Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 | 2 |
Els coneixements necessaris són els següents:
Els objectius de l'assignatura són els següents:
1. Introducció a la gestió de la informació
2. La recerca ètica i el codi de bones pràctiques de la investigació científica a la UAB
3. Eines per a la recerca de literatura i de dades estadístiques
4. Gestió de referències bibliogràfiques
5. Eines per el treball de camp: Eines audiovisuals, enquestes web
6. Eines per l'anàlisi de dades: Transcripció de entrevistes, introducció a la codificació i anàlisis d'informació qualitativa, introducció al anàlisi d'informació quantitativa
7. Eines especials en l'antropologia: Anàlisi del consens cultural, anàlisi de xarxes, genealogies
8. Eines per a la presentació de resultats: Preparació de textos (Plantilles, construcció d’índexs i taules), i el ús d'imatges
9. Altres recursos
En aquesta assignatura distingim entre classes teòriques i pràctiques de laboratori. Classes teòriques. A les classes teòriques es disposarà d'una introducció per part del docent, amb exemples i discussions amb els/les participants. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció dels interessos dels/de les participants. En aquestes classes s'utilitzaran transparències i connexions a Internet allà on sigui convenient. Al Campus Virtual es penjaran diversos resums dels materials d’acord amb la dinàmica de les classes. Durant algunes de les classes teòriques, es poden desenvolupar pràctiques d'aula en funció de la dinàmica de les classes. A les pràctiques d’aula es proposarà una activitat per parelles o en petits grups relacionada amb el temari. Aquesta activitat es recollirà, en paper, al final de la classe i formarà part de l’avaluació continuada. Pràctiques de laboratori. Durant aquestes sessions, els i les alumnes realitzen un exercici amb el programari relacionat amb el tema de la classe (sols, en parelles o petits grups, tal com indica el/la professor(a)), guiat per el/la professor/a i un full d'instruccions que els/les permet realitzar l'exercici pel seu compte i en el seu tempo; el/la professor(a) explicarà les instruccions davant del grup i respondrà a preguntes individuals i grupals. Els/les participants exposaran en forma narrativa els resultats d´aquestes activitats en informes (en català, castellà o anglès) que han de pujar al Campus Virtual dins d'una setmana a partir de la pràctica. Les dates de les classes teòriques i pràctiques de laboratori consten al calendari del curs, establert des del primer dia. Els/Les docents tractaran de respectar, en la mesura del possible, les dates establertes, però els/les alumnes han de tenir en compte que estracta d'un calendari que pot sofrir petites modificacions (per vagues, malaltia...). Qualsevol canvi serà notificat via Campus Virtual. És responsabilitat de l'alumne mantenir-se informat/da dels possibles canvis. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 17 | 0,68 | 2, 3, 4, 5, 9, 10, 13, 14 |
Pràctiques de laboratori | 33 | 1,32 | 1, 6, 8, 11, 12, 13, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques programades | 38 | 1,52 | 6, 11, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliogràfica i recerca en internet | 50 | 2 | 5, 7, 8, 11, 12, 15, 16 |
L'avaluació de l'assignatura s'entén com un procés continuat que s'estén durant el període lectiu i es desenvolupa a través de les siguients activitats: 1. Participació (20%)
2. Qualitat de les pràctiques de laboratori i puntualitat en el lliurament d'aquestes (14 pràctiques, 80/14 = 5,71% per cadascuna de les pràctiques)
Re-avaluació A finals de l'assignatura es reservarà una sessió de recuperació de pràctiques no lliurades per raons justificades (per mitjà de justificació oficial) i de pràctiques lliurades peròno aprobades. El no lliurament és justificable per raons: laborals, familiars, malaltia. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat [no significa aprovat] en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. La re-avaluació consistirà en refer la pràctica o pràctiques suspeses. La nota final es comunicarà pel campus virtual i es programarà una sessió de revisió de notes. Criteris generals: En linea amb la normativa d'avaluació en els estudis de la UAB, les qualificacions finals seran en l'escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades. L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (copiar, plagi...etc) que pugui conduir a unavariació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html. Avaluació en cas de no-presencialitat: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o la professora vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació | 20% | 2 | 0,08 | 2, 15, 16 |
Pràctiques programades | 60% | 8 | 0,32 | 1, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Treball personal | 20% | 2 | 0,08 | 1, 5, 6, 8, 9, 12 |
Recomanada:
Paulus, Trena M, Lester, Jessica N., & Dempster, Paul G. (2014). Digital tools for qualitative research. London: Sage.
Complementària:
American Association of Anthropology (adopted in 1971, amended in 1986). Principles of Professional Responsability. http://www.americananthro.org/ParticipateAndAdvocate/Content.aspx?ItemNumber=1656
Bernard, Russell H. (2002). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek, CA:Altamira Press.
Boelstorff, Tom, Nardi, Bonnie, Pearce, Celia, & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual worlds: A handbook of methods. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Cea D'Ancona, Ma. Angeles (1996). Metodología cuantitativa: Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Elliott, Denielle, & Culhane, Dara (2017). A different kind of ethnography: Imaginative practices and creative methodologies. Toronto: University of Toronto Press.
Kadushin, Charles (2013). Comprender las redes sociales: Teorías, conceptos y hallazgos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. [traducción]
Ruiz Olabuénaga, José Ignacio (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Small, Mario Luis (2011). How to Conduct a Mixed Methods Study: Recent Trends in a Rapidly Growing Literature. Annual Review of Sociology, 37:57–86.
Strathern, M. (2020). Relations: An anthropological account. Durham and London: Duke University Press.
Weller, Susan C. (2007). Cultural consensus theory: Applications and frequently asked questions. FieldMethods, 19(4), 339-368.
Zuberi, Tukufu, & Bonilla-Silva, Eduardo (2008). White logic, white methods: Racism and methodology. Plymouth, UK: Rowman and Littlefield.