Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OB | 3 | 2 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 | 0 |
Es recomana haver cursat prèviament "Història d'Àsia" i "Història premoderna de l'Àsia Oriental".
Els objectius formatius d'aquesta assignatura són conèixer i analitzar la història d'Àsia Oriental (Xina, Japó, Corea i Taiwan, principalment) des de l'inici de la història moderna al món asiàtic (mitjans del segle XIX), fins a la història contemporània (actualitat). L'assignatura estudia les bases de la disciplina històrica, així com les relacions i interaccions històrico-culturals entre aquests països, basant-se en el marc geogràfic i cronològic d'aquesta regió de l'Àsia Oriental.
I: Història Moderna a Àsia. Introducció
Tema 1. Xina: Dinastia Qing (1644-1842)
Tema 2. Japó: Govern Tokugawa (1534-1868)
Tema 3. Corea i Taiwan:
II: Imperialisme occidental a Àsia i la seva influència en cada país
Tema 4. Xina segle XIX (1850-1900):
Tema 5. Japó segle XIX (1868-1910):
Tema 6. Corea i Taiwan sota la governació de l'imperialisme japonès
III: Nacionalisme a l'Àsia Oriental (Gran Guerra) i la influència bolxevic
Tema 7. Xina segle XX:
IV: Entre Guerres
Tema 8. Xina segle XX:
Tema 9. Japó segle XX:
V: La Segona Guerra Mundial a Àsia (1937-1945)
Tema 10. La Segona Guerra Mundial a la Xina
Tema 11. La Segona Guerra Mundial al Japó, Corea i Taiwan
VII: Guerra Freda (1947-1991)
Tema 12. La Segona Guerra Civil xinesa (1946-1949)
Tema 13. La Guerra de Corea (1950-1953)
Tema 14. Xina al maoisme (1949-1976):
Tema 15. Japó i Corea (1952-1989):
Tema 16. Vietnam i Taiwan (1955-1988):
VIII: Des de la fi de la Guerra Freda a Àsia fins a l'actualitat (1991-avui)
Tema 17. Xina en el postmaoisme :
Tema 18. Corea del Sud i Taiwan a partir de la dècada dels 90:
Tema 19. Japó a partir de la dècada dels 80:
- Classes teòriques.
- Debats i discussions.
- Lectura comprensiva de textos acadèmics.
- Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
- Estudi personal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 50 | 2 | 1, 3, 4, 7, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis, treballs, tutories | 25 | 1 | 3, 4, 6, 7, 10, 14, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura de textos | 63 | 2,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20 |
L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.
- Exàmens: 30%
- Treball grupal: 40%
- Treball individual: 30%
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 19, 20 |
Treball grupal | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treball individual | 30% | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 6, 10, 14, 19, 20, 21 |
GENERAL
- CHESNEAUX, J.: Asia Oriental en los siglos XIX-XX, Editorial Labor, Nueva Clío, 1977.
XINA
- BOLINAGA, I.: La China de Mao. Del mito a Tiananmen, Anaya, Madrid, 2013.
- BREGOLAT, E.: La segunda revoluión china, Destino, Barcelona, 2007.
- CHESNAUX, J. y BASTID, M.: China. De las Guerras del Opio a la Guerra franco-china, 1840-1885, Vicens Vives, Barcelona, 1972.
- ESTEBAN RODRÍGUEZ, M.: China después de Tian’anmen. Nacionalismo y cambio político, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2007.
- FISAC, T. y TSANG, S. (eds): China en trasición. Sociedad, cultura, política y economía, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2000.
- GELBER, H.: El dragón y los demonios extranjeros. China y el mundo a lo largo de la historia, RBA, Barcelona, 2008.
- GERNET, J.: El mundo chino, Crítica, Barcelona, 2005.
- GUILLERMAZ, J.: Historia dePartido Comunista Chino, Ediciones Península, Barcelona, 1970.
- KAROL, K. S.: La Xina de Mao, Materials, Barcelona, 1967.
- MACFARQUHAR, R. y SCHOENHALS, M.: La revolución cultural china, Crítica, Barcelona, 2009.
- OLLÉ, M.: Made in China. El despertar social, político y cultural de la China contemporánea, Destino, Barcelona, 2005.
- SNOW, E.: China: la larga revolución, Alianza, Madrid, 1974.
- SPENCE, J. D.: En busca de la China moderna, Tusquets Editores, Barcelona, 2011.
- RÍOS, X.: China pide paso. De Hu Jintao a Xi Jinping, Icaria, Barcelona, 2012.
JAPÓ
- BEASLEY, W. G.: La restauración Meiji, Editorial Satori, Gijón, 2007.
- CHARTRAND, R.: Japanese War Art and Uniforms, 1853-1930, Schiffer, 2011.
- GORDON, A.: A Modern History of Japan. From Tokugawa Time to the Present, Oxford University Press, 2009.
- GOTO-JONES, C.: Modern Japan. A very Short Introduction, Oxford University Press, 2009.
- HENSHALL, K.: A History of Japan. From Stone Age to Superpower, Palgrave Macmillan, 2004.
- KINGSTON, J.: Contemporary Japan. History, Politics and the Social change since the 1980s, Blackwell Publish, 2011.
- MIMURA, J.: Planning for Empire. Reform Bureaucrats and the Japanese Wartime State, Cornell University Press, Ithaca and London, 2011.
- MUTEL, J.: Japón, El fin del shogunato y el Japón Meiji, 1853-1912, Vicens Vives, Barcelona, 1972.
COREA
- CUMINGS, B.: Korea´s place in the sun. A modern history, Norton, New York y London, 1997.
- FEFFER, J: Corea de Norte, Corea de Sur, RBA, Barcelona, 2004.
- HALBERTAM, D.: La Guerra Olvidada. Una historia de la Guerra de Corea, Crítica, Barcelona, 2008.
TAIWAN
- LU, Y.: Taiwan, Historia, política e identidad, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2010.
- RÍOS, X.: Taiwán, el problema de China, Catarata, Madrid, 2005.