Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | FB | 1 | 2 |
No existeixen prerequisits concrets, però és desitjable que l'alumnat tingui un cert coneixement i interès per la teoria i pensament polítics, les relacions internacionals i la ciència política. És recomanable un hàbit de lectura de notícies i articles d'anàlisi des de perspectives diverses. L'alumnat ha de tenir nocions d'informàtica bàsica així com un domini acceptable de la llengua anglesa, que li permeti la comprensió de documents escrits i audiovisuals en aquest idioma.
Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica: serveix de fonament per tal que l'alumnat adquireixi capacitats analítiques aplicables a la teoria política, la ciència política i les relacions internacionals. El curs pretén dotar l'alumnat dels instruments d'anàlisi bàsics per tal que sigui capaç de situar els debats i temàtiques de la seva especialització (Àsia Oriental) en un context més ampli, tant en l'àmbit teòric com dins de la realitat política global. Es treballarà sobre el desenvolupament i l'aplicabilitat de les eines bàsiques de la teoria i la ciència política amb l'objectiu d'entendre i analitzar processos, estructures, actors i discursos. Pel que fa a l'estudi de la realitat internacional, s'introduiran els debats i marcs teòrics que han contribuït a interpretar el món i a conformar-lo. S'aspira a potenciar la capacitat crítica de l'alumnat i que aquest pugui interpretar la relació dels comportaments polítics, esdeveniments, dilemes, canvis i contradiccions del món actual.
Bloc A: Introducció als conceptes bàsics
Què és la Ciència Política?.
Poder, autoritat i resistència.
Estat i sobirania. Gènesi de l'Estat occidental modern.
Divisions sociopolítiques: causes i dinàmiques del conflicte polític.
Bloc B: Ideologies i fonaments dels sistemes polítics
Liberalisme clàssic, neoliberalisme i liberalisme radical: Individus, estats i mercats.
Les esquerres i socialismes: Socialismes utòpics, marxisme(s), comunisme.
Anarquisme(s), ajuda mútua i cooperativisme.
Feixisme i totalitarisme.
Imperialisme i colonialisme: l'hegemonia de l'home blanc.
Nacionalismes.
Feminismes.
Comunicació política i propaganda.
Bloc C: Règims, estructures, institucions i actors
El sistema polític d'Easton.
Tipus de règims: poliarquies-democràcies, règims no democràtics, dictadures, autocràcies i sistemes totalitaris.
Formes d'organització política: Estructura i institucions de l'Estat. Formes de govern.
Participació i representació. Plebiscits, referèndums i sistemes electorals.
Els partits polítics: dels interessos de classe a la professionalització.
L'acció col·lectiva. Moviments socials, grups de pressió i corporacions.
Mitjans de comunicació: opinió pública.
Bloc D: Relacions internacionals: teories i debats
La disciplina de les Relacions Internacionals i el debat paradigmàtic.
Realisme,Liberalisme i Constructivisme.
La teoria no occidental de les Relacions Internacionals.
Les dinàmiques de les Relacions Internacionals.
Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures que el professorat indiqui per cadascun dels blocs. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 2, 5, 10 |
Exercicis i pràctiques | 9,5 | 0,38 | 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs individuals, lectures orientades i tutories | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i documentació | 71 | 2,84 | 3, 9 |
L'avaluació és avaluació continuada. L'alumnat ha de demostrar el seu progrés realitzant treballs i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l’alumnat.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves d'avaluació (2 tests) | 60% (30% x 2) | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 4, 5, 10, 11 |
Treball acadèmic escrit (1 treball) | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia Ciència Política
Vallès, Josep M., Ciencia política: una introducción; Barcelona: Ariel, 2007.
Bibliografia Teoria Política
Ball, Terence, Bellamy, Richard (Eds.), Historia del pensamiento político del siglo XX; Madrid: Akal, 2013.
Simon,Robert L.(Ed.), The Blackwell guide to social and political philosophy; Oxford: Blackwell Publishers, John Wiley & Sons, 2008.
En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470756621
Bibliografia Relacions Internacionals
Del Arenal, Celestino, Introducción a las relaciones internacionales; 4ª edición, Madrid: Tecnos, 2007.