Logo UAB
2020/2021

Geografia física

Codi: 101590 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Manuel Soriano López
Correu electrònic:
JoanManuel.Soriano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

  • Saber llegir amb una bona comprensió lectora i escriure en llengua catalana i/o castellana amb fluïdesa, construccions gramaticals clares i sense faltes d’ortografia
  • Poder comprendre un text curt en una llengua estrangera (preferiblement anglès o francès)
  • Saber les quatre regles matemàtiques sense entrebancs i saber fer servir factors de conversió
  • Saber manejar els canvis d’unitats mètriques, de superfície, de capacitat i de volum
  • Tenir unes nocions bàsiques sobre funcions trigonomètriques (no de trigonometria)

Objectius

L’objectiu general de l’assignatura és una  introducció a l'estudi dels diferents elements que composen el medi físic i dels processos i interaccions que es produeixen entre ells. S'estudia el planeta Terra com a integrant del sistema solar i com a globus terraqüi i dins del planeta, l’atmosfera, la hidrosfera, la litosfera i la biosfera.

Els objectius formatius rauen en:

  • l’adquisició d’un conjunt de coneixements bàsics i fonamentats sobre  cadascun dels temes tractats
  • el domini dels conceptes més importants utilitzats en geografia física i de les tècniques d’anàlisi i resolució d’exercicis pràctics.
  • l’obtenció d’una visió de conjunt i unes claus interpretatives bàsiques del funcionament del medi físic a escala planetària i la identificació d’aquests processos a escala local
  • l’assoliment d’una bona la capacitat per tractar la informació geogràfica, interpretar-la, representar-la i transmetre-la
  • la capacitació per a establir connexions significatives entre els diferents aspectes temàtics del programa i amb d’altres assignatures

Competències

  • Aplicar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe del territori.
  • Desenvolupar les habilitats específiques relacionades amb el coneixement de les tècniques de treball, en especial les relacionades amb la obtenció, l'anàlisi, el tractament i l'expressió cartogràfica d'informació geogràfica, així com les que fan referència amb el treball de camp.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  2. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  3. Copsar les relacions físiques i humanes a partir del coneixement directe del territori.
  4. Desenvolupar les habilitats pròpies del treball de camp, observar i elaborar els informes corresponents.
  5. Interpretar i elaborar documents cartogràfics d'informació geogràfica.
  6. Obtenir, tractar i analitzar dades geogràfiques.
  7. Participar en debats geogràfics respectant les opinions dels altres participants.
  8. Plantejar problemes sobre la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris aplicant coneixements de geografia regional.
  9. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

Bloc 1: INTRODUCCIÓ

- Unitat 01: Introducció a la geografia i a la geografia física

Bloc 2: EL SISTEMA SOLAR I EL PLANETA TERRA

- Unitat 02: El globus terraqüi. La xarxa geogràfica

- Unitat 03: El sistema solar i el planeta Terra

- Unitat 04: El mapa topogràfic

Bloc 3: LA LITOSFERA

- Unitat 05: Sismicitat i tectònica de plaques

- Unitat 06: Introducció a la petrologia. Roques ígnies o magmàtiques

- Unitat 07: Roques sedimentàries

- Unitat 08: Roques metamòrfiques

Bloc 4: L'ATMOSFERA

- Unitat 09: L’atmosfera. Composició i estructura

- Unitat 10: Insolació i balanç energètic

- Unitat 11: Pressió atmosfèrica i vents

- Unitat 12: Humitat atmosfèrica, núvols i precipitació

- Unitat 13: Introducció a la climatologia

 

Metodologia

  • Teoria: visionat autònom de les presentacions de cada classe i lectura autònoma ocasional de textos complementaris (aproximadament 3 hores setmanals).
  • Exercicis pràctics: associats a la teoria i d’elaboració autònoma i lliurament obligatori per part de l’alumnat seguint les indicacions del calendari docent.
  • Sortides de camp: de caràcter obligatori, 2 de mitja jornada.
 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Elaboració de treballs i exercicis pràctics 72 2,88 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Seminari sobre el terreny 10 0,4 3, 4
Tipus: Autònomes      
Visionat autònom de les presentacions en powerpoint de cada unitat 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

