Logo UAB
2020/2021

Introducció a les Ciències Polítiques i a les Relacions Internacionals

Codi: 101519 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Crespín Perales
Correu electrònic:
Montserrat.Crespin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No existeixen prerequisits concrets, però és desitjable que l'alumnat tingui un cert coneixement i interès per la teoria i pensament polítics, les relacions internacionals i la ciència política. És recomanable un hàbit de lectura de notícies i articles d'anàlisi des de perspectives diverses. L'alumnat ha de tenir nocions d'informàtica bàsica així com un domini acceptable de la llengua anglesa, que li permeti la comprensió de documents escrits i audiovisuals en aquest idioma.

Objectius

Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica: serveix de fonament per tal que l'alumnat adquireixi capacitats analítiques aplicables a la teoria política, la ciència política i les relacions internacionals. El curs pretén dotar l'alumnat dels instruments d'anàlisi bàsics per tal que sigui capaç de situar els debats i temàtiques de la seva especialització (Àsia Oriental) en un context més ampli, tant en l'àmbit teòric com dins de la realitat política global. Es treballarà sobre el desenvolupament i l'aplicabilitat de les eines bàsiques de la teoria i la ciència política amb l'objectiu d'entendre i analitzar processos, estructures, actors i discursos. Pel que fa a l'estudi de la realitat internacional, s'introduiran els debats i marcs teòrics que han contribuït a interpretar el món i a conformar-lo. S'aspira a potenciar la capacitat crítica de l'alumnat i que aquest pugui interpretar la relació dels comportaments polítics, esdeveniments, dilemes, canvis i contradiccions del món actual. 

Competències

  • Conèixer i comprendre les estructures, els agents, les institucions i els organismes que configuren els processos polítics i les relacions internacionals en relació amb l'Àsia.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de les ciències polítiques.
  2. Demostrar un coneixement dels conceptes clau i els marcs teòrics de les ciències polítiques.
  3. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  5. Identificar i descriure les principals estructures, agents, institucions i organismes del sistema polític internacional.
  6. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  7. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  8. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  9. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques.
  10. Utilitzar la terminologia bàsica de les ciències polítiques.
  11. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Bloc A: Introducció als conceptes bàsics

Què és la Ciència Política?. 
Poder, autoritat i resistència.
Estat i sobirania. Gènesi de l'Estat occidental modern.
Divisions sociopolítiques: causes i dinàmiques del conflicte polític.

Bloc B: Ideologies i fonaments dels sistemes polítics

Liberalisme clàssic, neoliberalisme i liberalisme radical: Individus, estats i mercats.
Les esquerres i socialismes: Socialismes utòpics, marxisme(s), comunisme.
Anarquisme(s), ajuda mútua i cooperativisme.
Feixisme i totalitarisme.
Imperialisme i colonialisme: l'hegemonia de l'home blanc.
Nacionalismes.
Feminismes.
Comunicació política i propaganda.

Bloc C: Règims, estructures, institucions i actors

El sistema polític d'Easton.
Tipus de règims: poliarquies-democràcies, règims no democràtics, dictadures, autocràcies i sistemes totalitaris.
Formes d'organització política: Estructura i institucions de l'Estat. Formes de govern.
Participació i representació. Plebiscits, referèndums i sistemes electorals.
Els partits polítics: dels interessos de classe a la professionalització.
L'acció col·lectiva. Moviments socials, grups de pressió i corporacions. 
Mitjans de comunicació: opinió pública.

Bloc D: Relacions internacionals: teories i debats

La disciplina de les Relacions Internacionals i el debat paradigmàtic.
Realisme,Liberalisme i Constructivisme.
La teoria no occidental de les Relacions Internacionals.
Les dinàmiques de les Relacions Internacionals.

Metodologia

Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures que el professorat indiqui per cadascun dels blocs. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 2, 5, 10
Exercicis i pràctiques 9,5 0,38 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals, lectures orientades i tutories 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura i documentació 71 2,84 3, 9

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. L'alumnat ha de demostrar el seu progrés realitzant treballs i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

Altres consideracions

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l’alumnat.

Recuperació

Podran accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves d'avaluació (2 tests) 60% (30% x 2) 7,5 0,3 2, 3, 4, 5, 10, 11
Treball acadèmic escrit (1 treball) 40% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Bibliografia Ciència Política
Vallès, Josep M., Ciencia política: una introducción; Barcelona: Ariel, 2007.

Bibliografia Teoria Política
Ball, Terence, Bellamy, Richard (Eds.), Historia del pensamiento político del siglo XX; Madrid: Akal, 2013.

Simon,Robert L.(Ed.), The Blackwell guide to social and political philosophy; Oxford: Blackwell Publishers, John Wiley & Sons, 2008.
En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470756621

Bibliografia Relacions Internacionals
Del Arenal, Celestino, Introducción a las relaciones internacionales; 4ª edición, Madrid: Tecnos, 2007.