Logo UAB
2020/2021

Estudi de cas: tècniques en geografia

Codi: 101591 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Vera Martin
Correu electrònic:
Ana.Vera@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits per a cursar aquesta assignatura.

Objectius

Estudi de Cas: Tècniques en Geografia s'imparteix el Primer curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori.

Aquesta assignatura ofereix una introducció bàsica a la representació de dades en Geografia, per a descriure i analitzar els fenòmens territorials. L'assignatura segueix una aproximació basarà en la resolució de tasques concretes de descripció o anàlisi, ordenades segons tipus de dades, finalitat i camp d'aplicació. Per a cada tasca concreta es presenten sistemàticament els mètodes apro­piats d'anàlisi de dades (gràfics, estadístics o cartogràfics), juntament amb els conceptes de base necessaris i casos d'aplicació.

Els objectius de l'assignatura són:

  • Capacitar per a resoldre tasques bàsiques d'anàlisi i presentació de dades (visua­lització i descripció gràfica, estadística i cartogrà­fi­ca) per a descriure i caracteritzar territo­ris o fenòmens naturals i socials que tenen lloc en el territori.
  • Dotar del bagatge conceptual, metodològic i tècnic necessari, tant per a les assignatures de caire temàtic o regional, com per a les assignatures instrumentals més avançades de tractament i anàlisi d'informació geogràfica.

L'assignatura cobreix els aspectes conceptuals, metodològics i tècnics per a resoldre treballs pràctics d'anàlisi geogràfica:

  • Conceptes sobre la naturalesa de l'anàlisi i de la informació geogràfica.
  • Metodologia de plantejament, documentació, disseny opera­tiu, execució i presentació deresultats d'un projecte.
  • Recopilació de les dades, el seu enregistrament i manipulació mitjançant fulls de càlcul, i la seva organització mitjançant bases de dades.
  • Resolució de necessitats d'exploració de la informació, i de descripció i classificació dels territoris o fenòmens estudiats, mitjançant tècniques de representa­ció gràfica, de descripció i classificació estadística i de representació cartogràfica.

Conceptes de comunicació visual i de disseny gràfic neces­sa­ris per a l'elaboració de documents gràfics o cartogràfics efectius de visualització, anàlisi i presentació de dades.

Competències

  • Aplicar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe del territori.
  • Desenvolupar les habilitats específiques relacionades amb el coneixement de les tècniques de treball, en especial les relacionades amb la obtenció, l'anàlisi, el tractament i l'expressió cartogràfica d'informació geogràfica, així com les que fan referència amb el treball de camp.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  2. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  3. Copsar les relacions físiques i humanes a partir del coneixement directe del territori.
  4. Desenvolupar les habilitats pròpies del treball de camp, observar i elaborar els informes corresponents.
  5. Interpretar i elaborar documents cartogràfics d'informació geogràfica.
  6. Obtenir, tractar i analitzar dades geogràfiques.
  7. Participar en debats geogràfics respectant les opinions dels altres participants.
  8. Plantejar problemes sobre la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris aplicant coneixements de geografia regional.
  9. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

Bloc 1. L'ANÀLISI DE DADES EN GEOGRAFIA

1. Mètodes d'anàlisi geogràfica

2. La informació geogràfica

3. Fomts de dades geogràfiques

Bloc 2. VISUALITZACIÓ I DESCRIPCIÓ DE DADES GEOGRÀFIQUES

4. Mètodes i gràfics estadístics de descripció temàtica

5. Mètodes gràfics i estadíscts d'exploració de relacions temàtiques

6. Diagrames amb nom propi

7. Mètodes gràfics i estadístics de classificació temàtica

8. Mètodes cartogràfics de visualització i descripció espacial

Bloc 3. COMUNICACIÓ I  PRESENTACIÓ DE RESULTATS

9. Elements de disseny gràfic

10. Format i mitjans de presentació de resultats

 

Metodologia

L'assignatura consta de 3 blocs de diferent contingut, naturalesa i intensitat, que tenen dinàmiques de desenvolupament diferents.

Bloc 2 – Mètodes de representació

El Bloc 2 és el nucli principal i el gruix de l'assignatura (75% aproximadament). És un bloc totalment pràctic i cada tema es desenvolupa a través d'un conjunt d'unitats dividides en un nombre variable de fitxes, una per a cada mètode concret, agrupades en grups temàtics o apartats de la unitat.

Cada fitxa inclou la definició dels conceptes necessaris, l'exposició del mètode (origen, finalitat, aplicació, descripció, variants, utilitat i referències bibliogràfiques) il·lustrada amb exemples, un cas o exemple detallat del procediment de realització pas a pas, i exercicis, tant d'aprenentatge com de consolidació.

Les fitxes són curtes i autocontingudes, per poder ser treballades de forma independent, però poden pressuposar fitxes anteriors i per tant solen requerir el desenvolupament seqüèncial del grup de fitxes de cada apartat i de cada unitat. En totes les unitats, la seqüència de treball l'anirà indicant el professor.

