Logo UAB
2020/2021

Antropologia dels sistemes de sexe/gènere

Codi: 101252 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Bruna Alvarez Mora
Correu electrònic:
MariaBruna.Alvarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Estel Malgosa Gasol
Laia Narciso Pedro

Prerequisits

No té prerequisits.

Objectius

Assignatura de tercer any del Grau en Antropologia Social i Cultural, s'imparteix durant el primer semestre i forma part de la matèria “Àmbits temàtics generals  de l’ Antropologia.”

Aquesta assignatura:

  • Desenvolupa la teoria antropològica i l'anàlisi de la diversitat cultural en els sistemes de sexe/gènere.
  • Fa una crítica a l'androcentrisme científic i revisa supòsits, conceptes i teories, incorporant la perspectiva de gènere i la investigació feminista a les ciències socials.
  • Aplica el coneixement disciplinari a la identificació i l'estudi de la realitat socio-cultural vinculada als debats actuals sobre gènere.

Això es fa mitjançant l'aproximació a:

  • La crítica feminista i l'antropologia: presentació de les revisions empíriques, innovacions teòriques i metodològiques que els estudis de gènere han aportat a l’Antropologia Social i Cultural clàssica: etno-androcentrismes, sexismes i/o masclismes.
  • Els canvis de perspectiva i els conceptes fonamentals vinculats: dels estudis sobre la dona universal a les relacions de gènere culturalment diverses. 
  • Els debats sobre gènere i status. El coneixement i anàlisi de les dicotomies naturalesa/cultura, públic/privat i producció/reproducció, i la seva relació amb les diferències i desigualtats.
  • La relació i l'anàlisi de les categories de gènere, classe, "raça" i etnicitat.

OBJECTIUS:  

Al finalitzar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:

  • Identificar variabilitat transcultural dels sistemes de sexe/gènerei conèixer la teoria antropològica vinculada a aquesta qüestió.
  • Comprendre les construccions socioculturals vinculades al sexe, gènere i identitat sexual.
  • Aplicar el coneixement antropològic a problemes socio-culturals actuals.

 

Competències

  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits de l'educació, el gènere i els sistemes d'inclusió-exclusió.
  2. Analitzar un fet d'actualitat des de la perspectiva antropològica.
  3. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  4. Aplicar els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural a la comprensió de les relacions entre diferents societats i cultures.
  5. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  6. Identificar la variabilitat transcultural dels sistemes econòmics, de parentiu, polítics, simbòlics i cognitius, educatius i de gènere, i la teoria antropològica que hi fa referència.
  7. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  8. Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la diversitat física, econòmica, social i cultural.
  9. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  10. Resumir les característiques d'un text escrit en funció dels propòsits comunicatius.
  11. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

  • Paraules, discursos i construccions socials del gènere. 
  • Antropologia dels sistemes sexe/gènere
  • Sexe i gènere, gènere i sexualitat, sexe i sexualitat. 
  • La construcció social de l'alteritat femenina. Antropologia i feminisme.
  • Gènere, natura i cultura
  • Gènere, treball productiu i treball reproductiu
  • Espais públics i espais privats
  • Antropologia de les masculinitats
  • Gènere i poders
  • Sexe/raça, gènere/etnicitat, edat, diversitats funcionals: interseccionalitat 
  • Gènere i violències

Metodologia

Aquesta Guia Docent conté tota la informació relacionada amb l'assignatura, res de la qual podrà modificar-se durant el curs. Paral·lelament, les docents responsables de cada grup facilitaran un programa detallat de l’assignatura a principi de curs, amb la bibliografia obligatòria i les instruccions precises de les activitats d’avaluació que estan descrites en aquesta guia docent, i per tant, no són modificables.

El/la protagonista del procés de ensenyament-aprenentatge és l'estudiant i sota aquesta premissa s'ha planificat una metodologia basada en el treball continuat.

 

Sobre les sessions:

L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions presencials dirigides, supervisades i de treball autònom.

