Logo UAB
2020/2021

Salut i ambient

Codi: 100747 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Maria Pereira Dos Santos
Correu electrònic:
Cristina.Santos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua vehicular majoritària serà el Català. Hi haurà un grup de pràctiques en Anglès.

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.

Objectius

L’assignatura de Salut i Ambient esta integrada en la matèria de Biologia Humana i, conjuntament amb l’assignatura de Biologia Humana (segon curs), donen els fonaments basics de la Biologia Humana que es poden aprofundir en les assignatures optatives de quart curs (Antropologia Forense, Antropologia Molecular, Genètica Humana, Orígens Humans i Primatologia).

En aquest marc, l’assignatura de Salut i Ambient té com a objectiu central l’estudi dels diferents aspectes de la variabilitat humana, tant morfològica com fisiològica i genètica, en relació a l’adaptació, l’aclimatació i l’ajustament a l’ambient. Es relaciona el paper dels diferents factors abiòtics i biòtics en l’adaptabilitat de l’espècie humana. Així mateix, es discuteixen les problemàtiques relacionades amb la salut quan s’altera l’equilibri adaptatiu.

Competències

  • Analitzar i interpretar l'origen, l'evolución, la diversitat i el comportament dels éssers vius.
  • Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  • Caracteritzar, gestionar, conservar i restaurar poblacions, comunitats i ecosistemes.
  • Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització.
  • Controlar processos i proporcionar serveis relacionats amb la biologia.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els mecanismes generadors de diversitat biològica en la nostra espècie i interpretar-ne el significat adaptatiu i els mecanismes que la mantenen.
  2. Analitzar la variabilitat intrapoblacional i interpoblacional present i passada de la nostra espècie.
  3. Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  4. Detectar problemes associats als canvis poblacionals i dissenyar alternatives.
  5. Identificar els factors naturals i artificials que afecten la salut humana.
  6. Identificar els principals factors naturals que han intervingut en la distribució de les poblacions humanes.
  7. Interactuar amb institucions governamentals d'àmbit social, politicopoblacional i de salut pública, i assessorar-les.
  8. Interpretar valors de demografia i epidemiologia humanes.
  9. Interrelacionar les dades ambientals, biològiques i culturals que conflueixen en la interpretació de l'evolució humana.
  10. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  15. Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  16. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  17. Tenir capacitat d'organització i planificació.
  18. Treballar en equip.

Continguts

Teoria

L'assignatura de Salut i Ambient consta de sis blocs de continguts conceptuals, eminentment teòrics que es treballaran seguint diferents estratègies. Es plantegen en un model dinàmic que busca crear moments de debat i aclarir idees preconcebudes equivocades, presentant-se als estudiants un esquema conceptual del tema que els hi permeti poder realitzar activitats programades de major complexitat en relació amb aquest tema (com la lectura i discussió d’articles, visualització i discussió de vídeos, o l’aplicació de conceptes teòrics al projecte d’investigació i treball de l’assignatura), i d'aquesta manera aprofundir-hi.

Bloc I- Presentació i Introducció a l'assignatura

Bloc II- Demografia i Epidemiologia

Bloc III- Interacció gens i ambient

Bloc IV- Adaptació Humana al Clima

Bloc V- Nutrició Humana

Bloc VI- Malaltia en perspectiva evolutiva

 

Pràctiques de Laboratori e informàtica

Un dels grups de pràctiques es farà en anglès; els estudiants es poden apuntar de manera lliure en aquest grup a l'inici del curs.

1. Pràctiques de demografia i epidemiologia

Les pràctiques de demografia i epidemiologia van encaminades a proporcionar les bases i orientacions generals del projecte de recerca de demografia i epidemiologia, en què s'apliquen conceptes desenvolupats en el Bloc II de teoria - demografia i epidemiología-, però també altres conceptes que es van desenvolupant al llarg de l'assignatura.

