Logo UAB
2020/2021

Gestió de projectes d'intervenció social II

Codi: 101123 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500262 Sociologia OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ariadna Fito Frutos
Correu electrònic:
Ariadna.Fito@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.

Objectius

Les assignatures de Gestió de Projectes d’Intervenció Social I i II han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia. El disseny, gestió i avaluació de projectes d’intervenció social, s’han situat els darrers anys com una de les principals vies d’inserció laboral dels estudiants de sociologia, tant en l’àmbit de l’administració pública com en el tercer sector.

Per tal d’acompanyar l’alumnat en l’adquisició de les habilitats i competències necessàries per a dur a terme l’exercici professional de la sociologia en el món de la intervenció social i la gestió de les polítiques públiques, l’assignatura Gestió de Projectes I, ofereix una mirada integral al context on es desenvolupen els projectes, mentre que a Gestió de Projectes II l’objectiu prioritari és dissenyar un projecte d’intervenció social i preveure les condicions necessàries que permetin la seva implementació i avaluabilitat.

A Gestió de Projectes II convertirem l’aula en un espai de treball que permeti a l’alumnat no només conèixer els diversos cicles d’un projecte de manera teòrica sinó crear-los. Es pretén que l’alumnat desplegui els coneixements teòrics adquirits al llarg del grau i aconsegueixi plasmar-los en un projecte d’intervenció social propi. Aplicant conceptes i enfocaments de la teoria sociològica, especialment aquells vinculats a les desigualtats socials de classe, gènere i origen ètnic i cultural, però també tots aquells que emergeixen silenciosament sense que sovint ni des de l’àmbit acadèmic, ni des del món de la intervenció hi parem l’atenció que requereixen.

L’assignatura Gestió de Projectes II preveu espais de tutorització a l’aula i de reflexió compartida entre l’alumnat sobre la complexitat dels fenòmens socials i les decisions polítiques que afecten directament a les problemàtiques socials que s’analitzaran. Aquest espai esdevé imprescindible per tal de copsar les diferències entre l’ofici com a sociòlegs i sociòlogues i la gestió de projectes des d’altres disciplines.

 

Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  2. Demostrar fins a quin punt la seva influència és important per al disseny o l'avaluació d'un projecte d'intervenció social.
  3. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  4. Distingir les desigualtats subjacents a unes polítiques o a uns conflictes determinats.
  5. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  6. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  7. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura amb els debats teòrics i metodològics generals.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

1. EL PROJECTE 

1.1 Concepte de projecte d’intervenció social 

1.2 Diferències entre projectes i altres activitats

1.3 Tipus de projectes

1.4 Cicle de vida i fases d’un projecte 

1.5 Guió d’un projecte

 

2. LA DIAGNOSI I L’ANÀLISI DE CONTEXT

2.1 La idea: creativitat i innovació

2.2 Detecció de necessitats

2.3 Tècniques de recollida d’informació i anàlisi

2.4  Metodologies participatives

 

3. EL DISSENY

3.1 Delimitació del projecte  

3.2 Criteris de selecció de la població

3.3 Formulació dels objectius

3.4 Recursos: pressupost i vies de finançament

3.5 Resultats esperats

 

4. LA IMPLEMENTACIÓ I EL SEGUIMENT

4.1 Funcions del seguiment

4.2 Pla de seguiment/monitoreig

4.3 Quadre de comandament

4.4 Indicadors de seguiment

4.5.Processos de millora

 

5. AVALUACIÓ

5.1 Beneficis d’avaluar

5.2 Implicacions

5.3 Teoria del canvi  

5.4 Tipus d’avaluacions

 

6. PRESENTACIÓ I COMUNICACIÓ DE RESULTATS

6.1 Resum executiu

6.2 Informe final

6.3 Presentació oral

 

Metodologia

Atès el caràcter pràctic de l’assignatura, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, a partir de la combinació de quatre tipus d’estratègies: sessions expositives a l’aula on el professorat explicarà el contingut teòric, pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques a l'aula: Espais de treball amb grup dins l’aula per tal d’identificar, aplicar i exemplificar tot procés de disseny i gestió de projectes d’intervenció social a partir del cas de cada grup 26 1,04 1, 2, 4, 5, 6, 7
Sessions expositives dels continguts del temari. Es realitza amb tot el grup classe, a través de la potenciació de la participació activa dels estudiants. Podran incloure l’exposició de casos reals i la participació d’experts. 10 0,4 2, 3, 4, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories a l'aula: Tutories a l’aula amb els equips de treball per tal de fer el seguiment de les pràctiques grupals 6 0,24 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos: lectura comprensiva 18 0,72 1, 3, 4, 6
Treball en grup: cerca d’informació, anàlisi de la informació, redacció de les activitats que s’han de lliurar per escrit. 20 0,8 1, 5, 6, 7
Treball individual: Cerca d'informació, anàlisi, redacció de les activitats i preparació presentació oral 20 0,8 1, 3, 6, 7

