Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 1 |
No existeixen prerequisits específics per cursar aquesta assignatura
L'objectiu fonamental de l'assignatura és oferir recursos discursius (teòrics i metodològics) que us permetin iniciar-vos en la imaginació sociològica, ajudant-vos a analitzar i comprendre com ha anat variant l'estructuració de les interdependències humanes (des de la modernitat fins als nostres dies) i quins han estat els efectes d'aquestes variacions. En aquesta anàlisi i en aquesta comprensió pararem una atenció molt especial a les diferents modalitats de governabilitat, control i resistència social, i a les formes de "socialitat", "individualització" i "subjectivitat" que elles comporten.
No es pretén abordar totes les implicacions que té aquesta disciplina, sinó oferir les bases de la perspectiva sociològica per tal de poder analitzar els aspectes bàsics de l’estructura social i les desigualtats. Després d’una breu introducció a la perspectiva sociològica, marca de la disciplina, el programa se centra en primer lloc en el procés de socialització i les implicacions que té en la relació dialèctica individu-societat. En segon lloc, s’aborda els aspectes clau per a la comprensió de l’estructura social, vinculant-hi la qüestió del poder i del control social. En tercer lloc, s’explica com els processos vinculats a la construcció social de la identitat estan immersos en estructures socials, de poder i de control. Finalment, s’exploren les grans qüestions actuals sobre l’estructura de desigualtats en el món global: el canvi en l’estructura de classes i la creació de noves formes d’identitat, considerant les de gènere com aquelles més suggerents de ser compreses en el present.
Tema 1: La perspectiva sociològica
Tema 2: Com ens fem socials? Dialèctica individu i societat.
Tema 3: Quin lloc ocupem en l’escenari del món? Estructura social, poder i control.
Tema 4: La construcció social de la identitat: modernitat i institucionalització.
Tema 5: Processos de canvi en el món contemporani (postmodernitat, globalització i diversitat)
La docència s’articula a partir de dos tipus de sessions a l’aula: Classes magistrals a càrrec del docent i els seminaris, on es realitzen exercicis pràctics i les lectures per part de l’alumnat. Les classes magistrals s’orienten a la presentació per part del professor dels conceptes i arguments centrals de la matèria en els diferents continguts del programa. Totes les classes promouran la participació activa de l’alumnat a partir de preguntes per al debat. Els seminaris són espais de treball sobre els continguts de l'assignatura a partir de lectures i exercicis pràctics que ha de fer l'alumnat.
Així, les activitats formatives seran de diferents tipus
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 50 | 2 | 3, 4, 6, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions en seminaris | 1 | 0,04 | 6, 10 |
Treballs en grup | 24 | 0,96 | 1, 2, 4, 6, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
lectures | 75 | 3 | 1, 2, 5, 7, 8 |
L’avaluació consta de dues parts:
Per poder presentar-se a la prova de l'examen final cal haver seguit l'avaluació continuada (és a dir, haver participat a les classes, haver presentat els dos treballs pràctics i l'exercici de comentari de lectura a l'aula). En cas contrari, l'alumne/a serà considerat/da "no avaluable". Igualment, si tenint les condicions per fer-ho, l'alumne/a no es presenta a l'examen final, constarà automàticament com a "no avaluable".
En cas que la mitjana de l'avaluació continuada i l'examen final no arribés a la nota de 5, es considerarà que l'alumne/a ha suspès l'avaluació.
Per participar en l'examen de recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. L'estudiant suspès té dret a recuperació si ha tret en el conjunt de l'avaluació una nota superior a un 3,5. La recuperació de qualsevol de les parts suspeses consistirà en un examen. La nota màxima final que es pot aconseguir, si es supera l'examen de recuperació, seràun 5.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
IMPORTANT
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (com el plagi o similars), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ EN CAS DE NO-PRESENCIALITAT:
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Un treball inicial, en parella, prenent com a base un text proporcionat per la professora i utilitzant els conceptes de l'assignatura. | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
2. Un treball en grup (3 persones) aplicant els conceptes de les unitats 1, 2, 3 i 4. | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 10 |
3. Exercicis pràctics i comentaris de lectura realitzats a l'aula. | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
4. Treball final amb preguntes a resoldre sobre tot el temari de l'assignatura. | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 8, 9 |
Bibliografia obligatòria
Dossier de lectures obligatòries de l’assignatura.
