Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OB | 2 | 2 |
No hi ha prerequisits específics per tal de cursas aquesta assignatura.
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’interpretar el món tot utilitzant les variables culturals i socials. En aquest sentit, es farà una visió general del què és la geografia social i cultural, de quines han estat les principals aportacions en aquesta subdisciplina, de quins són els diversos camins que es poden seguir dins aquesta subdisciplina i de quines utilitats pot tenir per a la geògrafa i geògraf d’avui l’estudi geogràfic des d’aquesta perspectiva. Alhora, es convidarà l'alumnat a ser part activa de la construcció dels continguts de l'assignatura aprofundint en aquells aspectes que li suscitin més interès.
Al final de curs l’alumnat haurà assolit:
1. Introducció
- Què és la geografia social i cultural?
- Els antecedents de la geografia cultural i social.
- El gir cultural i les noves geografies culturals i socials.
2. Cultura, diferència i espais
- Identitats socials: gènere, edat, sexualitat, classe, ètnia i cultura.
- Escales espacials: cos, llar, comunitat i barri, institucions, espais públics, ciutats, món rural i nació.
3. Estudi de casos geogràfics des de l’anàlisi cultural i social
4. Els paisatges de la cultura
- Geografies de la vida quotidiana.
- Llengua, religió, música.
Cada setmana es plantejarà un tema diferent relacionat amb la geografia social i cultural sobre el qual caldrà realitzar un exercici pràctic. L'alumnat haurà de cercar informació sobre el tema plantejat a partir del qual haurà de realitzar l'exercici proposat. Els exercicis pràctics seran de diversos tipus utilitzant metodologies també diverses per a realitzar-los.
Cap a final de curs es realitzarà una sortida de camp en la que es preten que l'alumne descobreixi i reconegui sobre el terreny una part important dels continguts treballats al llarg de l'assignatura. S'haurà de realitzar un informe relacionat amb la sortida.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes dirigides | 30,5 | 1,22 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Sortides de camp | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Informes de les sortides de camp | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Lectures obligatòries | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Avaluació continuada
S'estableix un sistema d'avaluació continuada amb 15 activitats avaluables que ha de permetre al professorat fer un seguiment continuat de l'alumnat i a l'alumnat conèixer la seva progressió al llarg del curs.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per tal de poder ésser avaluat/da caldrà:
a) Haver realitzat totes i cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades.
b) Haver aprovat cadascuna d’aquestes activitats.
En cas de no haver realitzat i presentat alguna d’aquestes activitats d’avaluació es considerarà com a No avaluable. En cas d’haver suspès alguna d’aquestes activitats es considerarà Suspesa tota l’assignatura.
Reavaluació
Hi haurà una reavaluació de totes aquelles proves presentades que no hagin superat el 5 el dia que indiqui la Facultat de Filosofia i Lletres.
La reavaluació del exàmens teòrics serà en forma d'examen. La reavaluació de la resta d'activitats consistirà en refer l'evidència.
Les activitats reavaluades puntuaran de 0 a 5.
Plagi
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura.
Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Qualsevol cas particular serà contemplat per part del professorat amb l’objectiu de garantir un tracte equitatiu i evitant el perjudici de l’alumnat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens teòrics i pràctics parcials | 30% | 1,35 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Informe de la sortida de camp | 10% | 0,45 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treballs individuals (I) | 30% | 1,35 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treballs individuals (II) | 30% | 1,35 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Anderson, J. (2010). Understanding Cultural Geography. Places and Traces. Londres: Routledge.
Anderson, K.; Domosh, M.; Pile, S.; Thrift, N. [eds.] (2003). Handbook of Cultural Geography. Londres: Sage.
Blunt, A.; Gruffudd, P.; May, J.; Ogborn, M.; Pinder, D. [eds.] (2003). Cultural Geography in practic. Londres: Arnold.
Claval, P. (1999). La geografía cultural. Buenos Aires: Eudeba
Cobast, E. (2013). Las 100 palabras de la cultura general. Madrid: Akal
Crang, M. (1998). Cultural Geography. Londres: Routledge.
Di Méo, G.; Buléon, P. (2005). L’espace social. Lecture géographique des sociétes. París: Armand Colin.
Gramsci, A. (2011). ¿Qué es la cultura popular? València: Publicacions de la Universitat de València [textos escrits entre 1929 i 1936].
Gunn, S. (2011). Historia y teoría cultural.València: Publicacions de la Universitat de València.
Jackson, P. (1989). Maps of meaning: an introduction of cultural geography. Londres: Routledge.
Jordan-Bychkov, T.J.; Domosh, M. (2003). The Human Mosaic. A Thematic Introduction to Cultural Geography. Nova York: W. Freeman.
Lladó, B.; Serracant, M.; Tiana, B. (2013). Urbanoporosi. Sabadell i els silencis urbans. Sabadell: Col·lectiu (Sa)badall
Loda, M. (2008). Geografia sociale. Storia, teoria e metodi di ricerca. Roma: Carocci.
Mitchell, D. (2000). Cultural geography. A critical introduction. Londres: Blackwell.
Nogué J. [ed.] (2008). El paisaje en la cultura contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.
Nogué, J.; Albet, A. (2007). “Cartografía de los cambios sociales y culturales”. A: Romero, J. [ed.]. Geografía humana. Barcelona: Ariel, p. 173-219.
Norton, W. (2000). Cultural Geography. Themes, concepts and analyses. Ontario: Oxford University Press.
Ortiz, A. [coord.]; Badia, A.; Cebollada, À.; Mendizàbal, E.; Solana, M.; Vera, A. (2011). Visions geogràfiques del món. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions (Materials, 222).
Pain, R.; Barke, M.; Fuller, D.; Gough, J.; Macfarlane, R.; Mowl, G. (2001). Introducing Social Geographies. Londres: Arnold.
Panelli, R. (2004). Social Geographies. Londres: Sage.
Pimenta, J.R.; Sarmento, J.; Azevedo, A.F. de; [coords.] (2008). Geografias pós-coloniais: ensaios de geografia cultural. Oporto: Figueirinhas.
Rosendahl, Z.; Corrêa, R.L. [eds.] (2001). Matrizes da geografia cultural. Rio de Janeiro:Editora da Universidade do Estado de Rio de Janeiro.
Sarmento, J.; Azevedo, A.F. de; Pimenta, J.R. [coords.] (2006). Ensaios de geografia cultural. Oporto: Figueirinhas.
Smith, S.J.; Pain, R.; Marston, S.A.; Jones III, J.P. [eds.] (2010). Handbook of Social Geography. Londres: Sage.
Séchet, R.; Veschambre, V. [dirs.] (2006). Penser et faire la géographie sociale. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
Shurmer-Smith, P. [ed.] (2001). Doing Cultural Geography. Londres: Sage.
Vallega, A. (2003). Geografia culturale. Luoghi, spazi, simboli. Torí: UTET.
Zusman, P.; Haesbaert, R.; Castro, H.; Adamo, S. [eds.] (2011). Geografías culturales. Aproximaciones, intersecciones y desafíos. Buenos Aires: Ediciones de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles (número 34, monogràfic de geografia cultural).
Documents d’Anàlisi Geogràfica (número 34,monogràfic de geografia cultural).
Espaço e Cultura [Rio de Janeiro:Editora da Universidade do Estado de Rio de Janeiro], 1995-
Géographie et cultures [París, L’Harmattan], 1992-
Social & Cultural Geography [Abingdon, Routledge] 2000-