Logo UAB
2020/2021

Etnografia escolar

Codi: 101247 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 3 0
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Silvia Carrasco Pons
Correu electrònic:
Silvia.Carrasco@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'assignatura inclou textos en anglès, a més de castellà i català

Prerequisits

Haver cursat Antropologia de l'Educació.

Objectius

"Sugerimos que el desarrollo de la Antropología de la Educación como estimulante campo de la Antropología será potenciado si nos retiramos de tendencias actuales que se adaptan más o menos a la definición de investigación antropológica que tienen los pedagogos y retornamos a la etnografía antropológica tradicional" (Ogbu, 1993: 147).

L’assignatura Etnografia Escolar aprofundeix en el procés de producció i comunicació del coneixement empíric que genera l’Antropologia de l’Educació, específicament la que es centra en l’estudi dels objectius, processos i contextos de transmissió i adquisició cutural relacionats amb la institució escolar i la seva expansió hegemónica, així com en altres contextos formals i informals d'aprenentatge, des d'una perspectiva crítica i comparativa.

Els objectius formatius de l’assignatura en concreten en tres:

Aprendre a LLEGIR etnografía escolar
Aprendre a FER etnografía escolar
Aprendre a ESCRIURE etnografía escolar

L’etnografia és l’eina fonamental per revelar el contingut de la “caixa negra”, tal com l’informe Coleman descrivia l’escola a finals dels 60. Aquesta assignatura s’imparteix des dels principis formulats al Mission Statement de 2006 del Council on Anthropology of Education de l’AAA: la promoció de la justícia social a tots els entorns on té lloc l’aprenentatge.

Competències

    Antropologia Social i Cultural
  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Demostrar que es coneix i es comprèn la història de la teoria antropològica i la gènesi dels seus conceptes bàsics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Produir materials relacionats amb la diversitat cultural susceptibles de tenir un impacte crític en les concepcions de sentit comú.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament les dades procedents de les recerques i els informes antropològics.
  2. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits de l'educació, el gènere i els sistemes d'inclusió-exclusió.
  3. Analitzar un fet d'actualitat des de la perspectiva antropològica.
  4. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  5. Avaluar críticament els models teòrics explícits i implícits als materials etnogràfics.
  6. Exposar en forma narrativa els resultats del treball, d'acord amb els cànons crítics de la disciplina i tenint en compte els diferents públics a qui van dirigits.
  7. Identificar els desenvolupaments disciplinaris recents i la vinculació de la teoria antropològica amb les disciplines socials afins en el seu desenvolupament històric i en les tendències interdisciplinàries actuals.
  8. Identificar la variabilitat sociocultural en contextos etnogràfics específics.
  9. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  10. Identificar les tendències interdisciplinàries actuals compartides per l'antropologia i les disciplines socials afins en el camp respectiu.
  11. Integrar enfocaments interdisciplinaris en els àmbits de l'educació, els sistemes de sexe-gènere i els sistemes d'inclusió-exclusió social.
  12. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  13. Participar en debats sobre fets històrics i actuals respectant les opinions dels altres participants.

Continguts

I. Sessions introductòries:

-etnografia i etnografia escolar en antropologia i en altres disciplines; abast temàtic i preguntes pertinents per un abordatge etnogràfic dels problemes d’investigació del camp de l’educació

-etnografia escolar clàssica i etnografia crítica de l’educació: continuïtats i canvis metodològics en la realització i l’escriptura d’etnografies sobre el camp de l’educació

-mètodes i gèneres no convencionals: etnografia escolar comparativa i en equip;  autoetnografia i ficció etnogràfica; etnografiar polítiques educatives; l’etnografia escolar versus altres relats del camp de l’educació

-treball de l’equació personal i reflexivitat en etnografia escolar (textos de Jean Anyon i Pierre Bourdieu)

II. Llegir etnografia escolar:

-revisions crítiques d’informes etnogràfics: estratègies de descripció, rols i activitats de l’etnògraf/a, adequació de l’evidència aportada, la veu de l’autor/a en el relat, la perspectiva teòrica implícita; del “com es va fer” a la teoria fonamentada

-lectura crítica i anàlisi de dues monografìes etnogràfiques:

Chicas y poder en la escuela. Identidades académicas, sociale y de género entre jóvenes de la periferia, de Maribel Ponferrada (2008). Servei de Publicacions UAB - TDX

Race in the Schoolyard. Negotiating the color line in classrooms and communities, d'Amanda E. Lewis (2003). Rutgers University Press.

