Logo UAB
2020/2021

Demografia

Codi: 101582 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 3 0
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 4 0
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Antonio Módenes Cabrerizo
Correu electrònic:
JuanAntonio.Modenes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Es garanteix l'ús del castellà i l'anglès en la comunicació bilateral amb els alumnes que ho requereixin

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Alumnes d'Antropologia Social i Cultural estaran matriculats a l'assignatura 

104240 Demografia i Societats Contemporànies

Objectius

Objectiu general: L’objectiu bàsic de l’assignatura és introduir l’alumnat en els trets bàsics de l’estudi de les poblacions humanes, tant pel que fa a la METODOLOGIA de l’anàlisi demogràfica com pel que fa al CONEIXEMENT dels fenòmens demogràfics més generals (MORTALITAT, FECUNDITAT i MIGRACIONS); saber interpretar l’efecte de la dinàmica demogràfica en l’estructura i el creixement de les poblacions, en el marc de la teoria de la Transició Demogràfica.

 

a) Familiarització de l'alumnat amb les principals tècniques quantitatives de l'anàlisi demogràfica.

•  Calcular correctament els principals indicadors demogràfics.

 •  Conèixer els principis de la interpretació dels processos i fenòmens demogràfics.

 

b) Adquisició de coneixements sobre el comportament de les poblacions reals.

•  Saber trobar i fer servir les principals fonts de dades demogràfiques.

 •  Conèixer a grans trets l’evolució recent dels principals fenòmens demogràfics.

 

c)  Reforç dels elements lògics i analítics en relació amb els estudis de població.

•  L'alumnat ha d'entendre la necessitat de disposar dels indicadors suficients per a interpretar les tendències demogràfiques.

Competències

    Antropologia Social i Cultural
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Geografia i Ordenació del Territori
  • Analitzar i explicar els esdeveniments del món actual des d'un punt de vista geogràfic.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar problemes demogràfics.
  2. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  3. Classificar els problemes relacionats amb els diferents fenòmens demogràfics.
  4. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  5. Identificar les idees i expressar-les amb correcció lingüística en diverses llengües.
  6. Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la diversitat física, econòmica, social i cultural. 
  7. Plantejar problemes sobre la desigualtat, la distribució de la població, la urbanització, etc., al món.
  8. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

Introducció

1: Fonts demogràfiques bàsiques.

2: Referència temporal: interpretació d’indicadors per edat.

3: Magnituds i indicadors.

4: Mortalitat

5: Formació i dissolució de parelles.

6. Fecunditat i Reproducció

7: Migracions

8: Estructures demogràfiques i creixement de la població.

Metodologia

 

El curs s’estructurarà a partir d’activitats dirigides i d’activitats autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar autònomament els continguts de l’assignatura, amb el suport de professor en diferents nivells d’intensitat.


L’alumne ha de dedicar a l’assignatura un total de 150 hores. D’aquestes un 33% (50 hores) seran amb el conjunt del grup i el professor/a en activitats d’aula, seminari o laboratori informàtic (activitats conjuntes dirigides).


Les activitats conjuntes dirigides (50 hores) es divideixen en

- Presentacions magistrals, incloent-hi quan sigui necessari l’ús de les TIC (accés a internet, presentacions power-point) i la participació dels alumnes en forma de debats (50-70% del temps dirigit)

- Realització de pràctiques de càlcul i interpretació d’indicadores demogràfics en el laboratori informàtic (30-50% del temps dirigit).


Les activitats supervisades pel professor inclouran les tutories individuals i/o en grup sobre el seguiment del curs, específicament de les pràctiques periòdiques i lectura/es de curs.

