Logo UAB
2020/2021

Estadística

Codi: 101586 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquin Recaño Valverde
Correu electrònic:
Joaquin.Recano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La comunicació es farà en català i castellà

Prerequisits

És necessari haver cursat previament l'assignatura Estudi de cas: Tècniques en Geografia.

Objectius

Estadística s’imparteix el Primer Curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori.

L’objectiu és introduir als alumnes en l’ús de mètodes estadístics per al disseny i anàlisi de dades relacionades amb la Geografia. L’orientació és eminentment pràctica aplicant els procediments estadístics mitjançant el software MS Excel.

Els objectius específics són:

1. Introduir a l’alumnat en els conceptes bàsics de l’estadística descriptiva i inferencial

2. Decidir quin és el mètode estadístic adient en funció de les dades i dels objectius de la investigació.

3. Aplicar tests d’estadística bàsica i multivariant

4. Argumentar els resultats obtinguts de la representació gràfica, exploració i anàlisi de la informació per descriure i caracteritzar territoris

Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes relacionats amb l'ordenació dels recursos i del territori.
  2. Contrastar i comparar les diferents interpretacions de mapes geogràfics.
  3. Descriure les principals problemàtiques econòmiques, socials i culturals del món
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Resoldre problemes de manera autònoma.

Continguts

Bloc 1. Introducció a l’estadística per a geògrafs

Unitat 1.1 Definició del concepte d’estadística 

Unitat 1.2 Característiques de les variables segons tipus de dades

Bloc 2. Estadística exploratòria univariant i bivariant

Unitat 2.1 Mesures de posició central i dispersió

Unitat 2.2 Transformació de variables, tipificació i agrupació de dades

Unitat 2.3 Mesures de concentració i desigualtat: Curva de Lorenz, índex de Gini i altres indicadors estadístics que mesuren la desigualtat de distribucions

Bloc 3. Estadística exploratòria bivariant

Unitat 3.1 Relació entre variables categòriques: taules de contingència i khi quadrat.

Unitat 3.2 Relació entre variables numèriques i ordinals: correlació, regressió lineal i Rho de Spearman

Bloc 4. Estadística inferencial

Unitat 4.1 Introducció a la inferència

Unitat 4.2 Interval de confiança d'una mitjana

Unitat 4.3 Comparació de mitjanes

 

Metodologia

El curs s’estructura a partir d’activitats supervisades i autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar els continguts de l’assignatura amb el suport virtual del professor a diferents nivells.

- Activitats supervisades: seguiment virtual de les pràctiques, exposició de exemples de resolució de pràctiques

- Activitats autònomes: estudi dels continguts teòrics i de les lectures complementàries i realització de les pràctiques.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Realització de pràctiques supervisades a distància 37 1,48 1, 2, 3, 4, 5
Tutories 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, preparació proves 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5
Realització de les pràctiques del curs 75 3 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

L’avaluació del curs es compon de tres blocs:

- Exàmens teòrics i pràctics. Dos exàmens presencials i/o virtuals en funció de la situació sanitària. Cada examen representa el 20 per cent de la nota final.

- Pràctiques :  Es realitzaran al voltant de 10 pràctiques individuals que puntuaran un 50 per cent de la nota.

- Uns comentaris de text que introdueixen el tractament estadístic de la dimensió de genere i les minoríes socials: 10 per cent de la nota.

Aspectes clau a tenir en compte en l’avaluació:

- Per fer mitjana és necessari aprovar els dos exàmens parcials.

-La presentació de les pràctiques fora del termini establert tindrà un 5 com a nota màxima.

- La realització de totes les pràctiques és obligatòria per aprovar el curs.

- El plagi o còpia d'un exercici tindrà un 0. La repetició de còpia tindrà com a conseqüència suspendre l'assignatura. 

- Es farà reavaluació parcial dels dos exàmens sempre i quan s'hagin presentat a l'avaluació.

- Es farà reavaluació final sempre i quan s'hagin presentat a l'avaluació dels dos exàmens parcials.

- Els alumnes que arribin a la fase de reavaluació sense haver cumplert els requisits anteriors seran catalogats com NO AVALUABLES

La còpia o plagi dequalsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentaris de text sobre estadístiques de genere i minoríes socials 10 % 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5
Exàmens teòrics i pràctics 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5
Pràctiques individuals 50% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

BARDINA, X.; FARRÉ, M. I LÓPEZ ROLDAN, P. (2005) Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2 descriptiva exploratòria bivariant. Introducció a la inferència. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 166.

EBDON, D. (1982) Estadística para geógrafos. Barcelona: Oikos Tau. pp 18-23, 28-33, 51-68, 129-142, 168-175, 182-212, 240-249.

FARRÉ, M. (2005) Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 1 descriptiva i exploratòria univariant. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 162.

GARCÍA PÉREZ, A. (2008), Estadística aplicada con R. Madrid: UNED. pp.132.

LÓPEZ ROLDAN, P. i LOZARES, C. (1999) Anàlisi bivariable de dades estadístiques. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 79.

LÓPEZ ROLDAN, P. i LOZARES, C. (2000) Anàlisi multivariable de dades estadístiques. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 93.

LÓPEZ ROLDAN, P.; FACHELLI, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1ª edición. Edición digital: http://ddd.uab.cat/record/129382

MARQUÉS, F. (2009), Estadística descriptiva a través de EXCEL. México D.F.: Alfaomega grupo editorS.A. pp. 274.

RASO, J.M.; MARTÍN VIDE, J.I.; CLAVERO, P. (1987) Estadística bàsica para Ciencias Sociales. Barcelona: Ariel. pp. 77-92, 256-257

SCHUMACKER, R.E. (2015), Learning statistics using R. London: Sage publications. pp.623.

URIEL JIMÉNEZ, E. (1995) Análisis de datos. Series temporales y análisis multivariante. Madrid: AC. pp 343-379.

WARNER, R.M. (2013), Applied statistics. From bivariate through multivarite techniques. London: Sage Publications S.A. pp. 1172.