Logo UAB
2020/2021

Introducció a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació

Codi: 101517 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
María Pilar Sánchez Gijón
Correu electrònic:
Pilar.Sanchez.Gijon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Xenia Amoros Soldevila
Judith Cortés Villarroya

Prerequisits

És recomanable que l’estudiant tingui unes habilitats de base mínimes per a la gestió d’elements pel que fa a carpetes i fitxers (crear, moure, copiar, enganxar, eliminar, comprimir i descomprimir, etc.) i aplicacions (obrir, tancar, moure finestres, alternar entre sessions, etc.).

Objectius

La funció d’aquesta assignatura és iniciar l'alumnat en l’ús dels recursos tecnològics generals aplicats a l’edició, la gestió i la cerca de dades científico-econòmiques i d’humanitats relacionats amb els estudis d’Àsia Oriental.

En acabar l’assignatura l'alumnat haurà de ser capaç de:

  • Demostrar que coneix els recursos tecnològics generals per a la gestió d'arxius i de dades aplicables en l’àmbit dels estudis d’Àsia Oriental.
  • Aplicar aquests coneixements per a l’edició de textos en diverses modalitats i dur a terme la correcció lingüística.
  • Aplicar aquests coneixements per a l’automatització bàsica d'accions.
  • Aplicar aquests coneixements per a cercar i gestionar eficaçment recursos en línia relacionats amb els diferents objectes d’estudi de la titulació d’Àsia Oriental.

Competències

  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  2. Utilitzar cercadors de dades científiques específiques.
  3. Utilitzar programes informàtics per a fins específics.
  4. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

 

Recopilar

Gestors de bibliografia

Mendely i Zotero

Eines de gestió de projectes: Trello, Basecamp, diagrama gantt, ...

Cercadors, 'internet

 

 

 

Elaborar

Fulls de càlcul

Excel, Calc, Full de calcul de Google...

Eines per compartir arxius

 

Mapes

Google maps

Analitzar

 

 

Mapes conceptuals

 

Difondre

Edició de textos

Funcions d'edició, recursos lingüístics, automatització de l'edició, edició en llengües d’Àsia Oriental.

Infografies

 

 

 

Presentacions

Presentació a l’aula del treball en grup

Retòrica i argumentació

Edició web

Google Sites, Wordpress

Metodologia

Les activitats seran fonamentalment demostracions pràctiques i les exposicions del professorat tindran per objectiu l’adquisició de les habilitats i coneixements de les eines i recursos informàtics seleccionats per la seva relació amb els estudis d’Àsia Oriental.

Hi haurà treballs compartits amb les assignatures Introducció a les Ciències Polítiques i Introducció a l'Antropologia.

Metodologia basada en l'avaluació continuada:

  1. Elecció d’un article, acadèmic o de divulgació, que contingui dades quantitatives. 

  2. Elaboració d’un mapa conceptual sobre l’article- 1r lliurament; Extracció i processament de dades de l’article - gràfics full de càlcul - 2n lliurament 

  3. Valoració  d'aspectes  formals i bibliogràfics de la ressenya de l'assignatura Introducció a les ciències polítiques - 3r lliurament

  4. Presentació d’una infografia explicativa sobre l’article amb conclusions - 4t lliurament 

  5. Memòria del procés del treball individual - 5e lliurament 

  6. Disseny del projecte grupal - 1r lliurament grupal 

  7. Creció web - 2n lliurament 

  8. Presentació oral del treball grupal - 3r lliurament grupal 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions de la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions del professor a l'aula 40 1,6 1, 2, 3, 4
Presentacions a l'aula 10 0,4 1, 2, 3, 4
Resolució d'exercicis 10 0,4 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Tutories programades 24 0,96 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge d'eines 20 0,8 1, 3, 4
Cerca de documents i recursos 20 0,8 1, 2, 3, 4
Posada en pràctica d'habilitats 20 0,8 1, 2, 3, 4

Avaluació

L’avaluació està formada per quatre activitats, dos en grup en què l'alumnat, de forma cooperativa, haurà de demostrar l'adquisició de les habilitats relacionades amb els continguts de l’assignatura, i dos individuals.

Els diferents exercicis i puntuació són els que es detallen tot seguit:    

Projecte individual

35%

Mapa conceptual

 

Tractament de dades i gràfics

 

Infografia

 

Memòria

 15%

Ressenya article - Aspectes formals i bibliografia

10%

Projecte grupal

40%

Disseny del projecte

 

Creació del lloc web

 

Presentació/memòria del treball grupal

 

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seupes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l’alumnat. 

Recuperació 

Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració de la memòria del projecte individual 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4
Exercicis del projecte individual 35% 2 0,08 1, 2, 3, 4
Projecte de grup 40% 2,25 0,09 1, 2, 3, 4
Ressenya 10% 0,75 0,03 1, 2, 4

Bibliografia

American Psychological Association. 2010. Publication Manual of the American Psychological Association. American Psychological Association.

Aranda, Xavi. 2015. “Piktochart, Una Eina per Crear Infografies”. Xarxanet.org  http://xarxanet.org/informatic/recursos/piktochart-una-eina-per-crear-infografies.

Cañas, Alberto J.; Novak, Josep. 2009. “¿Qué Es Un Mapa Conceptual?”. Data de consulta: 12 de juny de 2019. http://cmap.ihmc.us/docs/mapaconceptual.php.

Espeso, Pablo. 2018. “10 Herramientas Para Crear Infografías | EDUCACIÓN 3.0.”. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/crear-infografias/37194.html.

García, Pablo. 2017. “5 Herramientas Para La Gestión de Proyectos - Infoautónomos”.  https://infoautonomos.eleconomista.es/blog/5-herramientas-gestion-de-proyectos/.

Gibaldi, Joseph, and Modern Language Association of America. 1999. MLA Style Manual and Guide to Scholarly Publishing. Modern Language Association of America.

Guerra Frías, Miroslava, Silvia Rosa. Peña Alfaro González, Santiago. Viveros Fuentes, and American Psychological Association. 2010. Manual de Publicaciones de La American Psychological Association. El Manual Moderno.

Ivey, Camille, and Janet Crum. 2018. “Choosing the Right Citation Management Tool: EndNote, Mendeley, RefWorks, or Zotero.” Journal of the Medical Library Association 106 (3): 399. https://doi.org/10.5195/JMLA.2018.468.

Julià Lundgren, Daniel. 2012. “Sistemes de Gestió de Continguts.” UOC. http://cv.uoc.edu/annotation/d0e2e1ba3ee6a4e869edae20aa88db1b/462918/PID_00168263/index.html.

Pacual, Juan Antonio. 2018. “Cómo Crear y Ejecutar Una Macro En Word | Tecnología - ComputerHoy.Com.” 2018. https://computerhoy.com/tutoriales/tecnologia/como-crear-ejecutar-macro-word-254058.

Pascual, Juan Antonio. 2018. “Cómo Hacer Un Índice Automático En Word | Tecnología - ComputerHoy.Com”. 2018. Accessed June 12, 2019. https://computerhoy.com/tutoriales/tecnologia/como-hacer-indice-automatico-word-251018.

Romero, Leonor. 2014. “Manual de Trello.” 2014. https://es.slideshare.net/ManualeSmmUs/manual-de-trello.