Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 | 0 |
Es molt recomanable haver superat l'assignatura Economia Política de primer curs.
L’assignatura es proposa estudiar, analitzar i avaluar les polítiques socials (seguretat social, sanitat, educació, rendes mínimes). El curs pretén donar als estudiants coneixements generals sobre els problemes fonamentals de política pública a què s’enfronten els països Europeus i de la OCDE en l’actualitat . El curs s’estructura en tres grans blocs. En la primera part es presenten els conceptes bàsics de l’economia pública. La segona part del curs es dedica a analitzar les diferents polítiques socials. La tercera part es cobrirà principalment mitjançant presentacions a classe per part de l’alumnat.
1. Introducció i revisió d'alguns fonaments microeconòmics
Teoria del consumidor. Teoria del productor. L'eficiència dels mercats competitius. Els dos teoremes fonamentals de l'Economia del Benestar.
2. Fonaments de la intervenció pública
Eficiència i equitat. Les fallides de mercat: competència imperfecta, béns públics, externalitats, mercats incomplets, informació imperfecta, atur i inflació. Redistribució i béns mèrit. Pobresa i desigualtat.
3. La despesa social
Panorámica de la despesa social a Espanya i a l’OCDE. Justificació de la necessitat de despesa social: redistribució interpersonal i intergeneracional de de la renda. Efectes de l’envelliment de la població.
4. Els programes de manteniment de rendes
Els programes de rendes mínimes. Sistemes de pensions no contributius o assistencials. El subsidi d’atur.
5. Pensions i el sistema de la seguretat social.
Justificacions dels programes de provisió pública envers la provisió privada. Disseny del sistema: sistema de repartiment envers sistemes de capitalització. L'equitat en la seguretat social contributiva. El problema demogràfic: taxa de dependència. Les vies de reforma.
6. Economia de la salut
Justificacions del finançament, provisió i regulació públics al mercat de serveis sanitaris. Informació imperfecta, externalitats, incertesa en la demanda, equitat en la sanitat. Els programes sanitaris: objectius i instruments.
7. Economia de l'educació
Característiques del mercat de serveis educatius: Imperfeccions del mercat de capitals, informació imperfecta, externalitats. L'equitat en l'educació: igualtat d'oportunitats envers lliure elecció. Els programes educatius: objectius i instruments.
Les classes alternaran l'explicació amb els seminaris i les presentacions orals dels estudiants.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició teòrica | 23 | 0,92 | 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 |
Presentacions orals i seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 13, 14, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 30 | 1,2 | 1, 2, 9, 15, 17, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i elaboració de treballs | 71 | 2,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L’avaluació del curs constarà de quatre activitats en total, dos casos pràctics (amb un pes d’un 15% el primer i un 25% el segon) i dos proves teòriques (amb un pes de 30% cadascuna). Les dates de totes les activitats d’avaluació seran anunciades al començament del curs.
En cas de detectar-se plagi en alguna de les proves d'avaluació, la calificació de la prova serà 0.
Per a superar l'assignatura han d'haver-se realitzat totes les proves, obtenint una nota mitjana ponderada de 5,0 o superior.
D'acord amb l'article 112.3 de la Normativa acadèmica de la UAB, l'alumnat que no superi l'assignatura pot realitzar un examen de recuperació, a la data programada per la Facultat, sempre que hagi participat al menys en 2/3 de les proves d'avaluació continuada, i hagi obtingut una nota mitjana ponderada igual o superior a 3,5.
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa Acadèmica de la UAB, l’avaluació de l'alumnat repetidor podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Discussió i presentació oral de les lectures | 40% | 8 | 0,32 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19 |
Proves escrites | 60% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 13, 14, 18 |
Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto: https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Rosen, H.S. i Gayer, T. (2014), Public Finance, McGraw Hill.
Stiglitz, J.E. (1995), La Economía del Sector Público, 2nd ed, Barcelona: Ed. Bosch.
Diferents materials que el professor/a anirà anunciant i proporcionant durant el curs.