Les sessions presencials es realitzaran sempre amb tot el grup classe i es dedicaran a la presentació dels continguts de l'assignatura per part del professorat i professionals invitats, segons el calendari inclòs en la present Guia Docent, amb la participació activa del grup d'estudiants en el seu anàlisi i discussió, de vegades en grups reduïts pel què aquestes sessions impliquen sempre un treball autònom previ o posterior.

El treball autònom inclou activitats com la lectura i l'estudi comprensiu i analític de textos, el visionat comprensiu i analític de materials audiovisuals, la recerca de referències bibliogràfiques, la recessió de informació, l'observació i l'escriptura, entre d'altres.

Les sessions supervisades seran presencials o virtuals (amb cita prèvia) especialment orientades a contribuir al seguiment de l'assignatura i realitzar les activitats d'avaluació.

 

Sobre la comunicació:

La comunicació es realitzarà a través del Moodle.

 

Sobre les tutories:

Las tutories es realitzaran a:

-  Grup 1:

Bruna Alvarez: Despacho B9-233 (Edificio B, 2º piso, Departamento de Antropología)

Estel Malgosa: Despacho B9-217 (Edificio B, 2º piso, Departamento de Antropología)

Los lunes de 14:45-16:45 y miércoles de 11:00-13:30 (concertadas por correo electrónico)

-        Grup 2:

Laia Narciso: a confirmar

 

Sobre els treballs escrits

 

Aspectes formals i de format: Tots els treballs escrits han d'entregar-se

A través de Moodle Identificats amb el NIU En format Word

Amb el número de pàgina

Indicant el nombre total de paraules En català, castellà o anglès

Sense errors ortogràfics i/o gramaticals

Amb cites, notes, referències i bibliografia en format APA

Consultar les instruccions específiques de cada treball.

 

 

 Criteris de correcció:

-Qualitat de la presentació, format, redacció i referències bibliogràfiques en APA.

-Comprensió, amplitud i profunditat de l'anàlisi de la bibliografia, presentacions i visionats treballats i la seva relació amb els conceptes de l'assignatura.

-Presentació d'un text articulat a través d'una argumentació coherent i fonamentada acadèmicament.

-Vinculacióde les presentacions, bibliografies i/o visionats amb exemples etnogràfics provinents de la premsa, la pròpia experiència o l'observació etnogràfica.

 

Escala de qualificació:

Fins a quin punt s'han aconseguit els objectius assenyalats en els criteris de qualificació?

-No avaluable: Absent o No entregat

-0: entrega fora de termini o del Moodle sense justificació degudament acreditada.

-1-4,9: entrega no basada en els materials d'anàlisi requerits en cada cas o basada només en una descripció o resum dels mateixos.

-5-6,9: entrega basada només en l’articulació dels textos d’anàlisis obligatoris.  

-7-8,9: entrega basada en els textos d’anàlisis obligatoris incorporant textos addicionals o exemples etnogràfics -experiència, premsa, observació-.

-9-10: entrega basada en els textos d’anàlisis obligatoris incorporant materials addicionals i exemples etnogràfics -experiència, premsa, observació-

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Preparació a l'aula d'activitats d'avaluació 2 0,08
Sessions teòriques i pràctiques en gran grup 16 0,64
Visionats i conferències en gran grup 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Activitat presencial d'avaluació 1,5 0,06
Tutories individuals i/o grupals (presencials i/o virtuals) 2 0,08
Tipus: Autònomes      
Lectures, anàlisi, preparació i redacció de treballs individuals i grupals i estudi 45 1,8
Observacions, en grup i individuals 10 0,4

Avaluació

Avaluació Continuada

Activitats d'avaluació

Activitat 1: Comentari (30%)

Lliurament d’un comentari crític relacionant 3 lectures proposades en el programa de l’assignatura.