III. Fer etnografia escolar:

-experiències d’etnografia escolar: accedir atextos i relats etnògrafs en primera persona (ponents convidats)

-temes d’etnografia escolar: escola i colonialisme; petita infància; diversitat, immigració i minories a primària i a secundària; gènere i estratificació; exclusions i abandonaments escolars; racisme institucional; llengües, identitats i aprenentatges; cultures juvenils; el món de les “dificultats educatives”; dispositius escolars específics

-avenços en etnografia i educació: revisió dels congressos i trobades científiques (Espanya, EUA, Regne Unit, Iberoamèrica)

IV. Escriure etnografia escolar:

-treball detallat en seminari dels Standards for Reporting Empirical Research (American Education Research Association) a partir dels materials produïts per altres etnògrafs i dels materials d’observació aportats per les persones participants

Metodologia

  • Classes expositives sobre els temes del programa per part de la professora i de ponents convidats
  • Exercicis en grup a l’aula; ús de textos de premsa i xarxes socials
  • Visionat i anàlisi de materials audiovisuals
  • Grups de lectura, discussió i presentació de monografies etnogràfiques
  • Realització d’un treball individual sobre trajectòria escolar aplicant conceptes teòrics comuns
  • Realització d’un treball etnogràfic prospectiu en equip

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions de la professora i ponents convidats 50 2 2, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de lectures i discussió organitzada classe 15 0,6 1, 2, 8
Discussió sobre materials audiovisuals a classe 5 0,2 2, 4, 11
Tutories del treball en grup 5 0,2 6, 8, 13
Tipus: Autònomes      
Lectures obligatòries en grups de lectura organitzada i escriptura i presentació de síntesis crítiques dels textos 40 1,6 1, 2, 6, 9, 11, 13
Treball d'observació etnogràfica en equip 25 1 6, 8

Avaluació

  • L’etnografia no es pot avaluar per mitjà d’un examen sino de la seva realització. Per assolir les eines adequades, cal seguir les classes, dedicar temps a la lectura i fer les observacions i els informes corresponents.
  • Treball individual d’autoetnografia: 20% de la nota final (2000 paraules)
  • Participació en dos grups de lectura i debat, i realització de dos exercicis de síntesi i presentació de les monografies etnogràfiques assignades a cada grup: 40% de la nota final (20% per cada una de les dues monografies) (5000 paraules cada monografia)
  • Treball d’observació etnográfica en equip i elaboració d’un informe etnogràfic40% de la nota final (3000 paraules)
  • Les i els estudiants que hagin de repetir alguna de les avaluacions parcials, ho podran fer en el període de reavaluació a partir dels apartats de la rúbrica d'avaluació corresponent que es retornarà comentada.
  • No s’acceptarà cap treball fora de termini ni es crearan condicions que afavoreixin les oportunitats d’avaluació d’uns estudiants per sobre d’uns altres
  • En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats enels actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
  • En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
• Elaboració i redacció d'un exercici d'anàlisi de trajectòria educativa a partir de l'aparell conceptual proporcionat pel dossier de lectures inicial presentat a classe: 20% de la nota final (2000 paraules) 20% 4 0,16 4, 6, 7, 9
• Participació en dos grups de lectura i debat, i realització de dos exercicis de síntesi i presentació de les monografies etnogràfiques assignades a cada grup (20% per cada una de les dues monografies) (5000 paraules cada monografia) 40% 4 0,16 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
• Realització d'un informe etnogràfic a partir d'observacions en dos centres escolars: (3000 paraules) 40% 2 0,08 2, 3, 6, 9, 13

Bibliografia

1. TEXTOS COMPILATORIS I MANUALS DE REFERÈNCIA
ANDERSON-LEVITT, K. M. Ed. (2010) Anthropologies of Education. A Global Guide to Ethnographic Studies of Learning and Schooling, London: Berghahn Books.
CARRASCO, S. , BERTRAN, M., PÀMIES, J., Eds. (2014) La escuela contra las minorías. Investigaciones etnográficas sobre diversidad, desigualdad y educación. Barcelona: UAB (en preparación)
GARCÍA CASTAÑO, F.J. i CARRASCO, S. Eds., Población inmigrante y escuela. Conocimientos y saberes de investigación. Madrid: Ministerio de Educación
GARCÍA CASTAÑO, F.J., VELASCO, H., PULIDO. R., Eds. (2007) Lecturas de Antropología para Educadores, Madrid: Trotta
JOCILES. M.; FRANZÉ, A. Eds. ¿Es la escuela el problema? Investigaciones en Antropología y Educación, Madrid: Trotta.
LE COMPTE, M. & SCHENSUL, J. Designing and Conducting Ethnographic Research.The Ethnographer’s toolkit (7 vols). London: SAGE
LEVINSON, B. et al. (1997) The cultural production of the educated person, NY: SUNY Press
SPINDLER, G & L, Eds. (2000) Fifty years of Anthropology and Education, NY: LEA

