicar els problemes ambientals per aprofundir en la diagnosi territorial i en els canvis del paisatge.
  5. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  6. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  7. Identificar les idees i expressar-les amb correcció lingüística en diverses llengües.
  8. Identificar problemes urbanístics per prendre decisions sobre la planificació territorial. 
  9. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

1. Introducció a la mobilitat

1.1. Què és la mobilitat.

1. 2. L’evolució de la mobilitat: més lluny, més ràpid, més distància

2. Els mitjans de transport  

2.1. Els mitjans de transport: els instruments per moure’ns

2.2. L’accés als mitjans de transport

2.3. Transport per a tothom

3. Mobilitat i ciutat 

3.1. Les diferents formes de mobilitat segons entorns urbans

4. Els impactes de la mobilitat

4.1. Els impactes ambientals

4.2. Els impactes socials

4.3. Els costos i la seva percepció

5. Els reptes de la mobilitat

5.1. Cap a una mobilitat descarbonitzada

5.2. L’accessibilitat

5.3. Repensar la ciutat i l’espai públic

6. Les fonts per estudiar la mobilitat

6.1. Les fonts quantitatives en l’estudi de l’oferta

6.2. Les fonts quantitatives en l’estudi de la demanda

6.3. Les fonts qualitatives en l’estudi de la mobilitat

7. La participació ciutadana en la gestió de la mobilitat

7.1. La participació social en les diagnosis de la mobilitat

7.2. Taula de mobilitat

 

 

 

Metodologia

La metodologia docent consistirà en:

- classes teòriques, que en el cas del grup 70 en la lectura dels apumts penjats al moodle

- participació activa en els debats de classe. En el grup 70 aquests debats es vehicularan per mitjà del fòrum virtual

- Per al grup 70, assistència en la trobada presencial

- Presentació del treball

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectura apunts i articles de classe 43 1,72 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2, 5
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball de camp, resolució de pràctiques, estudi 70 2,8 1, 5

Avaluació

La nota s'obtindrà de:

 

Examen: 30%

Pràctiques: 30%

Treball de curs: 30% 

Participació: 10%

 

Per ser avaluat cal:

- fer l'examen

- entregar el treball

- lliurar almenys el 75% de les pràctiques

 

En cas contrari a la nota constarà com a NO AVALUABLE

 

 

 La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Edició de pràctiques 30% 3 0,12 1, 3, 5, 7, 9
Examen 30% 3 0,12 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9
Participació en els debats 10% 6 0,24 1, 3, 5, 6, 7, 9
Treball de curs 30% 10 0,4 1, 2, 4, 8, 9

Bibliografia

 

  • CEBOLLADA i FRONTERA, Àngel & MIRALLES-GUASCH, Carme (2008) “La estructura social de la movilidad cotidiana. El caso de los polígonos industriales”. Anales de Geografía de la Universidad Complutense. Vol 28.núm 2. Madrid
  • DENNIS, K.; URRY, J. (2011) Un mundo sin coches. Trad. Y.  Fontal, Barcelona: Península.

  • ESPLUGA TREC, J.; CEBOLLADA FRONTERA, A. & MIRALLES-GUASCH, C. (2008) “Percepciones de la movilidad y la participación ciudadana en la región metropolitana de Barcelona” in Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales. Vol XL Tercera época. Nº 157, otoño 2008.
  • ESTEVAN, Antonio & SANZ, Alfonso (1996) Hacia la reconversió ecológica del transporte en España Madrid, Los libros de la catarata.
  • FABREGAS, C., VILLALANTE, M. (2017). "Mobilitat com a servei: l’eclosió de la transformació digital del transport". Papers nº 59, Nous reptes en la mobilitat quotidiana. Polítiques públiques per a un model més equitatiu i sostenible, 152 – 163.

  • GARCÍA, Ernest (1999) La sostenibilidad de las ciudades y la organización social de la movilidad. Ecología Política 17: 55-68.
  • HAUGHTON, Graham & HUNTER, Colin (1994) Sustanaible Cities. Melksham, Wiltshire.
  • HENSHER, D.A.i BUTTON, J.B. (Ed.) (2003), Handbook of Transport and the Environment. Elsevier: Oxford
  • LÓPEZ DE LUCIO, R. (1993) Ciudad y urbanismo a finales del siglo XX. València, Servei de Publicacions de l’Universitat de València.
  • LUCAS, K., GROSVENOR, T., et al. (2001) Transport, the environment and the social exclusion. Layerthorpe, Joseph Rowntree Foundation.
  • MIRALLES GUASCH, Carme (1998) “La movilidad de las mujeres en la ciudad, un análisis desde la ecología urbana.” Ecología Política, 15: 123-131.
  • MIRALLES GUASCH, Carme (1998) “De la casa a la fábrica. Movilidad y transporte en la Barcelona de entreguerras 1914-1939.” OYÓN, Jose Luís (ed.) Vida Obrera en la Barcelona de entregueras. Barcelona, Centre de Cultura Contemporània: 159-202.
  • MIRALLES i GUASCH, C. (1999) “La irrupción del transport privado en la ciudad. Barcelona como ejemplo.” Ecología Política 17: 7-16.
  • MIRALLES GUASCH, Carme (2002) Ciudad y transporte. El binomio imperfecto Barcelona, Ariel.
  • MIRALLES GUASCH, Carme i CEBOLLADA i FRONTERA, Àngel (2003) Movilidad y transporte. Opciones políticas para la ciudad, Madrid, Fundació Alternativas.
  • ORTEGA M. i CERDÀ, L., (2005). Gestió local de la mobilitat sostenible i segura. Fundació Carles Pi i Sunyer, Barcelona.
  • POOLEY, Colin G.; TURNBULL, Jean (1999). “The journey to work: a century of change.” Area 31(3): 281-292.
  • SANZ, A. (1999) “La ciudad sin distancias.” Rueda, Salvador (ed.)  La ciutat sostenible: un procés de transformació. .Girona, Universitat de Girona i Ajuntament de Girona: 31-39.
  • SERRACANT, M.; AVELLANEDA, P. (2014). «Nous (i vells) reptes en la mobilitat urbana». Papers, 57 (Discursos emergents per a un nou urbanisme), 80-86.

  • SORIA y PUIG, Arturo (1980) “¿A qué se llama transporte?” Ciudad y Territorio 2/80.
  • TONUCCI, Francesco (1997) La ciutat dels infants Barcelona, Barcanova.  
  • WARD, Colin (1996) “La libertad de circular. Después dela era del motor”. WARD, Colin; GARCÍA CALVO, Agustín & ESTEVAN, Antonio Contra el automóbil. Sobre la Libertad de Circular. Barcelona, Virus:49-197.
  • WIEL, M. (1999) La transition urbaine o le passage de la ville pédestre à la ville motoriseé. Sprimont, Mardaga.