 Activitat 2: presentació grupal (30%)

Realització i presentació oral a classe d’un màxim de 10 minuts en grups de tres persones d’un treball d’anàlisis d’un mínim de 10 hores de observació participant i/o material audiovisual escollit, 2 lectures a escollir entre les opcions proposades en el programa de l’assignatura. Cada opció de lectures només podrà ser escollida per un grup d’estudiants.

L’activitat es dividirà en tres lliuraments:

-       Guió de la presentació i elecció i fonamentació del material audiovisual (20% de la nota)

-       Power point o prezzi de la presentació oral (10% de la nota)

-       Presentació oral (60% de la nota, dividida en 40% de la nota assignada per el professorat i el 20% de la nota assignada per l’alumnat a través de la co-avaluació).

Exàmen (40%) 

Test escrit individual a classe sobre el contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponències i els visionats relacionats.

Normativa d’avaluació

-       Per considerar superada l'assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats, considerant el percentatge de cada una d'elles en la nota final.

-       Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.

-       Els que per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos en les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret a que se'ls programi un dia i hora diferents per a la seva realització.

-       Els que participin en les diferents activitats d'avaluació i ho necessitin, rebran una justificació documental d'aquesta participació.

-       Els que realitzin qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una activitat d'avaluació, aquesta i tota l'assignatura es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir.

-       La còpia o plagi, tant en el cas dels treballs com en el cas dels exàmens, constitueix un delicte que serà sancionat amb un 0 (zero) a l'activitat, pèrdua del dret a re-avaluació i es suspendrà tota l'assignatura. Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o una part el treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre “plagi” en: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

-       En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

-       Qui lliura les activitats dos dies tard no pot obtenir més d’un 8 de qualificació, i qui els lliura entre 2 i 7 dies tard, no pot obtenir més d’un 5.

Sobre la reevaluació

Podran re-avaluar l’assignatura els que:

-       Hagin obtingut una nota mitjana de les 3 (tres) activitats d’avaluació 3,5

-       La re-avaluació constarà d’una única proba i es realitzarà el dia, hora i lloc establerts per la Facultat

-       La nota obtinguda en la re-avaluació constituirà la nota final de l’assignatura.

 

Avaluació en cas de no presencialitat

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari crític vinculant tres lectures obligatòries 30% 28 1,12 2, 3, 5, 6, 8
Presentació a classe de 10 minuts en grups de tres persones sobre 10 hores de material audiovisual i/o observació participant i 2 articles 30% 27 1,08 1, 4, 7, 10, 11
Test escrit individual basat en les lectures obligatòries, les ponencies invitades i el temari desenvolupat 40% 6,5 0,26 1, 5, 6, 7, 9

Bibliografia

Bibliografia general

 

Aixelà Cabré, Y. (2005). Género y antropología social. Sevilla: Editorial Doble J 

Essed. Ph., Goldberg, T. & Kobayashi, A. (2009). A companion to Gender Studies. Oxford: Wiley-Blackwell.

Fausto-Sterling, A. [2000] (2006). Cuerpos sexuados. La política de género y la construcción de la sexualidad. Barcelona: Editorial Melusina.

Héritier, F. (1996). Masculino/Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel.

Lewin, E. (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Oxford: Blackwell.

Lancaster, R. & di Leonardo, M. (eds.) (1997). The Gender/Sexuality Reader: Culture, History, Political Economy. London: Routledge.

Laqueur, T. (1994). La construcción del sexo. Cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Madrid: Cátedra/Universidad de Valencia (Serie Feminismos) 

Martín Casares, A. (2006). Antropología del Género. Culturas, mitos y estereotipos sexuales. Madrid: Cátedra. 

Moncó, Beatriz. (2011). Antropología del género. Madrid: Síntesis. 

Moore, H. [1988] (1991). Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra.

 

Bibliografia recomanada

 

Bennett, L. R. & Davies, S. G. (eds.) (2015). Sex and sexualities in contemporary Indonesia. Sexual Politics, Health, Diversity and Representations. New York: Routledge.