Recursos en línea: http://www.aaanet.org/sections/cae/
Actes de congressos: http://grupsderecerca.uab.cat/emigra/content/emigra-working-papers-5
http://cieye.wordpress.com/ - http://tienda.germania.es/epages/eb2058.sf/ca_ES/?ObjectPath=/Shops/eb2058/Products/pls08

2. LECTURES OBLIGATÒRIES
ANYON, J. (1981) Social Class and School Knowledge, Curriculum Inquiry, Vol. 11 (1) 3-42.(hi ha traducció)
*BAILEY, S. (2013) Exploring ADHD. An ethnography of disorder in early childhood, de London & New York: Routledge
ERICKSON, F. (1984) What Makes School Ethnography ‘Ethnographic’? Anthropology and Education Quarterly, Vol. 15, 51-66.(hi ha traducció)
*FERGUSON, A. A. (2001) Bad boys. Public schools in the making of black masculinity, Ann Arbor, The University of Michigan Press.
McLEOD, J. (2009, 3rd ed) Ain't No Making' It. Aspirations and Attainment in a Low Income Neighborhood. Boulder, CO: Westview Press.
PONFERRADA, M. (2008) Chicas y Poder en la escuela. Identidade académicas, sociales y de género entre jóvenes de la periferia. Servei de Publicacions UAB - TDX

Textos d’OGBU, WOLCOTT i BOURDIEU a GARCÍA CASTAÑO, F.J., VELASCO, H., PULIDO. R. (2007 [1993]) Lecturas de Antropología para Educadores, Madrid: Trotta

*No són obligatòries pel curs 2016-2017

3. LECTURES RECOMANADES
ATKINSON, P., & DELAMONT, S. ( 2010). Can the silenced speak? A dialogue for two unvoiced actors . International Review of Qualitative Research, 3, 11-17.
CONTEH, J, GREGORY, E. et al. (2005) On Writing Educational Ethnographies. The art of collusion. London: Trentham Books
CORONEL-MOLINA, S. (2009) Critical Review of Ethnographic Reports (notas)
CREESE, A., & BLACKLEDGE, A. (2012) Voice and Meaning-Making in Team Ethnography, Anthropology & Education Quarterly, vol 43, 3, pp 306–324
DELAMONT, S. (2002) Fieldwork in educational settings. Methods, pitfalls and perspectives. London: Routledge
DELAMONT, S. (2009). The only honest thing: Autoethnography, reflexivity and small crises in fieldwork. Ethnography and Education, 4(1), 51-63.
ELLIS, C. ( 2007). Telling secrets, revealing lives: Relational ethics in research with intimate others. Qualitative Inquiry, 13, 3-29
FOLEY, D.E. ( 2002). Critical ethnography: The reflexive turn. International Journal of Qualitative Studies in Education 15, 469-49
GERSTL-PEPIN, C. & GUNZENHAUSER, M. G. (2002) Collaborative team ethnography and the paradoxes of interpretation Qualitative Studies in Education, vol 15, 2, pp 137-154
GRENFELL, M., et al. (2011) Language, Ethnography, and Education Bridging New Literacy Studies and Bourdieu, London: Routledge
MASEMANN, V. L. (1982) Critical Ethnography in the Study of Comparative Education, Comparative Education Review
Vol. 26, No. 1, pp. 1-15
MILLER, H. & RUSSELL, L. (2005) The Personal, Professional and Political in Comparative Ethnographic Educational Research, in Geoff Troman, Bob Jeffrey, Geoffrey Walford (ed.) Methodological Issues and Practices in Ethnography (Studies in Educational Ethnography, Volume 11), Emerald Group Publishing Limited, pp.57-72
VELASCO, H. & DÍAZ DE RADA, A. (2006[1992]) La lógica de la investigación etnogràfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuelas, Madrid: Trotta
WALDORF, G. (2001) Ethnography and Education Policy (Studies in Educational Ethnography, Volume 4) London: Emerald Books
WOODS, P (1996) La escuela por dentro. Etnografía en las instituciones educativas, Madrid: Paidós.
ETNOGRAFIES ESCOLARS A ESPANYA: s’informarà de l’elaboració de bases de dades en curs.