Bibliografia recomanada
Berger, Peter L. (1995). Invitació a la sociologia : una perspectiva humanística / Peter L. Berger (4a ed.). Barcelona : Herder, 1995.
Mills, C. Wright (1992). La Imaginació sociològica / C. Wright Mills (2a ed.). Barcelona : Herder, 1992.
Altres lectures (articles, entrevistes, documentals, etc.) recomanades a les classes pràctiques de l’assignatura.
Bibliografia de consulta
Bauman, Zygmunt (2000). Líquid modernity. Cambridge: Polity Press.
Becker, Howard. (2009) Outsiders. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bourdieu, Pierre. i Wacquant, Loïd J.D. (1994) Per a una sociologia reflexiva. Barcelona: Herder.
Bourdieu, Pierre (1999). La miseria del mundo. Editorial Akal.
Cardús, S., & Estradé, A. (2005). La Mirada del sociòleg : què és, què fa, què diu la sociologia / Salvador Cardús i Ros (coordinador) ; Antoni Estradé i Saltó ... [et al.]. Barcelona : Proa,.
Castles, Stephen; de Haas, Hein; Miller, Mark J. (2009).The Age of Migration. Guilford Press
Claval, Paul (1991 [1980]). Els mites fundadors de les ciències socials. Barcelona: Herder.
Elías, Norbert (1982) Sociología fundamental. Barcelona: Gedisa.
Espinet, Francesc i Tresserras, Joan Manuel (1999). La genèsi de la societat de masses a Catalunya, 1888-1939. UAB.
Fernández, Miquel (2014) Matar al Chino. Entre la revolución urbanística y el asedio urbano en elBarriodel Raval de Barcelona. Barcelona: Virus Editorial
Fernández, Miquel (2018) Revelar la violència, denunciar el mal. Crítica als fonaments morals de les intervencions urbanístiques al Raval de Barcelona, Arxiu d’Etnografía de Catalunya, n.º 18, 2018, 243-266 | DOI: 10.17345/aec18.243-266ISSN: 0212-0372 – EISSN: 2014-3885 – http://antropologia.urv.cat/revistarxiu
Freud, Sigmund. (1930/2008) El malestar de la civilització. Girona: Accent Editorial. Traducció i pròleg de Josep Maria Terricabras.
Fausto-Sterling, Anne. (2000). Cuerpos sexuados. Barcelona: Melusina.
Giddens, A. (1985 [1971]) “Diferenciación social y división del trebajo”, a El capitalismo y la moderna teoría social, Barcelona: Labor: pp. 361-86.
Heller, Agnes. Què és la «postmodernitat» un quart de segle més tard. Conferència celebrada el 15 de març de 2006, en el marc de les jornades «Visions creuades, visions de canvi. Ciutats i regions d'Europa», que van tenir lloc al CCCB el 15 i el 16 de març de 2006.
Martínez, Xavier i Marín, Antonio. (2016). Educació i mobilitat social a Catalunya. Basat en el Panel de Desigualtats de la Fundació Bofill.
Mauss, Marcel. (1936). “Concepto de la técnica corporal”, Journal de Psychologie, 32, 3-4.
Marquès, Josep Vicent (1980). No és natural. València: Tres i Quatre.
Morin, Edgar (1995) Sociología. Madrid: Tecnos.
Muniesa, Bernat (1997). Orígens i formació de les ciències socials, Editorial UOC.
Sassen, Saskia (2007). Una sociología de la globalización. Buenos Aires: Katz.
Sennet, Richard (2006). La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.
Sennet, Richard (2014) Juntos (Together). Barcelona: Alianza.
Simmel, Georg. (1908/2001) El Individuo y la libertad : ensayos de crítica de la cultura. Barcelona : Península.
Touraine, Alain (2008). Penser autrement. Paris: Fayard.
Wilson, Edward O. (2012). La conquista social de la tierra. Editorial Debate.
Wittgenstein, Ludwig (1983). De la certesa. Barcelona: Edicions 62.
Williams, Ray. (1958/2008) Historia y cultura común. Antología. Madrid: Los libros de la Catarata.
Wright, Erik O. (1994), Clases. Madrid: Siglo XXI.