Bernstein, E. & Jajobsen J. R. (2012/2013). Introduction. The Scholar and Feminist Online 11.1-11.2: Gender, Justice, and Neoliberal Transformations.

Bourdieu, Pierre. (2008). La dominación masculina. Madrid: Anagrama

Brodkin, K. (2006). Toward a Unified Theory of Class, Race, and Gender. In Lewin E. (ed.). Feminist Anthropology. A Reader. (p. 129-146). Oxford: Blackwell.

Butler, J. [2004] (s/f). El parentesco es de antemano heterosexual? Debate Feminista 3-35 

Castells, M. & Subirats, M. (2008). Mujeres y hombres. ¿Un amor imposible? Madrid:  Alianza.

Coll-Planas, G. et al. (2008). Cuestiones sin resolver en laLey integral de medidas contra la violencia de género: las distinciones entre sexo y género, y entre violencia y agresión, Papers 87:187-204.

Constable, Nicole. (2009).The Commodification of Intimacy: Marriage, Sex, and Reproductive Labor, Annual Review of Anthropology 38:49-64.

Cruz, C. [2006] (2010). Financiación para el desarrollo, género y derechos de las mujeres, En Maquieira, V. ed. Mujeres, globalización y derechos humanos (p. 425-476). Madrid: Cátedra.

Faur, E. (2005). Masculinidades y familias. En Di Marco, G. coord. (2005). Democratización de las familias (p. 91-110). Buenos Aires: UNICEF.

Fitó, Carme (2010). Identidad, cuerpo y parentesco. Etnografia sobre la experiencia de la in-fertilidad y la reproduccion asistida en Cataluna. Barcelona: Bellaterra.

Foucault, M. [1976] (1991). The History of Sexuality I. La voluntad de saber. México: Siglo XX. 

Ginsburg, F. (2006). Procreation Stories: Reproduction, Nurturance, and Procreation in Life Narratives of Abortion Activists. En Lewin E. Feminist Anthropology. A Reader (p. 235-249). Oxford: Blackwell.

Ginsburg, F. & Rapp, R. (1991). The politics of reproduction, Annual Review of Anthropology 20:311-343.

Ginsburg,F. & Rapp, (1995). Introduction. Conceiving the New World Order. En Ginsburg, F. & Rapp, eds. Conceiving the New World Order: The Global Politics of Reproduction (p. 1-13). Berkeley: University of California Press.

Héritier, F. (1996). Masculino/Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel.

Inhorn, M. C. & D. Birenbaum-Carmelli. (2008). Assisted Reproductive Technologies and Cultural Change, Annual Review Anthropology 37:177-196.

King,Diane E. & Stone, Linda (2010). Lineal masculinity: Gendered memory within patriliny, American Ethnologist 37(2):323-336.

Krause, E. L. (2012). "They Just Happened". The curious case of the Unplanned Baby, Italian low fertility, and the "end" of rationality. Medical Anthropology Quarterly 26(3):361-382.

Krause E. & De Zordo, S. (2012). Introduction. Ethnography and biopolitics: tracing 'rationalities' of reproduction across the north-south divide. Anthropology & Medicine 19(2):137-151 

Lamas, M. (2004). Violencia simbólica, mujeres y prostitución, En Marquina Espinosa, A. (comp.). El ayer y el hoy: Lecturas de Antropología Política. Volumen II. El futuro (p. 453-466). Madrid: UNED ediciones. 

Lewellen, T. (2006). Género y poder, Introducción a la Antropología Política. Barcelona: Bellaterra. 

Lombardo. E. & Bustelo, M. [2007] (2009). Los 'marcos interpretativos' de las políticas de igualdad en España y Europa: conclusiones, En Bustelo, M. & Lombardo. E. eds. Políticas de igualdad en España y en Europa (p. 161-196). Madrid: Cátedra.

Mahmood, S. [2008] (2011). Teoría feminista y el agente social dócil: algunas reflexiones sobre el renacimiento islámico en Egipto, En Suárez Navas L. & Hernández, R. A. Descolonizando el feminismo.Teorías y prácticas desde los márgenes (p. 165-222). Madrid: Cátedra.

