Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | FB | 1 | 2 |
És necessari haver cursat previament l'assignatura Estudi de cas: Tècniques en Geografia.
Estadística s’imparteix el Primer Curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori.
L’objectiu és introduir als alumnes en l’ús de mètodes estadístics per al disseny i anàlisi de dades relacionades amb la Geografia. L’orientació és eminentment pràctica aplicant els procediments estadístics mitjançant el software MS Excel.
Els objectius específics són:
1. Introduir a l’alumnat en els conceptes bàsics de l’estadística descriptiva i inferencial
2. Decidir quin és el mètode estadístic adient en funció de les dades i dels objectius de la investigació.
3. Aplicar tests d’estadística bàsica i multivariant
4. Argumentar els resultats obtinguts de la representació gràfica, exploració i anàlisi de la informació per descriure i caracteritzar territoris
Bloc 1. Introducció a l’estadística per a geògrafs
Unitat 1.1 Definició del concepte d’estadística
Unitat 1.2 Característiques de les variables segons tipus de dades
Bloc 2. Estadística exploratòria univariant i bivariant
Unitat 2.1 Mesures de posició central i dispersió
Unitat 2.2 Transformació de variables, tipificació i agrupació de dades
Unitat 2.3 Mesures de concentració i desigualtat: Curva de Lorenz, índex de Gini i altres indicadors estadístics que mesuren la desigualtat de distribucions
Bloc 3. Estadística exploratòria bivariant
Unitat 3.1 Relació entre variables categòriques: taules de contingència i khi quadrat.
Unitat 3.2 Relació entre variables numèriques i ordinals: correlació, regressió lineal i Rho de Spearman
Bloc 4. Estadística inferencial
Unitat 4.1 Introducció a la inferència
Unitat 4.2 Interval de confiança d'una mitjana
Unitat 4.3 Comparació de mitjanes
El curs s’estructura a partir d’activitats supervisades i autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar els continguts de l’assignatura amb el suport virtual del professor a diferents nivells.
- Activitats supervisades: seguiment virtual de les pràctiques, exposició de exemples de resolució de pràctiques
- Activitats autònomes: estudi dels continguts teòrics i de les lectures complementàries i realització de les pràctiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Realització de pràctiques supervisades a distància | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tutories | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, preparació proves | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Realització de les pràctiques del curs | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5 |
L’avaluació del curs es compon de tres blocs:
- Exàmens teòrics i pràctics. Dos exàmens presencials i/o virtuals en funció de la situació sanitària. Cada examen representa el 20 per cent de la nota final.
- Pràctiques : Es realitzaran al voltant de 10 pràctiques individuals que puntuaran un 50 per cent de la nota.
- Uns comentaris de text que introdueixen el tractament estadístic de la dimensió de genere i les minoríes socials: 10 per cent de la nota.
Aspectes clau a tenir en compte en l’avaluació:
- Per fer mitjana és necessari aprovar els dos exàmens parcials.
-La presentació de les pràctiques fora del termini establert tindrà un 5 com a nota màxima.
- La realització de totes les pràctiques és obligatòria per aprovar el curs.
- El plagi o còpia d'un exercici tindrà un 0. La repetició de còpia tindrà com a conseqüència suspendre l'assignatura.
- Es farà reavaluació parcial dels dos exàmens sempre i quan s'hagin presentat a l'avaluació.
- Es farà reavaluació final sempre i quan s'hagin presentat a l'avaluació dels dos exàmens parcials.
- Els alumnes que arribin a la fase de reavaluació sense haver cumplert els requisits anteriors seran catalogats com NO AVALUABLES.
La còpia o plagi dequalsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentaris de text sobre estadístiques de genere i minoríes socials | 10 % | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Exàmens teòrics i pràctics | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Pràctiques individuals | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5 |
BARDINA, X.; FARRÉ, M. I LÓPEZ ROLDAN, P. (2005) Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2 descriptiva exploratòria bivariant. Introducció a la inferència. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 166.
EBDON, D. (1982) Estadística para geógrafos. Barcelona: Oikos Tau. pp 18-23, 28-33, 51-68, 129-142, 168-175, 182-212, 240-249.
FARRÉ, M. (2005) Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 1 descriptiva i exploratòria univariant. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 162.
GARCÍA PÉREZ, A. (2008), Estadística aplicada con R. Madrid: UNED. pp.132.
LÓPEZ ROLDAN, P. i LOZARES, C. (1999) Anàlisi bivariable de dades estadístiques. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 79.
LÓPEZ ROLDAN, P. i LOZARES, C. (2000) Anàlisi multivariable de dades estadístiques. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 93.
LÓPEZ ROLDAN, P.; FACHELLI, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1ª edición. Edición digital: http://ddd.uab.cat/record/129382
MARQUÉS, F. (2009), Estadística descriptiva a través de EXCEL. México D.F.: Alfaomega grupo editorS.A. pp. 274.
RASO, J.M.; MARTÍN VIDE, J.I.; CLAVERO, P. (1987) Estadística bàsica para Ciencias Sociales. Barcelona: Ariel. pp. 77-92, 256-257
SCHUMACKER, R.E. (2015), Learning statistics using R. London: Sage publications. pp.623.
URIEL JIMÉNEZ, E. (1995) Análisis de datos. Series temporales y análisis multivariante. Madrid: AC. pp 343-379.
WARNER, R.M. (2013), Applied statistics. From bivariate through multivarite techniques. London: Sage Publications S.A. pp. 1172.