Les pràctiques en aula d'informàtica de demografia i epidemiologia consten de 5sessions (quatre de 2 hores i una de 3 hores) concentrades en l'inici del semestre. A cada sessió s'aborden aspectes pràctics que els estudiants poden aplicar al desenvolupament del seu projecte de recerca i el docent fa un seguiment personalitzat del treball que va desenvolupant cada grup. Per agilitzar tot el procediment, els estudiants tenen a la seva disposició tutorials en vídeo desenvolupats pels professors de l'assignatura que faciliten l'automatització de procediments rutinaris en Excel, Access, Deducer, etc.

2. Pràctiques de somatometria i dieta

Per desenvolupar les temàtiques d'adaptació humana i nutrició s'imparteixen 4 hores de pràctiques de laboratori i 3 hores de pràctica d'aula d'informàtica. Els resultats de les dues pràctiques seran la base per a la realització del treball de somatometria i dieta.

En la pràctica de laboratoriels estudiants tenen elprimer contacte amb l’Antropometria, la seva importància i àmbit d'aplicació. Durant la pràctica realitzen valoracions antropomètriquesi de caràcters morfològics aplicant els mateixos a l'estudi de l'estat nutricional i de l'adaptació climàtica. Per realitzar les activitats els estudiants disposen d'un guió estructurat (disponible amb anterioritat al campus virtual) que especifica exactament totes les mesures que s'han de prendre i quina és la forma correcta de realitzar-les. Les dades generades són introduïdes en una base de dades que inclourà la informació de tots els grups de pràctiques i en què no s'inclou cap element identificador dels estudiants (garantit l'anonimat de les dades). Aquestes dades seran posteriorment analitzats pels estudiants de manera individual sent part del treball de somatometria i dieta.

A la pràctica d'aula d'informàticaels estudiants realitzen la valoració indirecta de la seva dieta tenint per base el seu propi diari dietètic. Cada estudiant, de forma individual, introdueix totes les dades relatives al seu consum d'aliments i begudes, prèviament registrats durant set dies consecutius. A continuació obté les dades de la valoració de la seva dieta. Amb els resultats obtinguts ha de fer una anàlisi i interpretació tenint en compte estàndards de referència i també les dades obtingudes en la pràctica de laboratori.

Pràctiques d'aula

Durant les sessions de pràctiques d'aula es du a terme la presentació i defensa dels projectes de recerca realitzats durant el semestre.

Seminaris

1. Introduir els objectius del projecte d’investigació

2. Reunió d’experts del projecte d’investigació

3. Com presentar un treball d’investigació?

 

*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.

Metodologia

El desenvolupament de les activitats formatives del curs es basa en: classes de teoria, seminaris, practiques d’aula i pràctiques de laboratori i informàtica, cadascuna d’elles amb la seva metodologia específica. Així mateix es proposen tota una sèrie d’activitats de tipus virtual que permetran a l’estudiant tenir un paper actiu en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Classes de teoria: L’alumne adquireix els coneixements científics propis de la assignatura assistint a les classes de teoria. Es tracten de classes amb suport de TIC-TAC en que el professor exposa el tema però també demana la participació de l’alumne. Així mateix, es proposen activitats prèvies a les sessions que permeten que l’estudiant pugui intervenir de manera més activa en el procés d’ensenyament-aprenentatge. El material audiovisual utilitzat a classe el podrà trobar l’alumne a l’espai Moodle de l’assignatura.

Classes de pràctiques i seminaris: Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics. Els alumnes treballen en grups reduïts permetent que adquireixin la capacitat de treball en grup i d’anàlisi i síntesi. A més permet aplicar recursos estadístics en la interpretació de dades. L’alumne podrà accedir a les guies de pràctiques mitjançant l’espai Moodle. Les classes pràctiques van dirigides al desenvolupament del projecte d'investigació de demografia i epidemiologia (treball per projecte en grup) i al treball de somatometria i dieta (treball individual).