Marchesi, M. (2012). Reproducing Italians: contested biopolitics in the age of 'replacement anxiety''. Anthropology & Medicine 19(2):171-188. 

Markens, S. (2007). Surrogate Motherhood and the Politicsof Reproduction. Berkeley: University of California Press.

Markens, S. (2010/2011). Interrogating Narratives about the Global Surrogacy Market. The Scholar and Feminist Online, 9.1-9.2: Critical Conceptions: Technology, Justice, and the Global Reproduction Market. 

Marre,D. (2009). Los silencios de la adopción en España. Revista de Antropología Social 19: 97-126.

Mishtal, J. (2014). Reproductive Governance in the New Europe. Competing Visions of Morality, Sovereignty and Supranational Policy. Anthropological Journal of European Culture 23(1):59-76.

Mishtal, J. (2012). Irrational non-reproduction? The 'dying nation' and the postsocialist logics of declining motherhood in Poland. Anthropology & Medicine 19(2):153-169.

Moore, H. [1988] (1991). Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra.

Moore, Lisa J. (2002). Extracting Men from Semen. Masculinity in Scientific Representations of Sperm, Social Text 73(20): 4, 91-119.

Morgan. L. & Roberts, E. (2012). Reproductive governance in Latin America. Anthropology & Medicine

19(2):241-254.

Morris, R. (1995). All Made Up: Performance Theory and the New Anthropology of Sex and Gender. Annual Review of Anthropology 24:567-592.

Rorty, R. [1990] (1993). Feminismo y pragmatismo. Presentado en el Ciclo de Conferencias Tanner sobre Valores Humanos en la Universidad de Michigan (7 de diciembre de 1990). Versión castellana de Martha Hernández. Revisada por María Pía I,ara. RIFP / 2: 37-62. 

Rosaldo, M. (1974). Mujer, cultura y sociedad: Una visión teórica, En Harris, Olivia y Kate Young, comp.. Antropología y feminismo (p. 153-181). Barcelona: Anagrama.

Scott, J. [1986] (1990). El género, una categoría útil para el análisis histórico, En Lamas, Marta Compiladora.

El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (p. 265-302). México: PUEG.

Stolcke, V. (1996). Antropología del género. El cómo y el por qué de las mujeres, En Prat, J. & A. Martínez (eds). Ensayos de Antropologia Cultural. Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat (p. 335-344). Barcelona: Editorial Ariel.

Touraine, Alain. (2007). El mundo de las mujeres. Barcelona: Paidós.

Wacquant, LJD. (1995). The Pugilistic Point of View: How Boxers Think and Feel about Their Trade. Theory and Society 24(4):489-535.

Walley Ch. J. (2006). Searching for "Voices": Feminism, Anthropology, and the Global Debates over Female Genital Operations, Lewin E. (2006). Feminist Anthropology. A Reader (p. 333-357). Oxford: Blackwell.

Yanagisako, Sílvia J. y Collier, Jane F. (1987), Toward an Unified Analysis of Gender and Kinship, En Collier, Jane F. y Yanagisako, Silvia J. (eds.). Gender and Kinship. Essays toward a Unified Analysis (14-50).

Standford: Standford University Press.

Zaretsky, Eli (2001). Bisexualidad,capitalismo y el ambivalente legado del psicoanálisis. New Left Review

8:92-117.

 

Visionats recomanats

 

Armengou, M. & Belis, R. (2002). Els nens perduts del franquisme, Parte 1, Parte 2, TV3, programa 30 minuts (20 y 27 de enero de 2002).

Armengou, M. & Belis, R. (2012). Torneu-me el fill!. TV3.

Armengou, M. & Belis, R. (2015). Els internats de la por. TV3.