Blocs 1 i 3 - Coneixements transversals

A més de les unitats metodològiques (Bloc 2), hi ha unitats de caràcter transversal. El bloc 1, dedicat a posar els mètodes d'anàlisi de dades en el context de l'anàlisi i la informació geogràfica (15% aprox.), i el Bloc 3, destinat a proporcionar recursos de disseny gràfic (10% aprox.). Les unitats d'aquests dos blocs transversals no es desenvolupen de forma seqüencial ni per unitats senceres, sinó que s'introdueixen quan ho requereix el desenvolupament del Bloc 2.

El desenvolupament de les unitats del bloc transversal 1, de conceptes generals, i  3, de recursos de disseny gràfic, també es fa a partir d'apunts d'extensió reduïda, organitzats en fitxes.

En els diferents exemples es tindran en compte les qüestions de gènere.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials 45 1,8 1, 3, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Realització dels exercicis i del treball de curs 25 1 2, 4, 5, 6, 7
Tutories del treball de curs 3 0,12 4, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament del treball de curs i exercicis 42 1,68 4, 5, 6, 8
Estudi personal 29 1,16 3, 5, 6, 9

Avaluació

AVALUACIÓ

Les activitats d'avaluació són les següents:

1 - Exercicis de curs per a fer el seguiment de l'avaluació continua dels continguts.

Valoració dels exercicis: Els aspectes formals, la pertinença de la resposta que demostri l'assoliment del grau de coneixement sobre el tema, la resolució, representació i la interpretació dels resultats, així com la realització correcta dels càlculs.

2 - Treball de curs és on s'apliquen els coneixements adquirits durant el semestre i es fa la seva presentació pública.

Valoració del treball de curs: els aspectes formals, el plantejament de l'objectiu i les variables d'anàlisi, ús de les metodologies de representació gràfica i d'anàlisi, desenvolupament i resolució dels problema plantejat i defensa pública del treball.

Les hores dels exercicis i del treball de curs estan incloses dins de les activitats supervisades i de treball autònom.

3 - Examens i Qüestionaris per a consolidar els coneixements teòrics i aplicats sobre les Tècniques en Geografia.

L'avaluació continuada fa que sigui OBLIGATORI el lliurament de totes les activitats d'aprenentatge per a poder aprovar l'assignatura. Per a fer mitja s'ha de tenir com a mínim un 5 a cada activitat d'aprenentetge (exercicis, qüestionaris i treball de curs). En cas contrari aquella part s'haurà de reavaluar.

Si no s'aprova l'examen amb un 5, no és farà la mitjana amb les altres notes.

Els exercicis lliurats amb posterioritat a la data límit tindràn una puntuació màxima de 5.

Per a poder presentar-se a examen és OBLIGATORI haver lliurat tots els exercicis. NO es podrà fer el lliurament amb posterioritat a la data d'examen. En cas de no fer els lliuraments l'estudiant no es podrà presentar a l'examen.

La còpia total o parcial d'una pràctica és un 0. La reincidència de còpia tindrà com a conseqüència suspendre l'assignatura.

El lliurament del 70% de l'activitat de curs serà un Suspens. Aquelles persones que no arribin al 70% tindran un No Avaluable

RECUPERACIÓ

Es farà la recuperació d'aquelles activitats d'avaluació que hagin estat suspeses, no és possible presentar-se si no han estat avaluades prèviament.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 3 0,12 1, 8, 9
Exercicis 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Qüestionaris 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball de curs i Presentació pública 15% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9

Bibliografia

Els textos d'estudi bàsics són les fitxes d'apunts de les unitats de l'assignatura, disponibles en xarxa, les quals contenen la bibliografia citada i possibles lectures d'ampliació.

Per complementar o ampliar els materials del curs, alguns manuals bàsics d'ús freqüent són:

Manuals bàsics en castellà sobre cartografia i estadística

Cortizo Àlvarez, T. (1998) Los gràficos en geografia. Gijón: Tria-ka.

Ebdon, D. (1982) Estadística para geógrafos. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.

Estebánez, J. y Bradshaw, R.P. (1978) Técnicas de cuantificación en geografía. Madrid: Tebar Flores.

Gutiérrez Puebla, J.; Rodríguez, Rodríguez V. y Santos Preciado, J.M. (1995)  Técnicas cuantita­tivas: Estadística básica. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.

Raso, J.M.; Martín Vide, J. y Clavero P. (1987) Estadística bàsica para ciencias sociales. Barcelo­na: Ariel.

Manuals bàsics en anglès sobre cartografia i estadística

Matthews, H. and Foster, I. (1989) Geographical Data: Sources, Presen­tation and Analysis. Oxford: Oxford University Press. 140 p.

Mitchell, A. (1999) The ESRI Guide to GIS Analysis. Volume 1: Geographic Patterns and Relation­ships. Redlands (California, USA): Environmental Systems Research Institute, Inc. 186 p.

Monmonier, M. (1993) Mapping It Out: Expository Cartography for the Humanities and Social Sciences. Chicago (Illinois, USA): The University of Chicago Press. 301 p.

Walford, N (1994) Geographical Data Analysis. Chichester (UK): John Wiley & Sons, Ltd. 446 p.