Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | FB | 1 | 1 |
No hi ha prerequisits
L'objectiu de l'assignatura de Cartografia és proporcionar les claus que permeten una contextualització temporal correcta dels materials cartogràfics produïts en la tradició cultural i social europea així com la valoració de la seva transcendència en el desenvolupament de les ciències de la Terra.
L'activitat fonamental que s'exigirà a l'estudiant és l'observació dels materials cartogràfics i la seva comprensió d’acord amb les pautes següents:
Amb aquests supòsits per cobrir, la programació d’un curs introductori a la Cartografia, en el marc d’uns estudis de geografia i ordenament del territori en clau més humanística que no pas tècnica, ha d’articular-se entorn de la història dels mapes, en particular, i de l’abast de la documentació geogràfica, en general. Tanmateix, també resulta indispensable adquirir coneixements bàsics sobre les característiques pràctiques dels mapes: lectura, dibuix, semiologia, etc. Sense aquestes beceroles utilitàries, poc es podria avançar en l’estudi de la seva història. Insisteixo, però, que l’orientació general dels continguts de l’assignatura és decididament abocada a una visió més literària i humanística que no pas tècnica de la cartografia. Tindreu oportunitat de conèixer i practicar aquesta darrera vessant en altres assignatures del Grau com, per exemple, Tècniques en Geografia, Sistemes d’Informació Geogràfica o Teledetecció i Fotointerpretació.
Els mapes...
I La documentació geogràfica II El control de les dimensions i la localització absoluta III El valor geogràfic de la localització relativa IV L'aplicació de les variables visuals V L'expressió cartogràfica
... i la seva història
1 Els mappaemundi medievals 2 Les cartes portolanes 3 Ptolemeu retrobat 4 El registre cartogràfic de les descobertes 5 Gerard Mercator i la cartografia nàutica 6 Abraham Ortelius i la puixança dels Atles 7 La disseminació regional i local 8 L'afer de la localització i el progrés de la geodèsia 9 Cartografia, estadística i geografia 10 La cartografia de Catalunya dels segles XX i XXI |
El seguiment ordinari del curs consistirà en l'estudi dels temes proposats en l'apartat anterior a raó d'un per setmana. Els materials d'estudi de cada un dels quinze temes seran publicats en suport digital, en un web independent de l'aula Moodle. En obrir cada tema, faré arribar la presentació general, unes orientacions complementàries dels materials i una proposta de participació en el fòrum associat. I el professor, com apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual? De tres maneres. En primer lloc, per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis proposats a cadascun dels temes. Es proposarà un exercici a cada sessió, el qual caldrà lliurar al final de la classe. Alguns d’aquests exercicis seran la base per a completar fora de classe, en un termini de deu o quinze dies. En segon lloc, per la vostra participació en els fòrums, un per cada tema. Les aportacions als fòrums consistiran en presentacions de materials trobats a llocs d’Internet, degudament documentats i comentats. No es tracta pas, de cap manera, de "fer un treball" per cada tema. Seria humanament impossible per manca de temps i coneixements previs suficients. Més aviat, aquesta activitat suposarà l'aprofitament, molt puntual, dels recursos disponibles a Internet sobre mapes i la seva història, i posar les vostres troballes a disposició dels companys i companyes de l'assignatura. Finalment, en tercer lloc, tant l'estudi dels materials i la bibliografia com la vostra participació en els fòrums us pot motivar per demanar-me consells, comentaris o aclariments. La intensitat i fluïdesa d'aquestes comunicacions privades seran una altre índex del vostre aprofitament.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis | 50 | 2 | 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Fòrums | 25 | 1 | 1, 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 75 | 3 | 8 |
El seguiment del curs dóna peu a l’avaluació continuada. L’aprofitament positiu en les tres vessants esmentades a l’apartat de desenvolupament del curs (exercicis efectuat a classe, exercicis efectuats fora de classe i fòrums) donarà lloc a una qualificació final. Cadascuna de les tres vessant tindran igual pes en la qualificació.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis de classe | 33,3% | 0 | 0 | 2, 5, 6 |
Exercicis extramurals | 33,3% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Fòrums | 33,3% | 0 | 0 | 5, 7, 9 |
Cal insistir en el fet que les lectures bibliogràfiques no són pas d’interès primordial en aquesta assignatura. Per tant, la llista de llibres que segueix només és un recordatori de les obres, i en aquest cas les més generals, en les quals es pot reforçar els continguts presentats al web dels materials de l'assignatura.
Bertin, J (1973): La sémilogie graphique: les cartes, les diagrammes, les reseaux. Paris: Gautier-Villars, 2éme ed.
Bertin, J (1988): La gráfica y el tratamiento gráfico de la información. Madrid: Taurus.
Bonin, S (1975): Initiation a la graphique. Paris: EPI.
Dent, JB (1996): Cartography: thematic map design. Dubuque IA: Wm C Brown Publishers, 4a ed.
McDonnell, PW (1979): Introduction to Map Projections. New York: Marcel Dekker.
Monkhouse, FJ; Wilkinson, HR (1966): Mapas y diagramas: técnicas de elaboración y trazado. Vilassar de Mar - Barcelona : Oikos-Tau.
Robinson, AH et al (1987): Elementos de cartografía. Omega. Barcelona.
Strahler, A (1975): Geografía física. Barcelona: Omega, 2a ed.
Vázquez Maure, F; Martín López, J (1989): Lectura de mapas. Madrid: Instituto Geográfico Nacional.