Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | FB | 1 | 1 |
No hi ha prerequisits per a cursar aquesta assignatura.
Estudi de Cas: Tècniques en Geografia s'imparteix el Primer curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori.
Aquesta assignatura ofereix una introducció bàsica a la representació de dades en Geografia, per a descriure i analitzar els fenòmens territorials. L'assignatura segueix una aproximació basarà en la resolució de tasques concretes de descripció o anàlisi, ordenades segons tipus de dades, finalitat i camp d'aplicació. Per a cada tasca concreta es presenten sistemàticament els mètodes apropiats d'anàlisi de dades (gràfics, estadístics o cartogràfics), juntament amb els conceptes de base necessaris i casos d'aplicació.
Els objectius de l'assignatura són:
L'assignatura cobreix els aspectes conceptuals, metodològics i tècnics per a resoldre treballs pràctics d'anàlisi geogràfica:
Conceptes de comunicació visual i de disseny gràfic necessaris per a l'elaboració de documents gràfics o cartogràfics efectius de visualització, anàlisi i presentació de dades.
Bloc 1. L'ANÀLISI DE DADES EN GEOGRAFIA
1. Mètodes d'anàlisi geogràfica
2. La informació geogràfica
3. Fomts de dades geogràfiques
Bloc 2. VISUALITZACIÓ I DESCRIPCIÓ DE DADES GEOGRÀFIQUES
4. Mètodes i gràfics estadístics de descripció temàtica
5. Mètodes gràfics i estadíscts d'exploració de relacions temàtiques
6. Diagrames amb nom propi
7. Mètodes gràfics i estadístics de classificació temàtica
8. Mètodes cartogràfics de visualització i descripció espacial
Bloc 3. COMUNICACIÓ I PRESENTACIÓ DE RESULTATS
9. Elements de disseny gràfic
10. Format i mitjans de presentació de resultats
L'assignatura consta de 3 blocs de diferent contingut, naturalesa i intensitat, que tenen dinàmiques de desenvolupament diferents.
Bloc 2 – Mètodes de representació
El Bloc 2 és el nucli principal i el gruix de l'assignatura (75% aproximadament). És un bloc totalment pràctic i cada tema es desenvolupa a través d'un conjunt d'unitats dividides en un nombre variable de fitxes, una per a cada mètode concret, agrupades en grups temàtics o apartats de la unitat.
Cada fitxa inclou la definició dels conceptes necessaris, l'exposició del mètode (origen, finalitat, aplicació, descripció, variants, utilitat i referències bibliogràfiques) il·lustrada amb exemples, un cas o exemple detallat del procediment de realització pas a pas, i exercicis, tant d'aprenentatge com de consolidació.
Les fitxes són curtes i autocontingudes, per poder ser treballades de forma independent, però poden pressuposar fitxes anteriors i per tant solen requerir el desenvolupament seqüèncial del grup de fitxes de cada apartat i de cada unitat. En totes les unitats, la seqüència de treball l'anirà indicant el professor.
Blocs 1 i 3 - Coneixements transversals
A més de les unitats metodològiques (Bloc 2), hi ha unitats de caràcter transversal. El bloc 1, dedicat a posar els mètodes d'anàlisi de dades en el context de l'anàlisi i la informació geogràfica (15% aprox.), i el Bloc 3, destinat a proporcionar recursos de disseny gràfic (10% aprox.). Les unitats d'aquests dos blocs transversals no es desenvolupen de forma seqüencial ni per unitats senceres, sinó que s'introdueixen quan ho requereix el desenvolupament del Bloc 2.
El desenvolupament de les unitats del bloc transversal 1, de conceptes generals, i 3, de recursos de disseny gràfic, també es fa a partir d'apunts d'extensió reduïda, organitzats en fitxes.
En els diferents exemples es tindran en compte les qüestions de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 45 | 1,8 | 1, 3, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització dels exercicis i del treball de curs | 25 | 1 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Tutories del treball de curs | 3 | 0,12 | 4, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament del treball de curs i exercicis | 42 | 1,68 | 4, 5, 6, 8 |
Estudi personal | 29 | 1,16 | 3, 5, 6, 9 |
AVALUACIÓ
Les activitats d'avaluació són les següents:
1 - Exercicis de curs per a fer el seguiment de l'avaluació continua dels continguts.
