Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OB | 3 | 1 |
2503778 Relacions Internacionals | OT | 4 | 0 |
Per a fer un seguiment adequat de l'assignatura, cal haver assimilat els conceptes bàsics de la disciplina de les Relacions Internacionals vistos a l’assignatura ”Introducció a les ciències polítiques i a les relacions internacionals” de primer curs.
L'objectiu principal d’aquesta assignatura és que els estudiants puguin interpretar i entendre l’evolució des de l’inici de la Guerra Freda de tots els elements que han configurat la realitat actual de l’Àsia Oriental.
Els estudiants que completin l’assignatura amb èxit seran capaços de:
Tema 1. Introducció a l'estudi de les Relacions Internacionals a l'Àsia Oriental
1.1. Naturalesa de la disciplina
1.2. Els nivells d’anàlisi en la disciplina
1.3. El paper de la teoria
1.4. Evolució de la disciplina
1.5. Els paradigmes principals
Tema 2. La creació de l'ordre bipolar a l'Àsia Oriental
2.1. L'ordre regional asiàtic durant la guerra freda
2.2. La creació de la República Popular de la Xina i el seu impacte en l'ordre regional
2.3. L'ocupació del Japó i la creació d'un nou actor del sistema regional
2.4. La divisió de la Península de Corea
Tema 3. L'evolució de la Guerra Freda
3.1. La diplomàcia triangular
3.2. El Japó i la inserció en el sistema regional asiàtic: el sistema de vol de les oques i la Doctrina Fukuda
3.3. La Doctrina Nixon i el seu impacte en l'ordre regional
3.4. La fi de la guerra freda i la configuració d'un nou ordre
Tema 4. L'ordre de postguerra freda
4.1. La reemergència de la Xina
4.2. La "normalització" del Japó com a actor del sistema internacional
4.3. La presència dels Estats Units
4.4. La Península coreana i la diplomàcia nuclear de Corea del Nord
Per tal d'assolir els objectius establerts, aquesta assignatura se centra classes teòriques i pràctiques. És important seguir l'ordre de lectures i d'activitats proposades pel professorat perquè aquest material proposa un desenvolupament ordenat i coordinat del temari de l'assignatura, amb l'objectiu de facilitar l'assimilació i la comprensió dels continguts.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 50 | 2 | 1, 9, 11, 12, 19, 20, 21, 22, 23, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs | 34 | 1,36 | 1, 8, 9, 11, 12, 20, 21, 22, 23, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 45 | 1,8 | 1, 9, 10, 11, 12, 20, 21, 22, 23, 25 |
L'avaluació d'aquesta assignatura és contínua. Els estudiants han de demostrar el seu progrés mitjançant activitats i exàmens. Els terminis d'aquestes activitats d'avaluació s'indicaran en el calendari el primer dia de classe. Cal complir estrictament els terminis establerts per a les diferents activitats.
1. Treball
L'estudiant haurà de realitzar un treball pautat i de forma col·laborativa en petits grups.
L'extensió màxima del treball és de 3.000 paraules.
2. Exàmens / proves
Prova 1: Tema 1 i Tema 4
Prova 2: Tema 2 i 3
3. Presentació
Durant el curs, els estudiants faran una presentació en petits grups en què analitzaran algun aspecte de les relacions internacionals d'Àsia Oriental posant en pràctica les eines conceptuals i teòriques treballades en el Tema 1. El calendari i la manera en què aquestes presentacions es duran a terme s'anunciaran a l'inici del semestre. És responsabilitat de l'estudiant assegurar la seva disponibilitat en els dies proposats.
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es consideracom a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació (Tema 1) | 20% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Prova 1 (Tema 2 i 3) | 25% | 2 | 0,08 | 3, 6, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 22, 23 |
Prova 2 (Tema 4) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 3, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 22, 23, 25 |
Treball escrit | 35% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Acharya, Amitav (2003) «Will Asia's Past Be Its Future?», International Security 28(3): 149-164.
Barbé, Esther (2007) Relaciones Internacionales. Madrid: Tecnos.
Baylis, J., Smith, S., & Owens, P. (Eds.). (2017). The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations (7th ed.). New York: Oxford University Press.
Beeson, Mark, and Stubbs, Richard. 2012. Routledge Handbook of Asian Regionalism. London and New York: Routledge.
Breslin, S. (2010). Handbook of China's international relations. London: Routledge.
Buzan, Barry (2010) «China in International Society: Is 'Peaceful Rise' Possible?», Chinese Journal of International Politics 3(1): 5-36.
Connors, Michael K., Davison, Rémy and Dosch, Jörn (2012) The New global politics of the Asia Pacific. London: Routledge.
Feng, Huiyun (2009) «Is China a Revisionist Power?», Chinese Journal of International Politics 2(3): 313-334.
Friedberg, Aaron. 2004. «Will Europe's Past be Asia's Future?», International Security, 28(3): 149-164
Golden, Seán (2012) China en perspectiva. Análisis e interpretaciones, Barcelona: Edicions Bellaterra.
Hsiung, J. C. (2007). China and Japan at Odds : Deciphering the Perpetual Conflict. New York: Palgrave Macmillan.
Ikenberry, G. John; Mastanduno, Michael [eds.] (2003) International Relations Theory and the Asia-Pacific. New York: Columbia University Press.
Kang, David (2010) East Asia before the West. Five Centuries of Trade and Tribute. New York: Columbia University Press.
Kang, David. 2007. «Power, Interests, and Identity in East Asian International Relations, 1300 to 1900», China Rising. Peace, power and order in East Asia, New York: Columbia University Press.
Katzenstein, Peter J.2008. «Japan in the American Imperium: Rethinking Security», The Asia-Pacific Journal: Japan Focus. Volume 6. Issue 10.
Kissinger, Henry (2001) Diplomacia. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Kissinger, Henry (2012) China. Barcelona: Debate.
Lankov, A. (2017). Why Nothing Can Really Be Done about North Korea’s Nuclear Program. Asia Policy, 23(1), 104-110.
López i Vidal, Lluc (2010) Manual de política exterior japonesa. Barcelona: Editorial UOC.
López i Vidal, Lluc i Pelegrín, Àngels (2017) "Hedging Against China: Japanese Strategy Towards A Rising". Asian Security, 13(3): 1-19.
Mearsheimer, John. J. (2001) The Tragedy of Great Power Politics. New York: W.W. Norton.
Miller, Alice Lyman and Wilch, Richard (2011) Becoming Asia: Change and Continuity in Asian International Relations Since World War II. Stanford: Stanford University Press.
Qin, Yaqing. 2012. «Cultura y pensamiento global: una teoría china de las relaciones internacionales», Revista CIDOB d'Afers Internacionals, 100: 67-90.
Ramo, Joshua Cooper (2004) The Beijing Consensus. London: The Foreign Policy Centre.
Wang Hui (2011) The Politics of Imagining Asia. Cambridge: Harvard University Press.
Welch, D. A., Soeya, Y., & Tadokoro, M. (2011). Japan as a "Normal Country"?: a Nation in Search of its Place in the World. Toronto: University of Toronto Press.
Yu-Chung Lee, Fabio [ed.] (2015) Recopilación de las fuentes sobre las relaciones entre Taiwan y España II. Taiwan historica: Taipei.
Zorgbibe, Charles (1997) Historia de las Relaciones Internacionales 2. Del Sistema de Yalta hasta nuestros días. Madrid: Alianza Universidad.