Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OB | 3 | 2 |
Haver cursat un primer curs en Sistemes d’Informació Geogràfica és pràcticament imprescindible, així com tenir coneixements bàsics de Cartografia.
Bona part de la bibliografia de l’assignatura és en llengua anglesa, per la qual cosa l’estudiant ha de ser capaç de com a mínim llegir en aquesta llengua.
Després d’un primer curs en Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG o GIS), en què s’hagi assolit uns coneixements sòlids basats en els fonaments conceptuals i metodològics de la disciplina i en una important destresa pràctica, aquesta assignatura constitueix una aproximació aplicada en el context del maneig, anàlisi, representació, etc, de la informació geogràfica des de l’entorn d’un SIG. L’assignatura, però, també pretén ampliar els coneixements en el camp que li és propi, per a la qual cosa els objectius són tant de natura teòrica, com correspon a un segon nivell en què cal consolidar, aprofundir o ampliar els coneixements, com de natura pràctica, en aquest cas ja no en la forma dels petits exemples propis d’un primer curs, sinó com a casos d’aplicació derivats de les necessitats en planificació i gestió territorial, de recerca en informació geogràfica, etc, des d’òptiques geogràfiques tant físiques, com regionals, com humanes.
En el curs no es pretén entrenar en un programari específic. El missatge és que davant d’un cas d’ús, l’estudiant ha de saber (o aprendre si cal) els conceptes necessaris, entendre quines estratègies és convenient aplicar i saber quines eines té al seu abast. Comprès això, la pròpia maduresa del cas d’ús li permetrà cercar quines funcionalitats necessita del programari en cada situació i escollir o adaptar-se a les possibilitats que anirà trobant en cada moment i lloc del desenvolupament futur de la seva activitat.
Entre els objectius que hom planteja en l’assignatura destaquen:
Els diversos aspectes a desenvolupar a l’assignatura són:
L’aplicació en casos pràctics anirà desenvolupant-se al llarg de tot el curs, de forma integrada en els diversos temes tractats a l’assignatura.
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:
- Presentacions audio-narrades,vídeos explicatius o facilitació de materials i guies de lectura per part del docent.
- Lectura de capítols de llibres o d’articles (activitat individual dels estudiants).
- Pràctiques guiades pel docent i facilitació de guies o vídeos de desenvolupament de la pràctica.
- Pràctiques realitzades de forma autònoma pels estudiants en base a propostes del professorat.
Per a la realització de l’assignatura es compta amb programari específic de SIG.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques / Facilitació de material i guies de lectura | 7 | 0,28 | 2, 4, 7 |
Pràctiques de classe guiades pel docent / Facilitació de guies de desenvolupament de les pràctiques | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Atenció personalitzada a l'alumne (consultes, tutories) | 25 | 1 | 1, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del material teòric | 15 | 0,6 | 4, 7 |
Pràctiques realitzades de forma autònoma | 60 | 2,4 | 1, 3, 5, 6 |
Les activitats d'avaluació són:
1/ Examen teòric (40% de la qualificació) i prova pràctica amb ordinador (20% de la qualificació), realitzats a mig curs i al final de curs. Aquests exàmens són presencials. Les dates d’aquests exàmens es fan públiques a l’inici del curs, però acostumen a ser a principis d’abril i a finals de maig. Per a poder presentar-se a reavaluació és obligatori haver realitzar com a mínim un dels exàmens parcials.
2/ Exercicis lliurats al llarg de l’assignatura (40% de la qualificació). Per a poder presentar-se a reavaluació és obligatori haver lliurat com a mínim un 75% dels exercicis avaluables. Els exercicis avaluables no lliurats faran mitjana amb els altres exercicis, amb una puntuació de 0. No es podran reavaluar els exercicis avaluables.
L’aprovat de l'asignatura s’obté amb un 5. La nota mínima per fer mitjana entre les parts teòriques i pràctiques dels exàmens és un 4. Aquesta mitjana mínima de 4 és considerant la mitjana entre els dos exàmens parcials teòrics i els dos exàmens parcials pràctics respectivament. Només se superaran els exàmens (i per tant només es farà mitjana amb els exercicis avaluables) si la nota mitjana de l’examen (teòric i pràctic, amb la ponderació corresponent) és de 5.
Es considerarà “No Avaluable” aquell estudiant que no s’hagi presentat a cap de les dues proves teòrico-pràctiques, ni a la prova de reavaluació, ni hagi entregat més del 50% d'exercicis avaluables.
Hi haurà un examen de recuperació per a aquelles persones que hagin estat avaluats de manera contínua, però no arribin a l'aprovat. Per a poder assistir a la recuperació caldrà haver lliurat un 75% dels exercicis avaluables i haver realitzat almenys a un examen parcial. Es podrà recuperar només l'examen teòric, només el pràctic o ambdós; i només de la primera o segona part del curs, d’acord amb quina sigui la part o parts suspeses. La nota de l'examen de recuperació substituirà les notes parcials que convingui (teòric primera part, pràctic primera part, teòric segona part i/o pràctic segona part) per al càlcul de la nota final, encara que la nota de l’examen recuperat sigui inferior a l’anterior. L’alumne que es presenti a recuperació pot tenir una nota final superior a 5. No es podran recuperar els exercicis avaluables.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (p.ex. plagi), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificaciófinal d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 Examen teòric parcial mig curs | 20% | 1 | 0,04 | 2, 4, 7 |
2 Prova pràctica amb ordinador parcial mig curs | 10% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6 |
3 Examen teòric parcial final curs | 20% | 1 | 0,04 | 2, 4, 7 |
4 Prova pràctica amb ordinador parcial final curs | 10% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6 |
5 Exercicis lliurats al llarg de l'assignatura | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6 |