Armengou, M. & Belis, R. (2016). Jo també vull sexe! TV3, 60 min. (documentary)

Ashford, M. (2013-2016). Masters of Sex. USA: Round Two Productions, Sony Pictures Television, Timberman-Beverly Productions, 4 temporadas, 46 episodios de 54 min.

Baird, J. and Lahl, J. (2013). Eggsploitation. Pleasant Hill, CA: The Center for Bioethics and Culture.

Barbé, A. (2018). En femme. España, 103 min. (documentary)

Barris, K. (2014-…). Black-ish. USA: ABC Studios / Cinema Gypsy Productions / Principato-Young Entertainment, 4 temporadas, 96 episodios de 20 min 

Bauer, J., Gradus, R., Jones, R., et al. (2017). Hot Girls Wanted: Turned On. USA: Netflix, 1 temporada, 6 episodios de 46 min. 

Becerra, C. (2015). Mujeres invisibles. La Plata: CUR.  https://www.youtube.com/watch?v=FuzqlNaCAT4&feature=youtu.be

Béchard, C. (2015). Loba. España: COMPACTO, 80 min. (documentary)

Bollaín, I. (1999). Flores de otro mundo. España: La Iguana Films / Alta Films S.A, 100min.

Bourdieu, P. La dominación masculina, Parte 1, Parte 2

Butler, J. (2011). Your behaviorcreates your gender. Big Think, 3 min 

Campos, R. (2017-…). Las chicas del cable. España: Bambú Producciones / Netflix, 1 temporada, 8 episodios de 50 minutos.

Centeno, A. & De la Morena, R. (2015). Yes, we fuck!España, 60 min. (documentary)

Chase, D. (1999-2007). The Sopranos. USA: HBO, 6 temporadas, 86 episodios de 50 min.

Cherry, M. (2004-2012). Mujeres desesperadas. USA: ABC, Cherry Productions, 8 temporadas, 180 episodios de 40 min.

Cohen, B. and Shenk, J. (2016). Audrie & Daisy. Estados Unidos: Netflix, 95 min. 

Condon, B. (2004) Kinsey. USA: Fox Searchlight Pictures, 118min.

Daniels, L. (2009). Precious. USA: Lee DanielsEntertainment / Smokewood Entertainment Group, 105 min. 

De Ocampo, I. (2011). Evelyn. España: La voz que yo amo, 96 min.

Dominici, M. (2003). Le clítoris, ce cher inconnu. Francia-Reino Unido; Cats, Dogs Films / Sylicone / ARTE France, 60 min. (Documentary).

Fabiánová, D. (2009). La luna en tí. ARTE G.E.I.E. - STV - Ubak Producciones / Avenue B Productions.

Fernández Martorell, M. (2010). ¿No queríais saber por qué las matan? Por nada. España: Canónigo Films, S.A, 84 min.

Fogelman, D. (2016-…). This is Us. USA: Rhode Island Ave. Productions, Zaftig Films, 20th Century Fox Television, 2 temporadas, 36 episodios de 60 min.

Fontaine, A. (2016). Las inocentes [Les innocents]. Francia-Polonia, 100 min.

Ganatra, N., Bangs, L, Adlon, P. et al (2016-…). Better things. USA: 3 Arts Entertainment / Pig Newton, 1 temporada, 20 episodios de 30 min.

Gungor, Mark (2009). Historia de dos cérebrosParte 1, Parte 2, Parte 3, Parte  

Hooper, T. (2015). The danish girl [La chica danesa]. Regno Unido: Focus Features / Working Title Films, 120 min.

Kelley, D. (2017). Big Little Lies. USA: HBO, 1 temporada, 7 episodios de 60 min.

Kiarostami, A. (2002). Ten. Irán-USA-Francia: Abbas Kiarostami Productions / Key Lime Productions / MK2 Productions / Zeitgeist Films, 91 min.

King, M. (2017). The good fight. USA: CBS Network, 1 temporada, 10 episodios de 60 min.

Kohan, J. (2013-…). Orange is the new black. USA: Netflix / Lionsgate Television, 6 temporadas, 78 episodios de 60 min.