Les activitats autònomes inclouran:

- Lectura/es obligatòries i voluntàries.
- Estudi per a exàmens i ampliació per iniciativa personal.
- Realització dels documents definitius de les pràctiques.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques dirigides 23,5 0,94 2, 4, 7
Pràctiques en laboratori informàtic 23,5 0,94 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Treball en tutories individuals i en petits grups 10 0,4 4, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació per a les proves escrites 20 0,8 5, 8
Lectures obligatòries i proposades 40 1,6 2, 6

Avaluació

- L'avaluació dels continguts es portarà a terme a través de dos exàmens parcials. Constaran de 4-5
preguntes curtes, en què es mesurarà la capacitat d'utilitzar els indicadors i mètodes en el context adient, i
d'interpretar-los correctament des del punt de vista dels comportaments demogràfics.
- L'avaluació de les pràctiques es farà a partir dels dossiers d'informes individuals. La participació en la
discussió de resultats al final de cada classe pràctica serà un element important.
- Hi haurà avaluació del qüestionari sobre la bibliografia obligatòria.

Qualificació: La qualificació dels dos exàmens parcials representa el 35% del valor total (17,5%+17,5%),
l'avaluació de la lectura obligatòria el 15% i l'avaluació de les pràctiques representa el 50% restant. Per
aprovar l'assignatura caldrà haver obtingut una mitjana de 5 en els exàmens, amb una nota de 4 o més en
tots dos.

La nota final és la mitjana ponderada de totes les notes i els exercicis i exàmens no realitzats comptaran com
a 0 (zero). Els exercicis pràctics lliurats fora del termini establert no seran rebuts i es consideraran no realitzats
(nota 0, zero).

Hi ha dret a recuperació, que es realitzarà la data prefixada per la coordinació docent del grau. No es podrà
recuperar conjuntament la part de continguts (exàmens), la lectura obligatòria i la part pràctica (dossier de
pràctiques); cal haver aprovat exàmens o dossier de pràctiques, com a mínim. Només podran ser recuperats
aquells exàmens i exercicis realitzats i/o lliurats en els terminis indicats.

Els informes dels treballs pràctics lliurats seran a títol individual de cada estudiant, encara que pot realitzar-se un treball cooperatiu per a la seva resolució a l'aula i fora d'ella. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Entre aquestes irregularitats està la còpia o plagi de treballs o parts de treballs. Recordem  que  es  considera  "còpia"  un  treball  que  reprodueix  tot  o  gran  part  del  treball  d'un/a  altre/a company/a.  "Plagi"  és  el  fet  de  presentar  tot  o  part  d'un  text  d'un  autor  com  a  propi,  sense  citar  les  fonts, siguin   en   paper   o   en   format   digital.   Veure   documentació   de   la   UAB   sobre   "plagi"   a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

Els estudiants repetidors no tenen un tractament diferenciat de la seva avaluació.

Alertes sanitàries: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació aclasse es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de la lectura obligatòria 15% 0,5 0,02 1, 2, 3, 5, 6, 7
Avaluació teoria (exàmens parcials) 35% 2,5 0,1 1, 3, 4, 5, 8
Elaboració documents finals pràctiques 50% 30 1,2 1, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Lectura obligatòria:

LIVI-BACCI, Massimo (2009) Historia mínima de la población mundial. Barcelona: Crítica.

Manuals i llibres sobre metodologia demogràfica

ARROYO, Andrés, Elena MANZANERA, Y Antonio PASCUAL -EdS- (2007), Estadísticas demográficas y sociales. Difusión
estadística. Jaén: Universidad de Jaén.

PRESSAT, Roland (1983). El análisis demográfico. Madrid: FCE.

RILEY, Nancy; Brunson, Jan (Eds.). (2018). International Handbook on Gender and Demographic Processes (Vol. 8). Springer.

TAPINOS, George (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe

Dinàmiques demogràfiques a distintes escales.

CABRÉ, Anna (1999), El sistema català de reproducció, Barcelona, Proa.

THUMERELLE, Pierre-Jean (1997) Las poblaciones del mundo, Madrid: Cátedra

REQUES, Pedro (2001). Población, recursos y medioambiente:¿ el final de los mitos. Santander: Ed. Universidad de Cantabria.


Enllaços i bibliografia adicional se subministraran a les classes.