Valoració dels exercicis: Els aspectes formals, la pertinença de la resposta que demostri l'assoliment del grau de coneixement sobre el tema, la resolució, representació i la interpretació dels resultats, així com la realització correcta dels càlculs.
2 - Treball de curs és on s'apliquen els coneixements adquirits durant el semestre i es fa la seva presentació pública.
Valoració del treball de curs: els aspectes formals, el plantejament de l'objectiu i les variables d'anàlisi, ús de les metodologies de representació gràfica i d'anàlisi, desenvolupament i resolució dels problema plantejat i defensa pública del treball.
Les hores dels exercicis i del treball de curs estan incloses dins de les activitats supervisades i de treball autònom.
3 - Examens i Qüestionaris per a consolidar els coneixements teòrics i aplicats sobre les Tècniques en Geografia.
L'avaluació continuada fa que sigui OBLIGATORI el lliurament de totes les activitats d'aprenentatge per a poder aprovar l'assignatura. Per a fer mitja s'ha de tenir com a mínim un 5 a cada activitat d'aprenentetge (exercicis, qüestionaris i treball de curs). En cas contrari aquella part s'haurà de reavaluar.
Si no s'aprova l'examen amb un 5, no és farà la mitjana amb les altres notes.
Els exercicis lliurats amb posterioritat a la data límit tindràn una puntuació màxima de 5.
Per a poder presentar-se a examen és OBLIGATORI haver lliurat tots els exercicis. NO es podrà fer el lliurament amb posterioritat a la data d'examen. En cas de no fer els lliuraments l'estudiant no es podrà presentar a l'examen.
La còpia total o parcial d'una pràctica és un 0. La reincidència de còpia tindrà com a conseqüència suspendre l'assignatura.
El lliurament del 70% de l'activitat de curs serà un Suspens. Aquelles persones que no arribin al 70% tindran un No Avaluable
RECUPERACIÓ
Es farà la recuperació d'aquelles activitats d'avaluació que hagin estat suspeses, no és possible presentar-se si no han estat avaluades prèviament.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 3 | 0,12 | 1, 8, 9 |
Exercicis | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Qüestionaris | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball de curs i Presentació pública | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9 |
Els textos d'estudi bàsics són les fitxes d'apunts de les unitats de l'assignatura, disponibles en xarxa, les quals contenen la bibliografia citada i possibles lectures d'ampliació.
Per complementar o ampliar els materials del curs, alguns manuals bàsics d'ús freqüent són:
Manuals bàsics en castellà sobre cartografia i estadística
Cortizo Àlvarez, T. (1998) Los gràficos en geografia. Gijón: Tria-ka.
Ebdon, D. (1982) Estadística para geógrafos. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.
Estebánez, J. y Bradshaw, R.P. (1978) Técnicas de cuantificación en geografía. Madrid: Tebar Flores.
Gutiérrez Puebla, J.; Rodríguez, Rodríguez V. y Santos Preciado, J.M. (1995) Técnicas cuantitativas: Estadística básica. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.
Raso, J.M.; Martín Vide, J. y Clavero P. (1987) Estadística bàsica para ciencias sociales. Barcelona: Ariel.
Manuals bàsics en anglès sobre cartografia i estadística
Matthews, H. and Foster, I. (1989) Geographical Data: Sources, Presentation and Analysis. Oxford: Oxford University Press. 140 p.
Mitchell, A. (1999) The ESRI Guide to GIS Analysis. Volume 1: Geographic Patterns and Relationships. Redlands (California, USA): Environmental Systems Research Institute, Inc. 186 p.
Monmonier, M. (1993) Mapping It Out: Expository Cartography for the Humanities and Social Sciences. Chicago (Illinois, USA): The University of Chicago Press. 301 p.
Walford, N (1994) Geographical Data Analysis. Chichester (UK): John Wiley & Sons, Ltd. 446 p.