Avaluació

Per superar l’assignatura caldrà que:

-  La nota mitjana de les pràctiques grupals i individuals no sigui inferior a 4. En cas que no s’assoleixi aquesta nota mitjana mínima, l’assignatura quedarà suspesa, i per aprovar-la caldrà presentar-se directament a la prova escrita individual de recuperació, ja que tant les pràctiques grupals com les individuals no es poden recuperar en cas de suspendre.

-  La nota mitjana mínima que cal treure a la prova escrita individual per tal que pugui fer mitjana amb les pràctiques és de 4. En cas que no s’assoleixi aquesta nota l’assignatura quedarà suspesa, i per aprovar-la caldrà presentar-se a la prova escrita individual de recuperació.

-  Per aprovar l’assignatura caldrà que la nota mitjana final (pràctiques + prova escrita individual) assoleixi com a mínim un 5.

-  La prova escrita individual de recuperació caldrà aprovar-la com a mínim a un 5 per aprovar l’assignatura. I malgrat que la nota d’aquesta prova de recuperació sigui superior a 5 no es podrà obtenir una qualificació superior a l’aprovat.

-  A l’acta d’avaluació tan sols tindran la qualificació de “no presentades” aquelles persones que no hagin fet les activitats d’avaluació corresponents al 50% del total de les activitats avaluables.

-  En cas de detectar-se plagi l'avaluació de la prova serà 0. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny i gestió del projecte d'intervenció social 30% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Prova escrita que avaluarà l’adquisició de conceptes i instruments bàsics referits al disseny i gestió de projectes 40% 20 0,8 2, 3, 4, 6, 7
Pràctiques, presentacions, lliuraments individuals i altres 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Ander-Egg, E. y Aguilar, M. (2000). Como elaborar un proyecto: Guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Editorial ICSA, Madrid.

Ander- Egg, E. (2011). Evaluación de servicios y programas sociales. Ed. Lumen Humanitas, Madrid.

Blasco, J.(2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d’avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1).Ivàlua,  Barcelona.

Blasco, J. (2009). Avaluació del disseny. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 3). Ivàlua, Barcelona.

Blasco, J. i Casado, D. (2009).  Avaluació de l’impacte. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 5). Ivàlua, Barcelona.

Blundell, R. i altres (2000). “Evaluation methods for non-experimental data”. Fiscal Studies (2000), núm. 21(4), p. 427-468.

Camacho, H. i altres. (2001). El enfoque del marco lógico: 10 casos prácticos. Ed. Acciones de Desarrollo y Cooperación (ADC).

Carrion Rosende, I. i altres.  (2010). Guía para la elaboración de proyectos. Edita: Administración de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Departamento de Educación, Universidades e Investigación.

Casado, D. (2009) Avaluació de Necessitats. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 2).Ivàlua, Barcelona.  

Cohen, E. i Martínez, R  (2004) Manual de formulación, evaluación y monitoreo de proyectos sociales. Edita: División de Desarrollo Social- CEPAL.

Domingo, A. (2005) Dirección y gestión de proyectos. Un enfoque práctico. Ed. Ra-Ma, Madrid.

Galaschi, B. (2005) Gestión del ciclo de proyectos de cooperación internacional: planificación. Publicacions UOC,  Barcelona.

García Herrero, G. (2009) Manual práctico para elaborar proyectos sociales. Ed. SXXI, Madrid.

Lopez Mendez, I. (2007) El enfoque de género en la intervención social. Cruz Roja Española.

Moreno I. i  Raya, J.M. (2013) Introducció a l’avaluació econòmica. Barcelona: Ivàlua, 2009. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 9).

Perez Arias, O. [coord.] (2010) Guía de Evaluación de Programas y Proyectos Sociales. Madrid, Plataforma de ONG de Acción Social.

Ravallion, M (2006) Evaluating Anti-Poverty Programs. Washington DC: World Bank, 2006. (Policy Research Working Paper 3625).