Lahl, J. and Eppinette, M. (2014). Breeders: A Subclass of Women?[Criadoras: ¿Una clase inferior de mujeres?]. Pleasant Hill, CA: The Center for Bioethics and Culture, 52 min.

Lamas, M. (2011). Clavespara el análisis de género,Parte 1,Parte 2, Parte 3 Lamas, M. (2011). Los retos del feminismo.

Lehman, Z. (2015-…). Casual. USA: Casual Production. 3 temporadas, 30 episodios de 25 min.

Lewin, B. (2012). The sessions. USA: Fox Searchlight Pictures, 98 min.

Linhart, V. (2007). No se nace mujer, Parte 1 de 5, Parte 2 de 5,Parte 3 de 5, Parte 4 de 5, Parte 5 de 5

Mujeres en el Franquismo.

Loach, K. (1994). Ladybird, Ladybird. Gran Bretaña: Channel Four Films / Parallax Pictures, 102 min.

Malépart-Traversy, L. (2016). Le clitoris. Montreal: Mel Hoppenheim School of Cinema, 3,17 min. (Animated Documentary) 

Manchevski, Milcho (1994). Before the Rain. Gran Bretaña-Francia-Macedonia.

Marre, D. (2011). La encrucijada en los acogimientos y adopciones en España ¿una nueva etapa? Parte 1, Parte 2 

Morano, R., Barker, M., Dennis, K., Sigismondi, F. Skogland, K. (2017-…). El cuento de la criada. USA: Hulu / MGM, 2 temporadas, 20 episodios de 60 min. 

Nahman, M. Atomised Mothers. A short film about isolation, 'austerity', and the politics of parenthood. Bristol: University of the West of England (UWE), Bristol SPUR grant, 21 min.

Olivier, J. (2016). L'eau sacrée. Belgium, 56 min. (Documentary).

Olsen, M. (2006-2011). Big Love. USA: HBO / Anima Sola Productions / Playtone Productions, 5 temporadas, 53 episodios de 60 min.

Perdomo, A. (2013). Nacidos vivos. Buenos Aires: Grupo de Boedo Films /INCAA, 78 min.

Perdomo, A. (2016). Cada 30 horas. Buenos Aires: INCAA, 73 min.

Price, A. (2010-2013). Borgen. Dinamarca: DK Fiktion, 3 temporadas, 30 episodios de 58 min.

Reyes, F. (2010). En mis tacones. Honduras, 30 min.

RTVE. (2011). Madres de alquiler. Para todos La 2

RTVE. (2012). Todo por un hijo. Comando actualidad.

Sadowska, M. (2017). The Art of Loving: The Story of Michalina Wislocka [El arte de amar]. Polonia: Watchout Productions / TVN / Orange / Agora, 117 min.

Soloway, J. (2014-2017). Transparent. USA: Amazon Studios, 4 temporadas,40episodios de 29 minutos.

Stefaniak, J. & O'Loughlin S. This is my body [Este es mi cuerpo].

Swanberg, J. (2016). Easy. USA: Netflix, 8 episodios de 30 min 

Valcárcel, A. La agenda pendiente. 20 min 

Weiner, M (2007-2015). Mad Men. USA: AMC, 7 temporadas, 91 episodios de 45 min. 

White, R. (2017). The keepers. USA: Film 45 / Tripod Media. Distribuida por Netflix, 1 temporada, 7 episodios de 60 min.

Willimon, B. (2013-…). House of Cards. USA: Netflix, 5 temporadas, de 65 episodios de 50 min.

Willimon, B. King. M. (2009-2016). The Good Wife. USA: CBS,7 temporadas, 156 episodios de 45 min 

Yorkey, B. (2017). Por trece razones. USA: Netflix, 1 temporada, 13 episodios de 60 min.

Zbanic, Jasmila (2005). Grbavica. [El secreto de Esma]. Alemania-Austria-Bosnia Herzegovina-Croacia.