Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 0 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 0 |
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits
Alumnes d'Antropologia Social i Cultural estaran matriculats a l'assignatura
104240 | Demografia i Societats Contemporànies |
Objectiu general: L’objectiu bàsic de l’assignatura és introduir l’alumnat en els trets bàsics de l’estudi de les poblacions humanes, tant pel que fa a la METODOLOGIA de l’anàlisi demogràfica com pel que fa al CONEIXEMENT dels fenòmens demogràfics més generals (MORTALITAT, FECUNDITAT i MIGRACIONS); saber interpretar l’efecte de la dinàmica demogràfica en l’estructura i el creixement de les poblacions, en el marc de la teoria de la Transició Demogràfica.
a) Familiarització de l'alumnat amb les principals tècniques quantitatives de l'anàlisi demogràfica.
• Calcular correctament els principals indicadors demogràfics.
• Conèixer els principis de la interpretació dels processos i fenòmens demogràfics.
b) Adquisició de coneixements sobre el comportament de les poblacions reals.
• Saber trobar i fer servir les principals fonts de dades demogràfiques.
• Conèixer a grans trets l’evolució recent dels principals fenòmens demogràfics.
c) Reforç dels elements lògics i analítics en relació amb els estudis de població.
• L'alumnat ha d'entendre la necessitat de disposar dels indicadors suficients per a interpretar les tendències demogràfiques.
Introducció
1: Fonts demogràfiques bàsiques.
2: Referència temporal: interpretació d’indicadors per edat.
3: Magnituds i indicadors.
4: Mortalitat
5: Formació i dissolució de parelles.
6. Fecunditat i Reproducció
7: Migracions
8: Estructures demogràfiques i creixement de la població.
El curs s’estructurarà a partir d’activitats dirigides i d’activitats autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar autònomament els continguts de l’assignatura, amb el suport de professor en diferents nivells d’intensitat.
L’alumne ha de dedicar a l’assignatura un total de 150 hores. D’aquestes un 33% (50 hores) seran amb el conjunt del grup i el professor/a en activitats d’aula, seminari o laboratori informàtic (activitats conjuntes dirigides).
Les activitats conjuntes dirigides (50 hores) es divideixen en
- Presentacions magistrals, incloent-hi quan sigui necessari l’ús de les TIC (accés a internet, presentacions power-point) i la participació dels alumnes en forma de debats (50-70% del temps dirigit)
- Realització de pràctiques de càlcul i interpretació d’indicadores demogràfics en el laboratori informàtic (30-50% del temps dirigit).
Les activitats supervisades pel professor inclouran les tutories individuals i/o en grup sobre el seguiment del curs, específicament de les pràctiques periòdiques i lectura/es de curs.
Les activitats autònomes inclouran:
- Lectura/es obligatòries i voluntàries.
- Estudi per a exàmens i ampliació per iniciativa personal.
- Realització dels documents definitius de les pràctiques.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides | 23,5 | 0,94 | 2, 4, 7 |
Pràctiques en laboratori informàtic | 23,5 | 0,94 | 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en tutories individuals i en petits grups | 10 | 0,4 | 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació per a les proves escrites | 20 | 0,8 | 5, 8 |
Lectures obligatòries i proposades | 40 | 1,6 | 2, 6 |
- L'avaluació dels continguts es portarà a terme a través de dos exàmens parcials. Constaran de 4-5
preguntes curtes, en què es mesurarà la capacitat d'utilitzar els indicadors i mètodes en el context adient, i
d'interpretar-los correctament des del punt de vista dels comportaments demogràfics.
- L'avaluació de les pràctiques es farà a partir dels dossiers d'informes individuals. La participació en la
discussió de resultats al final de cada classe pràctica serà un element important.
- Hi haurà avaluació del qüestionari sobre la bibliografia obligatòria.
Qualificació: La qualificació dels dos exàmens parcials representa el 35% del valor total (17,5%+17,5%),
l'avaluació de la lectura obligatòria el 15% i l'avaluació de les pràctiques representa el 50% restant. Per
aprovar l'assignatura caldrà haver obtingut una mitjana de 5 en els exàmens, amb una nota de 4 o més en
tots dos.
La nota final és la mitjana ponderada de totes les notes i els exercicis i exàmens no realitzats comptaran com
a 0 (zero). Els exercicis pràctics lliurats fora del termini establert no seran rebuts i es consideraran no realitzats
(nota 0, zero).
Hi ha dret a recuperació, que es realitzarà la data prefixada per la coordinació docent del grau. No es podrà
recuperar conjuntament la part de continguts (exàmens), la lectura obligatòria i la part pràctica (dossier de
pràctiques); cal haver aprovat exàmens o dossier de pràctiques, com a mínim. Només podran ser recuperats
aquells exàmens i exercicis realitzats i/o lliurats en els terminis indicats.
Els informes dels treballs pràctics lliurats seran a títol individual de cada estudiant, encara que pot realitzar-se un treball cooperatiu per a la seva resolució a l'aula i fora d'ella.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Entre aquestes irregularitats està la còpia o plagi de treballs o parts de treballs. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Els estudiants repetidors no tenen un tractament diferenciat de la seva avaluació.
Alertes sanitàries: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació aclasse es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de la lectura obligatòria | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Avaluació teoria (exàmens parcials) | 35% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 5, 8 |
Elaboració documents finals pràctiques | 50% | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 6, 7, 8 |
Lectura obligatòria:
LIVI-BACCI, Massimo (2009) Historia mínima de la población mundial. Barcelona: Crítica.
Manuals i llibres sobre metodologia demogràfica
ARROYO, Andrés, Elena MANZANERA, Y Antonio PASCUAL -EdS- (2007), Estadísticas demográficas y sociales. Difusión
estadística. Jaén: Universidad de Jaén.
PRESSAT, Roland (1983). El análisis demográfico. Madrid: FCE.
RILEY, Nancy; Brunson, Jan (Eds.). (2018). International Handbook on Gender and Demographic Processes (Vol. 8). Springer.
TAPINOS, George (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe
Dinàmiques demogràfiques a distintes escales.
CABRÉ, Anna (1999), El sistema català de reproducció, Barcelona, Proa.
THUMERELLE, Pierre-Jean (1997) Las poblaciones del mundo, Madrid: Cátedra
REQUES, Pedro (2001). Población, recursos y medioambiente:¿ el final de los mitos. Santander: Ed. Universidad de Cantabria.
Enllaços i bibliografia adicional se subministraran a les classes.