Logo UAB
2020/2021

Recursos instrumentals per a la recerca en antropologia

Codi: 101261 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Miranda Jessica Lubbers
Correu electrònic:
MirandaJessica.Lubbers@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent extern a la UAB

A determinar

Prerequisits

Els coneixements necessaris són els següents:

  • Coneixements generals d’antropologia.
  • Coneixements d’informàtica a nivell d’usuari.
  • Es recomana haver cursat Tècniques de Recerca en Antropologia Social i Cultural.

Objectius

Els objectius de l'assignatura són els següents:

  • Conèixer els models generals de captació, gestió, tractament i anàlisi d’informacions qualitatives i quantitatives necessaris per dur a terme la recerca antropològica.
  • Disposar d’experiència en l´ús dels principals programes relacionats amb la recerca en antropologia: gestió de referències bibliogràfiques, transcripció, anàlisis de dades qualitatives, anàlisi de consens cultural, anàlisi de xarxes socials, estadística bàsica, etc., així com les eines ofimàtiques més comunes.
  • Dissenyar processos de captació, neteja, formalització, anàlisi i gestió de grans quantitats de dades de fonts diverses per a la recerca antropològica.

Competències

  • Produir materials relacionats amb la diversitat cultural susceptibles de tenir un impacte crític en les concepcions de sentit comú.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar els procediments, les tècniques i els recursos instrumentals per desenvolupar treball de camp etnogràfic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament les dades procedents de les recerques i els informes antropològics.
  2. Analitzar un fet d'actualitat des de la perspectiva antropològica.
  3. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  4. Aplicar els codis ètics vigents al treball de camp etnogràfic.
  5. Aplicar una perspectiva holística al problema d'estudi i analitzar les institucions humanes dins de configuracions culturals més àmplies.
  6. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  7. Establir relacions etnològiques de confiança amb els subjectes, que estimulin la producció i la fiabilitat de les dades.
  8. Exposar en forma narrativa els resultats del treball, d'acord amb els cànons crítics de la disciplina i tenint en compte els diferents públics a qui van dirigits.
  9. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  10. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  11. Obtenir i registrar dades etnogràfiques aplicant les diferents tècniques de recollida i anàlisi, utilitzant en especial procediments qualitatius i la pràctica de l'observació participant.
  12. Operacionalitzar els conceptes teòrics i posar a prova les explicacions dels fenòmens socioculturals.
  13. Participar en debats sobre fets històrics i actuals respectant les opinions dels altres participants.
  14. Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics.
  15. Resoldre problemes de manera autònoma.
  16. Seleccionar les tècniques adequades per a cada disseny de recerca.

Continguts

1.        Introducció a la gestió de la informació

2.        La recerca ètica i el codi de bones pràctiques de la investigació científica a la UAB

3.        Eines per a la recerca de literatura i de dades estadístiques

4.        Gestió de referències bibliogràfiques

5.        Eines per el treball de camp: Eines audiovisuals, enquestes web

6.        Eines per l'anàlisi de dades: Transcripció de entrevistes, introducció a la codificació i anàlisis d'informació qualitativa, introducció al anàlisi d'informació quantitativa     

7.        Eines especials en l'antropologia: Anàlisi del consens cultural, anàlisi de xarxes, genealogies

8.        Eines per a la presentació de resultats: Preparació de textos (Plantilles, construcció d’índexs i taules), i el ús d'imatges

9.        Altres recursos 

Metodologia

En aquesta assignatura distingim entre classes teòriques i pràctiques de laboratori.

Classes teòriques. A les classes teòriques es disposarà d'una introducció per part del docent, amb exemples i discussions amb els/les participants. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció dels interessos dels/de les participants. En aquestes classes s'utilitzaran transparències i connexions a Internet allà on sigui convenient. Al Campus Virtual es penjaran diversos resums dels materials d’acord amb la dinàmica de les classes. Durant algunes de les classes teòriques, es poden desenvolupar pràctiques d'aula en funció de la dinàmica de les classes. A les pràctiques d’aula es proposarà una activitat per parelles o en petits grups relacionada amb el temari. Aquesta activitat es recollirà, en paper, al final de la classe i formarà part de l’avaluació continuada.

Pràctiques de laboratori. Durant aquestes sessions, els i les alumnes realitzen un exercici amb el programari relacionat amb el tema de la classe (sols, en parelles o petits grups, tal com indica el/la professor(a)), guiat per el/la professor/a i un full d'instruccions que els/les permet realitzar l'exercici pel seu compte i en el seu tempo; el/la professor(a) explicarà les instruccions davant del grup i respondrà a preguntes individuals i grupals. Els/les participants exposaran en forma narrativa els resultats d´aquestes activitats en informes (en català, castellà o anglès) que han de pujar al Campus Virtual dins d'una setmana a partir de la pràctica.