  • Tests de teoria de cada unitat o grup d’unitats, en total 6 tests (prova individual)
  • Exàmens de pràctiques de cada bloc, en total 3 exàmens (prova individual)
  • Treball sobre les sortides de camp de 1/2 dia
  • Per a ser avaluats/des, cal entregar totes les pràctiques dins dels terminis previstos.
  • Per tenir dret a l'examen de recuperació cal haver obtingut una nota mitjana de l'assignatura igual o superior a 3,5. En aquest cas, caldrà recuperar totes les parts suspeses fins a un màxim de 3 proves (qui hagi suspès mésde 3 proves parcials no tindrà dret a presentar-se a la recuperació i tindrà un suspens de l’assignatura). En cas contrari (si no s'ha obtingut un 3,5 de mitjana), l'assignatura es considerarà suspesa
  • La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència se suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
  • L’assistència a totes les sortides de camp és indispensable per ser avaluat/da, ergo la inassistència a alguna d’elles implica un no avaluable.
  • La no realització completa d’una de les parts a avaluar implica automàticament un no avaluable.
  • Qualsevol cas particular serà contemplat per part del professorat amb l’objectiu de garantir un tracte equitatiu i evitant el perjudici de l’alumnat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen pràctic unitats 2-4 16,7% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen pràctic unitats 5-8 16,7% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9
Examen pràctic unitats 9-13 16,6% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9
Examen teòric unitat 3 8,3% 0,3 0,01 1, 2, 5, 6, 9
Examen teòric unitat 4 8,3% 0,3 0,01 1, 2, 5, 6, 9
Examen teòric unitat 5 8,3% 0,3 0,01 1, 2, 5, 6, 9
Examen teòric unitats 1-2 8,3% 0,3 0,01 1, 2, 5, 6, 9
Examen teòric unitats 6-8 8,4% 0,4 0,02 1, 2, 5, 6, 9
Examen teòric unitats 9-13 8,4% 0,4 0,02 1, 2, 5, 6, 9

Bibliografia

  • COLOMER, R., FRANQUESA, E. (dir) (2003), Diccionari de Geografia Física, Termcat, Barcelona (disponible per consultar per internet a http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/124)
  • KING, C.A.M. (1984), Geografía Física, Oikos tau, Vilassar de Mar.
  • LACOSTE, Y., GHIRARDI, R. (1983), Geografía General, Física y Humana. Oikos tau, Vilassar de Mar.
  • LÓPEZ BERMÚDEZ, F.; RUBIO RECIO, J.M. & CUADRAT, J.M. (1992), Geografía Física. Madrid, Cátedra.
  • MIRÓ, M. DE, DOMINGO, M. (1986), Medi Natural: Relleu. Los Libros de la Frontera, Barcelona.
  • RIBA, O. (dir. (1997), Diccionari de Geologia, Enciclopèdia Catalana, Barcelona (disponible per consultar per internet a http://cit.iec.cat/dgeol/default.asp?opcio=0)
  • ROSSELLÓ, V., PANAREDA, J.M. & PÉREZ (1994), Manual de Geografia Física, Universitat de València.
  • STRAHLER, A.N. (1977), Geografía Física, Omega, Barcelona.
  • STRAHLER, A.N.  (1987), Geología Física, Omega, Barcelona.
  • STRAHLER, A.N. & STRAHLER, A. (1989 o posterior), Geografía Física, Omega, Barcelona [manual de referència].
  • TARBUCK, E., LUTGENS, F. (1999), Ciencias de la Tierra, Prentice Hall, Madrid.
  • Material d’elaboració pròpia per a la confecció de les pràctiques i el seguiment del curs, accessible mitjançant intranet (només a l’abast de l’alumnat que s’hagi matriculat a l’assignatura) a l’adreça: https://cv2008.uab.cat/