Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 | 0 |
Abans de matricular-se a Ecologia Forestal és convenient tenir aprovades les següents assignatures: Matemàtiques, Bioestadística, Prospecció del Medi Natural, Botànica, Ecologia i Anàlisi de la Vegetació.
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar els coneixements i les eines metodològiques necessaris per (1) conèixer la realitat dels boscos, especialment de l’àrea mediterrània; (2) entendre la seva dinàmica i el seu funcionament; i (3) adquirir unes nocions de les eines bàsiques de gestió i explotació forestal. L’assignatura es durà a terme des del respecte per la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. L'alumnat necessitarà utilitzar eines matemàtiques i estadístiques que ha cursat en assignatures prèvies del grau.
El temari consta de 13 temes, estructurats en quatre blocs:
Bloc 1. Què són els boscos i com s'estudien?
1. De l'arbre al bosc. Introducció a l'assignatura. Què és un arbre? Característiques bàsiques dels boscos. Escales espacio-temporals en Ecologia Forestal.
2. La importància global dels boscos. El rol dels boscos a la biosfera. Les principals espècies i formacions forestals a Catalunya, a Espanya i al món.
3. Com descriure un bosc. Composició i estructura dels boscos. Breu introducció a la dendroecologia i als inventaris forestals.
Bloc 2. Funcionament dels boscos
4. Com funcionen els arbres? Principals estratègies vitals i regeneratives dels arbres.
5. Producció primària i estocs de C als boscos. Principals fluxos de carboni als boscos i com quantificar-los. Efectes de la llum, la temperatura i la disponibilitat d'aigua i nutrients. Importància del clima i dels sòls. Grans patrons de variació en la producció primària.
6. Els fluxos d'aigua i nutrients als boscos. L'estudi dels fluxos d'aigua i nutrients a nivell de conca. Fluxos i compartiments principals dels nutrients al bosc. Descomposició de la MO i nutrients.
Bloc 3. Dinàmica dels boscos
7. Els boscos al llarg del temps. Establiment d'un bosc. Successió i pertorbacions. Canvis funcionals dels boscos durant la successió.
8. Les principals pertorbacions i els seus efectes. Tipus de pertorbacions als boscos. La sequera i els seus efectes als boscos mediterranis. Els incendis i els seus efectes als boscos mediterranis
9. Boscos i canvi global. L’impacte dels boscos sobre el clima. Efectes observats i previstos del canvi global sobre els boscos. Què determina la vulnerabilitat dels boscos als canvis ambientals? Principals tipus de pertorbacions als boscos mediterranis.
10. Models forestals. Definició i descripció dels principals models de dinàmica forestal.
Bloc 4. Multifuncionalitat del bosc. Serveis ecosistèmics
11. Gestió, explotació i serveis ecosistèmics. Passat, present i futur dels boscos de Catalunya.
12. Explotació forestal i silvicultura. L'explotació forestal als boscos mediterranis. Tipus de silvicultura a Catalunya.
13. La gestió forestal als boscos mediterranis. Explotació vs. gestió forestal. Tipus de gestió forestal i els seus efectes als boscos mediterranis. Impactes, història i problemàtica socio-cultural de la gestió forestal. Boscos i perspectiva de gènere.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Classes magistrals
Les classes teòriques es desenvolupen mitjançant classes magistrals expositives per part del professorat. Per seguir les classes, l'estudiantat disposarà d'un material complementari que li facilitarà el seguiment de la classe. Aquest material estarà prèviament disponible a l'aula moodle corresponent.
Pràctiques d'aula
Classes pràctiques a l'aula en les que durem a terme una activitat relacionada amb la presa de decisions en la gestió i explotació forestals. Treballarem en grup i es farà especial èmfasi en els aspectes aplicats treballats al bloc 4.
Pràctiques d'ordinador
Durant aquestes classes pràctiques aprendrem a utilitzar bases de dades forestals i models relacionats amb la dinàmica forestal i el funcionament dels boscos.
Pràctiques de camp
Farem dues sortides de camp per tal d'utilitzar, de manera pràctica, els materials i mètodes propis d'inventaris i estudis forestals. Una de les dues sortides estarà relacionada directament amb el projecte APS / cas d'estudi.