Les dates de les classes teòriques i pràctiques de laboratori consten al calendari del curs, establert des del primer dia. Els/Les docents tractaran de respectar, en la mesura del possible, les dates establertes, però els/les alumnes han de tenir en compte que estracta d'un calendari que pot sofrir petites modificacions (per vagues, malaltia...). Qualsevol canvi serà notificat via Campus Virtual. És responsabilitat de l'alumne mantenir-se informat/da dels possibles canvis.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 17 0,68 2, 3, 4, 5, 9, 10, 13, 14
Pràctiques de laboratori 33 1,32 1, 6, 8, 11, 12, 13, 16
Tipus: Supervisades      
Pràctiques programades 38 1,52 6, 11, 16
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliogràfica i recerca en internet 50 2 5, 7, 8, 11, 12, 15, 16

Avaluació

 

L'avaluació de l'assignatura s'entén com un procés continuat que s'estén durant el període lectiu i es desenvolupa a través de les siguients activitats:

1. Participació (20%)

  • Assistència a classe i participació activa en les classes teòriques, les discussions i les pràctiques d'aula (es qualifica amb 0-1 per a cada classe; la mitjana de totes les classes es reconverteix a la escala 0-2 per obtener el 20% de la nota final). Aquesta activitat avaluativa parcial no es recuperable en una data o un moment posteriors als establerts.

2. Qualitat de les pràctiques de laboratori i puntualitat en el lliurament d'aquestes (14 pràctiques, 80/14 = 5,71% per cadascuna de les pràctiques)

  • Al llarg del curs es realitzaran 14 pràctiques de laboratori. Durant aquestes sessions, els i les alumnes realitzen un exercici amb el programari relacionat amb el tema de la classe (sols, en parelles o petits grups, tal com indica el/la professor(a)). Els/les participants exposaran en forma narrativa els resultats d´aquestes activitats en informes. 
  • Es demana als estudiants que lliurin l'informe de l'exercici en català, castellà o anglès (sols, per parelles o grups, segons la manera de treball durant la pràctica). El informe s'hauria de carregar a Moodle dins d’una setmana de la seva realització, mitjançant l’opció “Lliurament de treballs” del Campus virtual. Cal incloure sempre els NIUs, cognoms i noms dels/de les alumnes en el document i cal tenir el format Word o PDF (o a vegades el format del programa utilitzat). 
  • La qualificació de cada informe serà de0 a 3. Es penjaran les notes aproximadament en el termini d’una setmana després de la data límit de lliurament.
  • Per al conjunt de pràctiques, es pren la mitjana de les 14 qualificacions dels informes i es reconverteix a la escala 0-8 per obtenir el 80% de la nota final. 
  • Si no és possible fer l'enviament en el període establert es podrà lliurar el dia de la recuperació de notes.  

Re-avaluació

A finals de l'assignatura es reservarà una sessió de recuperació de pràctiques no lliurades per raons justificades (per mitjà de justificació oficial) i de pràctiques lliurades peròno aprobades. El no lliurament és justificable per raons: laborals, familiars, malaltia. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat [no significa aprovat] en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. La re-avaluació consistirà en refer la pràctica o pràctiques suspeses.

La nota final es comunicarà pel campus virtual i es programarà una sessió de revisió de notes. 

Criteris generals: En linea amb la normativa d'avaluació en els estudis de la UAB, les qualificacions finals seran en l'escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades. L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (copiar, plagi...etc) que pugui conduir a unavariació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

Avaluació en cas de no-presencialitat: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o la professora vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació 20% 2 0,08 2, 15, 16
Pràctiques programades 60% 8 0,32 1, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Treball personal 20% 2 0,08 1, 5, 6, 8, 9, 12

Bibliografia

 

Recomanada:

Paulus, Trena M, Lester, Jessica N., & Dempster, Paul G. (2014). Digital tools for qualitative research. London: Sage.

 

Complementària:

American Association of Anthropology (adopted in 1971, amended in 1986). Principles of Professional Responsability. http://www.americananthro.org/ParticipateAndAdvocate/Content.aspx?ItemNumber=1656

Bernard, Russell H. (2002). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek, CA:Altamira Press.

Boelstorff, Tom, Nardi, Bonnie, Pearce, Celia, & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual worlds: A handbook of methods. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Cea D'Ancona, Ma. Angeles (1996). Metodología cuantitativa: Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Elliott, Denielle, & Culhane, Dara (2017). A different kind of ethnography: Imaginative practices and creative methodologies. Toronto: University of Toronto Press.

Kadushin, Charles (2013). Comprender las redes sociales: Teorías, conceptos y hallazgos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. [traducción]

Ruiz Olabuénaga, José Ignacio (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Small, Mario Luis (2011). How to Conduct a Mixed Methods Study: Recent Trends in a Rapidly Growing Literature. Annual Review of Sociology, 37:57–86. 

Strathern, M. (2020). Relations: An anthropological account. Durham and London: Duke University Press.

Weller, Susan C. (2007). Cultural consensus theory: Applications and frequently asked questions. FieldMethods19(4), 339-368.

Zuberi, Tukufu, & Bonilla-Silva, Eduardo (2008). White logic, white methods: Racism and methodology. Plymouth, UK: Rowman and Littlefield.