Logo UAB
2020/2021

Introducció a l'Antropologia Social i Cultural

Codi: 101576 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Blai Guarné Cabello
Correu electrònic:
Blai.Guarne@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Irene Masdeu Torruella

Prerequisits

És necessari poder llegir textos acadèmics en anglès.

Objectius

Introducció a l'Antropologia Social i Cultural està dedicada al coneixement de la diversitat cultural, les relacions interculturals i la problemàtica de l’etnocentrisme, així com a diversos aspectes relacionats amb la comunicació i la mediació intercultural, com un eix bàsic pel foment del respecte per la diversitat i la igualtat. Aquesta és una assignatura imprescindible i necessària per a abordar els Estudis de l’Àsia Oriental que s'aproximen al coneixement de cultures i societats diferents a les de la majoria dels estudiants. Els objectius específics consisteixen en l'anàlisi del concepte de cultura, el coneixement de la metodologia i les tècniques d’investigació antropològiques, i la comprensió dels mecanismes de construcció de l’alteritat social i cultural. També s’aprofundirà en les conseqüències del contacte intercultural en temes com el racisme, la xenofòbia i els estereotips; l’etnicitat; l’aculturació; la hibridació i el mestissatge; la marginació, l’exclusió i la discriminació, entre d'altres.

Competències

  • Aplicar coneixements dels principis metodològics i ètics per facilitar les relacions en contextos internacionals i interculturals.
  • Conèixer i comprendre els principis metodològics i ètics que faciliten les relacions en contextos internacionals i interculturals.
  • Conèixer i comprendre la diversitat cultural, les relacions interculturals i la problemàtica de l'etnocentrisme en relació amb l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Fomentar el respecte de la diversitat i fomentar la igualtat en l'exercici de la interculturalitat.
  • Reconèixer i superar els problemes creats per l'etnocentrisme en la comunicació i la mediació interculturals.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar coneixements dels principis metodològics i ètics per facilitar les relacions en contextos internacionals i interculturals.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements d'antropologia.
  3. Conèixer i comprendre els principis metodològics i ètics que faciliten les relacions en contextos internacionals i interculturals.
  4. Demostrar un coneixement dels conceptes clau i els marcs teòrics d'antropologia.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  7. Fomentar el respecte de la diversitat i fomentar la igualtat en l'exercici de la interculturalitat.
  8. Reconèixer i superar els problemes creats per l'etnocentrisme en la comunicació i la mediació interculturals.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  10. Respectar la igualtat de gènere.
  11. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  12. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  13. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de l'antropologia.
  14. Utilitzar la terminologia bàsica d'antropologia.
  15. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Tema 1: L'antropologia i l'alteritat cultural

- Els inicis de l'antropologia: antecedents i contextualització

- L'objecte de l'antropologia: l'estudi de la diversitat cultural i el concepte de "cultura"

Tema 2: Diferència, diversitat i desigualtat

- L'encontre cultural: evolucionisme, etnocentrisme i relativisme cultural

- La cultura com a procés: interculturalitat, cultures híbrides i mobilitats

Tema 3: Mètode i tècniques

- El mètode investigador: la metodologia etnogràfica

- Les tècniques investigadores: tècniques d'investigació qualitativa

Tema 4: Descripció cultural

- L'antropologia social: funcionalisme i estructural-funcionalisme

- Estudi de cas: el sistema colonial i el discurs Orientalista

Tema 5: Anàlisi cultural

- L'antropologia cultural: particularisme històric i l'Escola de cultura i personalitat

- Estudi de cas: patrons de cultura i l'estudi de les cultures a distància

Tema 6: Interpretació cultural

- Debats contemporanis: marges, transicions i crisis

Metodologia

Per a assolir els objectius establerts, aquesta assignatura inclou tant classes teòriques com pràctiques. Atès que es comparteix la seva docència, els professors informaran els estudiants sobre les característiques de les activitats d'avaluació el primer dia de classe. El treball que realitzen els estudiants se centra principalment en presentacions individuals o en grup, debats a classe sobre les lectures, anàlisi de documentals, cerques documentals, treballs escrits i exàmens parcials. Els estudiants han de mantenir-se al dia de les notícies i la informació publicades al Campus Virtual / Moodle.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 50 2 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Projecte en grup 18 0,72 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Lectura i treball escrit 73 2,92 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

- Examen de la primera part de l'assignatura (25%) i examen de la segona part de l'assignatura (25%)

- Treball individual (30%)

- Projecte en grup (20%)

Altres consideracions

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l'alumnat. 

Recuperació 

Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens (primera part i segona part) 50% (25% + 25%) 4 0,16 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Treball escrit (grup) 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Treball escrit (individual) 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15

Bibliografia

Beltrán Antolín, Joaquín. "La diversidad cultural y el poder". UOC, Barcelona, 2007.

Boivin, Mauricio; Rosato, Ana y Arribas, Victoria. Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Antropofagia, Buenos Aires, 2007.

Guarné, Blai. "Mirades intencionades: representació i alteritat". UOC, Barcelona, 2002.

Guarné, Blai. "Oralitat i escriptura: tecnologies de l'intel·lecte". UOC, Barcelona, 2016.