Resolució d'un projecte APS / cas d'estudi
Aquesta activitat consisteix en la presentació d'una proposta de gestió d'una finca forestal per part de l’alumnat, en grups de 3 o 4 persones. A partir dels coneixements que es van obtenint durant el curs els grups seran capaços d'analitzar el bosc de la finca, els seus potencials usos i serveis ecosistèmics i, finalment, tenir la capacitat de fer una proposta de gestiód'aquesta finca. Per orientar el treball hi haurà una sèrie de sessions en horari de teoria on el professorat supervisarà el procés.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 6 |
Pràctiques d'aula | 3 | 0,12 | 1, 4, 5 |
Pràctiques d'ordinador | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 5 |
Pràctiques de camp | 16 | 0,64 | 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució cas d'estudi | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 62 | 2,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Resolució del cas d'estudi
Treball en grup per escrit de la part d'anàlisi (15% de la nota final) i presentació en grup per escrit i oral de la propostra de gestió (20%).
Contingus teòrics
Examen individual primer parcial (30% de la nota). Continguts del bloc 1 i 2.
Examen individual segon parcial (30% de la nota). Continguts del bloc 3 i 4.
Altres activitats: resolució de problemes, resums d'altres activitats i participació (5%)
La nota final de l’assignatura es calcula com la mitjana ponderada pels percentatges indicats de les notes anteriors
En cas que la nota mitjana dels dos parcials no arribi a 5, no es considera la nota dels parcials i cal anar a un examen de recuperació del conjunt de l'assignatura. Aquest examen de recuperació valdrà un 60% de la nota, sempre i quan es tregui com a mínim un 3,5; en cas contrari l'assignatura estarà suspesa. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzadestinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Per la resta d'activitats d'avaluació no cal obtenir cap nota mínima per fer mitjana.
Qui ho desitgi, pot fer un examen per millorar la nota de la part teòrica. Aquest examen es farà el mateix dia que el de recuperació. En cas que la nota obtinguda sigui millor que el promig dels dos parcials es considerarà aquesta nota i valdrà un 60%; en cas contrari es farà un promig entre la nota dels parcials i la de l'examen per millorar nota, garantint sempre l'aprovat (és a dir, en cap cas se suspendrà l'estudiant si havia aprovat els parcials).
El no lliurament d'alguna de les activitats d'avaluació dins del periode establert implica una nota de zero per aquella activitat.
"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres activitats | 5 | 0 | 0 | 1, 5 |
Cas d'estudi - anàlisi | 15 | 0 | 0 | 1, 3 |
Cas d'estudi - pla de gestió | 20 | 4 | 0,16 | 1, 2, 4 |
Examen - primer parcial | 30 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6 |
Examen - reavaluació | (variable) | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6 |
Examen - segon parcial | 30 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6 |
Barnes BV, Zak DR, Denton SR, Spurr SH. 1998. Forest Ecology (4th Edition) Wiley.
Blanco E, Casado MA, Costa M, Escribano R, García M, Génova M, Gómez A, Gómez F, Moreno JC, Morla JC, Regato P, Sainz H. 1997. Los bosques ibéricos. Planeta.
Blondel J, Aronson J. 1999. Biology and wildlife of the Mediterranean region. Oxford University Press.
Chapin FS, MAtson PA, Mooney HA. 2002. Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology. Springer.
Costa P, Castellnou M, Larrañaga A, Miralles M, Kraus D. 2011. La prevenció dels grans incendis forestals adaptada a l’incendi tipus. Unitat Tècnica del GRAF, Departament d’Interior, Generalitat de Catalunya.
Hirons AD, Thomas PA. 2018. Applied Tree Biology. Wiley, USA.
Kimmins JP . 2003. Forest Ecology (3rd Edition) Benjamin Cummings.
Perry DA, Oren R, Hart SC. 2008. Forest Ecosystems (2nd Edition) The Johns Hopkins University Press.
Piñol J, Martinez-Vilalta J. 2006. Ecologia con números. Lynx.
Terradas J. 2001. Ecologia de la vegetación. Omega.
Thomas P, Packham J. 2007. Ecology of Woodlands and Forests: Description, Dynamics and Diversity. Cambridge University Press.
Waring RH, RunningSW. 2007. Forest Ecosystems: Analysisat Multiple Scales (3rd Edition). Academic Press.
Young RA, Giese RL (eds.). 2002. Introduction to Forest Ecosystem Science and Management (3rd Edition) Wiley.
*Alguns dels textos anteriors estan disponibles electrònicament a la biblioteca de la UAB (https://ddd.uab.cat/record/22492)