 

*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de Teoria 26 1,04 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15
Pràctiques d'aula 5 0,2 3, 5, 11, 12, 13, 14, 16
Pràctiques d'aula d'informàtica 14 0,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Pràctiques de laboratori 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 18
Seminaris 3 0,12 5, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories (individuals o en grup) 4 0,16
Tipus: Autònomes      
Estudi 34 1,36 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 16
Preparació d'alguns continguts teòrics de l'assignatura i seminaris 6 0,24 5, 12, 13, 14
Projecte de recerca de demografia i epidemiologia 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Treball de somatometria i dieta 14 0,56 5, 10, 11, 13, 14, 16

Avaluació

En tractar-se d’una avaluació continuada, es tindrà en compte la participació de l’estudiant, la preparació i presentació del projecte d'investigació, el treball de somatometria i dieta i la nota de l'avaluació sumativa, en les següents proporcions:

  • Avaluació sumativa final: 30 %
  • Projecte de recerca de demografia i epidemiologia (grup): 40 %
  • Treball de somatometria i dieta (individual): 20%
  • Participació de l’estudiant en les activitats d’aprenentatge presencials i virtuals: 10%

Per a l’avaluació de l’assignatura es seguirà un model d'avaluació continuada de manera que en el desenvolupament de totes les activitats, incloses les de tipologia teòrica, es demanarà la implicació del estudiant per preparar prèviament alguns conceptes i en el cas del projecte d'investigació en grup es tindrà en compta tol el procés d'elaboració del mateix al llarg del semestre. El projecte d'investigació en grup (tant el suport digital com la presentació oral i defensa) es pot fer en Català, Castellà o Anglès. Els estudiants que utilitzin la llengua Anglesa tindran un plus a la nota final del treball de fins a 1 punt.

Es farà una avaluació sumativa final posterior a totes les activitats de l'assignatura en que es requereix que els estudiants tinguin una nota mínima de 4 per poder superar l'assignatura.

Recuperació: en el cas de necessitat, es pot recuperar la nota del projecte de recerca de demografia i epidemiologia i de l'avaluació sumativa. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

Es permetrà pujar la nota de l'avaluació sumativa, en aquest cas, la nota que es considerarà serà aquesta última, independentment de que sigui superior o inferior a la obtinguda prèviament.

La nota mitjana de les diferents parts avaluables abans detallades ha de ser igual o superior a 5,0.

 

*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació sumativa final 30% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Participació en les activitats d'aprenentatge presencials i virtuals 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16
Projecte de recerca de demografia i epidemiologia (grup) 40% 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Treball de somatometria i dieta (individual) 20% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

- COOPER, D.N. i KEHRER-SAWATZKI, H. (2008). Handbook of Human Molecular Evolution. Wiley.

- COSTA, L.G. i EATON D.L. (2006). Gene-Environment interactions – Fundamentals of Ecogenetics. Wiley-Liss.

- IRALA-ESTÉVEZ, J.I. et al. (2004). Epidemiología Aplicada. Ariel Ciencias Médicas.

- FRISANCHO, A.R. (1996). Human Adaptation and Acomodation. The University of Michigan Press.

- JOBLING, M.A. i HURLES, M.E. (2004). Human Evolutionary Genetics – origin, peoples & disease. Garland Science.

- JURMAIN, R. et al. (2009). Essentials of Physical Anthropology. Wadsworth Cengage Learning.

- LARSEN, C.S. (2010). A Companion to Biological Anthropology. Wiley-Blackwell.

- LEWONTIN, R. (1995). Human Diversity. Scientific American Library.

- LUCOCK, M. (2007). Molecular Nutrition and Genomics Nutrition and the Ascent of Humankind. Wiley-Liss.

- MORAN, E.F. (2008). Human Adaptability – An introduction to Ecological Anthropology. Westview press.

- MUEHLENBEIN, M.P. (2010). Human Evolutionary Biology. Cambridge University Press.

- REBATO, E. et al. (2005). Para comprender la antropología biológica. Evolución y Biología Humana. Ed Verbo Divino

 

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA

S’anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.